Skip to main content
beantwoord

Reizen naar Luxemburg

do192

Beste mensen,

Graag wil ik vanuit Zwolle naar Luxemburg treinstation Pelt reizen. Ik heb een keuzedag en hoef dus geen kaartje te kopen in Holland. Maar hoe reis ik dan naar Pelt en moet ik dan via Belgie waar ik een kaartje moet kopen om eerst Luxemburg binnen te komen waar het reizen gratis is of is er ook een eerste station in het land Luxemburg waar ik vanuit holland naar toen kan en verder gratis kan reizen. Kan het niet vinden op internet en ben ook niet zo handig daarin. Misschien zitten hier bollbozen, die het precies weten?

vr gr Dorothée

Beste antwoord door Isitimela

Als je via NS International een kaartje koopt, kun je aangeven dat je met 100% korting reist. De rest, inclusief het standaard gratis reizen in Luxemburg, wordt automatisch verrekend. Je hebt dan 1 kaartje voor de hele reis. 

Bij aanvang van je reis check je met je OV-chipkaart in om de keuzedag te activeren. In het buitenland kun je er niet mee uitchecken, maar dat is geen probleem en hiervoor worden geen kosten in rekening gebracht.

Zie ook: https://www.nsinternational.com/nl/tickets/keuzedag-en-internationaal-reizen 

Bekijk origineel

8 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper*
  • 746 reacties
  • Antwoord
  • 11 april 2025

Als je via NS International een kaartje koopt, kun je aangeven dat je met 100% korting reist. De rest, inclusief het standaard gratis reizen in Luxemburg, wordt automatisch verrekend. Je hebt dan 1 kaartje voor de hele reis. 

Bij aanvang van je reis check je met je OV-chipkaart in om de keuzedag te activeren. In het buitenland kun je er niet mee uitchecken, maar dat is geen probleem en hiervoor worden geen kosten in rekening gebracht.

Zie ook: https://www.nsinternational.com/nl/tickets/keuzedag-en-internationaal-reizen 

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2702 reacties
  • 11 april 2025

Pelt is een gemeente in België. Er is geen station dat Pelt heet, maar wel Neerpelt en Overpelt, in de gemeente Pelt. Beide in België, niet in Luxemburg.

Mocht de bestemming toch in Luxemburg liggen, dan is de prijs €10,20 enkele reis, met 100% korting in Nederland, voor 65 jaar en ouder.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25153 reacties
  • 11 april 2025

Bedoelt u Pinch? Of gebruikt u een Duitse aanduiding voor een Franstalige plaats?

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3787 reacties
  • 11 april 2025

In de Wikipedia staat onderstaande. Ik kom ook nergens een station Pelt tegen in Luxemburg. Ik denk dat TS even moet verduidelijken wat ze precies wil.  

https://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Spoorwegstation_in_Luxemburg_(land)

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2626 reacties
  • 11 april 2025

Je hebt de gemeente Kiischpelt en daar zitten wel een aantal stations in de buurt.

Stations Kautenbach, Wilwerwiltz en Merkholtz liggen allemaal in die gemeente.

Merkholtz kun je alleen bereiken door bij het treinpersoneel aan te geven dat je daar wilt uitstappen, wil je instappen dan moet je op het perron staan en je hand op steken. (?? 🤣)

https://www.cfl.lu/en-gb/network/station/gare-de-merkholtz

henkputs
  • Reisleider**
  • 216 reacties
  • 11 april 2025

Luxemburg en Limburg zijn wel eens door elkaar gehaald. Lijkt ongewoon maar kan gebeuren. Als TS naar Pelt in Belgisch Limburg wil reist ze het eenvoudigst via Antwerpen, waar ze overstapt op een trein met eindpunt Hamont en stapt dan naar believen uit in Overpelt of Neerpelt.
Ticket koop je met aangeven dat je 100% korting in Nederland hebt en dat je ouder bent dan 65. Geef als vertrekstation Breda aan, dit om te voorkomen dat je alleen opties krijgt in dure Eurostar of Eurocity-direct treinen. € 10,20
Maar het blijft gissen waar TS daadwerkelijk naartoe wil...

Forum|alt.badge.img
  • Intercity
  • 344 reacties
  • 11 april 2025

Ik raad aan om een treinkaart te kopen bij NMBS internationaal. Bij extra opties kunt u de optie "geen hogesnelheidstrein" selecteren, wat de kosten enorm kan besparen. Ook bij NMBS kunt u 100% korting in Nederland selecteren.

Naar België:

Vergelijk de kosten naar de eindbestemming (internationale vervoersbewijs) met 2 losse treinkaartjes, tot Noorderkempen, Vise of Essen. Vanaf daar een treinkaart naar uw eindbestemming, senior yicket in België kost €8,50 voor een retourreis, ongeacht de bestemming (op 1 dag, of in het weekend). Senior ticket is geldig na 09:00, in het weekend en Belgische officiële feestdagen de hele dag.

Naar Luxemburg.

Luxemburg is het enige land ter wereld dat het OV gratis is, 1ste klas kost €3 enkele reis.

Geef bij het kopen van een internationale vervoersbewijs het gehele reis aan.

Vergelijk deze prijs met een kaartje tot Noorderkempen, Vise of Essen, vanaf daar naar Gouvy, Arlon, Athus of Aubange met een binnenlandse senioren ticket en een internationale vervoersbewijs tot uw eindbestemming in Luxemburg.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4123 reacties
  • 12 april 2025

Ik ben overigens nog steeds benieuwd wat er met Pelt bedoeld wordt. Ik zie trouwens dat ​@do192 al eens eerder een topic geopend heeft over treinreizen naar Luxemburg. 

Reageer