beantwoord

Printen van e-Ticket

Hallo iederen,

1) een jaar geleden heb ik een e-ticket gekocht. Dit jaar heb ik ook een e-ticket gekocht.

2) Een jaar geleden had ik geen printer. Dit jaar heb ik geen printer.

3) Een jaar geleden ging ik naar de NS-balie om voor een print-out van het e-ticket te vragen. De vrouw zei: "helaas is het onmogelijk uw e-ticket hier te printen, misschien probiert u het in een Internet-café?"

Dit jaar ging ik naar de zelfde NS-balie, en vroeg weer naar een print-out, en weer krijg ik de verwijs naar een Internet-café.

4) Omdat ik geen print-out had, was de Nederlandse conducteur een beetje geënerveerd, maar zei dat ie een uitzondering maakt, en toen scande ie mijn ticket-code van mijn smartphone (en mijn smartphone heeft een hogere resolutie dan de meeste printers..).

Toen ik dan in Duitsland arriverde, woord ik door een Duitse conducteur controleerd, en zonder zeuren scande ie mijn e-ticket, alles goed.

Dus, mijn resumé:

A) NS heeft helemaal geen interesse in het milieu (hoezo papier in plaats van aflezen-van-display?)

😎 NS heeft helemaal geen interesse om de experience van zijn klanten te verbeteren.

C) NS is nu klantenonvriendelijker en minder toekomst-georienteerd dan de duitse Bahn.

D) NS is alleen interesseerd in geld, en men heeft helemaal vergeten dat NS de publieke taak heeft, en geen gewoon bedrijf is.

Nou, welke apologist komt hier nu weer eran? Zou het misschien 'De Luchtmacht' zijn, wie al voor mij 'de cel' eiste, voor het bewust niet uitprinten van het ticket?

Boeiend!
icon

Beste antwoord door Jan NS 22 december 2014, 12:57

Hallo bjorn.amsterdam, begrijpelijk dat je graag zou zien dat je de e-ticket op je smartphone kan laten zien in plaats van de ticket uit te moeten printen. Omdat de e-ticket een fraudegevoelig ticket is, is het tot op heden niet mogelijk om de ticket op een smartphone te tonen. Wel zijn we bezig met het verbeteren van dit product en we hopen dat tonen via de smartphone in de nabije toekomst wel mogelijk zal zijn. Aangezien je al eerder met een e-ticket hebt gereisd wist je dat één van de voorwaarden van de e-ticket het printen op een A4 is. Als dat niet mogelijk is, dan is reizen met een ander vervoerbewijs misschien handiger.

Daarnaast wil ik je op de huisregels wijzen. Provocerend en kwetsend gedrag hoort hier namelijk niet thuis. Herhaaldelijke overtreding van de huisregels kan leiden tot verwijdering van het forum.

Bekijk origineel

25 reacties

Die punten heeft u gelijk in, maar je weet vooruit dat je het e-ticket uit moet printen.
A.) NS heeft wel degelijk 'interesse in het milieu'. Op basis van de manier waarop een e-ticket moet worden gebruikt kun je geen conclusies trekken over hoe een onderneming is het geheel presteert ten opzichte van het milieu. Als je een e-ticket als klant te milieuonvriendelijk vindt, dan kun je overwegen om een vervoersbewijs in een andere vorm aan te schaffen. Gerecycled papier is overigens algemeen verkrijgbaar en papier is goed afbreekbaar. Zoveel milieuschade richt je niet aan door je e-ticket te printen op een A4.

B.) Op basis van het feit dat jij geen printer bezit, kun je een dergelijke conclusie niet trekken.

C.) De wijze waarop een e-ticket gebruikt moet worden, zegt niet over de klantvriendelijkheid en toekomstoriëntatie van een bedrijf in het algemeen. Het is volslagen idioot om op basis van 1 parameter dergelijke conclusies te trekken.

D.) Op basis van hoe een e-ticket gebruikt dient te worden, kun je geen conclusies trekken over zaken die daaraan niet verwant zijn, zoals geld.

Bedankt overigens voor de toevoeging bij je verhaal. Vergeet niet dat je je zelf in de discussie zo achterlijk toonde om de wijze hoe een e-ticket werkt te vergelijken met de holocaust.
Ik zei helemaal niks met de holocaust. Ik heb een vergelijk getrokken tussen de mentaliteiten ("I was only following orders").

