Prijsverhoging? | NS Community
beantwoord

Prijsverhoging?


Op 29 juli ben ik per trein van Eindhoven naar Nijmegen gereisd. Enkele reis was € 9,06 in daluren. Over twee weken maak ik dezelfde reis. Er zijn dan werkzaamheden, waardoor ik een andere route moet nemen en ik langer onderweg ben. Het tarief is dan € 12,72 enkele reis. Zijn de prijzen plotseling zo enorm verhoogd, of moet ik meer betalen voor de vertraging?

icon

Beste antwoord door Momo 2 August 2022, 18:06

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Die prijs van €12,72 is als je omreist en een deel met Arriva reist. Dan betaal je inderdaad meer. Reis je niet om maar neem je de NS snelbus tussen Eindhoven en Boxtel is de prijs nog gewoon €9,06. De tarieven bij NS worden altijd eens per jaar per 1 januari verhoogd. 

Hallo NS, graag een reactie. Er staat een overstaptijd van 4 minuten in Boxtel. Is dat te doen? Ik denk dat de reistijd wel een uur langer zal zijn en dat op de terugreis ook weer. Ik ben ooit eerder met zo’n snelbus geweest, we werden in Boxtel in de stromende regen uit de bus gezet en moesten een stuk lopen naar een hoge buitentrap, die door de regen gevaarlijk glad was geworden. Alles bij  elkaar red je dat niet in 4 minuten. Waarom neemt NS de extra kosten van Arriva niet voor zijn rekening? Wij kunnen er toch niets aan doen dat de trein niet rijdt? Ik zou denken dat het bij de onderhoudskosten hoort. 

Hallo NS, graag een reactie. Er staat een overstaptijd van 4 minuten in Boxtel. Is dat te doen? Ik denk dat de reistijd wel een uur langer zal zijn en dat op de terugreis ook weer. Ik ben ooit eerder met zo’n snelbus geweest, we werden in Boxtel in de stromende regen uit de bus gezet en moesten een stuk lopen naar een hoge buitentrap, die door de regen gevaarlijk glad was geworden. Alles bij  elkaar red je dat niet in 4 minuten. Waarom neemt NS de extra kosten van Arriva niet voor zijn rekening? Wij kunnen er toch niets aan doen dat de trein niet rijdt? Ik zou denken dat het bij de onderhoudskosten hoort. 

In de praktijk vertrekken de bussen niet op dienstregeling maar zodra ze vol.zijn, onvoorspelbaar dus.

Het beste is inderdaad gewoon 30-60 minuten extra tijd te plannen. Gezien het landelijke tekort aan bussen zouden er in Boxtel wel eens lange wachttijden kunnen komen.

Er komt sowieso geen regeling om om te reizen met Arriva omdat de treinen op de Maaslijn geen capaciteit hebben voor veel extra reizigers. Als iedereen via Blerick gaat reizen ontstaan er daar urenlange wachttijden om überhaupt in de trein te komen. 

Hallo NS, graag een reactie. Er staat een overstaptijd van 4 minuten in Boxtel. Is dat te doen? Ik denk dat de reistijd wel een uur langer zal zijn en dat op de terugreis ook weer. Ik ben ooit eerder met zo’n snelbus geweest, we werden in Boxtel in de stromende regen uit de bus gezet en moesten een stuk lopen naar een hoge buitentrap, die door de regen gevaarlijk glad was geworden. Alles bij  elkaar red je dat niet in 4 minuten. Waarom neemt NS de extra kosten van Arriva niet voor zijn rekening? Wij kunnen er toch niets aan doen dat de trein niet rijdt? Ik zou denken dat het bij de onderhoudskosten hoort. 

In de praktijk vertrekken de bussen niet op dienstregeling maar zodra ze vol.zijn, onvoorspelbaar dus.

Het beste is inderdaad gewoon 30-60 minuten extra tijd te plannen. Gezien het landelijke tekort aan bussen zouden er in Boxtel wel eens lange wachttijden kunnen komen.

Er komt sowieso geen regeling om om te reizen met Arriva omdat de treinen op de Maaslijn geen capaciteit hebben voor veel extra reizigers. Als iedereen via Blerick gaat reizen ontstaan er daar urenlange wachttijden om überhaupt in de trein te komen. 

Mag ik dan vragen hoe ik moet reizen om om 16.00 uur in het Radboud UMC te zijn? Met zo min mogelijk extra inspanning, omdat het al moeilijk genoeg is als de trein wel volgens dienstregeling rijdt.

Reputatie 7
Badge +3

Of je gaat wel omreizen met Arriva en betaalt een paar euro extra of je gaat met die snelbus en calculeert extra reistijd in, dus bv een half uur of meer eerder vertrekken. Is dat fijn? Nee, maar meer smaken zijn er even niet. NS geeft voor de bussen het advies om vooral in de daluren te reizen, met een afspraak om 16:00 reis je in de daluren. Terug zul je mogelijk wel in de spits terecht komen, of je moet wat langer in Nijmegen blijven. 

