beantwoord

reis boeken met fietsticket

• 22 juli 2020
  • 7 reacties
  • 208 Bekeken

Op vrijdag 18 juli heb ik volgens uw richtlijnen 2 fietskaarten met treinreis geboekt
Op zaterdag bleek bij het afhalen van de fietskaarten aan het loket op geen enkele manier de actie van vrijdag nodig en nuttig.
Dus op maandag 20 juli in Oss getracht 2 fietskaarten te halen. Dit kon alleen via internet. Toen ook maar de reis erbij geboekt en betaald. (30351534  ten bedrage van 56,60 EURO). Geen bevestiging via email ontvangen. Gelukkig geen controle tijdens de treinreis naar Zwolle. In Zwolle is mijn vrouw stilletjes meegelopen en heeft mijn poortjespassage 10 EURO gekost op kaart 3528 0434 #### ####. De 40 % dalkorting is niet toegepast. Waarom niet gewoon fietskaarten via de kaartautomaat zoals voorheen gebruikelijk.

icon

Beste antwoord door Laura NS 22 juli 2020, 11:04

Hoi J ter Burg en welkom op onze NS Community!

Vervelend dat het zo is gelopen! Hoe heb je dit allemaal precies gedaan vrijdag? Heb je vrijdag gereserveerd en dit zaterdag op willen halen? Met het registreren van de fiets heb je namelijk nog geen ticket gekocht. Dit is een apart proces. Erg jammer ook dat de tickets niet direct binnen kwamen. Dat is normaliter wel het geval. Deze zijn ook niet in spam terecht gekomen? Zijn ze inmiddels wel binnen? Wat betreft de 10 euro instaptarief kun je het beste contact opnemen met mijn collega van de klantenservice

Om de vindbaarheid van dit topic te vergroten heb ik je vraag/onderwerp iets uitgebreid. Hopelijk is dat oké.

Bekijk origineel

7 reacties

NS propageert het registeren van uw fiets. Het doel hierachter ontgaan mij net als u echter volledig. Zoals het nu is doet NS helemaal niets met deze gegevens en lijkt het er sterk op dat het alleen een soort ontmoedigingsbeleid is om een fiets mee te nemen. Dat u tegelijkertijd e-tickets heeft gekocht is dan weer niet handig want u krijgt dan alleen 1 euro korting omdat u geen kaartje uit de automaat heeft gekocht. Als u een ov-chip kaart heeft is het buiten de actiekaartjes om nooit handig om met een e-ticket te reizen. Ik denk dat u de poortjespassage gewoon kwijt bent. Het is mij ook niet duidelijk waarom u de e-tickets niet ontvangen heeft. Kan natuurlijk wel weer een storing in de App zijn. NS heeft daar helaas veelvuldig last van.

Hoi J ter Burg en welkom op onze NS Community!

Vervelend dat het zo is gelopen! Hoe heb je dit allemaal precies gedaan vrijdag? Heb je vrijdag gereserveerd en dit zaterdag op willen halen? Met het registreren van de fiets heb je namelijk nog geen ticket gekocht. Dit is een apart proces. Erg jammer ook dat de tickets niet direct binnen kwamen. Dat is normaliter wel het geval. Deze zijn ook niet in spam terecht gekomen? Zijn ze inmiddels wel binnen? Wat betreft de 10 euro instaptarief kun je het beste contact opnemen met mijn collega van de klantenservice

Om de vindbaarheid van dit topic te vergroten heb ik je vraag/onderwerp iets uitgebreid. Hopelijk is dat oké.

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp het niet helemaal.

Vrijdag 2 fietskaarten met treinreis gekocht of heeft u alleen het traject waarop de fietsen meegaan geregistreerd?

Zaterdag de fietskaartjes op het station bij het loket gekocht?

Maandag fietskaartjes + vervoersbewijzen online gekocht? Het kan een uur duren voor u de mail met de link ontvangt. Heeft u de mail alsnog ontvangen of was het e-mailadres misschien niet juist ingevuld? Online kunt u gelijk bij aankoop de kaartjes als pdf downloaden en deze als u ze via uw telefoon besteld heeft op uw telefoon opslaan of vanaf pc naar uzelf mailen. Online zijn geen kaartjes met korting te verkrijgen voor abonnementhouders. Online kunnen alleen vervoersbewijzen met vol tarief of samenreiskorting gekocht worden. Als u een abonnement heeft, moet u uw OV-chipkaart gebruiken om korting te krijgen. De €10 gemiste in/uitcheck kunt u terugvragen bij de klantenservice.

