beantwoord

Reizigers uit het buitenland met papier e-ticket en zonder OV chip. Kunnen die door de poortjes?

• 1 juli 2014
  • 8 reacties
  • 519 Bekeken

Als straks een OV chipkaart vereist is om te reizen, maar buitenlandse reizigers al een gewone papierticket (e-ticket) hebben welke ze zelf hebben geprint, kunnen die mensen straks nog door de poortjes komen? de NS-klantenservice wil mij vertellen dat in de PDF een "chip" of een code is ingebouwd die men gewoon voor de paaltjes kan houden. Volgens mij zit in de paaltjes geen camera, dus QRC code lezen zal niet lukken. een chip in een PDF inbouwen is sowieso onzin. Dus hoe ziet de situatie er straks uit? Moeten deze mensen boven de ticketprijs die ze al betaalt hebben ook nog een anonieme OV chipkaart hebben, waar ze geld op moeten storten, en waarvan dus het bedrag dat ze al voor het e-ticket hebben betaalt, nogmaals afgeboekt wordt? OF kunnen ze straks gewoon nog zo als nu door de open poortjes lopen (dan is het geen issue).
Wie kan helpen? Bedankt alvast voor een snel antwoord.
icon

Beste antwoord door Hertog 1 juli 2014, 12:31

Het zal zo ongeveer tot het eind van dit jaar duren alvorens NS stapsgewijs begint om telkens op enkele van de 82 stations de poortjes volledig te sluiten.
Tot dat moment zullen er - afhankelijk van de grootte van het station en het aantal poortjes - altijd 1 of meer poortjes open blijven.
Wanneer uiteindelijk alle poortjes gesloten zijn zullen er altijd 1 of meer poortjes zijn waar niet alleen een OV-chipkaart gelezen kan worden, maar ook e-tickets kunnen worden gescand.

Elk e-ticket (ook internationale vervoerbewijzen) zijn al voorzien van een zogenaamde QR code (eigenlijk Aztec code). Die code is de "sleutel" voor de poortjes die met zo'n scanner zijn uitgerust (zie foto in de bijlage).

Op stations zonder poortjes, maar met zogenaamde CICO-paaltjes is het uiteraard helemaal niet nodig een papieren vervoerbewijs voor het paaltje te houden.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U kunt met uw kaartje de poortjes gewoon openen met de code op uw e-ticket. Op dit moment werkt bij de experimentele stations in ieder geval het poortje met de brede ingang, veelal rechts maar dat is heel tijdelijk. Wat u de QR-code noemt, kan gewoon uitgelezen worden.

Het is geen inchecken wat u doet, strikt genomen opent u alleen het poortje, zie de code als een elektronische sleutel. U wordt echt niet extra belast, uw e-ticket is immers al betaald. U opent het poortje met het e-ticket en kunt zo doorlopen.

Overigens duurt het nog wel even voor alle poortjes dicht zijn, dat is echt niet per 9 juli.

Snel genoeg? 😉
Het zal zo ongeveer tot het eind van dit jaar duren alvorens NS stapsgewijs begint om telkens op enkele van de 82 stations de poortjes volledig te sluiten.
Tot dat moment zullen er - afhankelijk van de grootte van het station en het aantal poortjes - altijd 1 of meer poortjes open blijven.
Wanneer uiteindelijk alle poortjes gesloten zijn zullen er altijd 1 of meer poortjes zijn waar niet alleen een OV-chipkaart gelezen kan worden, maar ook e-tickets kunnen worden gescand.

Elk e-ticket (ook internationale vervoerbewijzen) zijn al voorzien van een zogenaamde QR code (eigenlijk Aztec code). Die code is de "sleutel" voor de poortjes die met zo'n scanner zijn uitgerust (zie foto in de bijlage).

Op stations zonder poortjes, maar met zogenaamde CICO-paaltjes is het uiteraard helemaal niet nodig een papieren vervoerbewijs voor het paaltje te houden.
En als je een kaartje koopt op een buitenlands station, staat daar ook ALTIJD een code op waarmee je door de poortjes kan ?
En als je een kaartje koopt op een buitenlands station, staat daar ook ALTIJD een code op waarmee je door de poortjes kan ?

Ik ben nog geen buitenlandse kaartjes tegengekomen waar geen code opstaat tijdens controle overigens. Volgens mij moet men die vervoerbewijzen bij het loket halen en daar staat naar mijn weten altijd een code op. Ik weet niet beter momenteel, maar als ik het mis heb, ik hoor het graag.
Op de meest-voorkomende internationale tickets is zo'n barcode geprint, maar niet op allemaal.

NS schrijft daarover het volgende:
Inkomende internationale treinreizigers die nog geen barcode op hun ticket geprint hebben, krijgen een keycard met barcode om het station te verlaten of te betreden.
NS gaat in overleg met Duitse en Belgische partners inkomende reizigers voorzien van een sleutel op een key-card, om de poortjes te passeren. Op stations met poortjes hebben inkomende reizigers direct een sleutel nodig om het station te verlaten. Op stations zonder poortjes zullen reizigers sleutels uitgereikt krijgen in het geval dat zij doorreizen naar een station mét poortjes.
Op de meest-voorkomende internationale tickets is zo'n barcode geprint, maar niet op allemaal.

Inkomende internationale treinreizigers die nog geen barcode op hun ticket geprint hebben, krijgen een keycard met barcode om het station te verlaten of te betreden.
NS gaat in overleg met Duitse en Belgische partners inkomende reizigers voorzien van een sleutel op een key-card, om de poortjes te passeren. Op stations met poortjes hebben inkomende reizigers direct een sleutel nodig om het station te verlaten. Op stations zonder poortjes zullen reizigers sleutels uitgereikt krijgen in het geval dat zij doorreizen naar een station mét poortjes.

Thanks Pe_pe, weet ik dat ook weer.

Dat had ik ook gelezen vandaar mijn vraag. Maar buitenlandse reizigers kunnen naar elk station reizen met poortjes en daar zal dan wel iemand aanwezig moeten zijn.
Hoi tcastilloautie, leuk dat je ons op het NS Serviceforum hebt gevonden. Hertog heeft het goede antwoord gegeven op je vraag. Ik heb je topic nog even verplaatst naar "Overige producten", aangezien e-tickets daaronder vallen.

Groet, Stephan

Reageer