 Is dat fijn? Nee, maar meer smaken zijn er even niet.  

Begrip kennelijk ook niet. Bid maar dat je nooit in een dergelijke situatie terecht komt.

Reputatie 7
Badge +3

Oh, ik heb zeker begrip. Maar daar koop je niets voor, het verandert de situatie niet. Als je tijdens de werkzaamheden van Eindhoven naar Nijmegen moet met de trein zijn dit de enige mogelijkheden. 

Wie heeft het beste antwoord gekozen? Ik niet, terwijl het mijn vraag is. Graag verwijderen.

Reputatie 7
Badge +3

Waarschijnlijk een van de moderators. Waarom vind je het niet het beste antwoord? Het is een duidelijk en compleet antwoord op de vraag in je openingspost.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb het zelf niet gedaan, dus ik zet ook in op één van de moderators, ik ben er niet van om mijn eigen antwoord als beste antwoord te kiezen. Als je zelf niet een beste antwoord kiest dan wordt het wel voor je gedaan, over het algemeen door een moderator, al kan het ook door een superuser gedaan worden. En puur kijkend naar je vraag in je openingspost betreffende de prijs is het inderdaad een juist antwoord op je vraag. 

Waarschijnlijk een van de moderators. Waarom vind je het niet het beste antwoord? Het is een duidelijk en compleet antwoord op de vraag in je openingspost.

Ik zeg niet dat het niet het beste antwoord is, ik vraag wie het gekozen heeft. Overigens vind ik dat het aan de vraagsteller zou moeten zijn al dan niet een beste antwoord te kiezen.

Ik herinner me nog de tijd waarin treinen reden volgens dienstregeling en je op tijd aankwam op het station waar je moest zijn. Dat is lang geleden. Als het warm was reed de trein met open deuren voor wat verkoeling en bij aankomst sprong je er uit voor de trein helemaal stil stond. Oké, er zijn wat zaken ten goede veranderd, maar de huidige vertragingen, bus in plaats van trein, uren te laat op je bestemming komen, met veel te veel mensen in een ongeschikte ruimte en steeds weer alles duurder,  dat is niet leuk meer. Een bedrijf waarvan zoveel mensen afhankelijk zijn, zou de zaken beter moeten organiseren, dus niet drie weken een traject afsluiten terwijl tegelijk op datzelfde traject de snelweg grotendeels is afgesloten voor wegwerkzaamheden. Het is ongehoord dat je een ziekenhuisafspraak moet afzeggen omdat je er niet kunt komen, want ook van de route via Blerick verwacht ik weinig heil, als die treinen niet zijn berekend op veel extra reizigers.

Reputatie 3

Zoveel reizigers zullen er niet zijn in Blerick, Dus ik zou het risico nemen. Ook is er een lijnbus van Eindhoven naar Oss (305). Op het busstation kun je een dagkaart kopen voor Bravo busvervoer, die je heen en terug kunt gebruiken. Plan je reis wel goed van tevoren!

Als je echt om 16.00 uur voor een afspraak in het ziekenhuis moet zijn zou ik via Blerick gaan en die €3 voor lief nemen. Dan heb je grootste kans dat je op tijd arriveert. Terug kan je dan altijd nog via Boxtel.

En ja, ik denk ook nog wel eens terug aan de tijden dat er nooit stremmingen waren wegens onderhoud. Er is toch ergens iets mis gegaan op het spoor.

Reputatie 7
Badge +3

Als je echt om 16.00 uur voor een afspraak in het ziekenhuis moet zijn zou ik via Blerick gaan en die €3 voor lief nemen. Dan heb je grootste kans dat je op tijd arriveert. Terug kan je dan altijd nog via Boxtel.

En ja, ik denk ook nog wel eens terug aan de tijden dat er nooit stremmingen waren wegens onderhoud. Er is toch ergens iets mis gegaan op het spoor.

Nooit stremmingen, wanneer was dat?

Nieuws van dit weekend:

 

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4132971/trein-gestrand-reizigers-meer-dan-uur-vast-in-hitte?fbclid=IwAR00kp9NK4P1TLbguWo_UQVhMUPXOFwqXzSpd5gOf2HvwjRMASO3qW7e240

 

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4132859/drukte-op-station-eindhoven-centraal-door-werk-aan-het-spoor?fbclid=IwAR2k8egAAgNLHL-8QuP3jfjJE_8V9A4DyYhMGrCmA5gP5wIH6U5zOmJ5dVY

 

https://www.ed.nl/eindhoven/urenlang-geen-treinen-tussen-eindhoven-en-weert-door-storing-duurt-tot-13-30-uur~a13c915f/

En een netto winst van 500 miljoen in 2121. Ik vind het toch scheef. 

 

 

 

 

 

Reageer