Prijsverschil heen- en terugreis | NS Community
beantwoord

Prijsverschil heen- en terugreis

  • 5 April 2021
  • 9 reacties
  • 1350 Bekeken

Kan iemand mij uitleggen waarom ik 3,50 euro betaal voor de heenreis van Tiel Passewaaij naar Opheusden en 2,84 euro voor de terugreis? Beide in de daluren met 40% korting.

icon

Beste antwoord door Robert B 5 April 2021, 12:31

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Nog een voorbeeldje https://twitter.com/Peyermaedje/status/1613248988324716544 uiteindelijk klopt het natuurlijk (op een paar cent na). 

 

Verschil van 2 cent. Dit komt door de instaptarieven die per vervoerder anders is.

Badge +3

Nog een dingetje voor het verschil met vervoerderskeuze, zie bijv. https://www.ns.nl/kaartje-kopen/rm/hrl?show=via 

Dat is met NS (2e klas voltarief) al € 0,95 goedkoper dan met Arriva (en al helemaal als je uit bijv. Eindhoven of verder komt).

Met een ov-chipkaart en (4 minuten) NS-Arriva overstap kom je dus ‘bedrogen’ uit, want je kunt ook gewoon verder met NS (11 minuten NS-NS overstap) en komt dan 3 minuten later aan.

Edit: dit voorbeeld voor een NS - Arriva overstap in Sittard, maar kan nogal schelen dus.

Badge +3

Nog een voorbeeldje https://twitter.com/Peyermaedje/status/1613248988324716544 uiteindelijk klopt het natuurlijk (op een paar cent na). 

 

Ok, dank voor de uitleg. Blijft een bizar verschil.

Badge +3

Als je een E-ticket koopt van Tiel Passewaaij naar Opheusden en eentje voor de terugreis, is de prijs wel hetzelfde denk ik?

Nee, voor e-tickets geldt hetzelfde, je krijgt dan soms (zie Limburg) een keuze met welke vervoerder(s) je wilt reizen. Een retourtje kost de som van de twee enkeltjes.

Badge +3

Bij een reis die bij NS begint met maar een heel klein stukje NS is dat verschil inderdaad nogal groot, maar naarmate het deel met NS langer wordt krijg je langeafstandskorting, en die is hoger dan bij Arriva.

Zo kan het dus ook zijn dat een reis die met NS begint met nog een stukje Arriva erna juist goedkoper is dan met alleen Arriva. Dit is bijv. het geval in Limburg (voor bijv. Roermond naar Heerlen, waar je 3 mogelijkheden hebt: NS of Arriva of een combinatie ervan met overstap in Sittard). Arriva is dan het duurst.

Het gaat dan wel om kleine verschillen, maar dit is wel de reden voor het moeten in- en uitchecken per vervoerder. Hoe weet men anders hoe je van Roermond naar Heerlen gereisd hebt?

Bij de reis van @El17 is het wel duidelijk natuurlijk (er is daar maar één optie).

Reputatie 7

De situatie is goed verklaarbaar, maar het is natuurlijk wel apart en maakt het er allemaal niet duidelijker op voor het gros van de reizigers.

Als je een E-ticket koopt van Tiel Passewaaij naar Opheusden en eentje voor de terugreis, is de prijs wel hetzelfde denk ik?

Badge +3

Bij de NS betaal je inderdaad € 2,50 ‘starttarief’ voor de eerste 8 tariefeenheden (grofweg kilometers), met 40% korting is dat € 1,50. De rest van die € 3,50 is voor de 16 TE bij Arriva (€ 0,125 per km, met 40% korting en zonder basistarief wegens overstap).

Voor de terugweg rekent Arriva het landelijke starttarief voor bus/tram/metro van € 0,99 plus een tarief per TE/km, dat kost voor Opheusden naar Tiel € 2,60 bij 40% korting. Dat is die 16×0,125 plus € 0,60 starttarief (want daar krijg je ook 40% korting op).

De NS krijgt daarna nog maar € 0,24 voor de resterende 2 TE naar Passewaaij (het verschil tussen 18 en de reeds gereisde 16 TE), want bij een overstap mag het starttarief niet opnieuw berekend worden. Een stuk minder dan de € 1,50 voor de heenweg, dus daar zit het verschil.

 

Reputatie 7
Badge +4

U reist met twee vervoerders. Arriva en NS hanteren niet dezelfde tarieven en de eerste kilometers zijn in verhouding altijd. duur, waarbij de verschillen in tarief nog iets extra doorwerken. Daardoor ontstaat een prijsverschil.

 

U wordt niet beetgenomen, maar betaalt het juiste tarief, afhankelijk van de vervoerder waarmee u het eerste reist. Dat het niet zo behoort te zijn, ben ik helemaal met u eens, maar dit is de grote lijn.

 

Edit: Ik zie dat @Robert B het al even keurig heeft voorgerekend ;-), dan kan ik aan de Paaseieren.

Reageer