beantwoord

Restitutie ongebruikte dagretour

• 26 februari 2017
  • 42 reacties
  • 1503 Bekeken

Beste, voor 25 Februari j.l. heb ik 2 maal een dagretour aangeschaft maar door omstandigheden daar geen gebruik van kunnen maken.
Is er een mogelijkheid om deze restitueren?

bvd
vr gr lecodije
icon

Beste antwoord door Tamzin 26 februari 2017, 13:29

Nee, niet gebruikte losse kaartjes worden niet gerestitueerd.
Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Nee, niet gebruikte losse kaartjes worden niet gerestitueerd.
Reputatie 7
Badge +4
Als het een e-ticket was met de datum van 25 februari, vrees ik met vrijwel zekere vreze dat u het niet teug krijgt. Niets heeft u kunnen beletten er toch mee te reizen. Als de mogelijkheid van teruggave zou bestaan, zou hier mee kunnen wotden gefraudeerd. Ik ga er van uit dat u dat niet heeft gedaan maar er zijn teveel anderen. De goeden lijden hier onder de kwaden - die vinden zichzelf 'slim' - en daar zijn er helaas veel te veel van.
Als het een e-ticket was met de datum van 25 februari, vrees ik met vrijwel zekere vreze dat u het biet teug krijgt. Niets heeft u kunnen beletten er toch mee te reizen. Als de mogelijkheid van teruggave zou bestaan, zou hier mee kunnen worden gefraudeerd. Ik ga er van uit dat u dat niet heeft gedaan maar er zijn teveel anderen. De goeden lijden hier onder de kwaden - die vinden zichzelf 'slim' - en daar zijn er helaas veel te veel van.

Ik ga er van uit dat wanneer deze tickets gebruikt worden dat ook geregistreerd wordt, het is nl. ook niet mogelijk om de tickets meer dan eens te gebruiken. doordat de kaartjes dus een unieke code hebben is het ook makkelijk te controleren of deze wel of niet gebruikt zijn.
Wanneer deze door wat voor reden dan ook niet gebruikt zijn vind ik het niet meer dan redelijk dat deze gerestitueerd worden met of zonder aftrek van administratieve kosten.
Reputatie 7
Badge +3
Sorry, maar in de voorwaarden voor e-tickets staat heel duidelijk vermeld dat deze niet gerestitueerd worden en met die voorwaarden gaat U akkoord als U een e-ticket koopt. NS raadt overigens ook aan om deze kaartjes niet van te voren te kopen maar pas op het moment dat U ze gaat gebruiken. Nog handiger is het om een OV-chipkaart te kopen dan hoeft U helemaal geen kaartjes vooruit te kopen.

Restitutie is daarnaast een ontstellende administratieve rompslomp waar NS terecht niet aan gaat beginnen.
Reputatie 7
Badge +4
Dat geeft nogal wat kosten want het zal door tussenkomst van een mens uitgezocht moeten worden. Belangrijk is dat er dan nog niet sprake van een sluitend geheel. Het kan heel goed dat u niet bent gecontroleerd onderweg en niet door poortjes hoefde. De codes op de e-ticket worden trouwens door de poortjes niet vastgelegd, bij controle door de conducteur door ze te scannen. Op afstand wordt dan gezien of er nog iemand anders met deze code is gecontroleerd. Als controle niet plaatsvindt, is het per saldo zo lek als een mandje. De 'dan zeg je gewoon-types' proberen het in die situatie alsnog. Feitelijk wordt u er door benadeeld dat er veel fraude mee was.
Badge +3
Het ligt iets anders dan wordt gesuggereerd. NS heeft een heel brak systeem van e-tickets ingevoerd waarmee zoveel gefraudeerd kon worden dat de consumentenvoorwaarden volledig zijn uitgekleed. Met e-tickets van NS kun je niets wijzigen of annuleren wanneer om welke reden dan ook er wijzigingen in de reisplannen optreden.

