Reizen in Frankrijk

• Intercity
  • 73 reacties
Na al meerdere malen in Duitsland en Belgie te zijn geweest reizen we graag eens verder naar het zuiden. De thalys is uiteraard de snelste manier maar ook prijzig voor twee jongen mensen om veel geld neer te gooien voor een dagje naar Frankrijk. De optie is om te reizen tot Kortrijk of Moeskroen en daar over te stappen op een trampoline (NMBS) biljet naar Lille. Maar graag willen we toch kijken of het mogelijk is om verder dan Lille te geraken.

Kan iemand hier meer over vertellen?

11 reacties

Ik weet wel dat er vanuit Amsterdam een rechtstreekse Thalys naar Lille gaat. Helaas weet ik zelf niet hoe de spoorlijnen in het buitenland lopen. Ik kan wel u aanbevelen om bij de Treinreiswinkel te gaan informeren. Zij hebben goeie service en ze kunnen beter adviezen geven. Het hoofdkantoor zit in Leiden. www.treinreiswinkel.nl
Na al meerdere malen in Duitsland en Belgie te zijn geweest reizen we graag eens verder naar het zuiden. De thalys is uiteraard de snelste manier maar ook prijzig voor twee jongen mensen om veel geld neer te gooien voor een dagje naar Frankrijk. De optie is om te reizen tot Kortrijk of Moeskroen en daar over te stappen op een trampoline (NMBS) biljet naar Lille. Maar graag willen we toch kijken of het mogelijk is om verder dan Lille te geraken.

Kan iemand hier meer over vertellen?

Via https://www.busradar.com/ kun je op zoek naar het goedkoopste ticket 😉
Reputatie 6
Badge +1
En een andere nuttige site (met veel info over treinreizen in Europa) is http://www.seat61.com/, wel in het Engels.
Ik weet wel dat er vanuit Amsterdam een rechtstreekse Thalys naar Lille gaat. Helaas weet ik zelf niet hoe de spoorlijnen in het buitenland lopen. Ik kan wel u aanbevelen om bij de Treinreiswinkel te gaan informeren. Zij hebben goeie service en ze kunnen beter adviezen geven. Het hoofdkantoor zit in Leiden. www.treinreiswinkel.nl

De reis naar Lille is geen probleem. Maar om daar in de regio wat verschillende plaatsen te bezoeken daar zou ik wat meer informatie over verkrijgen. De tarieven liggen daar erg hoog maar in Belgie en Duitsland kun je gebruik maken van kortingskaarten of regiotickets waardoor de prijs weer wat acceptabeler is.
Daar is de Treinreiswinkel heel geschikt voor. In sommige gevallen kun je bij hun goedkopere tickets bestellen. Als je ook in het bezit bent van een Bahn card of Campus kaart dan zul je bij www.bahn.de of bij www.nmbs.be kunnen gaan informeren. Het kan ook zijn omdat het meer Europees is verbonden dat je misschien ook bij de Treinreiswinkel terecht kunt!
Reputatie 7
Badge +4
U kunt tot Lille ook de rechtstreekse trein van Antwerpen -Gent- Moeskroen -Lille nemen. Makkelijk en snel. Dit is een reguliere Belgische trein. In Belgie is een Railpass of, als u jonger dan 26 bent, een Go-Pass interessant.
Hou er in Frankrijk rekening mee dat je voor verschillende soorten treinen ook verschillende tarieven kent. De frequentie is lager dan in Nederland doorgaans. De TGV is vrij duur maar snel en comfortabel. Soms worden last-minutes kaartjes goedkoop verkocht.
De Go Pass Roosendaal is op dit traject niet geldig of alleen tot Moeskroen? De optie is dan om met de stoptrein naar Antwerpen te reizen en enkel het stukje Roosendaal - Essen te betalen en vanaf daar met de Go Pass?
Reputatie 7
Badge +4
Met de GoPass1 Roosendaal is je reis tot Moeskroen gedekt. Moeskroen ligt aan Frankrijk vast. Koop van te voren Mouscron-Lille dan kun je blijven zitten vanaf Antwerpen. Met deze constructie kun je gewoon met de Benelux-sneltrein naar Antwerpen. Voor België is de GoPass tienrittenkaart erg goedkoop maar die is geldig tot of vanaf Essen,
Reputatie 4
Voor naar Zuid Frankrijk raad ik een interrailkaart aan http://nl.interrail.eu/interrail-passes/one-country-pass/france , Let op reserveren voor de TGV is verplicht en relatief duur.
Tussen Parijs en Zuid Frankrijk is de Ouigo een goedkopere HSL trein misschien een optie http://www.ouigo.com/fr
Reputatie 1
Badge
ALS je ver tevoren REServeert dan kan je meestal met die TLS van/tot LIlle voor 19 eur.
Je zegt niet duidelijk je leeftijd, maar als je nog junior<26 bent, dan kan je BUITEN de spits (en die is er ook zondagmiddag!!) in FR met de lokale TER-treinen zowiezo met 25% korting reizen= tarif junior (dito voor senior vanaf 60).
Anders als boven: voor de lange afstand geldt in FR juist VROEG REServeren+betalen, via voyages-sncf.com, of loco2 of andere in seat61 aangeprezen sites, als PREM: niet goed (dwz je mist die trein: geld kwijt!) Voor kort voor vertrek gelden maar heel weinig aanbiedingen.
verder staken ze nogal eens, landelijk wordt dat meestal wel ook hier aangekondigd, maar er zijn daarnaast nog ontzettend vaak allerlei lokale troubles die het personeel weer eens tot ''gréve=staken'' aanzetten.
Als je eerder op geld als op die treinen let: met de langeafstandbussen kan je voor veel minder naar FR, inmiddels zijn er heel veel: eurolines, megabus, meinfernbus.nl en de ID-bus (vrij duur, maar is dan ook van de Franse Staatsspoor SNCF), dit geldt vooral als je vlakbij hun opstapplaatsen woont. Of je kombineert: heen met de 1, terug met de ander.
Bus is geen optie, graag reizen we alleen met de trein. Onze keuze is om Frankrijk maar even naar de lange baan te schuiven en gewoon in Belgie en Duitsland blijven rond gaan.

Reageer