beantwoord

Prijs van reis in de app komt niet overeen met werkelijke kosten


Reputatie 1

Gisteren reisde ik van Naarden-Bussum naar Amsterdam Bijlmer ArenA en terug. De reis ging beide keren via Amsterdam Muiderpoort en er moest uit- en weer ingecheckt worden. Dit was mij tevoren bekend.

Volgens de app zou de (enkele) reis € 4,80 kosten. Echter is er in totaal € 5,80 afgetikt.

Waar komt dit verschil vandaan?

Waarom kan de app niet aangeven dat in dit geval (met oversrappen dus en extra in- en uitchecken) meer moet worden betaald?

icon

Beste antwoord door Biegmama 14 June 2022, 15:30

Bekijk origineel

64 reacties

Reputatie 1

Dat is dan ook iets om op te letten @Robert B 

Badge +3

Zo slim is de planner helaas (nog) niet. Sterker nog, als ik expliciet een reis plan via Muiderpoort geeft-ie een prijs van € 7,20.

De planner/app heeft nog een andere bug (nou ja eigenlijk dezelfde want met een via station worden het twee losse reizen)?

Want als je aangeeft dat je Dal Voordeel hebt en een reis Naarden-Bussum - Muiderpoort - Bijlmer ArenA in de spits plant geeft hij inderdaad € 7,20 aan.

Maar bij vertrek om 18:10 of 18:25 (met overstap op Muiderpoort buiten de spits) wordt dat ineens € 6,20 (en bij Dal Vrij € 4,70).

Dat klopt dus ook al niet, want de overstap is 12-15 minuten dus reis je gewoon voltarief wegens de spits-incheck.

Reputatie 1

Ik was even met vakantie, maar bij terugkomst zag ik dat NS de 2x €2 heeft overgemaakt. 

Eind goed al goed. Nu nog de app aanpassen….

👋

Reputatie 1

Helemaal met je eens @iMark 

Reputatie 7
Badge +3

Je krijgt altijd de juiste bedragen in de app te zien. Door de poortjes in Muiderpoort worden onterecht extra kosten in rekening gebracht door NS. Deze kosten kun je altijd terug krijgen.
Het zou al heel wat uitmaken als in de reisplanner een opmerking komt te staan over de extra kosten die je kunt terugkrijgen via klantenservice wanneer je via Muiderpoort reist.

Het is omslachtig en ergerniswekkend. Maar het is helaas niet anders.

Reputatie 1

Robert, dat ik het geld terug krijg is leuk, maar ik ben pas echt blij als de juiste bedragen in de app verschijnen. Ik zal dat ook regelmatig gaan checken en eventueel steeds weer aan de bel trekken. 

Via Utrecht reizen had wel gekund volgends de app, maar ik had aangeklikt dat ik ook wel met een metro of bus wilde reizen. Met die opties "verscheen” Utrecht niet. Toen ik de volgende dag nog eens goed ging kijken (toen jullie het over Utrecht hadden) klikte ik “metro” uit en daar kwam Utrecht te voorschijn. 

Belachelijk dat je 2x zover kunt reizen voor hetzelfde bedrag overigens. Word je er bij controle  niet op aangesproken dat je via Utrecht naar Amsterdam gaat? De vraag was trouwens geweest of we de laatste trein dan wel hadden gehaald, want die route duurt ook veel langer. 
Maar dat is allemaal geschiedenis. Nogmaals, ik zou graag zien dat de app doet wat hij moet doen zodat je een gefundeerde keuze kunt maken.

Badge +3

Beste mensen, @Lorena NS gaat het oplossen.

Pff, na 3 pagina’s aan reacties in één dag (foutmeldingen daargelaten) had ik niet anders verwacht eigenlijk.

De aanhouder wint, met name ook gezien je archieftopic van juni 2017 over iets soortgelijks.

En dat de ‘normale’ route via Utrecht (53 TE) je ook geen extra kosten zou opleveren (maar dat kon dus niet die dag?).

Reputatie 1

Beste mensen, @Lorena NS gaat het oplossen.

Reputatie 1

Het lijkt of Stijn mij zojuist een berichtje heeft gestuurd, maar als ik het open krijg ik weer die fout pagina te zien...

Je zou het nog kunnen proberen in een andere browser of een Incognito-venster (Ctrl+Shift+N).

Heb ik net geprobeerd, werkt ook niet.

Badge +3

Het lijkt of Stijn mij zojuist een berichtje heeft gestuurd, maar als ik het open krijg ik weer die fout pagina te zien...

Je zou het nog kunnen proberen in een andere browser of een Incognito-venster (Ctrl+Shift+N).

Reputatie 1

Dan vraag ik of hij jou even een privéberichtje wil sturen zodra hij er weer is!

Het lijkt of Stijn mij zojuist een berichtje heeft gestuurd, maar als ik het open krijg ik weer die fout pagina te zien...

Reputatie 6
Badge +2

Dan vraag ik of hij jou even een privéberichtje wil sturen zodra hij er weer is!

Reputatie 1

Hi Biegmama! Is het dan ook al gelukt om Stijn een privéberichtje te sturen? 

Nee nog niet Lorena

Reputatie 1

Robert's bericht is aangekomen en ook beantwoord...

Vreemd dat een DM naar @Stijn NS dan niet werkt. Misschien dat hij er eerst eentje naar jou kan sturen?

Of vervang mijn nummer 17590 door 41015 in de URL.

Heb ik geprobeerd. Werkt nog steeds niet.

Reputatie 6
Badge +2

Hi Biegmama! Is het dan ook al gelukt om Stijn een privéberichtje te sturen? 

Badge +3

Robert's bericht is aangekomen en ook beantwoord...

