beantwoord

Reserveren fiets

Beste NS,

Ik probeer een fietsreservering te maken, maar ik krijg overal te zien dat er geen fietsplekken beschikbaar zijn, zelfs in de vroegste trein die voor zes uur vertrekt. Het gaat om een reservering voor aankomende donderdag. Werkt het systeem al?

Het gaat om het traject Putten - Abcoude. Voor maandag kan ik wel reserveren, voor donderdag niet.

icon

Beste antwoord door Momo 9 juli 2021, 09:38

Ik heb even verder zitten kijken naar mogelijkheiden om nu toch al voor donderdag te reserveren.

1. Reserveren in Treinwijzer, daar kun je bij een aanmelding (zoals het daar nog steeds genoemd wordt) kiezen voor 1 reiziger of 1 reiziger + fiets. 
  2. Treinreis aanmelden in de reisplanner (gewone reis zonder fiets). Na het aanmelden krijg je daar een knop “Wijzigen”, klik je daar op dan kun je daar aangeven dat je een fiets mee neemt. Wel staat er dan dat het aantal fietsplekken onbekend is.

En zo heb ik een aanmelding voor een reis voor donderdag. Alleen weet je niet of er plek is omdat het aantal vrije fietsplekken onbekend is. Zodra dat wel bekend is wordt deze pre-reservering een echte reservering en zijn er meer reserveringen dan fietspleken dan worden alleen degenen die het eerst aangemeld zijn omgezet in een reservering en de rest vervalt. 

Ik zal deze van mij er weer uit halen.

Nadeel met deze mogelijkheiden is wel dat je dan alleen met MijnNS kan aanmelden/reserveren. De mogelijkheid om alleen een e-mailadres in te vullen is er zo te zien alleen wanneer de knop “Fiets reserveren” in de reisplanner actief is (wat dus nu alleen tot hooguit de volgende dag is), dit kan (nu) dus niet voor verder dan dit vooruit.

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity en geen chat, post- of mailadres van NS. 

Het is vervelend dat je geen fietsplek kunt reserveren op de gewenste tijd/dag. Wij kunnen niet in het systeem kijken, daarvoor moet je bij klantenservice zijn.

Reputatie 3

Voor maandag kan ik wel reserveren, voor donderdag niet.

Als ik een fietsreservering voor woensdag maak krijg ik voor het bevestigen de expliciete melding dat het niet verplicht is. Volgens NS hoef je dus blijkbaar toch niet te reserveren. 

Reputatie 5

Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity en geen chat, post- of mailadres van NS. 

Het is vervelend dat je geen fietsplek kunt reserveren op de gewenste tijd/dag. Wij kunnen niet in het systeem kijken, daarvoor moet je bij klantenservice zijn.

Deze dooddoener kennen we wel inmiddels. Jan Haverkamp loopt al een tijdje mee op dit forum.

Graag een beetje rekening mee houden in je berichten.

Ik weet het antwoord al van de klantenservice. ‘Helaas is het nu niet mogelijk, probeer het later nog eens. ‘

Hier op het forum is er hopelijk een NS-medewerker die het na gaat vragen (Wat is er aan de hand?) en een reactie geeft als het is opgelost.

Reputatie 7
Badge +3

De vraag of het systeem al werkt vind ik volkomen terecht. Als ik zo kijk werkt het al wel, maar nog niet helemaal, in ieder geval niet zo dat je voor 14 dagen vooruit kunt reserveren.

Kijk je in de reisplanner dan staat daar voor reizen van morgen dat er fietsplekken vrij zijn, bij reizen van overmorgen (zondag) en later staat er dat er geen fietsplekken vrij zijn. Kijk je niet in de reisplanner maar direct in Treinwijzer dan zie je nu op dit moment (vrijdagochtend rond 9 uur) bij reizen tot maandagochtend ook rond 9 uur het aantal vrije fietsplekken erbij staan, vanaf maandagochtend 10 uur zie je dit niet meer en dat moet je natuurlijk wel weten voor je kunt reserveren. 

