beantwoord

Reis gedeeltelijk met 40 % korting

• 22 February 2021
  • 13 reacties
  • 275 Bekeken

Ik wil van Amsterdam CS naar Eindhoven CS (en terug), maar heb de mogelijkheid om een gedeelte van het traject samen met iemand te reizen die een daluren-abonnement heeft. De reis tussen Amsterdam CS en Utrecht CS tegen vol tarief, gecombineerd met een reis Utrecht CS-Eindhoven CS met 40 % korting is goedkoper dan Amsterdam CS-Eindhoven CS tegen vol tarief.

Hoe kan ik dit regelen, zonder in Utrecht CS uit te checken, weer in te checken en dan een half uur op de volgende trein te moeten wachten ??

icon

Beste antwoord door Tochjo 22 February 2021, 17:03

Door te reizen met e-tickets. Daarmee hoeft u niet onderweg uit te checken en weer in te checken. U koopt een e-ticket vol tarief Amsterdam-Utrecht. In Amsterdam kunt u de poortjes passeren met de vierkante barcode op het ticket. Daarnaast koopt u een e-ticket met samenreiskorting voor Utrecht-Eindhoven. In Eindhoven kunt u opnieuw de vierkante barcode gebruiken om poortjes te passeren.

Merk op dat u bij het e-ticket met samenreiskorting zich alleen in de daluren in de trein mag bevinden, in tegenstelling tot Samenreiskorting op een OV-chipkaart; bij die laatste is het tijdstip van inchecken van belang en mag, als in de daluren is ingecheckt, ook in de spitsuren gereisd worden.

Bekijk origineel

13 reacties

Badge +3

Door te reizen met e-tickets. Daarmee hoeft u niet onderweg uit te checken en weer in te checken. U koopt een e-ticket vol tarief Amsterdam-Utrecht. In Amsterdam kunt u de poortjes passeren met de vierkante barcode op het ticket. Daarnaast koopt u een e-ticket met samenreiskorting voor Utrecht-Eindhoven. In Eindhoven kunt u opnieuw de vierkante barcode gebruiken om poortjes te passeren.

Merk op dat u bij het e-ticket met samenreiskorting zich alleen in de daluren in de trein mag bevinden, in tegenstelling tot Samenreiskorting op een OV-chipkaart; bij die laatste is het tijdstip van inchecken van belang en mag, als in de daluren is ingecheckt, ook in de spitsuren gereisd worden.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Je zou twee e-tickets kunnen bestellen, waarvan eentje met Samenreiskorting. Zie onderaan deze pagina. Met een e-ticket kan je namelijk alleen poortjes openen, als je die onderweg toevallig tegenkomt.

Edit: @Tochjo was sneller.

Blijft mijn vraag, als ik ‘samenreis’ hoe weet de conducteur met wie ik samenreis? En als ik dan (omgekeerd aan het vorige) eerst samenreis van A’dam naar Utrecht, mijn partner stapt uit en ik reis door naar Eindhoven, alweer, hoe weet de conducteur dat ik ‘alleen samenreis’ ?

ccitroen

Reputatie 7
Badge +4

U kunt aangeven met wie u samenreist en als de check in op dezelfde plaats en tijd is, is dat voldoende voor de conducteur om het vast te stellen. Waterdicht is dat niet, maar zo werkt het. U kunt een boete krijgen als u hiermee fraudeert. NS is niet helemaal gek.

Ik vraag me werkelijk af met welke intentie u deze vraag stelt. Iedereen moet gewoon een geldig kaartje hebben en het juiste bedrag betalen voor die reis. Een goede conducteur controleert of u een geldig kaartje heeft of niet, en meer smaken zijn er niet. Formeel zit u al fout als u incheckt met samenreiskoring en u heeft degene waarmee u samenreist niet bij zich. U moet zich bij de hoofdreiziger bevinden. Of en hoe iets wordt gecontroleerd is feitelijk niet relevant.

De oplossing van @Tochjo is correct en dat heeft u dan te doen. Zie verder wat @Momo hieronder schrijft.

Reputatie 7
Badge +3

Als je gecontroleerd wordt en de conducteur ziet dat jij gebruik maakt van Samenreiskorting kan deze vragen met wie jij samenreist en dan moet jij die persoon kunnen aanwijzen. Als jij samenreist met iemand die jij kent zul je ook bij elkaar moeten zitten, dus niet dat de ene persoon helemaal vooraan in de trein zit en jij ergens achteraan. Als je met je Samenreis-persoon bij elkaar zit en uit bepaalde dingen blijkt dat jullie bij elkaar horen zal de vraag niet eens nodig zijn.

