beantwoord

QR code van e-ticket wordt niet geprint

• 16 december 2014
  • 64 reacties
  • 8191 Bekeken

Na betalen van een e-ticket
1) verschijnt er eerst een webpagina met een link naar het e-ticket. De link volgens de pagina geschikt om het ticket te printen. Echter, de QR code en afbeelding van trein en gezicht worden NIET meegeprint. De .pdf van het e-ticket is wel compleet op het scherm te zien, zij het dat de .pdf de toevoeging (Beveiligd) meekrijgt.
2) Iets later ontvang je een email met opnieuw een link naar het e-ticket, ook om te printen. Sla je dit ticket op als .pdf en print je het daarna komen net als vanuit de webpagina QR code en afbeelding NIET op papier, wel op scherm.
3) Alleen als je ZONDER op te slaan direct vanuit de e-mail print krijg je een compleet ticket op papier.

Welke bug is dit ?

zowel geprobeerd met Acrobat Reader als met AcrobatPro, en: vroeger nooit last van gehad.
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 16 december 2014, 18:01

Hallo Ammering. Welkom op het NS serviceforum! Om de vindbaarheid van je topic te vergroten heb ik het verplaatst naar het subforum Overige Producten. Dat kan inderdaad wel een bug zijn. Ik ga je bericht intern even doorzetten! Halverwege deze pagina over E-tickets staat wel hoe je precies een E-ticket kan printen. Dit heb je allemaal gedaan begrijp ik?
Bekijk origineel

64 reacties

En ten overvloede: moderatoren kunnen zich de moeite besparen tips te geven over 'beveiligingsinstellingen' want daar zit het niet in.
Ik heb trouwens een Apple . .
Hallo Ammering. Welkom op het NS serviceforum! Om de vindbaarheid van je topic te vergroten heb ik het verplaatst naar het subforum Overige Producten. Dat kan inderdaad wel een bug zijn. Ik ga je bericht intern even doorzetten! Halverwege deze pagina over E-tickets staat wel hoe je precies een E-ticket kan printen. Dit heb je allemaal gedaan begrijp ik?
Zeker Laura, want tenslotte na ongeveer een halve boom verprint te hebben, heb ik de tickets zoals ze horen.
Weet je uiteindelijk ook wat er bij de foutieve prints verkeerd is gegaan? Ik neem namelijk aan dat je van begin tot het eind hetzelfde pdf-bestand hebt geprobeerd te printen en dat het daarbij fout ging en er in principe niets verkeerds was met het pdf-bestand. Wellicht hebben anderen wat aan je tips!
Waarom het ging zoals het ging weet ik nog steeds niet, dat laat ik graag aan de NS. Mijn redding was zonder tussenstappen meteen vanuit het mailtje printen.
Reputatie 4
Badge
Maar je hoeft toch niet een halve boom te verspillen om te kijken hoe je de instellingen van je PDF viewer in moet stellen voor een juiste print? Daar heb je immers de 'afdrukvoorbeeld' functie van je printer voor. Tussen af te drukken document en afdrukvoorbeeld zitten bij mij soms onverwachte verschillen maar tussen afdrukvoorbeeld en print nooit.
Als er gewoon een correct pdf-bestand is geleverd door NS, maar het tijdens het printen verkeerd gaat, is er mijn inziens geen probleem dat door NS opgelost moet worden.
Nou jongens . . ik kom met jullie reacties niet verder.
Het betreft hier een reproduceerbare fout, waarbij een op het scherm compleet weergegeven e-ticket zonder watermerk en QR wordt afgedrukt, ook als in de printvoorbeeldweergave alles in orde lijkt.
En dit vanaf twee verschillende computers, ook nog.
Druk ik hetzelfde bestand direct vanuit de email af dan wordt goed geprint.
Ik zou de ict afdeling van de NS toch maar eens laten kijken of haar e-tickets goed afgedrukt worden met OS Yosemite, Adobe AcrobatPro/resp. Acrobat Reader na ontvangst met Mail van apple.
Ik ben overigens niet de enige met dit probleem zag ik op het forum.
Ik heb hetzelfde probleem en kan mijn e-ticket alleen printen via een windows computer. Het is een bug met Yosemity
De oplossing was voor mij: de printopdracht te geven ZONDER het .pdf bestand eerst uit de mail te halen en op te slaan (zoals ik gewend was). Dan wordt er correct afgedrukt.
Werkt het wel vanuit Mail, maar niet vanuit Voorvertoning?
Geef de printopdracht direct vanuit Mail, dan werkt het. Verder is t al weer een maand geleden dus ik weet niet meer of voorvertoning er aan te pas kwam.
ik begrijp niet goed hoe je direct uit mail de opdracht tot printen geeft. Je hebt een link naar je PDF file die dan opent etc.
Reputatie 4
Badge
Ik heb zelf geen ervaring met OS X, maar ik kan me voorstellen dat je i.p.v. een gewone klik ook een cmd - klik of lange klik op de link kunt doen waarbij je de keuze krijgt om het bestand waar de link naar verwijst te openen of direct af te drukken.
@ Blomm: De volgende keer dat ik een NS-ticket uitprint zal ik de stappen noteren en hier plaatsen. Geen idee wanneer dat zal zijn !
Vandaag weer eens e-tickets besteld. Ik heb een iMac met OS X Yosemite. Ook ik heb hetzelfde probleem. De vorige keer zelfs maar even een foto gemaakt van het scherm en die geprint 😉 Het is een QR Code en die werkt dan prima. Bestand bewaren en openen en vervolgens printen geeft een mooi print-voorbeeld maar uit de printer rolt een papiertje zonder QR-Code.