Vreemd dat een DM naar @Stijn NS dan niet werkt. Misschien dat hij er eerst eentje naar jou kan sturen?

Of vervang mijn nummer 17590 door 41015 in de URL.

Reputatie 1

Robert's bericht is aangekomen en ook beantwoord...

Reputatie 7
Badge +1

@JurgenH of ik nu de link die @Stijn NS in zijn post noemde open of direct via zijn profielpagina, in beide gevallen krijg ik de foutmelding te zien 😥

Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. Kun je andere gebruikers op het forum wel een privébericht sturen?

Wellicht dat een moderator eens kan meekijken naar wat hier misgaat.

Edit: Robert was me (slechts 7 minuten) voor. 😅

Badge +3

@JurgenH of ik nu de link die @Stijn NS in zijn post noemde open of direct via zijn profielpagina, in beide gevallen krijg ik de foutmelding te zien 😥

Vreemd. Ik zal jou even een DM sturen en kan je dan proberen of je die via https://community.ns.nl/inbox/conversation?with=17590 kunt beantwoorden?

Reputatie 1

Hmm, dat is vreemd. De pagina zou het gewoon moeten doen:

De tweede optie brengt je in ieder geval op dezelfde pagina, met dezelfde URL. Wat gebeurt er als je via die weg de pagina opent? Je hoeft dan nog niet direct een bericht te sturen, maar ik ben benieuwd of de pagina dan wel werkt.

@JurgenH of ik nu de link die @Stijn NS in zijn post noemde open of direct via zijn profielpagina, in beide gevallen krijg ik de foutmelding te zien 😥

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan me herinneren dat NS heeft toegezegd dat bij alle situaties waarbij door extra poortpassages ten onrechte te veel betaald is dat kan worden gedeclareerd via Klantenservice. Amsterdam Muiderpoort en Amsterdam Sloterdijk zijn voorbeelden van zo’n situatie.

Niet afwachten. Gewoon contact opnemen met Klantenservice.

Ik verwijs in dit verband naar het topic https://community.ns.nl/op-het-station-17/door-poortjes-bij-sloterdijk-extra-betalen-47136. De problematiek van @Biegmama speelt nog steeds op Muiderpoort doordat er tariefobstakelpoortjes staan.

Ik wist dat er een topic over was, maar kon het niet vinden. Maar vandaag stuitte ik door naar iets anders te zoeken toch nog op dit topic.

Daar staat o.a.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik weet niet wat de stand van zaken is in Den Haag Centraal.

Op Den Haag Centraal zijn de poortjes verplaatst meer de stationshal in waardoor er meer ruimte is en je bij overstappen niet hoeft uit en weer in te checken. De poortjes zijn meen ik ook pas gesloten nadat ze verplaatst zijn. Alleen wanneer je naar de winkeltjes in de stationshal wil moet je nog wel de poortjes door.

Bovendien zijn er plannen om de sporen waar de poortjes zijn verplaatst een aantal meter te verschuiven waarna de poortjes weer terug kunnen naar de oude plek. De ombouw van het emplacement staat nu gepland voor 2025. Geen idee of men dan ook nog steeds van plan is de sporen  11 en 12 weer in dienst te nemen, dat stond altijd apart genoemd in de netverklaring, maar staat er nu niet meer bij. 

Zie ook https://nieuws.ns.nl/ns-start-werkzaamheden-aan-poortjes-den-haag-centraal/

 

Reputatie 7
Badge +1

Hmm, dat is vreemd. De pagina zou het gewoon moeten doen:

De tweede optie brengt je in ieder geval op dezelfde pagina, met dezelfde URL. Wat gebeurt er als je via die weg de pagina opent? Je hoeft dan nog niet direct een bericht te sturen, maar ik ben benieuwd of de pagina dan wel werkt.

Reputatie 1

Hallo @Stijn NS Ik zou je graag mijn gegevens doen toekomen, maar de link werkt niet. Nog suggesties?

De link zou je moeten sturen naar de pagina waarop je Stijn een bericht kunt sturen.

Je kunt ook direct naar het profiel van @Stijn NS gaan, en daar op de knop stuur bericht klikken. Dan kom je op dezelfde pagina uit.

@JurgenH Beide opties geprobeerd. Ik krijg dit te zien:

“Helaas, de pagina die u zoekt is mogelijk verwijderd, verplaatst of heeft een andere naam gekregen.

Als je hier terecht bent gekomen via onze website, laat dan graag weten wanneer deze fout is opgetreden zodat we dit kunnen herstellen. Stuur een e-mail naar: forum@ns.nl

Dat laatste kan ik natuurlijk doen, maar ik wilde eerst afwachten wat @Stijn NS ervan zegt.

Reputatie 7
Badge +3

@Biegmama Het is een bekend probleem en je moet van NS gewoon je geld terugkrijgen. Het is een weeffout in het systeem sinds er poortjes zijn geplaatst. NS biedt de mogelijkheid helemaal niet om voor een duurdere of een goedkopere reis te kiezen. Je moet gewoon betalen wat de reisplanner aangeeft en NS moet je terugbetalen als je door tariefobstakelpoortjes in Muiderpoort teveel hebt betaald.

Op 2 stations is het min of meer opgelost door alternatieve looproutes aan te geven waarmee je poortjes kunt vermijden (Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Zuid).

In een derde geval, Hilversum, is het voor het grootste gedeelte van het jaar opgelost door planmatig geen treinen meer van spoor 1 te laten vertrekken. Van de week was er echter een verstoring

Ik weet niet wat de stand van zaken is in Den Haag Centraal.


Blijft eigenlijk alleen Amsterdam Muiderpoort nog over……. De animo bij NS is niet bijzonder groot om hier veel tijd en moeite in te steken.

 

Reageer