Reputatie 7
Badge +3

NS propageert het registeren van uw fiets. Het doel hierachter ontgaan mij net als u echter volledig. Zoals het nu is doet NS helemaal niets met deze gegevens en lijkt het er sterk op dat het alleen een soort ontmoedigingsbeleid is om een fiets mee te nemen.

Het is inderdaad onduidelijk wat het doel hiervan is. Ik was deze week een paar keer op het station (en moest daarbij één keer lang wachten op iemand die een aansluiting had gemist) maar een reiziger met fiets heb ik nog steeds niet gezien.

Het lijkt er trouwens sowieso op dat de treinen weer een stuk leger zijn geworden nu de Studentenkaart zijn jaarlijkse siësta houdt.

Hier staat de uitleg: “Vanaf 1 juli mag je je fiets weer meenemen in de trein. Wel verzoeken we je om deze vooraf te registreren. Je krijgt zo voor vertrek te zien in welke NS-trein er nog voldoende plek is voor je fiets. Zo zorgen we samen voor een zo goed mogelijke spreiding en een zo veilig mogelijke reis.”

Op vrijdag 18 juli heb ik volgens uw richtlijnen 2 fietskaarten met treinreis geboekt
Op zaterdag bleek bij het afhalen van de fietskaarten aan het loket op geen enkele manier de actie van vrijdag nodig en nuttig.
Dus op maandag 20 juli in Oss getracht 2 fietskaarten te halen. Dit kon alleen via internet. Toen ook maar de reis erbij geboekt en betaald. (30351534  ten bedrage van 56,60 EURO). Geen bevestiging via email ontvangen. Gelukkig geen controle tijdens de treinreis naar Zwolle. In Zwolle is mijn vrouw stilletjes meegelopen en heeft mijn poortjespassage 10 EURO gekost op kaart 3528 0434 3535 0829. De 40 % dalkorting is niet toegepast. Waarom niet gewoon fietskaarten via de kaartautomaat zoals voorheen gebruikelijk.

Op 18 juli inderdaad alleen geregistreerd en bevestiging via de mail ontvangen dat de reis van Zwolle naar Utrecht gemaakt kan worden op zaterdag 19 juli. In de verwachting (net zoals voorheen) dat de fietskaarten via de kaartautomaat gehaald zouden kunnen worden zaterdag naar Station Zwolle gegaan. Daar bleek dat de fietskaarten alleen aan het aanwezige loket gehaald konden worden. Met de opmerking "nee hoor dit is een apart product” werd mijn veronderstelling dat het vroeger via de automaat kon afgedaan.

Omdat na een paar dagen fietsen niet bekend was hoe de terugreis zou plaats vinden werd op maandag op de bonnefooi naar station Oss gefietst. (op de website is geen informatie beschikbaar over het aanwezig zijn van ticketservice in station Oss. Daar dus 2x de reis en 2x fietskaart gekocht via internet van Oss naar Zwolle. De beloofde toezending per email is tot nu toe niet ontvangen. Dus had ik onderweg alleen de bankoverschrijving gehad bij controle. 

Mensen op leeftijd met een OV kaart hebben niet de wijsheid in pacht maar veronderstellen dat er gewoon gereisd kan worden per trein van A naar B met het mondkapje op en zo veel mogelijk op 1,5  m afstand. Deze veronderstelling heeft ons dus nu de 40% korting gekost.

PS: de 10 EURO heb ik op het scherm terug ontvangen via vergeten uit te checken.

Hier staat de uitleg: “Vanaf 1 juli mag je je fiets weer meenemen in de trein. Wel verzoeken we je om deze vooraf te registreren. Je krijgt zo voor vertrek te zien in welke NS-trein er nog voldoende plek is voor je fiets. Zo zorgen we samen voor een zo goed mogelijke spreiding en een zo veilig mogelijke reis.”

Dat is dus het probleem zonder verplichte reservering en niet een vrijwillige registratie werkt dit dus helemaal niet. Overigens ook de getallen die aangegeven worden voor beschikbare fietsplekken kloppen van geen kant in het systeem. Afgelopen zondag naar Geldermalsen geweest met de fiets conform de registratie zouden er om 08.42 uur 3 fietsplekken beschikbaar zijn. Er komt een SGMM 2 en SGMM 3 voorrijden met 8 of 16 lege fietsplekken (kunnen gemakkelijk 2 fietsen tegen elkaar aanstaan). Bouw of iets goeds of bouw niets. Dit registratiesysteem is totaal nutteloos. 

Reageer