beantwoord

Privacy opgeven voor een betaald treinkaartje



Toon eerste bericht

281 reacties

Discussie wordt steeds weer opnieuw begonnen. Slotje?

Dat doen ze niet snel... dat slotje.. .laatst wel een topic al had ik daar wel mijn bedenkingen bij. ..?
Reputatie 7
Badge +4
Intellect houdt ergens op en heeft grenzen, domheid is oneindig.
Reputatie 7
Badge +3
..Dit topic gaat over de geboortedatum op een e-ticket..

Bij een zichtticket niet onlogisch, tenzij je een hash uit het hoofd kan berekenen.

En nou stoppen met die onzin. Begin een topic over privacy en dan kun je lekker los.

(En ja, misschien doe ik wel mee. )


Ik doe dan ook graag mee. Het is mij inmiddels ook volslagen onduidelijk wat het nut is van het opgeven van je geboortedatum bij het aanschaffen van een e-ticket. De naam en voornaam die op het ticket staan moeten corresponderen met het ID. Dat moet voldoende zijn.

Ik maak wel de kanttekening dat NS niet het enige bedrijf is dat zich bezighoudt met het verzamelen van geboortedata. Ik heb laatst tickets besteld via PayLogic voor een concert bij Paleis Soestdijk. Van alle groepsleden moest ik naam, voornaam, geboortedatum en e-mailadres opgeven. Dat valt niet te vermijden als je naar dat concert wilt. Ook voor deze transactie is mij niet duidelijk wat het nut is van het registreren van de geboortedata. Maar dit alles is meer iets voor een ander topic.
Reputatie 2
..Dit topic gaat over de geboortedatum op een e-ticket..

Bij een zichtticket niet onlogisch, tenzij je een hash uit het hoofd kan berekenen.

En nou stoppen met die onzin. Begin een topic over privacy en dan kun je lekker los.

(En ja, misschien doe ik wel mee. )

Het is geen zichtticket ( als zoiets bestaat? ) , het is een scanticket. Gekeken naar de leesbare gegevens deden conducteurs bij mij en mijn medereizigers al 11 jaar niet meer. Al zouden ze het doen, ze weten mijn naam niet en mijn geboortedatum niet, dan moeten ze van iedereen vragen naar paspoort en/of ander ID. En nou stoppen met die onzin? en dan dit? Begin een topic over privacy en dan kun je lekker los? Dit is een topic over privacy, dat begrijpt toch iedereen? Als je niets weet over dit topic, kun je beter niets schrijven.
Reputatie 2
Intellect houdt ergens op en heeft grenzen, domheid is oneindig.
Daar had ik het net nog over. Als ze geen tegenargumenten hebben of zinnige opmerkingen, gaan ze op de persoon spelen en mensen beledigen.
Reputatie 2
..Dit topic gaat over de geboortedatum op een e-ticket..

Bij een zichtticket niet onlogisch, tenzij je een hash uit het hoofd kan berekenen.

En nou stoppen met die onzin. Begin een topic over privacy en dan kun je lekker los.

(En ja, misschien doe ik wel mee. )


Ik doe dan ook graag mee. Het is mij inmiddels ook volslagen onduidelijk wat het nut is van het opgeven van je geboortedatum bij het aanschaffen van een e-ticket. De naam en voornaam die op het ticket staan moeten corresponderen met het ID. Dat moet voldoende zijn.

Ik maak wel de kanttekening dat NS niet het enige bedrijf is dat zich bezighoudt met het verzamelen van geboortedata. Ik heb laatst tickets besteld via PayLogic voor een concert bij Paleis Soestdijk. Van alle groepsleden moest ik naam, voornaam, geboortedatum en e-mailadres opgeven. Dat valt niet te vermijden als je naar dat concert wilt. Ook voor deze transactie is mij niet duidelijk wat het nut is van het registreren van de geboortedata. Maar dit alles is meer iets voor een ander topic.

