beantwoord

Retour ticket, voor één dag?

• 1 juli 2019
  • 9 reacties
  • 424 Bekeken

Goedemiddag,

heb zojuist via uw website een retourtje Rotterdam - Assen aangeschaft. Ik zie op het ticket dat het hier om een dag ticket gaar. Mijn reisplan is echter Dinsdag heen naar Assen en a.s. donderdag terug. Kan ik gewoon gebruik maken van dit ticket of moet ik het ticket omzetten?
icon

Beste antwoord door MoDe 1 juli 2019, 14:08

Een retour geldt voor 1 dag, wil je op verschillende dagen reizen dan heb je 2 enkele reizen nodig. 2 enkele reizen zijn samen net zo duur als 1 retour.

E-tickets kunnen niet gewijzigd worden en er wordt geen geld terug gegeven. e-tickets kunnen niet ongeldig gemaakt worden, u zou dan alsnog gebruik kunnen maken van het geannuleerde ticket.

Heeft u het ticket nog niet gedownload/geprint/indeappgezet dan zou u kunnen kijken of de NS klantenservice (telefonisch, via chat, Facebook, Twitter bereikbaar) u tegemoet kan komen.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Een retour ticket is altijd een dagretour. Er bestaan geen retourkaartjes voor meerdere dagen. Dit kan enkel en alleen door enkele reizen te kopen. Dit staat ook duidelijk aangegeven bij de pagina van het dagretourtje:

U kunt dit kaartje niet gebruiken op een donderdag. Het ticket kan normaal gesproken ook niet gewijzigd of geannuleerd worden. U zou contact op kunnen nemen met de klantenservice om het te vragen, maar e-tickets worden zelden omgewisseld.
Reputatie 5
Badge
Nee, dat kan niet.

U heeft eigenlijk twee keer een enkele reis nodig. Misschien dat de klantenservice u nog kan helpen.
Reputatie 7
Badge +3
Een retour geldt voor 1 dag, wil je op verschillende dagen reizen dan heb je 2 enkele reizen nodig. 2 enkele reizen zijn samen net zo duur als 1 retour.

E-tickets kunnen niet gewijzigd worden en er wordt geen geld terug gegeven. e-tickets kunnen niet ongeldig gemaakt worden, u zou dan alsnog gebruik kunnen maken van het geannuleerde ticket.

Heeft u het ticket nog niet gedownload/geprint/indeappgezet dan zou u kunnen kijken of de NS klantenservice (telefonisch, via chat, Facebook, Twitter bereikbaar) u tegemoet kan komen.
Hartelijk dank voor uw reacties en leuk om te zien dat NS andere definities aanhoudt voor het woord retour dan de Nederlandse VanDale. In de reacties lees ik dat dit duidelijk vermeldt staat op de Website van NS. Dit zal inderdaad zo zijn maar niet via het bestel proces van de NS reisplanner.

Als leek heb ik mijn bestelling via de NS reisplanner gemaakt. Simpel en duidelijk In het gehele proces kan je aangeven welke klasse je wilt reizen, het traject en de datum. Nergens wordt vermeld dat het om een dagretour gaat. Na betaling krijg je een link en kan je het ticket downloaden. Dit is het moment dat de klant ziet dat er op het ticket DAGRETOUR staat.

Wat mij het meest stoort aan het geheel is het onbegrip van de service desk en het wantrouwen naar de klant. "System says No" en hoe dom kunt u zijn om te denken dat een retour heen en weer is. Ik kon wel een klacht indien maar daar zou toch niet op gereageerd worden. (Heb ik wel gedaan via de website maar inderdaad nog geen reactie mogen ontvangen)

Heb in ieder geval twee dingen geleerd:

1/ NS staat niet open om hun kwaliteit en website te verbeteren door naar de klant te luisteren en te kijken of en waar zaken verbetert kunnen worden
2/ De prijs van een retour ticket R'dam - Assen 1st klas via de NS reisplanner kost je 87,46. Voor mij terugreis kocht ik een retour 1st klas voor 24 euro via de NS dagje uit.
Reputatie 7
Badge +3
Als leek heb ik mijn bestelling via de NS reisplanner gemaakt. Simpel en duidelijk In het gehele proces kan je aangeven welke klasse je wilt reizen, het traject en de datum. Nergens wordt vermeld dat het om een dagretour gaat. Na betaling krijg je een link en kan je het ticket downloaden. Dit is het moment dat de klant ziet dat er op het ticket DAGRETOUR staat.
Wat ik me dan afvraag is of er geen belletje gaat rinkelen wanneer er maar 1 datum gevraagd wordt en niet 2 data, dus zowel eentje voor de heen als terugreis. Bv bij een vliegticket wordt bij een retour 2 data gevraagd zodat je aparte data voor de heen en terugreis kan ingeven.
Bij een treinkaartje kun je op de NS website maar 1 datum invullen. Als leek zou dan mijn conclusie zijn dat het kaartje, ook een retour, maar op 1 dag geldig is.
Reputatie 7
Badge +3
Heb 't net even geprobeerd, maar er wordt überhaupt niet om een datum gevraagd als je een ticket koopt vanuit de reisplanner. De datum die je gekozen hebt in de planner is automatisch de datum van het ticket.
Ik vind 't een beetje dubbel. Als je op die manier een kaartje koopt wordt inderdaad nergens het woord "dagretour" gebruikt. Aan de andere kant zou ik het ook vreemd vinden als ik nergens een datum voor de terugreis in zou moeten vullen, dus dan zou ik toch even dubbel checken hoe het nou precies zit.
Reputatie 7
Badge +3
Maar op die manier heb je in feite ook een datum aangegeven, namelijk via de reisplanner. En dan geeft het reisoverzicht ook maar één datum. Dan zou ik me bij het bestellen toch afvragen hoe het zit met de datum van terugreis wanneer ik een andere dag terug wil dan heen.
Reputatie 5
Badge
Heb 't net even geprobeerd, maar er wordt überhaupt niet om een datum gevraagd als je een ticket koopt vanuit de reisplanner. De datum die je gekozen hebt in de planner is automatisch de datum van het ticket.
Ik vind 't een beetje dubbel. Als je op die manier een kaartje koopt wordt inderdaad nergens het woord "dagretour" gebruikt.

Ik heb nu zelf ook even gekeken en het hele bestelproces in de app heet het ticket Inderdaad gewoon retour. Na het betalen wordt de naam van het ticket ineens aangepast naar dagretour.

Het is ook bijzonder inconsequent. Noem het dan meteen dagretour, of ook gewoon na het betalen retour als blijkbaar begrepen moet worden dat het om een dagretour gaat.
Badge +3
Mee eens, zeker omdat een retour al jaren hetzelfde kost als twee enkeltjes.

De bestel-optie in de reisplanner of app geeft doodleuk aan dat je voor een bepaald reisadvies (op de geplande dag) ook een retourtje kunt kopen.

Dus ook voor de terugreis! En vervolgens wordt er nergens gevraagd wanneer die terugreis dan is...

Doe het dan zoals bij vliegreizen. Oké je wilt ook terug (dus retourvlucht boeken)?

Zeg maar wanneer (of later te bepalen)... Krijg je 2 enkeltjes.

Reageer