beantwoord

Retour of enkele reis?

• 17 oktober 2015
  • 4 reacties
  • 318 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Ik ga binnenkort met de trein naar Venlo. Ik moet dan 2 uurtjes later door naar Maastricht. Kan ik dan het beste een retourtje naar Maastricht kopen of een enkele reis en waarom dan? Graag hoop ik antwoord te krijgen op mijn vraag.

Groetjes,
Caitlyn
icon

Beste antwoord door Thom 17 oktober 2015, 13:42

Als u tegen vol tarief reist, en Venlo ligt op de route naar Maastricht dan kunt u het beste een e-ticket kopen, dan speelt het onderbreken in Venlo niet.

Normaal zijn het twee en eigenlijk drie reizen. Een van uw vertrekplaats naar Venlo en een reis van Venlo naar Maastricht. U reist tussen Venlo en Roermond met Veolia en niet met NS. Dan moet u de NS-trein van Roermond naar Maastricht nemen. Je moet het als drie reizen beschouwen.

Een retour bestaat tegenwoordig uit een losse heen- en een losse terugreis. Feitelijk maakt u alleen enkele reizen.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Als u tegen vol tarief reist, en Venlo ligt op de route naar Maastricht dan kunt u het beste een e-ticket kopen, dan speelt het onderbreken in Venlo niet.

Normaal zijn het twee en eigenlijk drie reizen. Een van uw vertrekplaats naar Venlo en een reis van Venlo naar Maastricht. U reist tussen Venlo en Roermond met Veolia en niet met NS. Dan moet u de NS-trein van Roermond naar Maastricht nemen. Je moet het als drie reizen beschouwen.

Een retour bestaat tegenwoordig uit een losse heen- en een losse terugreis. Feitelijk maakt u alleen enkele reizen.
Reputatie 3
Badge
In aanvulling op het - op zichzelf juiste - antwoord van Thom:

Op zichzelf maakt het niet uit: prijs van een retour is tweemaal de prijs van een enkele reis.

Maar....
Als u met de ov-chipkaart reist, moet u in Venlo bij het onderbreken van de reis uitchecken, en weer inchecken als u verder reist naar Maastricht. Omdat de onderbreking langer dan 35 minuten duurt, betaalt u de beide delen van de reis apart, wat duurder is dan wanneer u de reis als één geheel zou maken (vanwege het gedeeltelijk wegvallen van de langeafstandskorting).

Zoals Thom schrijft: als u geen recht heeft op korting kunt u ook gebruik maken van een e-ticket; daarmee hoeft u niet in- en uit te checken; dat is in het algemeen gunstiger. Al hangt het er volgens mij dan wel vanaf of Venlo voor u op de normale reisroute naar Maastricht ligt; anders zult u toch twee kaartjes moeten kopen. Maar als u met korting reist is dat geen optie en zult u moeten in- en uitchecken.
Reputatie 7
Badge +4
....en Venlo ligt op de route naar Maastricht....Ik gaf het dus aan maar verder heb je zeker gelijk met je correcte aanvulling. Het moet inderdaad duidelijker, zo blijkt, lol. Leuk dat je er weer bent, Isk!
Wanneer je dus als regelmatige klant met dalvoordeel zou reizen; word je door NS bedankt door middel van deze 'constructie' dat het recht op jouw korting vrijwel teniet wordt gedaan.

@NS waarom wordt hier overigens nergens uitleg over gegeven op ns.nl? Waarom kiest NS voor deze klantonvriendelijke manier? Gaat NS dit nog veranderen in de toekomst?

Reageer