Dit topic gaat heel duidelijk over privacy, want daar horen geboortedata natuurlijk bij. Hier gaat het over e-tickets en de NS. Om andere voorbeelden en andere bedrijven erbij te halen is niet zinvol, want het is een NS forum en dan kun je het beter houden bij de NS. Ja, het gebeurt heel vaak, maar alles bij alle bedrijven oplossen is een illusie, laten we beginnen bij dit punt en bij de NS.

Geboortedata op e-tickets zijn onzin. Zelfs internationaal reis ik met een ticket van de NS zonder geboortedatum.
Iemand persoonlijk aanvallen vind ik ook niet nodig, nsrens69 heeft best een punt natuurlijk.

Wat is dan het nut van de geboortedatum opgeven volgens de voorstanders ?
Reputatie 2
Om dit topic te sluiten, dus een slot! Dus geen persoonlijke aanvallen meer, want on topic reacties zijn ( ondanks herhaald erom vragen ) al heel lang geleden.

Niemand kijkt ooit naar de geboortedatum en/of de naam van reizigers, het is alleen erg waardevolle persoonlijke informatie in databasis. Het is geen taak van de NS om bij te houden wie waar naar toe gaat, daar hebben we de binnenlandse veiligheidsdienst voor.

Van Groningen naar Parijs is een geboortedatum niet nodig, dus van Groningen naar Haren is het natuurlijk al helemaal onzinnig. Het is een onnodige inbreuk op de privacy van reizigers en dus onwettig.
De betrokken afdeling van de NS heeft nog niet gereageerd, terwijl de klacht 27 maart werd ingediend.
Slot!
Reputatie 2
Iemand persoonlijk aanvallen vind ik ook niet nodig, nsrens69 heeft best een punt natuurlijk.

Wat is dan het nut van de geboortedatum opgeven volgens de voorstanders ?

Het enige wat ik kon ontdekken is dat men zegt dat de conducteur dan kan controleren of de juiste persoon reist met het ticket. Maar dan stranden ze snel, want het maakt natuurlijk niet uit wie het kaartje gebruikt, als het maar betaald is. Bovendien zouden ze dan iedereen om paspoort of ander ID moeten vragen.
In 11 jaar heb ik nooit iets hoeven tonen en slechts 1 keer zag ik dat iemand zich moest legitimeren, maar die had geen enkel vervoersbewijs. Als je de voorstanders dan vraagt naar het waarom een internationaal ticket geen geboortedatum heeft, blijft het stil. Ze zijn stil, dus nu een slot?
Voorstanders? Volgens mij wordt hier besproken hoe het systeem in neergezet. Zie de reacties van Henk vanaf #86. En de conducteur mag om identificatie vragen bij controle van een e-ticket. Op mijn ID staan wel wat meer persoonlijke gegevens dan alleen een geboortedatum. En dat er internationaal voor een ander systeem gekozen is, is nu eenmaal zo. Het is een keuze geweest die velen graag anders hadden gezien.
Reputatie 2
Voorstanders? Volgens mij wordt hier besproken hoe het systeem in neergezet. Zie de reacties van Henk vanaf #86. En de conducteur mag om identificatie vragen bij controle van een e-ticket. Op mijn ID staan wel wat meer persoonlijke gegevens dan alleen een geboortedatum. En dat er internationaal voor een ander systeem gekozen is, is nu eenmaal zo. Het is een keuze geweest die velen graag anders hadden gezien. Nee, ik begon dit topic en over hoe het systeem werkt gaat het niet. Het gaat over de geboortedatum op e-ticket. Als jij of wie dan ook reageert in een topic, is het misschien een goed idee om tenminste het eerste bericht te lezen, voordat je iets schrijft, Als jij een topic wilt beginnen over het systeem, ga je gang, maar dit topic gaat over de geboortedatum op e-tickets. En inmiddels staat wel vast dat het volstrekt overbodig is.
Nee, ik begon dit topic en over hoe het systeem werkt gaat het niet. Het gaat over de geboortedatum op e-ticket. Als jij of wie dan ook reageert in een topic, is het misschien een goed idee om tenminste het eerste bericht te lezen, voordat je iets schrijft, Als jij een topic wilt beginnen over het systeem, ga je gang, maar dit topic gaat over de geboortedatum op e-tickets. En inmiddels staat wel vast dat het volstrekt overbodig is.

