beantwoord

Reis onderbreken en dan weer verder reizen op het zelfde kaartje kan dat?

• 19 februari 2014
  • 11 reacties
  • 13357 Bekeken

mijn dochter wil gaan shoppen in rotterdam. als ik een kaartje koop naar rotterdam centraal, kan ze dan eerst op station alexander uitstappen. daar shoppen en dan weer in de trein stappen naar het volgende shop punt in rotterdam. gebruik makend van 1 kaartje?
icon

Beste antwoord door Loes 19 februari 2014, 19:22

Dat mag. Ik heb het voor de zekerheid nog even opgezocht en hier is een link als ik hem er goed inzet.

Je mag dus je reis onderbreken, zolang je maar je reis dezelfde dag nog afmaakt.
Bekijk origineel

11 reacties

Dat mag. Ik heb het voor de zekerheid nog even opgezocht en hier is een link als ik hem er goed inzet.

Je mag dus je reis onderbreken, zolang je maar je reis dezelfde dag nog afmaakt.
dank je voor je antwoord en de link

Graag gedaan. Hoop dat ze veel shopplezier heeft 😃
Dit vind ik krom. Met een OV-chipkaart moet ik (zo heb ik op het forum gelezen) binnen 30 minuten de trein pakken.

Wanneer ik gecontroleerd wordt kan ik dan toch altijd stellen dat ik een tussenstop heb gemaakt?
Dit gaat dan wel over een kaartje, maar zijn die tarieven niet het zelfde?
Dit vind ik krom. Met een OV-chipkaart moet ik (zo heb ik op het forum gelezen) binnen 30 minuten de trein pakken.

Wanneer ik gecontroleerd wordt kan ik dan toch altijd stellen dat ik een tussenstop heb gemaakt?
Dit gaat dan wel over een kaartje, maar zijn die tarieven niet het zelfde?

Om eerlijk te zijn kijk ik inderdaad meer naar het incheckstation dan naar het incheckmoment tijdens controle. Het zou mij ook vreemd zijn als je met een papieren kaartje wel lang je reis mag onderbreken en met de OV-chipkaart niet. Zolang er geen CICO is geweest zal het tarief hetzelfde moeten zijn als met een kaartje.
Is inderdaad zo krom als een hoepel, waaghals.
Met een papieren vervoersbewijs heb je altijd je reis mogen onderbreken.

Maar bij de invoering van de OV-chipkaart zou dat niet meer mogen en straks in veel gevallen ook niet meer kunnen.
Op 82 stations staan (of komen) poortjes, die later dit jaar gesloten gaan worden. Daar moet je dus in- of uitchecken.
Wil je dus op zo'n station je reis onderbreken moet je dus uitchecken als je je reis wilt onderbreken (om te gaan winkelen, bijv.). Check je binnen het halt uur weer in, dan wordt dat kennelijk nog als een overstap of voortzetting van de reis gezien.
Maar doorgaans zal het toch betekenen dat je na dat winkelen bij het inchecken gewoon weer aan een nieuwe reis begint.

Leuker wordt het als je in- en uitcheckt op één van de ruim 300 stations waar geen poortjes staan maar simpele CICO-paaltjes. Daar kan ik mijn reis simpelweg onderbreken door niet uit te checken (en dus bij voortzetting van de reis ook niet opnieuw in te checken).
En geen enkele conducteur die daar wat van kan zeggen. Want ik kan toch op elk tussengelegen station zijn uitgestapt, koffie hebben gedronken en een half uurtje later weer verder zijn gereisd? Toon maar aan dat ik het station heb verlaten.

Kortom, zolang de poortjes nog niet gesloten zijn en er nog papieren kaartjes zijn kun je je reis gewoon onderbreken.
Zodra je (over enkele maanden (?) verplicht met een OV-chipkaart (of wegwerpkaartje) moet gaan reizen begint er meteen een soort rechtsongelijkheid te ontstaan, doordat je bij stations met paaltjes de reis wel kan onderbreken, maar dat dat bij stations met poortjes weliswaar kan, maar voortzetting van de reis als een nieuwe reis wordt gezien.

Ik denk dat ik tegen die tijd toch wat vaker een e-ticket zal gebruiken.
Hoewel, misschien worden die dan ook wel afgeschaft; die kunnen geen poortje openen.
Hoi Hans,

Ik zit zelf nog met iets anders waar ik ook nog geen antwoord op heb. Het E-ticket en de internationale vervoersbewijzen (uitgeprint) hebben straks geloof ik een barcode. Op het station zal er dan minimaal 1 poortje zijn die met die barcode te openen is.
Straks komen er geen losse papieren kaartjes meer uit de automaat, maar een wegwerp OV-chipkaart, zoals die nu gebruikt worden bij de acties van Blokker en Kruidvat. Ik vraag me af of je daar ook gewoon je reis kan onderbreken, want je koopt dan een enkeltje van Eindhoven naar Utrecht en zou niet weten waarom je dan in Den Bosch niet kunt uitchecken en daarna weer inchecken.

