beantwoord

Restitutie E-ticket bij uitvallen van trein

Beste Lezers,

Op 5 juni heb ik een E-ticket uitgeprint voor een reis richting Harlingen-Haven. Bij uitkomst op het station bleek dat de trein niet verder zou rijden dan Buitenpost. Dit betekende dat ik mijn boot naar Terschelling zou missen. Ik heb iemand bereid gevonden om mij naar Harlingen te brengen gevonden. Alleen nu heb ik mijn enkele reis niet in een trein doorgebracht.

Waar kan ik restitutie aanvragen voor deze ongebruikte ticket?

Ik wacht met belangstelling het antwoord af.
icon

Beste antwoord door Hertog 1 juli 2014, 11:16

U hebt het over een trein die niet verder zou rijden dan Buitenpost.
Dat moet dan wel een trein van Arriva zijn geweest.
In dat geval kunt u wellicht het best contact opnemen met de Klantenservice van Arriva
Bekijk origineel

10 reacties

U hebt het over een trein die niet verder zou rijden dan Buitenpost.
Dat moet dan wel een trein van Arriva zijn geweest.
In dat geval kunt u wellicht het best contact opnemen met de Klantenservice van Arriva
Maar geld dit ook als je de e-ticket via ns.nl hebt gekocht?
Jazeker.
NS is n.l. niet verantwoordelijk voor vertragingen bij Arriva (of welke andere regionale vervoerder dan ook).
Net zomin als Arriva verantwoordelijk is voor vertragingen bij NS.

Overigens verleent NS volgens de daarvoor geldende voorwaarden op E-tickets geen restitutie.
De vraag is natuurlijk wat het standpunt van Arriva in dezen zal zijn.
Temeer omdat door blikseminslag alleen het treinverkeer tussen Buitenpost en Leeuwarden verstoord was, maar tussen Leeuwarden en Harlingen normaal gereden werd.

Als je als consument een ondeugdelijk product koopt, moet je je wenden tot de winkel die het je verkocht heeft, niet tot de fabrikant. De winkel moet dat dan weer regelen met de fabrikant.

Als je een ticket koopt bij NS, is het aan NS om daar restitutie op te verlenen als dat van toepassing is. Hetzelfde geldt voor internationale treinreizen: eventuele claims moet je richten aan degene die je het ticket heeft verkocht en niet aan de vervoerder. Gebruik je bijvoorbeeld een e-ticket van de NMBS voor een reis met een NS-trein in Nederland, dan heb je ook geen recht op geld terug bij vertraging van de NS.

Op e-tickets van NS wordt inderdaad geen restitutie verleend, dus je hebt helaas een miskoop gedaan waar geen garantie op zit. Soms is de NS coulant in dit soort situaties...
Als je als consument een ondeugdelijk product koopt, moet je je wenden tot de winkel die het je verkocht heeft, niet tot de fabrikant. De winkel moet dat dan weer regelen met de fabrikant.

Als je een ticket koopt bij NS, is het aan NS om daar restitutie op te verlenen als dat van toepassing is. Hetzelfde geldt voor internationale treinreizen: eventuele claims moet je richten aan degene die je het ticket heeft verkocht en niet aan de vervoerder. Gebruik je bijvoorbeeld een e-ticket van de NMBS voor een reis met een NS-trein in Nederland, dan heb je ook geen recht op geld terug bij vertraging van de NS.

Op e-tickets van NS wordt inderdaad geen restitutie verleend, dus je hebt helaas een miskoop gedaan waar geen garantie op zit. Soms is de NS coulant in dit soort situaties...

Als ik dus een OV-chipkaart aanschaf bij Trans Link Systems en ik reis ermee bij NS en loop daarbij meer dan 1 uur vertraging op, dan kan ik dus geen gebruikmaken van de GTBV regeling van NS, maar moet ik maar zien of ik een restitutie krijg van TLS, de leverancier van die OV-chipkaart?
Hetzelfde zou dan ook gelden als ik met om het even welke andere regionale vervoerder reis en daar vertraging oploop. Klachten bij (en restitutie door) de leverancier van mijn OV-chipkaart, t.w. TLS.

