beantwoord

Railplus van 25% naar 15%

  • 24 juli 2017
  • 8 reacties
  • 712 Bekeken

Bij het aanvragen van de Railplus kaart staat dat eind dit jaar de korting van 25% naar 15% gaat. Waarom is dat? En waarom gelijk zo'n sterke daling van 10%? Erg jammer!
icon

Beste antwoord door Stijn NS 25 juli 2017, 16:59

Hallo ZeeuwsMeisje2017, welkom op het NS Serviceforum! Ik navragen hiervan heeft even geduurd, maar ik heb bij deze een verklaring van deze wijziging voor je:

In Europees verband is er het afgelopen jaar veel gesproken over het Railplus aanbod. Er zijn veel maatschappijen die het aanbod niet meer van deze tijd vinden (ten allen tijde 25% korting geven) en die het product zelfs eigenlijk afgeschaft wilden zien. Aan de andere kant zijn er maatschappijen (met name in Oost-Europa) die het aanbod ‘nodig’ hebben om te kunnen concurreren met andere low-cost mobiliteitsaanbieders (bv bus of privé trein maatschappijen).
Aangezien bij stemming het aandeel voor- en tegenstanders voor afschaffing gelijk was, is er besloten om niet af te schaffen maar wel het huidige aanbod onder de loep te nemen. Hiervoor zijn er in een Railplus Expert Group een aantal sessies geweest om het aanbod te herijken. Veel oplossingen die werden voorgedragen blijken echter niet voor alle maatschappijen implementeerbaar te zijn of communicatief niet sterk genoeg te zijn (bv korting op basis van reismoment, boekingshorizon (APEX), etcetera)

Uiteindelijk is er het voorstel afgegeven om de korting die houders van een Railpluskaart krijgen te verlagen van de huidige 25% naar 15%.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat een aantal landen vindt dat de korting hen te veel kost en dat daarom internationaal een verlaging is afgesproken.
Hallo ZeeuwsMeisje2017, welkom op het NS Serviceforum! Ik navragen hiervan heeft even geduurd, maar ik heb bij deze een verklaring van deze wijziging voor je:

In Europees verband is er het afgelopen jaar veel gesproken over het Railplus aanbod. Er zijn veel maatschappijen die het aanbod niet meer van deze tijd vinden (ten allen tijde 25% korting geven) en die het product zelfs eigenlijk afgeschaft wilden zien. Aan de andere kant zijn er maatschappijen (met name in Oost-Europa) die het aanbod ‘nodig’ hebben om te kunnen concurreren met andere low-cost mobiliteitsaanbieders (bv bus of privé trein maatschappijen).
Aangezien bij stemming het aandeel voor- en tegenstanders voor afschaffing gelijk was, is er besloten om niet af te schaffen maar wel het huidige aanbod onder de loep te nemen. Hiervoor zijn er in een Railplus Expert Group een aantal sessies geweest om het aanbod te herijken. Veel oplossingen die werden voorgedragen blijken echter niet voor alle maatschappijen implementeerbaar te zijn of communicatief niet sterk genoeg te zijn (bv korting op basis van reismoment, boekingshorizon (APEX), etcetera)

Uiteindelijk is er het voorstel afgegeven om de korting die houders van een Railpluskaart krijgen te verlagen van de huidige 25% naar 15%.
Reputatie 6
Badge +2
Bij het aanvragen van de Railplus kaart staat dat eind dit jaar de korting van 25% naar 15% gaat.

Volgens https://www.nsinternational.nl/nl/tarieven-en-kortingen/overige-kortingen-met-de-trein (tab RAILPLUS) om precies te zijn vanaf 10 december 2017. bijdragevandennis
Reputatie 2
In tijden van toenemende schaarste van fossiele brandstoffen een belachelijk plan. Daarnaast zijn gewone internatiionale tickets onnodig duur, terwijl luchtvaartmaatschappijen stunten met last-minute-aanbiedingen. De spoorwegmaatschappijen gaan merken dat ze zich hiermee gigantisch hun eigen glazen aan het ingooien zijn.
Wat wordt er bedoeld met 'communicatief niet sterk genoeg'?
Reputatie 7
Badge +4
België lijkt Railplus nu toch weer toe te passen. Aanvankelijk was dat niet zo. Het moet dan in de implementatie gezeten hebben. Voor de mensen die de truc toepassen naar Essen te reizen met een internationaal kaartje en die in België verder gaan met Railpass of aanverwant, hebben nog veertig cent korting in de tweede klas voor het Belgische traject tot Essen. Zestig cent in de eerste klas. De tarieven zijn voor dit traject met twintig cent verhoogd.
Reputatie 6
Badge +2
201907 11 9:52 railplus2019 railplusbelgië tarieven2019

RailPlus is vanaf 8 december 2019 niet meer geldig in België (https://www.nsinternational.nl/nl/tarieven-en-kortingen/overige-kortingen-met-de-trein#tab__railplus).
Reputatie 7
Badge +4
Wel jammer, als frequente België-reiziger is het toch €1,80 per dag voor heen en terug Noorderkempen.

Reageer