beantwoord

Railrunner gekocht, trein rijdt niet

• 13 november 2019
  • 7 reacties
  • 151 Bekeken

Geachte heer/mevrouw,

Ik had voor mijn 2 kinderen een railrunner gekocht, en op het moment dat wij op de trein stonden te wachten kregen we de melding dat er geen treinverkeer mogelijk was naar Amsterdam ivm een ongeluk. 

We zijn toen weer naar huis gegaan, railrunners dus niet gebruikt.

Kan ik mijn geld nog terug krijgen?

icon

Beste antwoord door MoDe 13 november 2019, 12:22

Of u uw geld voor uw railrunners kunt terugkrijgen hangt er vanaf of u een e-ticket of een kaartje uit de automaat heeft gekocht.

Voor e-tickets kan geen geld teruggegeven worden. Dit staat in de voorwaarden.

Voor een kaartje uit de automaat kan alleen geld teruggegeven worden als er niet mee ingecheckt is. Dit kan via de service balie of Social media van NS.

Bij verstoringen wordt een ander reisadvies gegeven of worden bussen ingezet. Heeft u in de reisplanner gekeken of er andere reismogelijkheden waren, zodat uw reis, met vertraging, toch door had kunnen gaan?

Voor kinderen tussen 4-12 jaar is er een mogelijkheid om kidsvrij aan te schaffen. U betaalt alleen de kosten van een persoonlijke OV-chipkaart voor uw kinderen. Met kidsvrij kunnen uw kinderen met begeleiding gratis met de trein.

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Of u uw geld voor uw railrunners kunt terugkrijgen hangt er vanaf of u een e-ticket of een kaartje uit de automaat heeft gekocht.

Voor een kaartje uit de automaat kan alleen geld teruggegeven worden als er niet mee ingecheckt is. Dit kan via de service balie of Social media van NS.

Bij verstoringen wordt een ander reisadvies gegeven of worden bussen ingezet. Heeft u in de reisplanner gekeken of er andere reismogelijkheden waren, zodat uw reis, met vertraging, toch door had kunnen gaan?

Voor kinderen tussen 4-12 jaar is er een mogelijkheid om kidsvrij aan te schaffen. U betaalt alleen de kosten van een persoonlijke OV-chipkaart voor uw kinderen. Met kidsvrij kunnen uw kinderen met begeleiding gratis met de trein.

Met 2 kinderen in de leeftijd van 4-12 een uur op een bus gaan wachten werkt natuurlijk niet. Dus ik snap wel dat Petra huiswaarts is gekeerd. Bij een ongeluk duurt het vaak meer dan een uur voordat er een bus beschikbaar is, Voor het overige ben ik het met je eens. Ik neem aan dat TS zelf een geldig abbonnement had of iets van dien aard.

Beste Petra007, welkom bij onze Community!

Wat super balen dat het treinverkeer halsoverkop niet meer reed. Het antwoord van @MoDe klopt inderdaad. Je kunt vast en zeker het geld voor de railrunners terugkrijgen indien duidelijk wordt dat het verkeer niet reed. Dit kan middels onze klantenservice. Mocht je nog andere vragen hebben, lees ik dat graag.

Reputatie 7
Badge +3

Er is natuurlijk wel zo iets als artikel 6.1 van de Algemene voorwaarden.

6.1. Welke mogelijkheden heeft u bij vertraging?

Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging op uw Reisroute meer dan zestig (60) minuten bedraagt, zal NS zich inspannen om u daarvan op de hoogte brengen. U kunt bij een dergelijke vertraging gebruik maken van één van de volgende mogelijkheden:

1) U zet uw reis met NS voort langs de gebruikelijke route, of langs een alternatieve route die door NS wordt geadviseerd. Niet in alle gevallen is een alternatieve route mogelijk; of 13

2) U beëindigt uw reis en wisselt uw eenmalige papieren Vervoerbewijs bij NS in voor een vergelijkbaar papieren Vervoerbewijs dat geldig is op een door u gekozen moment. Voor het nieuwe papieren Vervoerbewijs gelden dezelfde beperkingen en Voorwaarden als die op het originele papieren Vervoerbewijs van toepassing waren. Dit betekent onder andere dat u uw originele papieren Vervoerbewijs niet kunt inwisselen voor een papieren Vervoerbewijs voor een ander type dag of tijdstip dan waarvoor het originele papieren Vervoerbewijs geldig was. Zo kunt u bijvoorbeeld een papieren Vervoerbewijs dat geldig is voor het weekend niet inwisselen voor een papieren Vervoerbewijs dat geldig is voor een werkdag; of

3) U beëindigt uw reis (en checkt uit indien u ingecheckt heeft) en vraagt NS om terugbetaling van de prijs van uw eenmalige Vervoerbewijs. NS zal u in een dergelijk geval de mogelijkheid bieden voor vervoer terug naar het station waarop u uw reis met NS begon. Op terugbetaling zijn nadere voorwaarden van toepassing. Deze voorwaarden en nadere informatie over de procedure kunt u vinden bij de NS Klantenservice, op ns.nl en via 030-7515155 (voor dit informatienummer betaalt u uw gebruikelijke belkosten)

Dus ook als er met een Railrunner al wel ingecheckt was kun je terugbetaling vragen wanneer de verwachting is dat de vertraging meer dan 60 minuten zal zijn. En bij een aanrijding persoon is dat al snel meer dan 60 minuten. In eerste instantie (om 11:22) werd gemeld dat de situatie rond Schiphol tot 15:00 zou duren, uiteindelijk werd dat bijgesteld naar 12:00 / 13:00 en werd het “geen” treinen veranderd naar “minder treinen”. 

Wel grappig als je ziet hoe het met de mededelingen gaat in dit bewuste topic: 

https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/30344-13-november-2019-eerdere-verstoring-schiphol-airport

om 11.22 uur verwachting herstel treinverkeer 15.00 uur

om 11.41 uur verwachting herstel treinverkeer 15.00 uur

om 11.42 uur verwachting herstel treinverkeer 12.00 uur (dus binnen 20 minuten)

om 11.53 uur verwachting herstel treinverkeer 12.30 uur

om 11.55 uur verwachting herstel treinverkeer 13.00 uur

Dus binnen 14 minuten verandert de verwachting van het herstel van het treinverkeer 4 keer. Ik snap dat de reiziger hier dan niets meer van snapt. Ik mag hopen dat bovenstaande “verwachtingen” niet zijn omgeroepen.

In de trein waar ik in zat in ieder geval wel, en bij aankomst op Zuid (ik moest ri. metro) werd net voor openen deuren ineens omgeroepen dat er toch wel naar Schiphol zou worden gereden. Gangpad stond spontaan vast dus met mensen die toch terug de trein in gingen.

Reputatie 7
Badge +3

Op de tijd van de melding dat het treinverkeer rond 12:00 weer hervat zou worden (dus om 11:42) was er ook een tweet van een ProRail OvD dat er wegens melding van een aanrijding op station Schiphol er tijdelijk geen treinverkeer was en dat de het treinverkeer weer opgestart was. Blijkbaar was het (gelukkig) niet zo ernstig als eerst gedacht. Maar het opstarten kan nog wel eens langer duren, op zich ook niet zo gek als je ziet hoeveel treinen er al opgeheven waren.

En vervolgens waren er daarna weer andere problemen, namelijk met de bovenleiding. 

Dus nu ben je een beetje geplet @Henk_NL ?  :scream:

Reageer