beantwoord

Product nu niet geldig (Klassewissel)

• 15 juni 2018
  • 4 reacties
  • 295 Bekeken

Zit momenteel in de trein van Groningen naar Amsterdam. Voor de reis netjes een klassewissel op de automaat doorgevoerd om eerste klas te kunnen reizen. Bij controle werd mij verteld dat ik gewoon 2e klas zou moeten reizen, de klasswissel was klaarblijkelijk niet juist doorgevoerd op mijn OV chipkaart.

Bij controle op ov-chipkaart.nl, stond de klassewissel gewoon in de reishistorie. Dit ook laten zien aan de conducteur. Aangezien het rustig was en ik de procedures had gevolgd, heeft hij de coulance gehad om me te laten zitten. Als het druk was geweest, was ik doodleuk teruggestuurd naar de tweede klas. Ten eerste snap ik niet dat dit probleem in het systeem bij de reiziger wordt neergelegd en ten tweede snap ik niet waarom de klassewissel op mijn kaart (met weekendvrij) niet juist wordt doorgevoerd.

Heb een foto gemaakt van de foutmelding die te zien is bij de conducteur. Hebben meerdere mensen dit probleem gehad?

icon

Beste antwoord door Loes 16 juni 2018, 08:54

Het is voor mij even van belang hoe laat u bent ingecheckt. Zoals ik het nu zie is er het volgende gebeurt.

Donderdag 14 juni heeft u een toeslag weekend 2 naar 1 geladen en vrijdag 15 juni een klassewissel aangevraagd voor 2 naar 1.

Ik zie dat u een Weekend Vrij abonnement heeft. U heeft voor beide dagen het verkeerde product geladen. Ik gok nl dat u vrijdag 15 juni na 18.30 bent ingecheckt en bent gaan reizen.

De Toeslag 2 naar 1 Weekend dag is nl bedoeld voor de periode dat u 100% korting heeft en kan dus alleen gebruikt worden vrijdag na 18.30 tot en op zaterdag en zondag.
De klassewissel 2 naar 1 gebruikt u op.de dagen waar u op saldo reist, de poort of paal verrekend voor u de reis (korting of niet) voor het gebruik van de 1e klas.

Ik kom geregeld dit probleem tegen en echt duidelijk staat het niet op onze site. Ik hoop u hier meer duidelijkheid te hebben kunnen geven.
Bekijk origineel

4 reacties

Het is voor mij even van belang hoe laat u bent ingecheckt. Zoals ik het nu zie is er het volgende gebeurt.

Donderdag 14 juni heeft u een toeslag weekend 2 naar 1 geladen en vrijdag 15 juni een klassewissel aangevraagd voor 2 naar 1.

Ik zie dat u een Weekend Vrij abonnement heeft. U heeft voor beide dagen het verkeerde product geladen. Ik gok nl dat u vrijdag 15 juni na 18.30 bent ingecheckt en bent gaan reizen.

De Toeslag 2 naar 1 Weekend dag is nl bedoeld voor de periode dat u 100% korting heeft en kan dus alleen gebruikt worden vrijdag na 18.30 tot en op zaterdag en zondag.
De klassewissel 2 naar 1 gebruikt u op.de dagen waar u op saldo reist, de poort of paal verrekend voor u de reis (korting of niet) voor het gebruik van de 1e klas.

Ik kom geregeld dit probleem tegen en echt duidelijk staat het niet op onze site. Ik hoop u hier meer duidelijkheid te hebben kunnen geven.
Reputatie 2

...

@Loes Ik zie in de railpocket (Ja noem het voor het gemak nog even railpocket :)) dat het toeslag weekend 14-12-2017 was ipv 14-06 zoals jij noemt, die lijkt mij al een paar maanden niet van toepassing
@michaelzetter

Auw, dat ik daar ff te simpel overheen keek en een aanname deed. Scherp. Dan maar als voorbeeld. Voor de 15e blijft het verhaal gelukkig nog wel overeind. Bedankt voor de heads up. 😁

Bedankt voor de reactie! Excuses voor de vertraging van die van mij. Ik was inderdaad na 18.30 ingecheckt.

Na wat speurwerk ben ik er ook achter gekomen dat een klassewissel niet mogelijk is in het weekend (vrijdag vanaf 18.30). Had al eerder op deze manier gereisd en zelfs op het station nagevraagd of dit de juiste methode was. Eerder leek dit goed te gaan, maar weet niet meer of ik toen was gecontroleerd (bij de rit Groningen - Amsterdam is die kans best groot namelijk).

Vraag me alleen af waarom de automaat bij het inlezen van mijn OV-chipkaart de optie klassewissel niet kan vervagen in het weekend? Moet niet heel lastig te programmeren zijn lijkt me. Is deze onduidelijkheid sowieso verholpen.

Desondanks, probleem is opgelost; tijdens het weekend dus de toeslag 2-1 kopen en niet de klassewissel.

Reageer