beantwoord

retour blijkbaar automatisch dagretour

• 24 november 2019
  • 13 reacties
  • 263 Bekeken

Beste,

Zojuist een retour ticket gekocht.

Echter tot mijn verbazing is dit ticket opeens een dagretour zonder dat dit ergens gemeld wordt.

Weet iemand of ik dit nog ongedaan kan maken?

Voor diegenen die mijn verhaal willen begrijpen, ga naar koop een kaartje - dan krijg je de keuze uit type reis -> enkel / retour.

Daar dus retour genomen en zonder verdere info is dit dan een dagretour.…

Alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes Virgil

icon

Beste antwoord door Momo 24 november 2019, 16:27

Gaat dit om een dagretour gekocht via de NS website of een actiekaartje?

Als het om de NS website gaat zie ik dit staat op de homepage:

Klik je dan op “Lees meer” staat er:

En ga je het bestellen dan staat er weer Dagretour en kun je maar 1 reisdatum kiezen. Zou je op een andere dag terug willen dan zou je een datum voor zowel de heenreis als de terugreis moeten krijgen.

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Gaat dit om een dagretour gekocht via de NS website of een actiekaartje?

Als het om de NS website gaat zie ik dit staat op de homepage:

Klik je dan op “Lees meer” staat er:

En ga je het bestellen dan staat er weer Dagretour en kun je maar 1 reisdatum kiezen. Zou je op een andere dag terug willen dan zou je een datum voor zowel de heenreis als de terugreis moeten krijgen.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Wat is er anders aan dan vroeger een enkeltje of retourtje kopen bij een automaat of bij een loket?

Oké, vroeger was een retourtje goedkoper dan een enkeltje, maar dat is al heel lang niet meer.

Een retour -met datum op je ticket- is gewoon die dag geldig (tot 04:00 de volgende ochtend). Dat is nooit veel anders geweest, dus geen twee enkele reizen naar keuze (wat ze bij een loket of automaat nog wel aan je kunnen vragen, net als bij vliegtickets en internationale treinkaartjes en zo).

Kaartjes die je op/voor een bepaalde datum koopt zijn dus voor die dag geldig. Retour betekent nog steeds ‘heen en terug’ (op dezelfde dag).

Oh ja, heel vroeger had je nog het 'weekendretour’ waarmee je op vrijdagavond of zaterdag heen kon, en op zaterdag of zondag terug kon reizen… maar dat is echt antiek :sweat_smile:

En met antiek bedoel ik tot 1 januari 2011, zie https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Weekendretour

Reputatie 6
Badge

Bij een retour moet je inderdaad op dezelfde dag heen en terug. Op de website staat dit duidelijk aangegeven, maar als je een ticket via de app koopt dan staat dit nergens (behalve een verwijzing naar de algemene voorwaarden natuurlijk).

Het lijkt mij dus dat het om een via de app gekocht ticket gaat. Hier wordt dit door NS inderdaad retour genoemd i.p.v. dagretour. Een reisdatum voor de terugweg wordt ook niet gevraagd, als je de heenreis plant kom je na 'koop kaartje' meteen bij kaartverkoop/afrekenen. De uitleg die op de website staat is in de app ook weggelaten.

Het is mij een raadsel waarom NS hetzelfde product verschillende namen heeft gegeven. 

Badge +3

Wel grappig, op een ‘retourtje’ uit 2008 stond het ook al

En netjes ‘geknipt’ door een HC (conducteur) zelfs, voor de heen- of terugreis @Loes :joy:

Maar goed, het ging om DAGretour, en bij het bestellen van een willkeurig e-ticket wordt inmiddels al keurig aangegeven voor welke dag (MAANDAG 25 november bijvoorbeeld, klopt dit?) het geldig is, i.p.v. alleen maar de datum. Dat is al een hele verbetering! Met dank aan o.a. @iMark 

De logische gedachte is om van een retour gewoon twee enkeltjes te maken (dus de vraag krijgen ‘wanneer zou je terug willen?’) maar dat zie ik niet snel gebeuren want het kost alleen maar papier en moeite (bij e-tickets, bijv. ‘ik wil vandaag naar Amsterdam en terug’ (retour dus).

En niet vandaag heen en een andere dag terug (want dan koop maar gewoon twee enkele reizen, dat kost je al jarenlang niets extra).