• Probleem 1:  het aantal vrije fietsplekken in Treinwijzer vertaalt zich alleen in vrije fietsplekken in de reisplanner voor reizen van de volgende dag.
  • Probleem 2: het aantal vrije fietsplekken in Treinwijzer staat er maar voor hooguit 3 dagen vooruit in, niet voor 14 dagen.

Hopelijk zijn dit opstartproblemen en wordt dit nog aangepast.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb even verder zitten kijken naar mogelijkheiden om nu toch al voor donderdag te reserveren.

1. Reserveren in Treinwijzer, daar kun je bij een aanmelding (zoals het daar nog steeds genoemd wordt) kiezen voor 1 reiziger of 1 reiziger + fiets. 
  2. Treinreis aanmelden in de reisplanner (gewone reis zonder fiets). Na het aanmelden krijg je daar een knop “Wijzigen”, klik je daar op dan kun je daar aangeven dat je een fiets mee neemt. Wel staat er dan dat het aantal fietsplekken onbekend is.

En zo heb ik een aanmelding voor een reis voor donderdag. Alleen weet je niet of er plek is omdat het aantal vrije fietsplekken onbekend is. Zodra dat wel bekend is wordt deze pre-reservering een echte reservering en zijn er meer reserveringen dan fietspleken dan worden alleen degenen die het eerst aangemeld zijn omgezet in een reservering en de rest vervalt. 

Nadeel met deze mogelijkheiden is wel dat je dan alleen met MijnNS kan aanmelden/reserveren. De mogelijkheid om alleen een e-mailadres in te vullen is er zo te zien alleen wanneer de knop “Fiets reserveren” in de reisplanner actief is (wat dus nu alleen tot hooguit de volgende dag is), dit kan (nu) dus niet voor verder dan dit vooruit.

Reputatie 6

“Welkom op de NS Community! Leuk dat je hier een kijkje neemt om je vraag te stellen of je kennis en ervaringen te delen. Onze community is een plek waar iedereen terecht kan met vragen of tips over het reizen met NS. Je kunt hier in gesprek gaan met andere reizigers, en daarnaast zijn de NS moderators iedere werkdag van 10.00 tot 22.00 uur en in het weekend van 11:00 uur tot 17:00 uur aanwezig om antwoord te geven waar nodig.”

Gelukt, dank je wel! Het is nog een behoorlijk krukkig systeem, maar je kunt dus reserveren.

Ik ga er vanuit dat er in mijn geval plek is. De kans is klein dat iemand voor mij gereserveerd heeft. Tenzij Momo zijn reservering laat staan, het is precies mijn trein :)

Reputatie 7
Badge +3

Mooi dat het op deze ietwat omslachtige manier toch nog gelukt is Jan. Ik hoop voor je dat deze manier ook echt werkt en dat je reservering blijft staan. Het is in ieder geval wel een mooie testcase. Dus hou ons op de hoogte of het donderdag allemaal goed gaat.

Het is inderdaad wel erg krukkig, op deze manier zie je dus nooit 14 dagen vooruit hoeveel fietsplekken er zijn op basis van de geplande inzet. 

En ik heb zoals aangegeven mijn reservering geannuleerd.

Vanwege het slechte weer heb ik mijn fietstocht uitgesteld. Bij het annuleren viel me op dat de Treinwijzer nog steeds aangeeft ‘Reis alleen als het strikt noodzakelijk is'.

Voor morgen kon ik probleemloos reserveren. Morgen horen jullie meer over mijn ervaringen.

Vanochtend was ik de enige reiziger met fiets in beide treinen. Geen controle gehad en erg rustig onderweg.

Vanmiddag werd op Amsterdam Centraal gevraagd naar mijn fietsreservering voor de trein naar Amersfoort. Op mijn antwoord ‘ja, ik heb er een’ werd verder niet gecontroleerd. Bij een ICM-4 zijn er dus drie fietsplekken te reserveren. De trein van Amersfoort naar Putten (2x SNG) had in ieder geval zeven fietsen aan boord. Dat is teveel, maar omdat er fietsen stonden op allerlei plekken waar ze niet mogen staan, had ik er geen last van. Daar helaas geen controle gehad.