En dat heb je wel bewezen dat je graag bevelen volgt zonder na te denken. Jawohl, De Luchtmacht! Weitermachen!
Hallo bjorn.amsterdam, begrijpelijk dat je graag zou zien dat je de e-ticket op je smartphone kan laten zien in plaats van de ticket uit te moeten printen. Omdat de e-ticket een fraudegevoelig ticket is, is het tot op heden niet mogelijk om de ticket op een smartphone te tonen. Wel zijn we bezig met het verbeteren van dit product en we hopen dat tonen via de smartphone in de nabije toekomst wel mogelijk zal zijn. Aangezien je al eerder met een e-ticket hebt gereisd wist je dat één van de voorwaarden van de e-ticket het printen op een A4 is. Als dat niet mogelijk is, dan is reizen met een ander vervoerbewijs misschien handiger.

Daarnaast wil ik je op de huisregels wijzen. Provocerend en kwetsend gedrag hoort hier namelijk niet thuis. Herhaaldelijke overtreding van de huisregels kan leiden tot verwijdering van het forum.
Huisregels my ass. The other guy ("De Luchtmacht") tried to bring the Holocaust into the discussion, and you didn't give a damn, still don't. That's all I need to know, "Jan NS". Could it be that "De Luchtmacht" is just some NS employee in disguise? I'm sure the IP log of your forum servers could prove that.

Also, 'fraudegevoelig' my ass. Are you saying the German Bahn don't care about fraud? Because they are using the same scanners you're using.

Your pathetic attempt to disguise the truth and distract and confuse the readers is most obvious.

Not true. The T&C did not always explicitly state the ticket had to be printed - that's a new change NS produced to make sure they won't get their asses sued. Which I understand - rather than admit your point of view is wrong, adamantly insist on your ignorance.

"Wel zijn we bezig met het verbeteren van dit product en we hopen dat tonen via de smartphone in de nabije toekomst wel mogelijk zal zijn."

Also not true for another fact - I had one Dutch conducteur scan the ticket from my phone (a year ago!), it worked, your system cannot even tell the difference.

This is called bureaucracy, and that's all it is. The dying mammoth NS is simply too slow and unable to keep up with developments.

If you delete this comment, I'll twitter the shit out of you.
De huisregels zijn opgesteld om het forum voor iedereen prettig en werkbaar te houden. Door het gebruiken van het forum ga je akkoord met deze huisregels.
Om terug te komen op je punten: "De luchtmacht" is geen NS-medewerker, de moderators van NS zijn te herkennen aan "NS" achter hun naam.
De fraudegevoeligheid is wel degelijk de reden dat e-tickets uitgeprint moeten worden. Hoe Deutsch Bahn hiermee omgaat staat hun vrij, het gaat hier om het beleid dat NS voert.
E-tickets moeten worden uitgeprint, dit stond ook vorig jaar al vermeld in de voorwaarden.
Jan NS schreef:

Hoe Deutsch Bahn hiermee omgaat staat hun vrij, het gaat hier om het beleid dat NS voert.

Die twee zaken kun je niet helemaal los van elkaar zien aangezien je bij DB een ticket kunt kopen dat eveneens geldig is in de Nederlandse treinen. Dan krijg je dus de vreemde situatie dat de ene reiziger met een e-ticket op zijn mobiel (aangeschaft bij DB) over een geldig vervoersbewijs beschikt, terwijl de andere reiziger met een e-ticket op zijn mobiel (aangeschaf bij de NS) een boete krijgt.
Reputatie 7
Badge +4
Ik reis veel met de Handyticket maar de controle gaat veel verder dan alleen het scannen van de Azteccode. Een e-ticket heeft echtheidskenmerken die een nauwkeurige controle inhouden, al is het nog niet waterdicht.

De invoering van de Handy-ticket heeft daar zo lang geduurd omdat het dichtgetimmerd moest worden tegen fraude. En de controle gaat bij de oosterburen verder dan alleen het scannen van de e-ticket. Men kan naar de creditcard waarmee de reis is betaald vragen, bijvoorbeeld. De Duitser hebben ook meteen inzage in een aantal controlegerelateerde zaken en die zijn weer gekoppeld aan bevoegdheden.

In een Aztecccode kunnen veel meer gegevens opgeslagen worden dan nu gebeurt. Feitelijk is de controle in van de Handyticket Nederland wel mogelijk maar de Duitse conducteurs kunnen andere gegevens uitlezen en creditcard en/of Bahncard daarmee vergelijken. Het probleem in Nederland is dat het nog niet zo veilig is te gebruiken als in Duitsland, hoewel dat oppervlakkig zo lijkt als je alleen naar het scannen kijkt. De Nederlandse conducteurs zijn ook niet ingesteld op een adequate controle er van. Ik heb het meerdere conducteurs moeten uitleggen wat het verschil is en dat een Handyticket wel degelijk geldig is in Nederland, en zelfs is controle door de NS-conducteur mogelijk 😉

Net als Duitsland zal Nederland energie moeten stoppen in het waterdicht maken. Zelfs de gruendliche Duitsers hadden dat bepaald niet zo maar voor elkaar. Ze hebben er jaren over gedaan. Het is te fraudegevoelig als je het alleen met een Aztec- code doet. En je schept ook nieuwe problemen. De Duitse conducteurs beboeten nu iedereen als de batterij van de telefoon 'toevallig' leeg is en meer van dat soort dingen. Zwartrijden wordt gelukkig door de meeste Duitsers met minachting bekeken.

