Reizen na 16:00 uur | NS Community
beantwoord

Reizen na 16:00 uur


Reputatie 1

Beste mensen.

Wij hebben ons Voordeelurenabonnement opgezegd daar wij veel minder met de trein reizen.

Nu heeft mijn echtgenote een flex abonnement afgesloten, maar ik heb gewoon mijn OV kaart, als wij nu een reis maken met de trein dan print ik meestal een E-tiket uit met 40% korting.( Samenreiskorting)

Nu heb ik gehoord als wij om 15:30 uur inchecken en de reis duurt tot 17:30 uur dat ik met het E-ticket niet mag reizen tussen 16:00 uur en 18:30 uur.

Met het Flex kan dit wel als je maar voor 16:00 uur hebt ingcheckt dan mag je de reis afmaken, maar met het E-ticket .( Samenreiskorting) mag dit dan weer niet.

Als ik nu.( Samenreiskorting) op mijn OV zet, mag het dan wel?

Met vriendelijke groet

Jan

icon

Beste antwoord door Thom 9 June 2022, 09:38

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Als ik nu.( Samenreiskorting) op mijn OV zet, mag het dan wel?

Dan mag het wel als u samenreist. Met een e-ticket samenreiskorting reist u in de spits zwart, u mag zich zelfs niet in de trein bevinden. Met een incheck met samenreiskorting is het legaal. Doe het altijd met een OV-chipkaart, u heeft hem tenslotte al en een e-ticket heeft geen voordelen. Het abonnement van uw echtgenote moet wel recht geven om iemand met samenreiskorting mee te nemen en geldig zijn. Een maand Dalvoordeel Flex is al voldoende.

Reputatie 7
Badge +3

Het klopt inderdaad. De reden is dat met een e-ticket niet kan worden nagegaan hoe laat iemand is ingestapt, immers met een e-ticket kun je niet inchecken. Met de OV-chipkaart check je wel in en zo is wel te zien hoe laat iemand is ingecheckt. De tijd van incheck telt dan, dus kun je een reis, die begonnen is in de daluren, afmaken tijdens de spits.

Er is echter 1 maar, bij overstappen naar een andere vervoerder in de spits moet opnieuw worden ingecheckt bij die andere vervoerder en als het dan intussen spits is begint een nieuwe reis als u een OV-chipkaart met Reizen op saldo heeft waarna de Samenreiskorting vervalt. Bij reizen met een kaart met NS Flex (bv Flex basis) blijft de eerste incheck (in de daluren) gelden en loopt de Samenreiskorting door.

Reputatie 1

Als ik het nu goed begrijp als wij de volgende reis maken (als voorbeeld)

Vertrek Venlo 16:03 / Aankomst Susteren  16:46 dit is een vervoerder, dat zou dus kunnen?

Van Utrecht naar Susteren zal dan niet lukken daar dit 2 vervoerders zijn, en het niet haalbaar als wij vertrekken om 15:30 zouden wij in Roermond moeten overstappen, en dat valt dan in de spits uren.

 

Gr. Jan

Reputatie 7
Badge +4

Dit is in uw voordeel veranderd. Met Flex mag uw echtgenote met haar abonnement ook in de spits nog  overstappen op een andere vervoerder, maar dan moet dan wel binnen 35 minuten gebeuren. Utrecht Susteren kan dan wel met Flex.

 U kunt dan het beste Samenreiskorting 2 x op uw ov-chipkaart zetten. Zet Flex basis als abonnement op uw kaart. Flex basis en Samenreiskorting 2x  zijn zo geregeld. Let op: Samenreiskorting is per rit en een rit is van incheck naar uitcheck bij één vervoerder. U heeft niet een dag samenreiskorting. Samenreiskorting kan wel zo vaak u wilt  op de kaart worden gezet.

 

Badge +3

Let op dat Samenreiskorting niet aangesproken wordt bij een overstap naar een andere vervoerder in de spits. Voor uw vrouw (met NS Flex) is het geen probleem maar uzelf reist dan vanaf Roermond zonder korting.

Als u vanaf Utrecht via Nijmegen zou reizen en dan (voor de spits) overstapt naar Roermond en verder is het geen probleem, want de overstap in de spits is dan naar dezelfde vervoerder (Arriva).

Reputatie 1

Beste mensen, kan mij iemand in duidelijke taal uitleggen hoe ik de samenreiskoring op de ov kan zetten? En op welke OV, die van de reiziger die mee gaat of op mijn eigen?

Gr. Jan

Reputatie 7
Badge +3

Samenreiskorting moet worden gezet op de kaart van degene die met u meereist, niet op uw eigen kaart.

Voor uitleg, zie  https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html

Reputatie 1

Bedankt vor u antwoord.

Gr. Jan

Ik moet van Amsterdam naar Etten Leur met de trein. Ik heb een dal voordeel op saldo abonnement.

Als ik voor 16.00 uur incheck in Amsterdam, kan ik dan mijn reis voortzetten na 16.00 uur? Ik moet n.l. overstappen in Rotterdam en Breda.

Kan iemand mij antwoord geven.

Badge +3

Ja, het tijdstip van inchecken bepaalt het kortingspercentage voor de hele reis. Inchecken in de daluren en uitchecken in de spitsuren betekent dus dat de hele reis met korting is. Dat u moet overstappen in Rotterdam en Breda maakt niet uit.

Sowieso hoeft u nooit de trein te verlaten. Als u hebt ingecheckt, hebt u altijd een geldig vervoerbewijs. (Dit is anders bij e-tickets met korting, daarbij mag tijdens de spitsuren niet gereisd worden. Maar voor reizen met een OV-chipkaart is dat dus niet van toepassing.)

Reputatie 7
Badge +3

Zolang je met NS treinen reist heb je bij inchecken in de daluren ook korting g in de spits met Dal voordeel op saldo. Stap je met dat abonnement in de spits over in een trein van een andere vervoerder dan betaal je vol tarief.

Reageer