beantwoord

restitutie door foute datum

• 8 september 2015
  • 17 reacties
  • 662 Bekeken

Heden e-ticket gekocht en kwam eerst bij het afronden erachter dat de verkeerde datum is ingevuld.
Heb direct telefonisch contact gehad met NS om het ongeldig te laten maken, zij konden niets doen
en adviseerde een brief te schrijven voor restitutie.

9 september moet 10 september zijn.
icon

Beste antwoord door Anonymous 8 september 2015, 21:57

Een gevalletje 'pech gehad'. Tijdens het bestelproces wordt duidelijk gemeld dat het niet mogelijk is de reisdatum te wijzigen. Reden daarvoor is dat er een eenmaal aangemaakt e-ticket niet meer ongeldig kan worden gemaakt. Je kunt er dus gewoon mee reizen.
Bekijk origineel

17 reacties

Een gevalletje 'pech gehad'. Tijdens het bestelproces wordt duidelijk gemeld dat het niet mogelijk is de reisdatum te wijzigen. Reden daarvoor is dat er een eenmaal aangemaakt e-ticket niet meer ongeldig kan worden gemaakt. Je kunt er dus gewoon mee reizen.
Hoi Beloega, en welkom!

Vervelend dat er iets is misgegaan. Het klopt dat dit niet aangepast kan worden. Om de door Luchmacht genoemde redenen (een eenmaal aangemaakte e-ticket kan niet ongeldig worden gemaakt) kan een e-ticket niet worden vergoed. Je bijlagen heb ik i.v.m. privacy verwijderd.
Ik vind het schandalig dat hier geen vangnet voor is!!! Is nogal makkelijk geld verdienen zo! Ik eerlijk een ticket gekocht voor me kind van 2 maanden te oud in om gratis te reizen maar de datum was perongeluk fout ingevuld ... kwam er in de trein achter en dan krijg je ff een boete van 50 euro voor een reis van 2,50€
Reputatie 5
Het is erg spijtig dat dit je overkomen is, Elviravh, maar dit zijn nu eenmaal wel de voorwaarden.
Ik adviseer je om wat betreft de boete contact op te nemen met onze Klantenservice, om te kijken wat zij hierin voor je kunnen betekenen.
ja vroeger was het wel zo dat 1 boete per jaar kwijt gescholden werd. Ik ging voor het eerst in drie jaar dit keer dus geen idee of dit nog zo gaat. Mijn ticket stond wel op de juiste datum en ik ga ervanuit dat het duidelijk is dat een kind van 4 jaar en twee maanden niet alleen kan reizen.
Reputatie 7
Badge +4
De antwoorden waren al gegeven.
Nou ik vind het zeker wel terecht dat ik er zo over denk het kind was bij mij en ik had een ticket met mijn naam en datum vermeld die klopte. € 2,50staat niet tegenover €50. En de voorwaardes mogen misschien duidelijk vermeld worden maar er word geen goed extra duidelijke herrindering vermeld of je je gegevens nog even goed wilt controleren. Iets wat duidelijk verbeterd kan worden in de app. Dit zie je in zowat elke andere app of op website wel.
Reputatie 7
Badge +4
Ik vind het schandalig dat hier geen vangnet voor is!!! Is nogal makkelijk geld verdienen zo! Ik eerlijk een ticket gekocht voor me kind van 2 maanden te oud in om gratis te reizen maar de datum was perongeluk fout ingevuld ... kwam er in de trein achter en dan krijg je ff een boete van 50 euro voor een reis van 2,50€
U schrijft hier dat de datum fout was ingevuld en dan schrijft u hierboven dat u ' een ticket met mijn naam en datum vermeld die klopte' had.

Een van beide data was dan in ieder geval niet juist. De boete is helaas 50 euro, ongeacht het reisbedrag dat niet is gedekt. Het lijkt me dat dit opvalt als je gaat reizen.