En als jij een eerste deel van de reis met iemand samenreist en die persoon stapt ergens halverwege uit dan mag jij de rest van de reis niet meer reizen met Samenreiskorting. Je moet dan of de Samenreiskorting bij een automaat van je OV-chipkaart verwijderen of je moet voor het resterende deel van je reis een apart e-ticket hebben zonder Samenreiskorting.

helemaal duidelijk uitgelegd, ik snap het nu echt.
.Geen bedoeling te frauderen hoor, alleen een vraag die bij me opkwam.

Badge +3

Als je NS Flex hebt kan je Samenreiskorting aan/uit zetten in de NS app of via Mijn NS.

Je moet dan wel uit- en weer inchecken, in o.a. Utrecht kan dat in ieder geval bij de overstappalen met een witte kubus erboven op spoor 5/7, spoor 15 en spoor 18/19.

Reputatie 7
Badge +4

Als je uitcheckt, vervalt de samenreiskorting automatisch pas na 35 minuten. Uitchecken en dan via de app Samenreiskorting uitzetten, zou wel moeten werken.

Badge +3

Als je uitcheckt, vervalt de samenreiskorting automatisch pas na 35 minuten. Uitchecken en dan via de app Samenreiskorting uitzetten, zou wel moeten werken.

Dat bedoelde ik inderdaad. Tijdens een reis alvast aan/uitzetten kan ook en dat wordt dan bij de volgende incheck (in dit geval een overstap) meegenomen voor het vervolg van je reis.

Zelfde met een klassewissel, maar naar 1e klas kan je dat tot 15 minuten na een incheck/overstap nog doen (naar 2e klas niet!)

Reputatie 7
Badge +4

Het gaat er om dat het de meelezers duidelijk is dat je op deze wijze in de trein samenreiskorting niet kan uitzetten. Dat lukt dan niet en dan reis je ten onrechte verder met korting. als de conducteur er aan komt en hij controleert, dan staat samenreiskorting er nog op en als het goed is, wordt er dan ingegrepen.

Badge +3

Goede opmerking en meteen een vraag… 

Als je in de trein Samenreiskorting UIT zet dan moet je uit/inchecken (overstap) om zonder samenreiskorting verder te reizen, dat is helder.

Maar wat ziet een conducteur? Ik neem aan gewoon de vorige incheck met Samenreiskorting AAN (tijdstip X station Y vervoerder Z), dus dat is verder prima.

Dat jijzelf in de NS app of Mijn NS dan inmiddels ziet dat Samenreiskorting UIT staat telt niet voor je huidige rit/reis, maar voor je volgende inchecks.

Bij NS Flex lijkt het er overigens op dat Samenreiskorting niet 35 minuten na een uitcheck vervalt (er staat tot 04:00 geldig), dus dat je dat zelf moet uitzetten?

Maar dat zou ik eens moeten proberen.

Reputatie 7
Badge +4

Tot 04.00 geldig betekent dat het die reisdag geldig is en tot 04.00 kan  worden geactiveerd. Daarna is dat activeren niet meer mogelijk. In normaal Nederlands: je moet als je het er op zet er voor 04.00 mee gaan reizen, anders vervalt het.

Tja, de afdeling Communicatie, zoals je weet ben ik daar geen grote fan van, al houden ze ons er hier wel mee van de straat.

Ik hou niet van Communicatie van de afdeling Communicatie van NS, dat is Communicatie die je eerst moet uitleggen. Dan communiceer je bewust onduidelijk. :innocent:

Badge +3

Tja, lijkt me inderdaad logisch. 

Ook met NS Flex natuurlijk, want de kans is aanwezig dat je later op de dag helemaal niet meer samenreist.

De test is dus om het aan te zetten, een reis te maken en een uurtje na de uitcheck in Mijn NS of de NS app kijken of het nog aan staat.

Op https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html en dan bij ‘Ik heb een NS Flex-abonnement’ staat het ook (vervalt 35 minuten na een uitcheck).

Je korting is de hele dag geldig tot 4.00 uur de volgende dag. 35 minuten na het uitchecken gaat Samenreiskorting automatisch uit.

Zoiets als een restaurant ‘je mag heel de dag (tot sluitingstijd) onbeperkt hamburgers komen eten’, maar als je binnen 35 minuten na de vorige burger geen nieuwe bestelt houdt het op.

Voor ontbijt, lunch en diner dus 3x aan zetten soms.

Reageer