Ik denk dat u enkele dingen door elkaar haalt.
Als je bij NS een e-ticket aanschaft, dan koop je daarmee een reisrecht voor een bepaald traject, ongeacht wie de vervoerder op dat traject is.
Je zou bij NS te biecht moeten als dat product wat je bij hen hebt aangeschaft, dus de e-ticket, mankementen vertoont.
Dat is vergelijkbaar met wat u beweert; terug naar de leverancier als er iets aan het gekochte product mankeert.
Maar mijn e-ticket is OK, niks mis mee, dus geen reden om daar NS over aan te spreken, die hebben aan hun verplichting voldaan.

Maar nu kan ik van dat e-ticket geen gebruik maken omdat de Arriva trein niet kan rijden. Dan ligt dat niet aan het e-ticket, maar aan die Arriva trein.
Ook dan kan ik NS daarvoor niet aansprakelijk stellen.

Want hoe kan ik een warenhuis waar ik een koffiezetapparaat heb gekocht aansprakelijk stellen als ik geen koffie kan zetten omdat er nergens koffie te koop is?
Dat is dan toch niet de schuld van de leverancier van dat koffiezetapparaat?

Zo kun je toch ook NS (als leverancier van het koffiezetapparaat in mijn vergelijking) niet aansprakelijk stellen voor het feit dat Arriva (de koffieleverancier) geen treinen kan laten rijden.

De OV-chipkaart is slechts de drager van het vervoerbewijs. Het vervoerbewijs zelf koop je bij NS door in te checken bij NS of door een bij de NS aangeschaft product op de kaart te laden met behulp van de kaartautomaat.

Vervoerders hebben in beginsel geen plicht om reizigers die een geldig vervoersbewijs hebben ook daadwerkelijk op de plaats van bestemming te brengen. (Dat is anders dan bij andere producten of diensten waar je als consument voor betaalt.) Via de concessies zijn daar wat pleisters op geplakt in de vorm van GTBV en vervangend vervoer bij treinuitval.
Een vriendelijke mevrouw heeft mij te woord gestaan en heeft mij verzocht een briefje te schrijven over de situatie. In de brief moest ik een afschrift doen van de E-ticket. Dit restitutie verzoek ga ik nu opsturen naar het hoofdkantoor van Arriva.

Wordt vervolgd....
Dag Zoeven, aangezien het een Arrivatraject is zijn inderdaad de regelingen van Arriva van toepassing. In deze link vind je de betreffende regeling. Ik heb je topic even verplaatst naar 'Overige Producten' om je topic beter vindbaar te maken.
Reputatie 2
Op het E-ticket zit wel degelijk "Geld Terug Bij Vertraging"
Dus als u 30 tot 59 of 60 minuten of meer vertraging heeft gehad heeft u recht op een x-bedrag.
Dat X bedrag is afhankelijk van de vervoerder en ook nog een bepaald trajectdeel.

Als uw reis met NS en daarna Arriva was. En uw vertraging liep u op bij Arriva krijgt u ook maar een Deel van het ArrivaDeel terug.
Andersom is het ook. Als u bij NS vertraging zou hebben opgelopen en Arriva reed normaal, krijgt u alleen het deel van NS vergoed.

Men zit vaak te foeteren op de Geld Terug Bij Vertraging regeling, maar als er een organisatie is in Europa die veel meer terug geeft dan wettelijk mag is het NS wel.
Vergelijk dit maar eens met Arriva.
Reputatie 4
Badge
Wat betreft een vergoeding bij vertraging zonder verlies van recht op vervoer is NS ruimhartiger dan de Europese regels. Maar bij een vertraging van meer dan een uur en het annuleren van de reis omdat het doel van de reis onmogelijk is met de vertraging en daarom verzoek om terugbetaling van het ticket of het kosteloos verplaatsen van de reis naar een latere datum doet men moeilijk.

Reageer