Ik ben benieuwd of de moderatoren hier al iets meer over weten.

Ik heb anders wel een theoretische oplossing.
Dankzij dit forum las ik dat wanneer je opwaardeert een huidige incheck ongeldig wordt verklaard.
Dus van A via B naar C, met een tussen stop op B wat een station met poortjes heeft.

• A, Inchecken
  • B, Uitchecken door poortjes
  • B, Ander poortje inchecken en niet door de poortjes lopen!
  • Shoppen
  • Opwarderen
  • Opnieuw inchecken op B
  • Door reizen naar C
🆒

Totdat de poortjes gesloten worden is dit inderdaad niet z'n probleem en het zal ook niet veel reizigers treffen. Toch is het weer minpuntje aan de OV-chip.
Ik heb anders wel een theoretische oplossing.
Dankzij dit forum las ik dat wanneer je opwaardeert een huidige incheck ongeldig wordt verklaard.
Dus van A via B naar C, met een tussen stop op B wat een station met poortjes heeft.

• A, Inchecken
  • B, Uitchecken door poortjes
  • B, Ander poortje inchecken en niet door de poortjes lopen!
  • Shoppen
  • Opwarderen
  • Opnieuw inchecken op B
  • Door reizen naar C
🆒

Totdat de poortjes gesloten worden is dit inderdaad niet z'n probleem en het zal ook niet veel reizigers treffen. Toch is het weer minpuntje aan de OV-chip.

Die marsroute kost je volgens mij dan €10 of €20.
  • a. Jij checkt in op station B (borg wordt afgeschreven).
  • b. Gaat winkelen
  • c. Bij terugkeer kaart opladen, maakt incheck (a) ongedaan -> borg weg.
  • d. Opnieuw inchecken (borg wordt afgeschreven, was immers uitgecheckt.

Wat je in eerdere berichten hebt kunnen lezen is de algemene klacht (en ervaring van Loes) dat bij opladen van de kaart nadat is ingecheckt de bij het inchecken afgeschreven "borg" niet teruggeschreven wordt, maar in feite zoek is.

In de door jou voorgestelde procedure ben je dus 1x de borg van €10 of €20 kwijt.
Of dat een minpuntje aan de OV-chipkaart is kan ik niet beoordelen.
Het zou ook zomaar een hiaat kunnen zijn in de software waarmee de kaart wordt uitgelezen.

Maar gelukkig hebben we nog papieren vervoersbewijzen (die over enige tijd verdwijnen) en de E-tickets die blijven en waarmee t.z.t. gesloten poortjes ook geopend kunnen worden.
En dan wordt een reis onderbreken om te shoppen wellicht toch weer mogelijk zonder extra kosten.

Aanvullend op de zwevende borg, ik geloof dat je per jaar maar drie keer een onvolledige checkin kan terugvragen. Logisch dat het niet oneindig kan, want dan werkt dat denk ik misbruik in de hand. Het goed te omzeilen is denk ik toch een e-ticket, alleen met nieuwe abonnementen moet men verplicht in en uitchecken. Oplossing hiervoor zou idd nog een welkome aanvulling zijn. 🙂
Aanvullend op de zwevende borg, ik geloof dat je per jaar maar drie keer een onvolledige checkin kan terugvragen. Logisch dat het niet oneindig kan, want dan werkt dat denk ik misbruik in de hand. Het goed te omzeilen is denk ik toch een e-ticket, alleen met nieuwe abonnementen moet men verplicht in en uitchecken. Oplossing hiervoor zou idd nog een welkome aanvulling zijn. :)

Ik ben er voor 99% zeker van dat ooit eens op de site van NS gelezen te hebben, Loes.
Kan het in al die vernieuwde pagina's niet meer terugvinden.

Overigens las ik bij die OV-chipkaart pagina's wel iets wat voor mij nieuw is, n.l. dat je binnen 6 uur na inchecken ook weer moet uitchecken.
Reis je dus van Den Helder naar Maastricht of van Vlissingen naar Groningen, dan mag bijv. shoppen in Utrecht toch niet al te lang duren, anders ben je mooi het instaptarief kwijt.
Hoewel dat op zo'n afstand wel eens voordeliger kan zijn (tot je het voor de 12e keer hebt gedaan, haha).

Groeten,
Hans

Reageer