beantwoord

Reizen vóór 9 uur.

• 2 april 2015
  • 3 reacties
  • 289 Bekeken

Mijn moeder van 76 reist morgen van Middelburg naar Bussum. Zij wil vertrekken om 8.15, maar kan natuurlijk niet ivm de daluren. Zij wil gebruik maken van vrij reizen of reizen met korting, maar zal pas om 9.15 kunnen vertrekken. Is daar iets aan te doen. Ideaal zou zijn om bv. 8.15 in te checken en onderweg op een station na negenen weer uit en gelijk weer in te checken. Maar je weet natuurlijk nooit of zo'n incheckpaal in de buurt staat of ook niet onbelangrijk, hoeveel tijd je hebt. Mijn moeder kan gezien haar leeftijd niet echt een sprintje trekken. Dit is een veel voorkomend probleem en ik zou het zeer op prijs stellen een duidelijk antwoord op te krijgen.
icon

Beste antwoord door Jan NS 2 april 2015, 18:15

Beste Lonneke, welkom op ons forum. Wil je moeder met een Keuzedag reizen? In dat geval kan ze om 8:15 gewoon inchecken met haar Keuzedag. Op feestdagen gelden namelijk geen dal- of spitsuren. Op ns.nl/feestdagen vind je de volgende informatie:

Heeft u een abonnement met Keuzedagen en valt de feestdag op een doordeweekse dag? Dan zijn uw Keuzedagen op deze dagen ook voor 9.00 uur geldig.

Voor andere dagen begrijp ik dat reizen vóór 9:00 uur moeilijkheden oplevert met betrekking tot het reizen met de Keuzedag. De Keuzedag is na 9:00 uur geldig omdat het in de spits erg druk is, de Keuzedag is dus bedoeld om reizen na de ochtendspits te stimuleren. Per stations verschilt de plaats van de incheckpalen en ik zou gezien de leeftijd van je moeder afraden om het risico te nemen om de trein te verlaten, in te checken en daarna met dezelfde trein verder te reizen. We kunnen aan de voorwaarden van de Keuzedag verder niets veranderen. Niet alleen de Keuzedag, maar ook andere actiedagkaarten zijn pas vanaf 9:00 uur te gebruiken omdat de ochtendspits druk is.
Bekijk origineel

3 reacties

Beste Lonneke, welkom op ons forum. Wil je moeder met een Keuzedag reizen? In dat geval kan ze om 8:15 gewoon inchecken met haar Keuzedag. Op feestdagen gelden namelijk geen dal- of spitsuren. Op ns.nl/feestdagen vind je de volgende informatie:

Heeft u een abonnement met Keuzedagen en valt de feestdag op een doordeweekse dag? Dan zijn uw Keuzedagen op deze dagen ook voor 9.00 uur geldig.

Voor andere dagen begrijp ik dat reizen vóór 9:00 uur moeilijkheden oplevert met betrekking tot het reizen met de Keuzedag. De Keuzedag is na 9:00 uur geldig omdat het in de spits erg druk is, de Keuzedag is dus bedoeld om reizen na de ochtendspits te stimuleren. Per stations verschilt de plaats van de incheckpalen en ik zou gezien de leeftijd van je moeder afraden om het risico te nemen om de trein te verlaten, in te checken en daarna met dezelfde trein verder te reizen. We kunnen aan de voorwaarden van de Keuzedag verder niets veranderen. Niet alleen de Keuzedag, maar ook andere actiedagkaarten zijn pas vanaf 9:00 uur te gebruiken omdat de ochtendspits druk is.
Als uw moeder tegen vol tarief reist is zij € 24,70 kwijt.

Wanneer ze de reis op zou splitsen in een spits- en daltarief dan moet ze in Roosendaal (aankomst 09:07) uitchecken en opnieuw inchecken. Vervolgens kan ze om 09:20 haar reis vervolgen (of eventueel eerder, maar wellicht zijn de aansluitingen van 09:10 en 09:12 te krap, ik ken de locatie van de palen/poortjes in Roosendaal niet).
Middelburg - Roosendaal zonder korting € 12,20
Roosendaal - Bussum Zuid kost met korting € 12,20

Omchecken betekent dus een langere reistijd en meer overstappen om 30 cent te besparen.
Als een uur later vertrekken geen optie is, kan ze dus beter de hele reis tegen vol tarief maken.

Aanvulling: ik had de opmerking over het vrij reizen gemist, hier heeft Jan gelukkig al op gereageerd.
Beide bedankt voor jullie reactie....

Reageer