Reizen vanuit Noord Brabant

• 6 maart 2020
  • 46 reacties
  • 1535 Bekeken

Hallo,

Ik heb een ticket gekocht en een reis geboekt voor morgen,7 maart,van Oss naar Rotterdam. Nu is er zojuist een advies gegeven voor Brabant om thuis te blijven ivm het Corona virus. Ik volg dit advies op(ben verkouden) hoe zit het nu met mijn ticket? Ik zou graag het geld terug willen ontvangen als dit mogelijk is!

Ik hoor graag van u,alvast dank.

Gr,Jacintha Hessels 

46 reacties

Hallo JacinthaHessels en welkom bij de NS Community. 

Vooralsnog is er geen vastgestelde restitutieregeling in verband met het Coronavirus en houden we ons vast aan de normale regels. Restitutie is dan normaliter niet mogelijk tenzij het uit coulance gedaan wordt. De exacte situatie kun je voorleggen aan mijn collega's van de Klantenservice via Social Media of Chat. Kom je er zo verder uit? 

Reputatie 6
Badge +1

Allereerst wens ik u beterschap.

Dan terug naar de vraag:

In principe worden E-tickets niet vergoed als ze geopend zijn zoals te lezen valt in de voorwaarden.

Als u het E-ticket nog niet geopend heeft kunt u via de klantenservice om restitutie aan te vragen uit coulance. Meestal wordt deze wel uitbetaald. 

Omdat dit een bijzonder geval is kunt u het proberen om via de klantenservice restitutie aan te vragen. Maar ook hier bestaat de kans dat u uw geld niet terug krijgt bij een geopend ticket. Er geldt immers nog geen OV-verbod maar een advies van de RIVM.

Edit: Jouke NS was me net een paar minuten voor.

Reputatie 5

Het lijkt me verstandig dat NS hiervoor een beleid vaststelt. Er is immers sprake van een verzoek van dé instantie die in Nederland het leidend adviesorgaan is, ook van de overheid. Het zou niet van een “toevallige” klantenservicemedewerker moeten afhangen of hier coulance wordt toegepast.

Ik weet, het is weekeinde, maar toch...

Het lijkt me verstandig dat NS hiervoor een beleid vaststelt. Er is immers sprake van een verzoek van dé instantie die in Nederland het leidend adviesorgaan is, ook van de overheid. Het zou niet van een “toevallige” klantenservicemedewerker moeten afhangen of hier coulance wordt toegepast.

Ik weet, het is weekeinde, maar toch...

Ik snap je uitgangspunt en ben het deels met je eens. NS zal hierover goed moeten nadenken. Er is binnen NS een speciaal team wat zich bezig houdt met alles wat met het virus te maken heeft en zij gaan hier ook naar kijken. Via onze wachtdienst heb ik gevraagd om hier zo snel mogelijk een goed beleid voor vast te stellen maar tot die tijd zal het antwoord van loklok8 helemaal juist zijn. De reguliere regels gelden. 

Reputatie 7
Badge +3

NS zou kunnen besluiten om tot nader bericht geen e-tickets te verkopen. Het alternatief is om op de dag zelf een kaartje bij de automaat te kopen en tijdelijk de toeslag af te schaffen. 

Een dergelijk beleid scheelt een enorme hoop teleurgestelde klanten en een overwerkte Klantenservice.

Reputatie 6
Badge +1

Het advies geldt op dit moment alleen nog voor inwoners van Noord-Brabant om binnen te blijven bij verkoudheid, hoesten en/of koorts.

Om nu de gehele E-ticket verkoop tijdelijk op te schorten vind ik een beetje ver gaan. Reizigers uit andere delen van het land hebben op dit moment nog geen specifiek gezondheidsadvies. En mensen die niet ziek zijn hoeven ook niet thuis te blijven. Met zo'n maatregel maak je het reizen voor die reizigers weer ongemakkelijker omdat ze geen E-ticket meer kunnen kopen en eigenlijk ook niets met het virus te maken hebben. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het ook te ver gaan om hierdoor tot nader bericht geen e-ticket te verkopen. Want het zou dan ook moeten gelden voor alle goedkope actiekaartjes waardoor reizigers zonder abonnement en/of OV-chipkaart alleen tegen vol tarief zouden kunnen reizen dmv een kaartje uit de automaat. Iemand die nu verkouden is en de waarschuwing leest zal als men verstandig is al geen e-ticket aanschaffen. Anders is het voor degenen in deze provincie die al een e-tickets gekocht hebben en nu verkouden zijn of na aankoop zijn geworden waardoor ze niet op reis gaan. Hiervoor zou NS vanwege de huidige situatie het beleid aan kunnen passen en wel geld terug geven.   Bijzondere situaties vragen om bijzondere maatregelen.