Badge +3

Het is tamelijk onhandig dat NS (alleen?) in de app “Retour” gebruikt en in andere uitingen “Dagretour”. Dat lijkt me een verbeterpunt. Iemand bij NS moet eens alles doorvlooien en kijken of overal consequent “Dagretour” wordt gebruikt. Er zullen steeds reizigers blijven die voor het eerst een treinkaartje kopen en dus niet weten dat een binnenlands retour altijd een dagretour is.

Ging mij om het principe dat iMark beschrijft.

Er werd op de pagina niet vermeld Dagretour, enkel retour!

Helaas niet eenduidig, waardoor ik in mijn haast ben vergeten dat het wel eens om een dagretour kaartje zou kunnen gaan.…

Resultaat: kaartje dat ik maar voor de helft kan gebruiken 🙄

Reputatie 7
Badge +3

Ging mij om het principe dat iMark beschrijft.

Er werd op de pagina niet vermeld Dagretour, enkel retour!

Helaas niet eenduidig, waardoor ik in mijn haast ben vergeten dat het wel eens om een dagretour kaartje zou kunnen gaan.…

Resultaat: kaartje dat ik maar voor de helft kan gebruiken 🙄

Je zou contact kunnen opnemen met de klantenservice en aangeven dat er nergens stond dat het retour een dagretour zou zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Zou het duidelijker kunnen in de app? Ja, dat zou duidelijker kunnen. 

Maar ook als er in de app alleen “Retour” en niet “Dagretour” staat kun je maar 1 reisdatum ingeven. Ik snap echt niet hoe je dan kunt denken op een andere datum terug te mogen reizen.  Als je maar 1 reisdatum kunt invullen dan moet er toch een belletje gaan rinkelen ipv dat je zelf maar aanneemt dat je op een andere datum dan je invult kunt terug reizen? 

Reputatie 4

Het zou zo moeten zijn dat het zich vanzelf wijst ipv dat je bij (bijna) elke stap die je mbt een treinreis zet ontzettend op je qui vive moet zijn.

Als je er vanaf de fout induikt kun je van alles bedenken waarom de fout eigenlijk niet gemaakt had moeten worden dat is met ervaring, achteraf en langs de omgekeerde weg.

Reputatie 7
Badge +3

Ik wil niet zeggen dat het in dit geval zo was, maar waar het bij sommige mensen misgaat is dat men zelf al denkt dat iets zo is en niet verder kijkt / leest of ze zien alleen wat ze willen zien . Bv mensen die denken dat het huren van een OV-fiets niets kost, want het abonnement is toch gratis? Of een OV-fiets is gratis bij een Studenten OV want dat is toch in het gehele OV geldig? 

Reputatie 4

Denk dat je gelijk hebt. Die constatering zou een uitgangspunt moeten zijn bij de inrichting van de informatieverstrekking.

Overigens mention ik niet meer, dacht dat het zinvol was voor de overzichtelijkheid en wist niet dat het irritaties kon opwekken. Sorry.

@Robert B 

De kniptang rules 🤣.

Ik gok dat de controle op de heenreis heeft plaatsgevonden.

Reputatie 7
Badge +3

BrunoEst,  mee eens dat in veel gevallen de informatieverstrekking beter kan, zeker als blijkt dat het bij veel mensen niet duidelijk is. Maar ik draai hier nu al bijna 5 jaar mee op dit forum en heb soms de gekste dingen voorbij zien komen van mensen die gewoon niet verder hebben gekeken dan hun neus lang is.  Natuurlijk ook veel dingen waarbij NS dingen wel duidelijker had kunnen communiceren of vermelden. Maar afgaand op de vele foute aannames van sommige mensen zou je soms een compleet A4-tje (of meer) nodig hebben om al die foute aannames uit te sluiten. En dan krijg je weer dat mensen dat niet gaan lezen. Hoeveel mensen lezen bv de volledige voorwaarden van een e-ticket? Of de Algemene Voorwaarden van NS? 

Het woord “Retour” in de app vervangen door “Dagretour” is simpel en zou dan denk ik ook goed zijn om te doen. Aan de andere kant verwacht ik niet dat dit op korte termijn zal gebeuren (NS prove me wrong please) als er al na vele keren aangeven dat het verwarrend kan zijn dat bij een incasso van OV-fiets nog steeds alleen “Bestelling” staat en niet “OV-fiets” als referentie.

En een keer een mention is niets mis mee, maar 3 keer in zelfde topic in minder dan een uur door dezelfde persoon, tja daar gaan mijn haren een beetje van overeind staan.

Reageer