beantwoord

Reizen vanuit Duitsland terug naar Nederland met InterRail pas

• 5 augustus 2014
  • 12 reacties
  • 1210 Bekeken

Over een paar weken kom ik vanuit Duitsland terug naar Nederland, ik reis met een Interrailticket. Reizen met een interrailticket is in Nederland niet gratis. Maar hoe moet ik dit dan aanpakken? Moet ik bij het laatste Duitse station uitstappen en een ticket kopen voor het resterende gedeelte van de reis? Dat lijkt mij best wel onhandig. Alvast bedankt voor de antwoorden.
icon

Beste antwoord door Inge NS 5 augustus 2014, 18:17

Ik wil je voor de terugreis aanraden om bij het eerste Nederlandse station uit te stappen en een eenmalige chipkaart met 50% korting te kopen bij de NS Servicebalie.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Overige producten en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Bekijk origineel

12 reacties

Het was het voordeligst geweest als je dit vooraf had geregeld, want dan had je aan een loket in Nederland een speciaal hiervoor bestemd kaartje met 50% korting kunnen aanschaffen. Nu kun je het beste een e-ticket bestellen via de website van NS international.
Reputatie 7
Badge +4
U kunt vooraf een eticket kopen vanaf de laatste plaats voor de Nederlandse grens, Weener, Bad Bentheim, Gronau, Emmerich, Kaldenkirchen of Herzogenrath. U kunt wel 40 procent korting aangeven in Nederland en 100 procent in Duitsland.
Zelf zou ik het met een handyticket doen maar die moet je wel aanvragen via Internet. Met een handyticket, een kaartje op je smartphone, mag je van Dld naar Nederland reizen maar de Nederlandse conducteurs buiten de IC en ICE kennen het vaak niet.
Ik wil je voor de terugreis aanraden om bij het eerste Nederlandse station uit te stappen en een eenmalige chipkaart met 50% korting te kopen bij de NS Servicebalie.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Overige producten en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Als je bij Weener de grens overgaat is het eerste station met servicebalie Groningen. Nu maar hopen dat je niet gecontroleerd wordt tussen de grensven Groningen. Probleem is dat je geen terugreiskaartjes voor het Nederlandse traject kunt kopen zonder datum. Je moet dus of van tevoren al weten wanneer je terugreist (dat ligt niet voor de hand bij interrail) of in het buitenland een kaartje kopen. Dat kan alleen bij de grote stations. Wel kun je daar een kaartje kopen zonder datum.
Ik heb het als volgt aangepakt: Geen kaartje van te voren gekocht, maar gewoon tot het eerste station in Nederland gereisd (In mijn geval Arnhem) en daar een kaartje gekocht voor mijn reis naar Zwolle. Ik ben jammer genoeg geen conducteur tegengekomen tussen Duitsland en Arnhem, dus ik weet niet of zij mij een boete hadden gegeven.
Reputatie 7
Badge +4
In principe zijn de adviezen hier op legale mogelijkheden gericht. Strikt genomen had je geen geldig kaartje voor Emmerich-gr naar Arnhem. De gave van de profetie is me niet gegeven dus wat er zou zijn gebeurd weet ik niet maar ik heb het wel eerder gezien dat er op grenstrajecten bekeurd werd. Ik steek de grens regelmatig over. Je bent weer in Nederland en het heeft nu verder geen consequenties meer.
Ik zou het matig van de NS als ze mij dan een boete hadden gegeven. Want je kunt het als je eenmaal in de situatie zat als ik niet meer legaal oplossen zonder dat je 1. een hoop vertraging hebt 2. in mijn geval niet meer met de trein thuiskomt 3. Je kunt dan ook niet meer met korting reizen waar je wel recht op hebt.

Toen ik tussen Arnhem en Zwolle door veel vertraging en wat klungelige voorbereiding van mijn kant (Ik had niet genoeg tegoed op mijn OV-kaart, waardoor ik in de paar minuten overstaptijd een kaartje moest kopen en mijn trein bijna zou gaan missen en dat ook heb geprobeerd, maar na toezicht van een plaatselijke NS-medewerker 20 euro op mijn kaart te zetten nóg niet genoeg tegoed had(want stond 45 cent in de min) besloot om zonder geldig ticket te gaan reizen, hadden de conducteurs alle begrip voor mijn situatie (Nadat ik hen wel meteen had opgezocht).
Reputatie 4
Badge
20 euro op mijn kaart te zetten nóg niet genoeg tegoed had(want stond 45 cent in de min)

Dan kon je gewoon inchecken. 19,55 saldo is ruim voldoende om 20 euro borg te kunnen betalen ondanks dat de kaartautomaat zeurt dat dat niet zo is.
20 euro op mijn kaart te zetten nóg niet genoeg tegoed had(want stond 45 cent in de min)

Dan kon je gewoon inchecken. 19,55 saldo is ruim voldoende om 20 euro borg te kunnen betalen ondanks dat de kaartautomaat zeurt dat dat niet zo is.

Oke, dan weet ik dat voor de volgende keer.
Beste Inge ns. Mag ik het antwoord op deze vraag zo opvatten dat de conducteurs afzien van optreden tegen zwart rijden ingeval de reiziger met een interrailkaart inreist in Nederland en niet beschikt over een kaartje van de grens tot het eerste ns-station met servicebalie?
Nee, ik denk dat er nog wat onduidelijkheid over was, maar Inge ging er vanuit dat er tussen het laatste station in Duitsland en het eerste station in Nederland een regulier ticket werd gebruikt, waarna vanaf het eerste station in Nederland een kaartje met 50% interrailkorting kon worden gekocht. Op deze manier is elk stuk van het traject afgedekt, en kan er toch nog zoveel mogelijk gebruik van de 50% interrailkorting worden gebruikt.
Beste Thijs ns. Dit is niet reëel. Een regulier ticket kost extra geld dat je niet hoeft te betalen omdat je genoeg hebt aan een interrailkaart met een afreiskaartje met 50 procent korting. Bovendien kun je het afreiskaartje alleen bij het internationale loket kopen. Dus alleen als je Nederland inreist via Arnhem tijdens de openingstijden van dat loket is dit een optie. Meest klantvriendelijk is de mogelijkheid om vooraf een afreiskaartje te kunnen kopen zonder datum. Die kun je vooraf kopen en inzetten wanneer nodig. Maar dit kan alleen in het buitenland bij de grote stations. In Nederland kan dat sinds 9 juli niet meer dankzij het systeem van het e ticket (zie de topic aan en afreiskaartjes interrail). Triest om te moeten vaststellen dat je een kaartje voor het Nederlandse traject beter in het buitenland kunt kopen. Leggen de ns zich daarbii neer?

Reageer