Ooh heb ik het eerste bericht niet gelezen???... Stop nou toch met onzin uitkramen.
Reputatie 2
Blijkbaar niet, anders wist je waar het over gaat, toch? Niet over het systeem dus. Maar je kunt het alsnog lezen en als je iets zinnigs kunt schrijven over het onderwerp waar het wel over gaat, ben je 24/7 welkom. Fijne dag!
Reputatie 7
Badge +3
Dit topic gaat heel duidelijk over privacy, want daar horen geboortedata natuurlijk bij. Hier gaat het over e-tickets en de NS. Om andere voorbeelden en andere bedrijven erbij te halen is niet zinvol, want het is een NS forum en dan kun je het beter houden bij de NS. Ja, het gebeurt heel vaak, maar alles bij alle bedrijven oplossen is een illusie, laten we beginnen bij dit punt en bij de NS.
Blijkbaar is mijn poging om de discussie over het moeten afstaan van allerlei persoonsgegevens bij de aanschaf van tickets breder te trekken niet aan jou besteed. Ik sta zelf op het standpunt dat het weinig zinvol is om alleen NS te bestoken. Dit is iets dat door de Autoriteit Persoonsgegevens en de wetgever moet worden aangepakt.
Reputatie 2
Dit topic gaat heel duidelijk over privacy, want daar horen geboortedata natuurlijk bij. Hier gaat het over e-tickets en de NS. Om andere voorbeelden en andere bedrijven erbij te halen is niet zinvol, want het is een NS forum en dan kun je het beter houden bij de NS. Ja, het gebeurt heel vaak, maar alles bij alle bedrijven oplossen is een illusie, laten we beginnen bij dit punt en bij de NS.
Blijkbaar is mijn poging om de discussie over het moeten afstaan van allerlei persoonsgegevens bij de aanschaf van tickets breder te trekken niet aan jou besteed. Ik sta zelf op het standpunt dat het weinig zinvol is om alleen NS te bestoken. Dit is iets dat door de Autoriteit Persoonsgegevens en de wetgever moet worden aangepakt.

Best iMark het is wel aan mij besteed, maar dan is het off topic en er is al weinig on topic. Op mijn bijdragen wordt ondanks veelvuldig herhalen nauwelijks gereageerd, men heeft het dan liever over mijn persoon. Allicht omdat men geen tegenargumenten heeft. Het staat jou vrij een nieuw topic te beginnen. Dan kan dit topic blijven gaan over waar het over gaat... geboortedata op e-tickets. Natuurlijk heb ik een officiële klacht ingediend bij de Autoriteit Persoonsgegevens, maar ik moest eerst de NS in de gelegenheid stellen te reageren. De verantwoordelijke afdeling van de NS heeft te kennen gegeven niet te zullen reageren. Als ik geen punt had, zouden zij wel degelijk gereageerd hebben. Nu ligt het dus bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Ook politiek heb ik contact gelegd.

Per 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dat betekent dat er vanaf die datum dezelfde privacywetgeving geldt in de hele Europese Unie (EU). De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geldt dan niet meer.

Boetes voor bedrijven kunnen oplopen tot 25 miljoen.
Dusss... beste iMark, begin gerust een nieuw topic over wat jij maar wil.
Reputatie 2
Andere bedrijven dan de NS aanvallen op een NS forum, lijkt mij kansloos.
Maar ga je gang. Fijne dag.
Blijkbaar niet, anders wist je waar het over gaat, toch? Niet over het systeem dus. Maar je kunt het alsnog lezen en als je iets zinnigs kunt schrijven over het onderwerp waar het wel over gaat, ben je 24/7 welkom. Fijne dag!

