Restitutie groepsticket | NS Community
beantwoord

Restitutie groepsticket

  • 14 March 2023
  • 6 reacties
  • 205 Bekeken

Goedemiddag. Kunt u mij vertellen hoe ik het geld voor het gekochte groepsticket op 14 maart van Den Haag naar Groningen kan retourneren. De reis naar Den Haag vanuit Groningen ging niet door vanwege de ochtendvertraging van treinen op 14 maart vanuit Groningen. Het was onmogelijk om de vlucht naar een later tijdstip te verplaatsen vanwege de late aankomst van de trein en het te laat zijn op de afgesproken tijd van ontvangst op het consulaat van Oekraïne.

icon

Beste antwoord door Lorena NS 14 March 2023, 21:31

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hoi Liudmyla Pikhtereva en welkom bij de NS Community! 

Wanneer de tickets zijn geopend, is restitutie hiervoor niet meer mogelijk. Omdat je wel aangeeft dat je te maken had met vertraging, kun je een claim indienen voor ‘Geld terug bij Vertraging’. 

Reputatie 7
Badge +1

Wanneer de tickets zijn geopend, is restitutie hiervoor niet meer mogelijk.

Als de te verwachten vertraging op de eindbestemming meer dan 1 uur is, en je daarom van de reis afziet, is restitutie altijd mogelijk. NS is immers verplicht zich aan de EU-wetgeving te houden.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer de tickets zijn geopend, is restitutie hiervoor niet meer mogelijk.

Als de te verwachten vertraging op de eindbestemming meer dan 1 uur is, en je daarom van de reis afziet, is restitutie altijd mogelijk. NS is immers verplicht zich aan de EU-wetgeving te houden.

Staat bovendien in de Algemene voorwaarden van NS, artikel 6.1.

 

6.1. Welke mogelijkheden heeft u bij vertraging?

Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging op uw Reisroute meer dan zestig (60) minuten bedraagt, zal NS zich inspannen om u daarvan op de hoogte brengen. U kunt bij een dergelijke vertraging gebruik maken van één van de volgende mogelijkheden:

1) U zet uw reis met NS voort langs de gebruikelijke route, of langs een alternatieve route die door NS wordt geadviseerd. Niet in alle gevallen is een alternatieve route mogelijk; of

2) U beëindigt uw reis en wisselt uw eenmalige papieren Vervoerbewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaart bij NS in voor een vergelijkbaar papieren Vervoerbewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaart dat geldig is op een door u gekozen moment. Voor het nieuwe papieren Vervoerbewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaart gelden dezelfde beperkingen en voorwaarden als die op het originele papieren Vervoerbewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaart van toepassing waren. Dit betekent onder andere dat u uw originele papieren Vervoerbewijs, Eticket of Eenmalige chipkaart niet kunt inwisselen voor een papieren Vervoer- bewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaart voor een ander type dag of tijdstip dan waarvoor het originele papieren Vervoerbewijs geldig was. Zo kunt u bijvoorbeeld een papieren Vervoerbewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaart dat geldig is voor het weekend niet inwisselen voor een papieren Vervoerbewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaart dat geldig is voor een werkdag; of

3) U beëindigt uw reis (en checkt uit indien u ingecheckt heeft) en vraagt NS om terugbetaling van de prijs van uw eenmalige Vervoerbewijs. NS zal u in een dergelijk geval de mogelijkheid bieden voor vervoer terug naar het station waarop u uw reis met NS begon. Op terug- betaling zijn nadere voorwaarden van toepassing. Deze voorwaarden en nadere informatie over de procedure kunt u vinden bij de NS Klantenservice, op ns.nl en via 030 – 751 51 55 (voor dit informatienummer betaalt u uw gebruikelijke belkosten).

 

De aanpak is als volgt: vraag schriftelijk (via de chat) om terugbetaling met een beroep op de verordening en de algemene voorwaarden. Dien bij een afwijzing een klacht in bij het klachtenloket OV. Daarna kunt u eventueel nog naar de Geschillencommissie.

Reputatie 7
Badge +3

Gaat het om ticket van den Haag naar Groningen of van Groningen naar Den Haag? Of gaat het om beide tickets?

Badge +3

Wanneer de tickets zijn geopend, is restitutie hiervoor niet meer mogelijk.

Als de te verwachten vertraging op de eindbestemming meer dan 1 uur is, en je daarom van de reis afziet, is restitutie altijd mogelijk. NS is immers verplicht zich aan de EU-wetgeving te houden.

Staat bovendien in de Algemene voorwaarden van NS, artikel 6.1.

En dan zegt de NS “jammer joh, maar op je ticket staat helemaal geen vertrek/aankomsttijd” en ben je terug bij af of mag de molen in.

Als het om van/naar Schiphol gaat (een aantoonbare vliegreis) heb je wél een goede kans op vergoeding, en de Oekraïene kaart opgooien kan ook nog, voor een afspraak in Den Haag https://consulaatukr.nl (lekker handig dat Nederlands en Engels door elkaar op die site).

Reageer