Skip to main content

Ik heb een retourticket gekocht per vergis en kom er nu achter dat ik met mijn ns flex daluren alleen korting krijg als ik met de ns kaart in en uitcheck. Kan ik het geld terug krijgen?

Welkom bij de NS Community!

Ja, dat kan drie keer per jaar via https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html

Heel fijn Robert, dank!

Ja, dat kan drie keer per jaar via https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html

Wat is de reden dan om een retour ticket te kopen als een ov chipkaart met NS Flex dal in bezit is? 

Wat is de reden dan om een retour ticket te kopen als een ov chipkaart met NS Flex dal in bezit is? 

Ik ben een beetje dom ;-)

Ik neem aan dat je dan wel moeten aantonen dat je dezelfde reis alsnog op je OV-chipkaart hebt gemaakt. Anders wordt fraude wel erg eenvoudig.

Ik ben een beetje dom ;-)

Het blijft een beetje vreemd verhaal, dit is al vele jaren zo.

Ik neem aan dat je dan wel moeten aantonen dat je dezelfde reis alsnog op je OV-chipkaart hebt gemaakt. Anders wordt fraude wel erg eenvoudig.

Ja klopt. Ik reis bijna nooit dus dan is het zoeken hoe en wat. 

Ik wil ze de kost niet geven die met een abonnement denken e-tickets met korting te kunnen bestellen, omdat een reisadvies de prijs met Dal Voordeel toont en er een knop Koop treinkaartje boven staat.

Waarom zou je moeten aantonen dat je dezelfde reis alsnog op je OV-chipkaart hebt gemaakt? Iemand die zijn kaart echt vergeten is maakt die reis ook niet alsnog op de kaart want de heeft die kaart dan niet bij zich. Bij een abonnement met 40% korting krijg je dan alleen de gemiste korting terug. Zou Bert2024 wel alsnog met de OV-chipkaart reizen zou hij het hele bedrag van het retourticket terug moeten krijgen. 

Het is natuurlijk wel zo dat de regeling vergeten abonnement niet voor de situatie van Bert2024 is bedoeld maar voor abonnmenthouders die de kaart echt zijn vergeten. Dit inderdaad om fraude te voorkomen. Want met een eticket kan Bert nu ook tijdens de spits reizen zonder in te checken en ook zijn reis langer dan 35 minuten onderbreken zonder dat een nieuwe reis begint. 

Met een voltarief e-ticket mag je inderdaad je reis in de spits beginnen, en de tijd van vertrek is niet bekend want een ‘incheck’ met een e-ticket (bij poortjes) wordt niet geregistreerd. Bij een bankpas wel.

Dat je met een e-ticket dus drie keer alsnog dalkorting kunt claimen voor een reis in de spits.. tja 🙄

Waarom zou je moeten aantonen dat je dezelfde reis alsnog op je OV-chipkaart hebt gemaakt? 

Simpel, dan koop je een eticket. Zeg je vervolgens dat je je vergist had en op je chipkaart met korting wil reizen en je het geld van het eticket terug wil. En vervolgens reis je alsnog op je eticket, volledig gratis. 

Simpel, dan koop je een eticket. Zeg je vervolgens dat je je vergist had en op je chipkaart met korting wil reizen en je het geld van het eticket terug wil. En vervolgens reis je alsnog op je eticket, volledig gratis. 

Nee, zo werkt het niet. Gemiste korting kan je claimen (niet op abonnement gereisd) en meer niet.

Alleen als je ‘per ongeluk’ een (voltarief) e-ticket retour koopt op jouw naam van A naar B en terug en daarna alsnog daadwerkelijk op je ov-chipkaart reist is het aannemelijk dat het e-ticket overbodig was, en dat vergoed zou kunnen krijgen.

.Alleen als je ‘per ongeluk’ een (voltarief) e-ticket retour koopt op jouw naam van A naar B en terug en daarna alsnog daadwerkelijk op je ov-chipkaart reist is het aannemelijk dat het e-ticket overbodig was, en dat vergoed zou kunnen krijgen.

Dat is precies wat ik zeg: je moet wel aantonen dat je alsnog op je chipkaart hebt gereisd.

.Alleen als je ‘per ongeluk’ een (voltarief) e-ticket retour koopt op jouw naam van A naar B en terug en daarna alsnog daadwerkelijk op je ov-chipkaart reist is het aannemelijk dat het e-ticket overbodig was, en dat vergoed zou kunnen krijgen.

