beantwoord

Reis duurder nu poortjes op Amsterdam Sloterdijk gesloten zijn

• 9 februari 2018
  • 12 reacties
  • 702 Bekeken

Voor mijn reis tussen Schagen en Den Haag Centraal moet ik overstappen op Amsterdam Sloterdijk (=reisadvies NS-app). Op de heenreis hoef ik daarbij niet uit en in te checken (tussen spoor 6 en 7 staan geen poortjes), op de terugweg wel (tussen spoor 8 en 4 moet ik door de poortjes). Op mijn reisoverzicht staat de heenreis voor Euro 17,30 en de terugreis kost Euro 19,10 (Den Haag - Sloterdijk 11,10 + Sloterdijk - Schagen 8,00) (zie bijlage). Volgens de NS-app kosten beide reizen Euro 17,30.

Dat kan toch niet kloppen?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 9 februari 2018, 17:11

Goedemiddag Ruud van den Brink en welkom op het NS Serviceforum!

Dit prijsverschil is een gevolg van de geforceerde transactie die je maakt op Amsterdam Sloterdijk. De ritprijs van een reis is gebaseerd op de kortste route tussen de twee stations waartussen gereisd wordt. Het kan echter voorkomen dat je een ander, langer, reisadvies krijgt, omdat dat significant sneller is. Normaal gezien is dat geen probleem, gezien je enkel op het vertrekstation incheckt en op het eindstation uitcheckt. Als de snellere reis je een overstap geeft op een gesloten station zoals Sloterdijk, kan dat echter wel problemen opleveren. Door de geforceerde transactie op dat station, wordt namelijk niet de kortste route meer gehanteerd voor de ritprijs, maar wordt de ritprijs gepakt voor de route via Sloterdijk, wat dus langer en daardoor duurder is.

Het is een bekend probleem, wat ook al vele topics heeft veroorzaakt. We zijn hard op zoek naar een oplossing, maar voor het moment is de enige oplossing om het prijsverschil handmatig terug te storten. Daarvoor kun je het beste contact op nemen met onze Klantenservice. De snelste opties zijn via 030-7515155, Twitter en Facebook.
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 3
Uitchecken en weer inchecken zo ongeveer op de helft van je reis maakt het inderdaad wat duurder. Omdat je alleen overstapt op Sloterdijk is dat niet helemaal eerlijk. Ik weet niet precies hoe het systeem van tariefbepaling werkt. Misschien dat iemand anders daar antwoord op kan geven. Wat je tot die tijd kan doen is van spoor 4 en 8 gaan via het hogere deel (spoor 1 en 2). Je kunt daar komen zonder door de poortjes te gaan de trap op. Daar loop je in de lengte van het perron naar de trap aan de andere kant weer naar beneden. Vanaf daar kan je volgens mij spoor 8 bereiken zonder door de poortjes te hoeven. Een beetje onhandige oplossing, maar de poortjes op Sloterdijk staan dan ook een beetje onhandig.

Dit prijsverschil is een gevolg van de geforceerde transactie die je maakt op Amsterdam Sloterdijk. De ritprijs van een reis is gebaseerd op de kortste route tussen de twee stations waartussen gereisd wordt. Het kan echter voorkomen dat je een ander, langer, reisadvies krijgt, omdat dat significant sneller is. Normaal gezien is dat geen probleem, gezien je enkel op het vertrekstation incheckt en op het eindstation uitcheckt. Als de snellere reis je een overstap geeft op een gesloten station zoals Sloterdijk, kan dat echter wel problemen opleveren. Door de geforceerde transactie op dat station, wordt namelijk niet de kortste route meer gehanteerd voor de ritprijs, maar wordt de ritprijs gepakt voor de route via Sloterdijk, wat dus langer en daardoor duurder is.

Het is een bekend probleem, wat ook al vele topics heeft veroorzaakt. We zijn hard op zoek naar een oplossing, maar voor het moment is de enige oplossing om het prijsverschil handmatig terug te storten. Daarvoor kun je het beste contact op nemen met onze Klantenservice. De snelste opties zijn via 030-7515155, Twitter en Facebook.
Badge +3
De enige werkende oplossing is het weghalen (of openzetten) van de poortjes op stations waar dit een probleem oplevert. Dit probleem had opgelost moeten zijn voordat de poortjes gesloten werden. NS heeft voor de zoveelste keer weer eens de verkeerde volgorde aangehouden waardoor problemen zijn ontstaan die er in de eerdere situatie niet waren.
Reputatie 5
Dat jullie hard op zoek zijn naar een oplossing lezen we al een tijdje. Misschien in de tussentijd een poortje open zetten??
Reputatie 4
Dat jullie hard op zoek zijn naar een oplossing lezen we al een tijdje. Misschien in de tussentijd een poortje open zetten??

Ik krijg de indruk dat ze eigenlijk wel blij zijn met het gratis geld dat nu wordt binnengeharkt van de argeloze reiziger. Voor zover ik weet heeft NS immers nog steeds helemaal niets gedaan om de reizigers te waarschuwen voor deze oplichterspraktijken.
Reputatie 5
Acht (!) maanden geleden schreef ik "Reken na het sluiten van de poortjes op Sloterdijk op een levendige discussie op dit forum". Overvallen kan NS niet zijn. Blijft de vraag hoe bot je als organisatie kunt zijn om het er maar gewoon op aan te laten komen? De onnozele reiziger op 1,2 en 3?

De speciale Projectgroep is ook al weer een maand bezit met het omcheckprobleem (en niet alleen op Amsterdam Sloterdijk) en denkt - naar op dit forum gemeld - aan een oplossing in de vorm van terugbetalen. Ik vrees dat de reiziger dan alsnog zélf naar de kaartautomaat zal moeten om het teveel betaalde als een "bestelling" op te halen.
Badge +3
Geef reizigers die daar behoefte aan hebben een overstappas waarmee ze op zulke stations (Sloterdijk, maar ook Den Haag etc.) UIT en dan binnen een redelijke tijd (bijv. 15 minuten zodat je ook even naar het toilet kan of iets kopen buiten de poortjes) weer IN kunnen checken.

Voor veel stations zijn die passagepassen er immers ook al om door het station heen te kunnen lopen of de winkels binnen de poortjes te bezoeken zonder saldo.

Beste Stijn,

Je mag niet liegen; NS is helemaal niet bezig om snel een oplossing te vinden. Het probleem is al 9 maanden bekend en pas een maand geleden hebben jullie een werkgroep opgericht. Ondertussen doen jullie helemaal niets actief om reizigers hierover te informeren. Conclusie: NS is vervallen tot een frauduleus handelende vervoerder. Wanneer gaan de poortjes nu weer open.
Reputatie 6
Of de noodknop gebruiken: als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Of de noodknop gebruiken: als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Dat kan werken voor diegene die van dit probleem weet. Alleen er zijn veel mensen zoals TS die er toevallig een keer achterkomen. er zijn volgens mij nog heel veel onwetenden. Ik vind de opstelling van NS in deze nog steeds crimineel.
Reputatie 6
Badge
Goeie inderdaad, die noodknop. Of tailen. Met gelijke munt betalen dunkt me!
De situatie in Sloterdijk is inderdaad al 9 maanden bekend. Het zelfde probleem speelt in Hilversum en is daar al meer dan twee jaar bekend. Daar heeft de NS aan symptoombestrijding gedaan door zo min mogelijk trein op spoor 1 laten stoppen.
Maar het argument dat de NS hard werkt aan het probleem is natuurlijk klink klare onzin. Want in die twee jaar tijd had allang een oplossing gemaakt kunnen worden.

Reageer