Irritant is wel die Treinwijzer. Die heeft zeven (!) keer aangegeven dat mijn terugreis te vol zat en iets minder vaak dat de heenreis druk was. Zeker voor de heenreis was dat absolute onzin. NS: dit is gewoon ongewenste spam. Als alternatief werd vaak de IC Berlijn genoemd, waar ik nota bene met mijn fiets niet in mag.

Reputatie 7
Badge +3

Dat hele “reserveren” is een rotzooitje. Het verbaast me niets dat de prutsers van dit onzinproject dan weer vergeten zijn dat je in de zomermaanden (nog steeds zitten we te wachten op de definitie van NS) geen fietsen voor verkeer binnen Nederland mag meenemen in de IC Berlijn.

Reputatie 5

Dat hele “reserveren” is een rotzooitje. Het verbaast me niets dat de prutsers van dit onzinproject dan weer vergeten zijn dat je in de zomermaanden (nog steeds zitten we te wachten op de definitie van NS) geen fietsen voor verkeer binnen Nederland mag meenemen in de IC Berlijn.

Ik heb net gereserveerd vanaf Apeldoorn morgen en inderdaad de IC-Berlijn stond er nog steeds tussen

Reputatie 7
Badge +3

En dat is tegenstrijdig met wat NS International zegt: “Wilt u alleen binnen Nederland uw fiets meenemen in Intercity Berlijn? Dat kan met alleen een binnenlands fietsticket. In de spits en in de zomermaanden is fietsvervoer wegens drukte alleen mogelijk voor reizigers met een internationaal fietsticket en -reservering.”

Bron: https://www.nsinternational.com/nl/voorbereiding-thuis/fiets-meenemen-in-de-trein#

Je krijgt zoveel onkunde niet bij elkaar verzonnen.

Zou NS eindelijk eens antwoord kunnen geven op wat er precies met “zomermaanden” bedoeld wordt?

Reputatie 5

En dat is tegenstrijdig met wat NS International zegt: “Wilt u alleen binnen Nederland uw fiets meenemen in Intercity Berlijn? Dat kan met alleen een binnenlands fietsticket. In de spits en in de zomermaanden is fietsvervoer wegens drukte alleen mogelijk voor reizigers met een internationaal fietsticket en -reservering.”

Bron: https://www.nsinternational.com/nl/voorbereiding-thuis/fiets-meenemen-in-de-trein#

Je krijgt zoveel onkunde niet bij elkaar verzonnen.

Zou NS eindelijk eens antwoord kunnen geven op wat er precies met “zomermaanden” bedoeld wordt?

NS durft blijkbaar niet te reageren op dit drama. Je krijgt ook dat reizigers zeker voor de terugweg met verschillende emailadressen allerlei reserveringen gaan maken. Dit heeft topt gevolg dat er optisch nog maar heel weinig fietsplekken beschikbaar zijn. In de praktijk zullen dus veel gereserveerde plekken niet bezet worden. 

NS heeft het fietsvervoer dus zo'n beetje de nek omgedraaid.

Badge +3

Voor wat betreft die zomermaanden zal men in ieder geval juli en augustus bedoelen, als je dat vergelijkt met de oude VDU voorwaarden, en de periode waarin fietsen de hele dag mee mogen.

Dat afgezien van het feit dat de zomervakantie in het zuiden pas volgende week begint en -voor de scholen- doorloopt tot in september (week 31 t/m 36). Zijn ook al veel vragen over, geldigheid Jongeren Dagkaart in ‘de vakantie’.

Voor de extra strandtreinen was de ‘zomerperiode’ volgens mij eerst juli t/m september, en dat is nu april t/m oktober geworden.

En voor studenten is het jaarlijks 16 juli t/m 15 augustus, dat is tenminste duidelijk.

