beantwoord

Reisafstanden

  • 5 September 2015
  • 6 reacties
  • 327 Bekeken

Reputatie 1
Ik was de afstand aan het berekenen die ik gereisd heb en kwam erachter dat de eenheden die NS hanteert geen km's zijn. Dat was misschien wel algemeen bekend. Op www.stationsweb.nl zouden de juiste afstanden staan, maar bij meting via Google Earth blijken ook deze afstanden niet te kloppen. Het scheelt op sommige trajecten zelfs kilometers. Zou www.stationsweb.nl er nou zoveel naast zitten of is de meting met Google Earth zo onnauwkeurig?
icon

Beste antwoord door Tochjo 5 September 2015, 22:33

Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3
Op deze pagina kunt u kiezen voor werkelijke kilometers. Misschien helpt dat?
Reputatie 1
Op deze pagina kunt u kiezen voor werkelijke kilometers. Misschien helpt dat?

Dank je wel, het werkt niet helemaal feilloos, maar is toch een stuk handiger dan alles nameten 🙂
Reputatie 1
Badge
OP sommige, bij insiders overbekende trajecten, is de TE aangepast om zo te komen tot gelijke afstanden tussen 2 grote steden, bvb Woerden-Breukelen (om de destijds) nieuwe en oude lijnen gelijk te maken. Dito voor Lelystad-Zwolle, om Ams-Zwolle gelijk te maken aan via Amersfoort. Want anders zouden vele, vele klanten minder gaan betalen voor hun nog steeds even lange reis. Het tarief tussen 2 stations wordt berekend via de kortste route, zo is bvb vreemd genoeg Ams MP-Schiphol via Duivendrecht iets korter, maar veel langerdurend in tijd.
Reputatie 4
Badge
Een mooi voorbeeld hoe tariefafstanden hetzelfde zijn is Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal (86 TE):

1. Amsterdam Centraal - Haarlem - Leiden - Rotterdam Centraal
2. Amsterdam Centraal - Schiphol - Leiden - Rotterdam Centraal
3. Amsterdam Centraal - Schiphol - via HSL - Rotterdam Centraal
4. Amsterdam Centraal - Breukelen - Woerden - Rotterdam Centraal
5. Als route 1 Maar dan via Den Haag Centraal
6. Als route 2 Maar dan via Den Haag Centraal
OP sommige, bij insiders overbekende trajecten, is de TE aangepast om zo te komen tot gelijke afstanden tussen 2 grote steden, bvb Woerden-Breukelen (om de destijds) nieuwe en oude lijnen gelijk te maken.

Dat geeft aan dat het gehanteerde tariefsysteem waarbij men meer moet betalen naar mate de aanwezige spoorlijnen minder rechtstreeks lopen tussen het vertrekstation en het aankomststation in plaats van omgekeerd, fundamenteel niet klopt.
Reputatie 4
Badge
Op zich zit daar wat in. Met name in het busvervoer speelt dit waar de bus vaak omrijdt om een dorp of ziekenhuis aan te doen.

Het introduceert wel een ander probleem. B.v. Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal is hemelsbreed ongeveer 58,5 km, Amsterdam Centraal - Schiedam Centrum 61,0 km. Dan zou dus iemand die naar Schiedam reist meer moeten betalen dan iemand die naar Rotterdam Centraal, terwijl Schiedam op de route van een reguliere IC ligt. Dat zal vast ook veel verontwaardigde vragen oproepen.

Reageer