Heel af en toe wordt door een moderator iets geregeld wanneer er iemand met een schrijnend verhaal zich meldt op het forum. Helaas is dat volstrekte willekeur en is dat eigenlijk schandalig ten opzichte van degenen voor wie niets geregeld wordt.

Het e-ticket van NS heeft zulke klantonvriendelijke gebruiksvoorwaarden dat ik niemand aanraad zo'n ticket te bestellen. Tenzij het op de dag zelf is en de koper zeker weet dat de reis doorgang kan vinden.
Reputatie 7
Badge +3
Gewoon afschaffen die e-tickets. Ze hebben geen enkele toegevoegde waarde naast de OV-chipkaart en de automaat, zijn extreem fraudegevoelig en het computersysteem in de lucht houden kost ook nog eens bakken met geld.
Het ligt iets anders dan wordt gesuggereerd. NS heeft een heel brak systeem van e-tickets ingevoerd waarmee zoveel gefraudeerd kon worden dat de consumentenvoorwaarden volledig zijn uitgekleed. Met e-tickets van NS kun je niets wijzigen of annuleren wanneer om welke reden dan ook er wijzigingen in de reisplannen optreden.

Heel af en toe wordt door een moderator iets geregeld wanneer er iemand met een schrijnend verhaal zich meldt op het forum. Helaas is dat volstrekte willekeur en is dat eigenlijk schandalig ten opzichte van degenen voor wie niets geregeld wordt.

Het e-ticket van NS heeft zulke klantonvriendelijke gebruiksvoorwaarden dat ik niemand aanraad zo'n ticket te bestellen. Tenzij het op de dag zelf is en de koper zeker weet dat de reis doorgang kan vinden.

Beste IMark, ik ben het helemaal met je eens.
Ongeacht welke onderneming heeft deze mogelijkheid wel voor restitutie en hieruit blijkt maar weer hoe slecht de NS is georganiseerd.
Ik zal het maar weer slikken.
Reputatie 7
Badge +4
Gewoon afschaffen die e-tickets. Ze hebben geen enkele toegevoegde waarde naast de OV-chipkaart en de automaat, zijn extreem fraudegevoelig en het computersysteem in de lucht houden kost ook nog eens bakken met geld.

Dat kan niet in verband met verkeer van en naar het buitenland. Bovendien zou je dan alle acties die er nu in de vorm van een e-ticket zijn, onmogelijk maken. Dat heeft ook nogal wat haken en ogen. Verkoop via het Internet is dan wel erg lastig. De Facebookellende wordt flink bemoeilijkt, dat dan weer wel 😉
Reputatie 7
Badge +3
Het leeuwendeel van de acties (AH, HEMA, etc) kun je net zo goed via eenmalige chipkaarten verkopen net als de Kruidvat-kaartjes. En het groepsretour kan als super-fraude mogelijkheid sowieso beter worden afgeschaft.

Verkeer naar het buitenland kun je het loket en via de website van NS Int regelen.
Badge +3
Ik heb al vaker voorgesteld om de e-tickets via de automaten op het station te laten uitprinten op een eenmalige chipkaart. Dan vang je heel veel vliegen in één klap:
* fraude wordt voorkomen
* geen gezeur met legitimatiebewijzen want alleen de koper kan het ticket uitprinten
* in- en uitchecken is altijd goed geregeld
* de automaten staan er toch al
* niet uitgeprinte tickets kunnen gerestitueerd worden
* nog niet uitgeprinte tickets kunnen gewijzigd worden
* zelfs uitgeprinte tickets kunnen worden gerestitueerd worden (eventueel na aftrek van administratiekosten) wanneer er nog niet mee is ingecheckt

Ook de tickets van de spoordeelwinkel zouden op deze manier geprint kunnen worden.