Blijf je nou bezig met deze onzin uitkramen? Volgens mij begrijp jij als it'er helemaal geen snars van. Geen idee wat je in de it doet, maar van mijn computer blijf je af. 😛
Reputatie 2
Allereerst een fijne dag!
Heb jij iets inhoudelijks te melden over dit topic?
Een zinnige opmerking bij één van de vele bijdragen?
Dat kan 24/7
Een fijne dag verder. 😉
Reputatie 2
Blijkbaar niet, anders wist je waar het over gaat, toch? Niet over het systeem dus. Maar je kunt het alsnog lezen en als je iets zinnigs kunt schrijven over het onderwerp waar het wel over gaat, ben je 24/7 welkom. Fijne dag!

Blijf je nou bezig met deze onzin uitkramen? Volgens mij begrijp jij als it'er helemaal geen snars van. Geen idee wat je in de it doet, maar van mijn computer blijf je af. :P

Mijn vorig bericht was uiteraard gericht aan onze beste Nooduitgang.
Allereerst een fijne dag!
Heb jij iets inhoudelijks te melden over dit topic?
Een zinnige opmerking bij één van de vele bijdragen?
Dat kan 24/7
Een fijne dag verder.
Reputatie 7
Badge +3
Uit al het kabaal zijn wel een paar concrete vragen aan NS te destilleren.

Welke acties heeft NS in gang gezet om met ingang van 25 mei 2018 te voldoen aan de Algemene Verordening Persoonsgegevens? Hier een korte samenvatting van de eisen waaraan bedrijven moeten voldoen:
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/sites/default/files/atoms/files/avg_in_een_notendop.pdf

Dit alles kan gevolgen hebben voor de manier waarop e-tickets worden verkocht. Zo zal NS duidelijk moeten maken over een algemeen dan wel gerechtvaardigd belang is om allerlei persoonsgegevens te verzamelen.

Een bijkomende vraag. Heeft NS een functionaris gegevensbescherming? Zo ja, wie is dat en hoe kunnen we met die functionaris in contact komen. Zo nee, waarom heeft NS die functionaris niet?
In deze lijst heb ik de functionaris gegevensbescherming in ieder geval niet kunnen vinden.
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/functionaris-voor-de-gegevensbescherming/register-fg-m-tm-p
Translink heeft overigens wel een functionaris in het register staan.

De AVG gaat natuurlijk niet alleen voor NS maar voor alle bedrijven in de EU gelden.
@iMark,
De NS is er al langere tijd mee bezig. https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2205326-bedrijven-en-overheden-niet-klaar-voor-nieuwe-privacywet.html #31

@nsrens99,
Als iemand iets zinnigs inbrengt ga je er gelijk tegenin. Ga lekker ergens een klacht indienen en kom terug als je resultaat hebt. Je probeert iets bereiken via de verkeerde weg.
Reputatie 7
Bedankt iMark voor de uiteenzetting van de kernvragen. Door alle tumult zijn de kernvragen verwaterd.
Reputatie 7
Badge +3
@Nooduitgang
Uiteraard is NS ermee bezig. Maar is NS klaar voor 25 mei 2018?

@Thomas NS
We zijn het dus eens over de vragen. Zorgen jullie dan voor de antwoorden op de vragen?
Reputatie 2
Vanaf 220 begint een nieuw topic. Okee, ik had liever een nieuw topic over dit nieuwe onderwerp. Nu dus breder, over AVG Algemene verordening gegevensbescherming.
Hierin staat o.a. Dat betekent dat u zo min mogelijk persoonsgegevens verzamelt en verwerkt.
Dat noemt men in de nieuwe wet dataminimalisatie.
Ik weet wel zeker dat de NS heel veel moet veranderen.
Nu betekent AVG iets heel anders bij de NS zie https://avg.ns.nl/

Ik denk dat reisgeschiedenis wissen, mogelijk zal worden.
Reputatie 2
Kijk op https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/avg-nieuwe-europese-privacywetgeving/algemene-informatie-avg als je meer wil weten.

Reageer