beantwoord

Reizen met een Keuzedag naar Aken Centraal?

• 13 november 2019
  • 15 reacties
  • 261 Bekeken

Kan ik met een keuzedag met vervoerder Arriva doorreizen naar Aken Centraal 

icon

Beste antwoord door MoDe 13 november 2019, 13:29

Jazeker! Er staan paaltjes op alle stations vanaf de grens tot met Aken centraal waar je kunt uit/inchecken.

Bekijk origineel

15 reacties

Kan ik met een keuzedag met vervoerder Arriva doorreizen naar Aken Centraal? 

Reputatie 7
Badge +3

Jazeker! Er staan paaltjes op alle stations vanaf de grens tot met Aken centraal waar je kunt uit/inchecken.

Beste H Rozeboom, welkom bij onze Community!

Slim dat je het even navraagt, Ik zie dat @MoDe je al heeft voorzien van een antwoord. Is het zo helder? 

PS. Ik heb de titel van je topic even aangepast om zo de vindbaarheid voor andere mensen te vergroten.

Reputatie 7
Badge +4

Het paaltje in Aken staat in de gang bij de grote hal naast het Reisezentrum. Dus na even lopen. Vanuit West bent u sneller in de stad, maar het is geen leuke route. In Aachen-West staan de paaltjes op het perron. Check in Heerlen wel in en uit. De paaltjes staan naast elkaar als u met de sneltrein vanuit Sittard aankomt.

Reputatie 7
Badge +3

Er staan bij mijn weten alleen paaltjes op de stations waar de trein van Arriva stopt maar niet op de andere tussengelegen stations.

Reputatie 7
Badge +3

Er staan bij mijn weten alleen paaltjes op de stations waar de trein van Arriva stopt maar niet op de andere tussengelegen stations.

Met keuzedag kan er alleen met Arriva gereisd worden tussen Heerlen en Aken, dus op de stations waar Arriva stopt staan Arriva palen.

Reputatie 2

En ik heb begrepen dat Keuzedagen en andere puur Nederlandse dagkaarten echt alleen geldig zijn in de Arriva-treinen. Je kunt dus niet tussen Herzogenrath en Aken een trein van de Deutsche Bahn nemen.

Reputatie 7
Badge +4

Klopt, maar is veelal ook niet nodig. Van Herzogenrath naar Aachen-West om maar eens wat te noemen, en dan met Arriva, is echt geen probleem.

Badge +3

Het probleem is dat je met reguliere enkele reizen of retour e-tickets (en dus ook niet met actiekaartjes als je daar een bestemming moet invullen, zoals de huidige van AH)

Je geen stations buiten Nederland KUNT kiezen, ook al mag het gewoon wel, (volgens Arriva.. en de NS couponcode/verzilveringspagina dus aangepast moet worden).

Maar met een Keuzedag (of welk ander NS abonnement ook, of zelfs zonder enig abonnement op een ov-chipkaart) is het geen enkel probleem, de RE18 vanaf Heerlen nemen naar Aken/Aachen.

Dat is gewoon een Nederlands traject dat (dankzij Arriva, de NS willen nog steeds geen intercity via Venlo) toevallig in Aken eindigt.

Reputatie 7
Badge +4

…..en dan te bedenken dat er vroeger gewoon Intercity’s naar Keulen reden over die route. Zelfs Basel-Hoek  van Holland.

Badge +3

Er moeten (blijkbaar) eerst miljarden opgehoest worden voor heel snel via Groningen (Lelylijn) via DE en dan door naar Stockholm, want daat gebeurt het allemaal tegenwoordig toch?

Maar goed, ik ging :sleeping: doen… 

De Zweden willen wel, en investeren zichzelf ondertussen helemaal suf aan infra.

Reputatie 5

Mij is zelfs verteld dat in de concessie van de NS staat dat ze tussen 2015 en 2025 een intercity naar Aken aan moeten bieden. Aan die eis wordt niet alleen niet voldaan, er wordt ook al 4 jaar niet aan voldaan. Er wordt wel eens gepraat over het doortrekken van de IC naar Heerlen, wat op zich een prima idee is ware het niet dat die treinen niet in Duitsland kunnen rijden. Sterker nog, NS heeft niks wat daarin zou voldoen.

Reputatie 7
Badge +3

Mij is zelfs verteld dat in de concessie van de NS staat dat ze tussen 2015 en 2025 een intercity naar Aken aan moeten bieden. 

Dan heb je je wat op de mouw laten spelden.

De enige eis is dat ieder station op het HRN overdag op werkdagen minimaal twee keer per uur bediend moet worden en op de andere uren minimaal één keer per uur. Dat betekent dat NS niet verplicht is om überhaupt ergens intercity's te laten rijden, dus ook niet tussen bijv. Amsterdam en Utrecht.

De lijn Heerlen-Aachen behoort daarnaast niet tot het HRN maar is aanbesteed en in exploitatie bij Arriva.

Badge +3

Artikel 46 van de Concessie Hoofdrailnet 2015-2025 gaat over grensoverschrijdend vervoer. Daarin staat onder meer dat NS de verbinding met Aken verbetert, door middel van een intercityverbinding, zodra de infrastructuur daarvoor gereed is, en dat zich NS verbindt om in overleg met de relevante binnenlandse en buitenlandse partijen een nieuwe grensoverschrijdende verbinding van Eindhoven, via Venlo naar Düsseldorf te realiseren, waarbij gestreefd wordt naar een intercity-verbinding

Reputatie 7
Badge +3

46.2 is van toepassing. Daarmee is NS niet langer de exploitant en wordt de rest van het artikel voor dit baanvak irrelevant.

Overigens is het traject momenteel niet geschikt voor twee treinen per uur, daarvoor moet eerst de spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf klaar zijn. Dat project ligt overigens stil vanwege de stikstofcrisis.

Verder blijft het traject Herzogenrath-Aachen een knelpunt aangezien dat vol zit, mede door de vele goederentreinen.

Wat betreft Eindhoven-Düsseldorf weigeren VRR/Eurobahn hun medewerking tenzij het slechts gaat om een doortrekking van de huidige RE-trein tot Eindhoven. Dat is het plan wat nu ook wordt uitgewerkt.

Reageer