In andere landen en bij andere bedrijven is het de normaalste zaak van de wereld dat je middels een boekingsnummer een ticket kunt uitprinten op een terminal.
Reputatie 7
Badge +3
DB had dat systeem vroeger ook maar ik weet niet of dat nog zo is.
Tegenwoordig hebben de reizigers de keuze printen we nog steeds de e-tickets uit of doen we met een smartphone? Het kan allebei volgens mij. Maar als je hebt betaald dan is er helaas geen restitutie mogelijk. Meestal gaat het ook met i-Deal neem ik aan, dat is in meeste gevallen dan ook niet mogelijk om je geld terug te vragen omdat je met i-Deal hebt betaald. Als het een automatische incasso was geweest dan had je het wel kunnen terugboeken.
Badge +3
Overigens is het systeem in Frankrijk ook niet zo gek. Daar is je treinkaartje pas geldig wanneer je het hebt afgestempeld via de 'composteur' op het station. Een niet-afgestempeld kaartje wordt derhalve beschouwd als niet gebruikt en kan dus terugbetaald worden.
Reputatie 7
Badge +3
En dan weet je wat er gebeurt: mensen "vergeten" het af te stempelen. Er wordt al genoeg met kaartjes gefraudeerd dus ik denk niet dat we dit ook nog nodig hebben.
Welkom op het NS Serviceforum, lecodije. Helaas kun je geen restitutie aanvragen voor e-tickets die wegens omstandigeheden niet gebruikt zijn. Dit omdat we niet kunnen controleren of het e-ticket gebruikt is.
Badge +3
En dan weet je wat er gebeurt: mensen "vergeten" het af te stempelen. Er wordt al genoeg met kaartjes gefraudeerd dus ik denk niet dat we dit ook nog nodig hebben.
Dat lijkt me onzin. In Frankrijk krijg je gewoon een boete wanneer je niet hebt afgestempeld. Je wordt beschouwd als een reiziger zonder vervoerbewijs. Iedere Fransman weet dat hij zijn biljet moet afstempelen voor vertrek. En op ieder station staat het met koeienletters aangegeven. Het staat ook op ieder biljet vermeld dat het niet geldig is zonder stempel.
Welkom op het NS Serviceforum, lecodije. Helaas kun je geen restitutie aanvragen voor e-tickets die wegens omstandigeheden niet gebruikt zijn. Dit omdat we niet kunnen controleren of het e-ticket gebruikt is.
Beste Iris, dankjewel voor het welkom.
Je geeft aan dat het niet mogelijk is om te controleren of het ticket gebruikt is of niet. Dit vind ik onbegrijpelijk anno 2017 ! Het ticket wordt verkocht met een QR code dan wel streepjescode, na het inchecken kan ik het kaartje ook geen 2e keer gebruiken. Dus de data wordt ergens vastgelegd. Het ticket heeft nl. een unanieme code en deze is dus makkelijk te traceren !
Hoi lecodije,

Ik snap je punt.

De QR-code op je e-ticket wordt echter niet gebruikt om klanten en reizen te traceren.

De QR-code wordt alleen gebruikt als sleutel om poortjes te openen en door de conducteur om te controleren of het echt een e-ticket is.

Verder wordt hiermee niets geregistreerd.
Reputatie 7
Badge +3
Dus hij is wel meerdere malen op een dag te gebruiken?
@mrfreeze In het geval van een dagretour kun je meerdere keren (heen- en terugreis) je e-ticket gebruiken en uit- en instappen op tussengelegen stations op de route.
Reputatie 7
Badge +4
Ook als de conducteur je code onderweg scant en vergelijkt? Dan val je toch door de mand?

Een retour is voor één heen- en één terugreis. Scannen moest juist het oneigenlijk gebruik terugdringen en dat kan ook. Het is indirect een vorm van registratie.

Het onbeperkt in- en uitstappen kan uiteraard wel.
Reputatie 7
Badge +3
Maar je kunt er dus ook twee keer op een dag hetzelfde retour mee reizen? Aangezien er niks geregistreerd wordt.
@Thom en @mrfreeze,

In principe is dat mogelijk zoals jullie terecht opmerken, maar het is verboden en er staat een boete op van 50 euro.

Om te voorkomen dat iemand vaker reist met een e-ticket zet de conducteur ook wel een stempel of notitie op je e-ticket.
Maar je eerdere antwoord impliceerde dat het wel mocht, ook al bedoelde je het ws anders.

Reageer