Reputatie 6

Daarnaast is het niet aan NS om mensen die mogelijkheden te ontnemen. We zijn een vrij land, als men een treinkaartje wil kopen naar een gebied waar dat wellicht ietwat riskant zou kunnen zijn dan moet dat in de basis gewoon kunnen.

Reputatie 7
Badge +3

NS zou kunnen besluiten om tot nader bericht geen e-tickets te verkopen. Het alternatief is om op de dag zelf een kaartje bij de automaat te kopen en tijdelijk de toeslag af te schaffen. 

Een dergelijk beleid scheelt een enorme hoop teleurgestelde klanten en een overwerkte Klantenservice.

Helaas zijn de kaartjes van de Spoordeelwinkel niet via de automaat te koop. ☹️

Reputatie 6
Badge +1

Anders is het voor degenen in deze provincie die al een e-tickets gekocht hebben en nu verkouden zijn of na aankoop zijn geworden waardoor ze niet op reis gaan. Hiervoor zou NS vanwege de huidige situatie het beleid aan kunnen passen en wel geld terug geven.   Bijzondere situaties vragen om bijzondere maatregelen.

Dan is wel de vraag hoever dat beleid/coulance uitgerekt gaat worden. Hoe kunnen we immers aantonen dat we ziek zijn. Ik kan wel zeggen dat ik ziek ben, maar misschien kan ik niet omdat ik per ongeluk de verkeerde datum heb ingevuld. Of omdat ik simpelweg geen zin meer heb.

Ik heb gisteravond gesproken met een heel aardig iemand van de klantenservice van NS en ik krijg mijn geld terug..met dank!

Ik zit met een keuzedag die ik nu niet meer op tijd kan gebruiken. Heb al contact gehad met de woordvoerder van het team verantwoordelijk voor de communicatie aangaande het coronavirus met het voorstel om dit soort kwesties met coulance te behandelen maar ik werd vooralsnog teruggestuurd naar de klantenservice. 

Ik ben verheugd te lezen dat er medewerkers zijn op de klantenservice die wel begrip hebben voor de ontstane situatie en overgaan tot restitutie. Dit schept namelijk een precedent waar alle "slachtoffers" op terug kunnen vallen. 

Ik heb dan ook goede hoop dat de NS met een oplossing komt. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zit met een keuzedag die ik nu niet meer op tijd kan gebruiken. Heb al contact gehad met de woordvoerder van het team verantwoordelijk voor de communicatie aangaande het coronavirus met het voorstel om dit soort kwesties met coulance te behandelen maar ik werd vooralsnog teruggestuurd naar de klantenservice. 

Ik ben verheugd te lezen dat er medewerkers zijn op de klantenservice die wel begrip hebben voor de ontstane situatie en overgaan tot restitutie. Dit schept namelijk een precedent waar alle "slachtoffers" op terug kunnen vallen. 

Voor een keuzedag heb je 2 maanden de tijd. De treinen rijden gewoon en vandaag heeft het Coronavirus mensen niet weerhouden om de trein in te stappen. Vrijwel alle stoelen zijn bezet.

Zolang u geen klachten heeft en niet uit Brabant komt staat u niets in de weg om de dag alsnog te gebruiken.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb dit hier op het forum al eergisteren aangekaart maar de reactie was dat dat het probleem van de reizigers is en niet van NS.

Een oplossing is wel om uw abonnement te beëindigen en pas tegen de tijd dat het virusprobleem weer helemaal over is een nieuw abonnement te nemen. Dan betaalt u in de tussentijd niet onnodig voor iets dat u niet gebruikt.

Beste MoDe

Ik begrijp uit uw reactie dat ik, voor u, niet duidelijk genoeg ben geweest. Ik kom uit Brabant en heb lichte klachten en val daarmee in de door het RIVM bedoelde doelgroep.

Beste Tamzin

Dank voor de tip! 

Blijkbaar wordt vanuit de klantenservice niet eenduidig gereageerd. Dat geeft ruimte voor de NS om hun beleid in dezen af te stemmen op de ontstane situatie. Particuliere oplossingen zijn mogelijk maar ik ga er nu nog vanuit dat de coulanceregeling van toepassing zal worden waardoor alle gedupeerden gecompenseerd zullen worden.

Reputatie 7
Badge +3

@Eller 

NS staat gewoon in zijn recht als ze zeggen "sorry, dat is uw probleem". Juridisch gezien heeft u geen recht op coulance in de vorm van een langere geldigheid. Het enige wat u kunt is zoals hier boven al aangegeven uw abonnement beëindigen en pas weer een nieuw aan te schaffen als de problemen voorbij zijn. Niemand weet hoe lang dit kan gaan duren, dat kan twee maanden zijn maar ook twee jaar.

Beste Tamzin

Men heeft nooit recht op coulance. Ik denk dat we een gezamenlijk probleem hebben dat we dan ook samen moeten aanvliegen willen we kans van slagen hebben om dit probleem de baas te blijven.