Wat niet wegneemt dat de Handyticket een geweldige uitvinding is en wat mij betreft ook hier breder wordt ingevoerd als aanvulling op het huidige werkwijze. Bedenk wel dat de Handticket is gemaakt op het systeem van de Duitse spoorwegen en die kennen geen ov-chipkaart om maar eens wat te noemen. De complexiteit is daar weer anders aanwezig.
Dus al die nieuwerwetse systemen zijn fraudegevoelig.

Waarom houden ze dan niet gewoon het oude papieren kaartje ? :?
macca728 schreef:

Dus al die nieuwerwetse systemen zijn fraudegevoelig.

Waarom houden ze dan niet gewoon het oude papieren kaartje ? :?

Ook die waren fraudegevoelig. Ik heb genoeg bewerkte papieren kaartjes gezien en dan waren de kaartjes, die gevalideerd moesten worden via een stempel ver in de meerderheid waar mee gerotzooid werd. Hoe dan ook controleren we de internationale E-tickets ook visueel, we scannen ze in en controleren ook visueel. Ook daar is men creatief in om deze E-tickets te bewerken helaas.
Beste Bjorn.

Een e-ticket kán niet gescand worden. Dus helaas klopt dat niet. Daarnaast is, zoals zoveel mensen al hebben gezegd, het vanaf het aller eerste begin bij aankoop al duidelijk dat geprint moet worden.
Als je dat weigert. Dan moet je dat zelf weten. Je reist dan wel zwart en alle gevolgen zijn voor jezelf en door jezelf veroorzaakt.

Een eventuele discussie over scannen van codea staat daar los van omdat het compleet andere vervoerbewijzen zijn, waar overigens ook aan wordt gewerkt
Isel schreef:

Een e-ticket kán niet gescand worden.

Er staat een barcode op en als het goed is, bevat die een versleuteling van de gegevens die op het e-ticket gedrukt staan en is daarmee elke fraude in de vorm van wijziging van de gegevens te voorkomen, zolang die versleuteling niet wordt gekraakt. Zodra de tekst wordt aangepast, komt die immers niet meer overeen met de barcode. Door de barcode te scannen, kan de conducteur dat vaststellen. Aanvullend kan nog centraal geregistreerd worden of het bewuste e-ticket is verkocht en of de scanacties overeen komen met de route, dus dat het ticket bijvoorbeeld niet meermaals op dezelfde dag door dezelfde persoon wordt gebruikt.

Het geneuzel over 'echtheidskenmerken' doet echter vermoeden dat NS ook het e-ticket niet fatsoenlijk geïmplementeerd heeft, waardoor het met een beetje fotoshoppen mogelijk is om een e-ticket na te maken.

Jan NS schreef:

De fraudegevoeligheid is wel degelijk de reden dat e-tickets uitgeprint moeten worden.

Je snapt toch zelf hopelijk ook wel dat dat lariekoek is? - Alles wat op een scherm getoond kan worden, kan ook afgedrukt worden, dus als een e-ticket op een scherm niet van echt te onderscheiden is, is de afdruk daarvan ook niet van echt te onderscheiden.
Reputatie 6
Badge +2
Pe_pe schreef:

Alles wat op een scherm getoond kan worden, kan ook afgedrukt worden, dus als een e-ticket op een scherm niet van echt te onderscheiden is, is de afdruk daarvan ook niet van echt te onderscheiden.

Wat nog wel zou kunnen is dat de echtheidskenmerken gemakkelijker te controleren zijn wanneer het geheel tegelijk in voldoende resolutie te zien is, zoals bij papier. Een scherm zal vaak een lagere resolutie hebben, waardoor je voor het zien van voldoende detail moet zoomen en scrollen.
Dennis schreef:

Wat nog wel zou kunnen is dat de echtheidskenmerken gemakkelijker te controleren zijn wanneer het geheel tegelijk in voldoende resolutie te zien is, zoals bij papier. Een scherm zal vaak een lagere resolutie hebben, waardoor je voor het zien van voldoende detail moet zoomen en scrollen.