Ja vaag, in juli en augustus mag de fiets niet mee bij een binnenlandse reis met de Intercity Berlijn. Het staat ook bij ‘goed om te weten’ op: https://www.ns.nl/reisinformatie/fiets-in-de-trein.html en als je een fietsplek wilt reserveren dan krijg je dit weer te lezen: “Je fiets kan niet mee in de ICE, Thalys, Eurostar, Nightjet en NS-bussen. In IC Berlijn en IC Brussel kunnen wel fietsen mee, maar in de zomermaanden (juli en augustus) hebben alleen reizigers met een internationaal fietsticket toegang tot deze treinen.” alleen is het dan vervolgens wel mogelijk om een fietsplek te reserveren. Ik ga dit doorzetten.

Badge +3

Geen fietsen mee in de IC Brussel in de zomermaanden?

Dat is volgens mij nieuw, want dat was toch alleen voor de IC Berlijn met fietsrijtuig (en altijd al verplichte reservering voor naar het buitenland)?

Badge +3

Oh laat maar.. op https://www.nsinternational.com/nl/voorbereiding-thuis/fiets-meenemen-in-de-trein staat het inderdaad.

Fiets mee in Intercity Brussel

Om uw fiets mee te nemen heeft u een internationaal fietsticket à € 12 per enkele reis nodig. Hieronder vindt u de voorwaarden die gelden voor het meenemen van een fiets:

• De volgende type fietsen mogen meegenomen worden: (lig)fiets, tandem, fietskar (fiets met aanhanger), driewieler, bakfiets en een elektrische fiets (accu moet in de fiets blijven).
  • In de maanden juli en augustus is een reservering (€ 4 per enkele reis) verplicht voor het meenemen van een fiets. Neem hiervoor telefonisch contact op met het NS International Service Center op 030-2300023 of ga langs bij de NS International-balie bij de Tickets & Servicewinkel op de grotere stations.

Dus fiets mee binnen NL in de IC Brussel mag niet in juli en augustus, of zoals het er staat sowieso nooit want je hebt dan een internationaal ticket + fietskaartje van €12 nodig.

Reputatie 7
Badge +3

Maanden geleden al de suggestie gedaan aan om NS om in dit soort gevallen concrete data te noemen in plaats van vaagtaal. NS kennende is daar niets mee gedaan. Het wordt overigens alleen maar slechter met het luisteren naar klanten en reizigersorganisaties. 

Een hoop marketinggewauwel bij NS maar concrete verbeteringen doorvoeren ho maar.

Reputatie 7

Lekker klantvriendelijk al die voorwaarden voor fietsvervoer in verschillende treinen. Om over duidelijkheid maar niet te spreken. En 12 euro voor een enkele reis - fietskaartje naar bijv. Antwerpen maar liefst.... 

Reputatie 3

Waarom stopt de NS niet met deze flauwekul. Service wordt met de dag slechter. Wordt tijd dat de overheid ingrijpt en de conceesie op het HRN intrekt.

Reputatie 5

Waarom stopt de NS niet met deze flauwekul. Service wordt met de dag slechter. Wordt tijd dat de overheid ingrijpt en de conceesie op het HRN intrekt.

Het locov heeft in ieder geval al de conclusie getrokken dat Arriva het veel beter doet. Maar ja in vergelijking met NS doe je het al snel beter….

Reputatie 7
Badge +3

Ach ja. Een fiets reservering op een rit met een vervangend ritnummer wegens werkzaamheden kan nog steeds niet. Dus nu kan niemand een fiets reserveren van of naar Zeeland, want daar rijdt nu 7022xx ipv 22xx. Top geregeld hoor. 

Nog steeds zelfde probleem als ook bij de IC's op Meppel - Groningen, alleen vanaf Meppel gaan ook nog sprinters met een normaal ritnummer die wel te reserveren zijn, dat is in Zeeland niet het geval.

Zou toch wel eens leuk zijn als iemand dat nu eens zou doorzetten of ging navragen of dit bekend is en er wat aan gedaan wordt. Dit is pas de eerste week van het reserveren en met alle geplande werkzaamheden deze zomer zal dit dus nog wel vaker voorkomen.

Reageer