Ik kan er ook voor kiezen mijn verantwoordelijkheid niet te nemen en al hoestend en proestend in een overvolle trein te gaan zitten.

Reputatie 7
Badge +3

Beste Tamzin

Men heeft nooit recht op coulance. Ik denk dat we een gezamenlijk probleem hebben dat we dan ook samen moeten aanvliegen willen we kans van slagen hebben om dit probleem de baas te blijven.

Ik kan er ook voor kiezen mijn verantwoordelijkheid niet te nemen en al hoestend en proestend in een overvolle trein te gaan zitten.

U moet wel bedenken dat er jaarlijks vele duizenden mensen zijn die door ziekte of een operatie een of meer keuzedagen missen en die mensen hebben ook pech. Zolang dit nog als een uitzondering geldt is het dus de vraag of er coulance gegeven moet worden om geen precedent te scheppen. Want waarom u wel en iemand met een gebroken been niet?

NS zal het coronaprobleem om financiële redenen uiteraard zo veel mogelijk blijven negeren. NS is daarin niet anders dan de rest van het bedrijfsleven dat niets zal doen tenzij de overheid dat dwingend oplegt of tenzij er substantiële omzetdalingen komen zoals in de luchtvaart.

Reputatie 7
Badge +3

Beste MoDe

Ik begrijp uit uw reactie dat ik, voor u, niet duidelijk genoeg ben geweest. Ik kom uit Brabant en heb lichte klachten en val daarmee in de door het RIVM bedoelde doelgroep.

U was niet alleen voor mij niet duidelijk, u gaf niet in uw bericht aan waar u vandaan komt en dat u klachten heeft. Misschien is het ook handig om aan te geven tot wanneer uw keuzedag geldig is?

Badge

Het schept totaal geen precedent, het blijft een coulance die per geval kan verschillen.  Daarbij is degene die deze vermelding maakt ook nog eens helemaal nieuw op het forum en is het de eerste post van deze persoon. Dit maakt het ook nogal opvallend wat mij betreft want als je je coulance al hebt gekregen dan zou je hier niet meer komen kijken, is mijn gevoel.

En zoals door andere al aangegeven wordt kan er veel misbruik van regelingen gemaakt worden en om die reden zal de NS heel terughoudend zijn. Want helaas is gebleken dat er in het verleden te vaak misbruik is gemaakt van tickets en geld terug krijgen.  En helaas hebben de oprechte reizigers dan weer te lijden onder de reizigers die er misbruik van hebben gemaakt.

Reputatie 7
Badge +3

Tegelijkertijd kan het geen kwaad om te kijken naar mogelijke extreme situaties waarin we het advies krijgen om zo min mogelijk te reizen. Vandaar mijn eerdere voorstel om misschien tijdelijk te stoppen met het verkopen van e-tickets. Dan hoeft NS ook geen tijd en aandacht te besteden aan coulance, simpelweg omdat de kaartjes niet verkocht zijn.

@MoDe Je hebt een punt over de Spoordeelwinkel. Maar wanneer er een situatie zou ontstaan waarin van overheidswege wordt aangeraden om alleen nog noodzakelijke reizen te maken dan kan de verkoop van tickets via Spoordeelwinkel beter tijdelijk gestaakt worden.

Reputatie 7
Badge +3

Tegelijkertijd kan het geen kwaad om te kijken naar mogelijke extreme situaties waarin we het advies krijgen om zo min mogelijk te reizen. Vandaar mijn eerdere voorstel om misschien tijdelijk te stoppen met het verkopen van e-tickets. Dan hoeft NS ook geen tijd en aandacht te besteden aan coulance, simpelweg omdat de kaartjes niet verkocht zijn.

@MoDe Je hebt een punt over de Spoordeelwinkel. Maar wanneer er een situatie zou ontstaan waarin van overheidswege wordt aangeraden om alleen nog noodzakelijke reizen te maken dan kan de verkoop van tickets via Spoordeelwinkel beter tijdelijk gestaakt worden.

Je kunt ook je kaartjes later verzilveren. Ik heb gisteren een Spoordeelactie gekocht omdat deze goedkoper is dan met VDU en vanmorgen pas de kaartjes verzilverd. 

Demensen die nu coulance vragen zijn mensen die hun kaartjes al verzilverd hebben, vaak al bij aankoop.

Bij keuzedag is de vraag of je coulance moet toepassen als hij nu nog een paar dagen geldig zou zijn…

Reputatie 7
Badge +3

Bij reisrestricties zal er ongetwijfeld een problematische situatie ontstaan met reeds verzilverde codes. Dat moet gewoon met coulance opgelost worden. Maar dat was mijn punt niet.

Dank voor al jullie (on)zinnige reacties. Heb inmiddels contact gehad met NS en mijn probleem isopgelost.

Reageer