Het enige echtheidskenmerk van een e-ticket moet de versleuteling zijn in de vorm van een barcode of eventueel een controlegetal (hash). Al het andere is sowieso niet betrouwbaar, afgedrukt of niet.
Reputatie 6
Badge +2
Ze hebben het zo gemaakt dat je niet gemakkelijk kan photoshoppen, zie https://forum.ns.nl/acties-uitjes-10/acties-spoordeelwinkel-546/index1.html#post2857. De naam en datum, en in dit geval "Dagkaart", staan er vele malen op, door de afbeelding.
Dan maakt het toch niet of je hem print dan wel op je telefoon laadt qua fraudegevoeligheid ?
Dennis schreef:

Ze hebben het zo gemaakt dat je niet gemakkelijk kan photoshoppen, zie https://forum.ns.nl/acties-uitjes-10/acties-spoordeelwinkel-546/index1.html#post2857. De naam en datum, en in dit geval "Dagkaart", staan er vele malen op, door de afbeelding.

Ik mag hopen dat dat geen serieus onderdeel is van de beveiliging, want dat is vrij eenvoudig na te maken.
Reputatie 6
Badge +2
macca728 schreef:

Dan maakt het toch niet of je hem print dan wel op je telefoon laadt qua fraudegevoeligheid ?

Als voor een controle scrollen nodig is om alles in hoge resolutie te bekijken dan kan de controle lastiger zijn dan bij een papieren e-ticket.
Reputatie 6
Badge +2
Pe_pe schreef:

Dennis schreef:

Ik mag hopen dat dat geen serieus onderdeel is van de beveiliging, want dat is vrij eenvoudig na te maken.

Dat is volgens mij wel een serieus onderdeel van de beveiliging.
Een e-ticket heeft enkel eem qr code voor het openen van een poortje. Geen barcode.

De fout die wordt gemaakt is te denken dat het kaartje simpel gescand kan worden of dat het e-ticket niet klopt.

Voor een leek zal dat wellicht eerst zo lijken.
De e-ticket is een compleet op zichzelfstaand vervoerbewijs.
Na de uitleg van Dennis lijkt mij dat voor iedereen te snappen.

Er wordt gewerkt aan een ánder vervoerbewijs die scanbaar is. Tot die tijd is de e-ticket een extra optie.

De controle werkt op zicht en met een id-bewijs.
Dat laatste blijkt soms ook lastig al is dat duidelijk en groot vermeld..

Oftewel dit is de e-ticket met zn voorwaarden en gemak van thuis je kaartje halen.

Als er straks een digitaal kaartje is, dan kan die worden beoordeeld.
Maak dan bv een topic wat je graag bij een digitaal kaartje zou willen zien ipv wat je minder vindt vd huidige soorten vervoerbewijzen
(Positieve vs negatieve instelling)
Wat de klant wil is toch duidelijk ? Een e-ticket dat je ook op je telefoon kan laden en waarmee je de poortjes kan openen. Dat is niet zo moeilijk.

En technisch kan dat best worden gerealiseerd.

De enige negatieve instelling is die van de NS en een paar zwartkijkers die maar blijven wijzen op de fraudegevoeligheid.
Ik begrijp persoonlijk ook nog steeds niet dat ik de internationale tickets (DB, NS international etc) in de vorm van een E-ticket wel de code kan uitlezen via de scanner en de nationale tickets niet. Ik schreef al eerder dat ik die ook visueel blijf bekijken. Zit er nu eenmaal bij me in.
Het uitlezen via een smartphone van de tickets, die ik dus wel kan scannen heb ik geen ervaring mee, heb deze situatie nog niet meegemaakt, kan daar weinig over zeggen en degene die ik kan uitlezen registreer ik ook op de manier die ons wordt voorgeschreven.
Ik hoop snel bericht te krijgen dat we alle soorten E-tickets kunnen scannen.
Isel schreef:

Een e-ticket heeft enkel eem qr code voor het openen van een poortje. Geen barcode.

Een QR-code is een barcode, net als bijvoorbeeld Aztec en lineaire barcodes (streepjescodes zoals in winkels worden gebruikt) vormen van barcodes zijn.

Isel schreef:

De controle werkt op zicht en met een id-bewijs.

Dat is alleen om te controleren of de reiziger wel de persoon is die op het ticket staat. Dat controleert de geldigheid van het ticket zelf niet.

macca728 schreef:

De enige negatieve instelling is die van de NS en een paar zwartkijkers die maar blijven wijzen op de fraudegevoeligheid.

Als het klopt dat conducteurs de binnenlandse e-tickets niet kunnen scannen en alleen op het oog controleren, is juist het huidige systeem zeer fraudegevoelig. Ik vind het zelfs onbegrijpelijk dat ze het op die manier hebben ingevoerd. E-tickets werden elders al veel gebruikt als toegangskaartjes toen NS ze invoerde, dus ze hadden genoeg voorbeelden.
Waarom luisteren ze niet naar zijn klanten

Reageer