beantwoord

Retourtje gekocht i.p.v. enkeltje

Goedemorgen,

Gisteren heb ik perongeluk in mijn haast een retourtje aangeschaft ( 40,- ) i.p.v. een enkeltje die ik eigenlijk nodig had ( 20,- ).
Heb dit kaartje op m'n heenweg keurig in en uitgechecked, daarna niet meer gebruikt.

Is hier nog een soort vergoeding over te ontvangen?

Grt.
Rick
icon

Beste antwoord door Anonymous 30 juli 2014, 10:32

Wat balen dat je een verkeerd kaartje gekocht hebt. Op de stations met een loket kun je een foutief vervoerbewijs binnen 30 minuten - mits er geen gebruik van is gemaakt- omwisselen. In dit geval wil ik je vragen de Eenmalige Chipkaart met een begeleidende brief op te sturen naar onze Klantenservice .
Bekijk origineel

11 reacties

Over het algemeen was de regel altijd dat je een ongebruikt vervoerbewijs nog voor de aanvang van de reis ongeldig moet laten maken om voor restitutie in aanmerking te komen.

Kennelijk heb je het hier over een wegwerp OV-chipkaart wat je bij een kaartautomaat is aangeschaft.
Of met de komst van die nieuwe kaartsoort ook de regels aangepast zijn weet ik niet.
Immers, je hebt het vervoerbewijs al voor de heenweg gebruikt en niet in- en uitchecken is ook geen garantie dat het voor de terugreis niet is gebruikt.

Ik denk dat je hierover het best contact kunt opnemen met de Klantenservice (030 751 51 55) of eventueel wachten tot een moderator van dit forum jouw bericht leest en contact met jou opneemt.

Veel kans op restitutie geef ik je echter niet. Maar ja, niet geschoten ......
Of met de komst van die nieuwe kaartsoort ook de regels aangepast zijn weet ik niet.

Vermoedelijk niet, maar het zou wel sympathiek zijn. Dan hebben we als reizigers ook nog eens een keer een voordeeltje van dat in- en uitchecken elke keer.
Dank voor de antwoorden, dat was ook mijn punt gezien het nieuwe "kaartjes" systeem.
Als er 1-malig is ingechecked voor de heenreis en uiteraard netjes is uitgechecked kan je er van uitgaan dat het kaartje niet voor het retour is gebruikt.

Hopelijk is hier een nieuwe restitutie regeling voor gerealiseerd.
Het had nog veel gemakkelijker gekund dan met een restitutie-regeling: Gewoon alle wegwerpchipkaarten voorzien van een ongedateerde enkele reis (of twee ongedateerde enkele reizen voor een retourtje) die je valideert door in te checken. Dan blijft een ongebruikte enkele reis of retour dus altijd nog op een andere datum bruikbaar.

Maar dat is vanuit de reiziger gedacht.
Dank voor de antwoorden, dat was ook mijn punt gezien het nieuwe "kaartjes" systeem.
Als er 1-malig is ingechecked voor de heenreis en uiteraard netjes is uitgechecked kan je er van uitgaan dat het kaartje niet voor het retour is gebruikt.

Ik vrees dat de vervoerder er in dat geval eerder van uitgaat dat men terug wel zwart zal hebben gereisd.
Ben bang van wel, echter is dit uiteraard niet zo en ben ik gewoon op mijn eindbestemming ( luchthaven Schiphol ) gebleven.

Hoop dat ik via dit platform antwoord kan krijgen van NS zelf.
Wat balen dat je een verkeerd kaartje gekocht hebt. Op de stations met een loket kun je een foutief vervoerbewijs binnen 30 minuten - mits er geen gebruik van is gemaakt- omwisselen. In dit geval wil ik je vragen de Eenmalige Chipkaart met een begeleidende brief op te sturen naar onze Klantenservice .
Ik heb hetzelfde meegemaakt afgelopen zondag, ook al meteen op dit forum gepost maar bij een andere discussie. Ik heb vanuit Wijchen naar Hillegom gereisd, met het verschil dat Wijchen op zondagen onbemand is en er dus niemand is die het kaartje ongeldig kan verklaren. Mijn eerst volgende wissel was na meer dan een 30 minuten, het was dus onmogelijk voor mij om de fout te herstellen. Er moet toch hier iets aan te doen zijn? De retour naar Hillegom kost 42,60 een enkeltje dus 21,30. Dat bedrag zou ik graag terug willen krijgen, het is geen enorm geldsom maar wat treinreizen betreft ook niet weinig.

Ik ben overal verder netjes in-en-uitgecheckt en ik heb het kaartje nog waardoor men kan controleren dat ik het vervolgens niet meer gebruikt heb.

Mila Svechtarova
Beste m.svechtarova,

Je kunt dan het kaartje naar de klantenservice opsturen, met daarbij uitleg wat er gebeurd is.
En als u in de toekomst nog eens een dergelijke lange reis maakt, kunt u wellicht beter even bij de spoordeelwinkel kijken of er niet een aantrekkelijkere aanbieding is (zoals op dit moment bijvoorbeeld een dagretour inclusief koffie en gebak voor 18 euro). Zelfs als u dit slechts zou gebruiken voor een enkele reis was u in dat geval nog goedkoper uit geweest.
Hallo theofiel en Brian NS,

Bedankt voor jullie reactie. Volgende keer zal ik idd naar de spoordeelwinkel aanbiedingen kijken, ik reis niet erg vaak met de trein dus ik had er niet aan gedacht. Naar aanleiding van de reactie van Femke NS of Rikje had ik al een brief voorbereid en opgestuurd, in de hoop dat het voor mijn geval ook opging. Nu is het afwachten.

Op mijn vorige post was geen reactie maar hier gelukkig wel en ook erg snel. Bedankt beide!

groetjes,

m.svechtarova

Reageer