En conducteur kan overigens aangeven dat hij coulance wel correct vindt in dit geval. Als het dan een eerste boete is, krijgt u mogelijk uw geld terug. Het is ook afhankelijk van uw eigen opstelling toen de boete werd gegeven. Het is goed denkbaar dat hij iets heeft vermeld over coulance.
Nee hoor zij gaf aan dat ik hier een boete over moest betalen en ik heb gewoon netjes legitimatie gegeven zonder poespas van mij of haar , en nee het viel me niet op omdat ik alleen het ene kaartje zelf heb gekocht de andere was via Hema gegaan en van mijn zoontje was door derde betaald. Over coulance is nooit gesproken.
Reputatie 7
Badge +4
Voor alle duidelijkheid: De conducteur kan dit aangeven naar NS, niet zozeer naar u. U bent wel ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor een geldig kaartje, ook voor uw kleuter. Uw ID geven is gewoon verplicht en ook verstandig. Iedereen boven de twaalf moet het ID kunnen tonen in de trein. Als u dat weigert, bent u kansloos het terug te krijgen maar als u die gewoon gaf, en er geen andere aanleiding was het te weigeren, kan de conducteur om coulance vragen.
Dat begrijp ik natuurlijk ook wel, ik ben en blijf gewoon vooral van mening dat voor extra veiligheid en/of zekerheid voor online klanten er wel nog even een duidelijke herinnering gegeven mag worden in de app om gegevens extra te controleren eer men tot betaling over gaat. Het zou gewoon wel zo netjes zijn. Die kosten zijn laag drempelig om zo een verandering in een app te maken.
Badge +3
De 'boete' die een conducteur uitschrijft is geen bekeuring maar een toeslag voor het niet hebben van een geldig vervoersbewijs.

Die kan je aanvechten "ze had wel een kaartje (e-ticket dus) maar dat was voor gisteren (of andere datum) gekocht". Ongeldig dus, conducteur doet zijn/haar werk en deelt je een geel briefje uit. Kosten €50 inderdaad.

Daar valt niets op af te dingen, behalve dat je die €50 toeslag voor het moeten kopen van een kaartje in de trein moet voldoen, maar wel terug kan krijgen natuurlijk soms.

Nogmaals, het is geen bekeuring maar zijn gewoon de kosten voor een kaartje in de trein kopen. Of je dan 13 of 80+ jaar oud bent maakt helemaal niets uit.

Ik eerlijk een ticket gekocht voor me kind van 2 maanden te oud in om gratis te reizen
Is je kind 4 geworden? Dan neem een Kids Vrij. Is het kind 13, dan gewoon betalen dus, voor reizen op de juiste datum.
Reputatie 7
Badge +4
Is je kind 4 geworden? Dan neem een Kids Vrij. Is het kind 13, dan gewoon betalen dus, op de juiste datum.

Kidsvrij is verstandig, maar het is niet vanaf boven de 13 betalen. Zodra je 12 bent is het niet meer geldig. Maar van vier jaar tot de dag van de twaalfde verjaardag is het wel gratis reizen, waarbij alleen een chipkaart nodig is. Een verhoging of boete is zeven keer zo duur.

De boete is het spraakgebruik en zo wordt het ook gevoeld, maar formeel heeft Robert helemaal gelijk. Het is een verhoging bij het kopen van een kaartje in de trein en daarom kan NS het eenmalig kwijtschelden en het loopt niet via Justitie.zoals bij een echte boete. De conducteur kan die in andere situaties wel uitschrijven. Dan is er geen teruggave.
Badge +3
Een kind van 12 telt voor NS als 'volwassen' inderdaad, dus tussen 4 en 12 jaar oud kan je profiteren van RailRunner kaartjes of Kids Vrij.

Die laatste (Kids Virij) op een persoonlijke ov-chipkaart. Dus lekker zelf in en uitchecken én mee reizen met een 'volwassene' ouder dan 12 jaar (voor 1e klas reizen met iemand die 18+ is).

Maar met een RailRunner kaartje van € 2,50 mag je ook gewoon helemaal alleen reizen... als kind van 4-11. Bijzonder slecht idee! Maar goed, dat is ander onderwerp verder dus dat ter info.
Reputatie 7
Badge +3

Er is een eenvoudig vangnet: een kaartje in de automaat kopen. Dat kan bij een fout gewoon weer worden ingeleverd.

Wel zou de software wellicht wat beter gemaakt kunnen worden zodat reizigers expliciet gevraagd worden alle gegevens nog te controleren alvorens een eticket definitief te kopen.
Reputatie 7
Badge +4
Krijg je die vraag echt niet?
Reputatie 4
Krijg je die vraag echt niet?

Tuurlijk wel :-)

Reageer