Dat is precies wat ik zeg: je moet wel aantonen dat je alsnog op je chipkaart hebt gereisd.

Nogmaals, waarom? Want iemand die echt zijn kaart is vergeten reist ook niet op de chipkaart. Je krijgt dan alleen de gemiste korting, die je anders zou hebben, terug en niet het hele bedrag van het gekochte ticket. Je reist dan dus niet gratis zoals jij beweert.

In het kort:

• e-ticket gekocht en niet met OV-chipkaart gereisd → korting terug
  • e-ticket gekocht en wel met OV-chipkaart gereisd → hele bedrag e-ticket terug.

Alleen is er voor de tweede optie geen formulier en moet je contact opnemen met de klantenservice, die misschien moeilijk gaat doen dat ze geen geld terug mogen geven want voorwaarden e-tickets blablabla.

Juist, en wie gemiste korting voor een spits-reis gaat claimen ‘wegens vergeten ov-chipkaart’ door een e-ticket te kopen komt daar precies drie keer per jaar mee weg 😅 Je moet zoiets maar bedenken, en bovendien het is ‘ruis’.

Want als ik met Dal Voordeel op saldo van Eindhoven naar Groningen reis (met een totaal geldige incheck van 10 euro saldo!) en in Groningen vergeet uit te checken

Dan kost die reis (naar onbekend) me precies 10 euro saldo (dus geen € 29,70 voltrarief of € 17,64 met dalkorting), maar heb ik heel de weg gewoon wél een geldig vervoerbewijs.

Maar ja, na 12 keer ‘vergeten uit te checken’ blokkeert een kaart, zo werkt het gewoon!

Ik vind ​@Bert2024 dus helemaal niet een ‘beetje dom’ (zijn eigen woorden)

Ja klopt. Ik reis bijna nooit dus dan is het zoeken hoe en wat.

Wat mij betreft (ik ben geen NS of Klantenservice) krijgt die gewoon alsnog de korting over zijn reis, en lesje geleerd om nooit meer losse kaartjes te kopen. 😄

En dat mag dus drie keer per jaar, en met je ov-chipkaart sjoemelen (10 euro per incomplete reis op saldo door niet uit te checken) kan dus 12 keer.

Ik wil ze de kost niet geven die met een abonnement denken e-tickets met korting te kunnen bestellen (abonnement als zichtbewijs), omdat een reisadvies de prijs met Dal Voordeel toont en er een knop Koop treinkaartje boven staat.

En er dan achter komen dat een retourtje zonder korting je 2×3,50 kost (klik en klaar, ik wil een ticket en heb een kortingsabonnement toch beste Reisplanner ) ❓

Nee! Iedereen krijgt die prijs met Dal Voordeel te zien, dat is gewoon een suffe reclame-uiting. Weg daarmee wat mij beteft graag 😴💤

@Robert B 

Als je de openingspost van ​@Bert2024 leest dan claimt die niet de gemiste korting terug maar de volledige prijs van het eticket terwijl hij niet met zijn chipkaart heeft gereisd. Dat opent de weg naar fraude.

Als je de openingspost van ​@Bert2024 leest dan claimt die niet de gemiste korting terug maar de volledige prijs van het eticket terwijl hij niet met zijn chipkaart heeft gereisd. Dat opent de weg naar fraude.

Dat wordt helemaal niet vermeld. Hij heeft het alleen over ‘het geld'. Natuurlijk heeft hij geen recht op het volledige bedrag, maar alleen op de gemiste korting.

De enige fraude die met deze regeling gepleegd kan worden, is dat je drie keer per jaar in de spits zou kunnen beginnen met reizen met een e-ticket, en vervolgens toch korting claimen. Lijkt me niet zo'n groot probleem. Denk dat bijna niemand dat überhaupt weet.

.

Dat wordt helemaal niet vermeld. Hij heeft het alleen over ‘het geld'. 

Als hij slechts de korting bedoeld had had er wel gestaan "een deel van het geld" of "de korting".

Of hij nu bedoelde om het hele bedrag of alleen de gemiste korting terug te krijgen maakt eigenlijk niet uit. Als hij gebruik maakt van het formulier en niet met de OV-chipkaart reist wordt alleen de gemiste korting terugbetaald. Als hij wel met de OV-chipkaart reist is hij duidelijk de kaart niet vergeten, geen idee of je dan ook dit formulier kan gebruiken of dat je dan het bedrag van het gekochte ticket op een andere manier terug moet vragen. 

Reageer