1) Wacht totdat je het mailtje krijgt met de links naar de tickets.
2) Klik op die link.
3) De PDF-file wordt nu geopend in de browser (Safari in mijn geval).
4) Kies nu in het menu print
5) Ga naar je printer en zie daar...de ticket met QR-Code :)

Enige manier voor mij die werkt.:D
Zo doe ik het ook, alleen schreef ik het niet zo keurig op!
Ik vermoed dat Safari de pdf weergeeft door middel van de AdobePDFViewer plugin, terwijl gewoon openen standaard met Voorvertoning wordt gedaan. Om de oorzaak te vinden: Probeer eens het pdf-bestand op te slaan, dan "openen met" en dan niet kiezen voor het programma dat als standaard staat ingesteld.
Vandaag ook twee e-tickets besteld en nog steeds hetzelfde probleem. QR-code wordt niet afgedrukt. Met de hierboven beschreven omweg lukt het gelukkig wel.
Kennelijk neemt de NS dit soort meldingen niet echt serieus, want er wordt niets aan gedaan.
Ik heb zelf ook een iMAC met met OS X Yosemite. Maar met Abobe zijn de tickets niet goed af te drukken 😠
Reputatie 7
Badge +4
Dan ligt het in ieder geval niet aan de computer en het besturingssysteem 😉 Probeer het met Voorvertoning. Met Acrobat gaat het merkwaardigerwijs wel goed en dat is toch echt van Adobe.
Dan ligt het in ieder geval niet aan de computer en het besturingssysteem 😉 Probeer het met Voorvertoning. Met Acrobat gaat het merkwaardigerwijs wel goed en dat is toch echt van Adobe.

Als je goed gelezen had zijn ze al uitgeprint via eerder genoemde weg. Gelukkig ga ik bijna nooit met de trein dus zal het ook zelden voorkomen. Maar andere reizigers lopen ook tegen dit probleem aan. Anders was dit topic er niet 😞
Reputatie 7
Badge +4
Ik las het hoor, maar als je regelmatig reist, kun je hier wat aan hebben. Ik kom er overigens niet goed uit waarom het zo is. Acrobat gebruiken voor het afdrukken van een e-ticket is te vergelijken met het schieten van een kanon op een mug.
Als je regelmatig een e-ticket wilt afdrukken is het misschien gemakkelijker om de browserplugin van adobe te de-installeren. Safari toont pdf's ook zonder plugin.
Inmiddels augustus 2015: zelfde probleem. Bug is er dus nog niet uit...

Afdrukken met alleen grijstinten lijkt de trick te zijn.
Niet verbazend: NS beschouwt dit topic als afgehandeld sinds reactie 2. Als ze later nog naar dit topic hadden gekeken en 'een signaal hadden doorgezet' over het bestaan van deze bug, hadden ze dat wel gemeld.

Reageer