beantwoord

Samenreiskorting

Ik ben zojuist beboet door een conducteur omdat ik heb gebruik gemaakt van samenreiskorting met iemand die op een later station is ingecheckt als ik. Voor de rest van het traject was ik echter vergezeld door iemand anders met een kortingskaart die mij liet meereizen.

De conducteur gaf aan dat een samenreiskorting niet telt wanneer die persoon later is ingecheckt dan ik, en hij vertelde me dat ik had moeten uitchecken, opnieuw de korting had moeten inladen, en vervolgens opnieuw inchecken. Over deze 'regel' voor het meereizen kan ik echter niks vinden op de ns-site. Nu komt er straks een boete mijn kant op -_-

Wie staat er nu in zijn gelijk? De conducteur, of ik?
icon

Beste antwoord door Thom 9 maart 2015, 21:45

Als u met iemand meereist die die korting kan en wil verstrekken, dan kan dat. Die mag ook eerder dan u zijn ingecheckt. Het maatschappeljke bijeffect van de samenreiskorting is dat mensen samenreiskorting op een kaart zetten en dan vragen om mee te mogen reizen en dit bij weigering belonen met verbale agressie, waardoor mensen zich geintimideerd kunnen voelen en maar toegeven. Dat geeft een gevoel van onveiligheid en dat is ongewenst, omdat het nogal eens voorkomt. Daar is samenreiskorting ook niet voor bedoeld maar het is wel mogelijk. Conducteurs plegen dit wat tegen te gaan met controlevragen maar dat is niet goed werkbaar.

U zult het helaas moeten aantonen dat u het eerste deel recht had op die korting. Uw tweede vraag is feitelijk niet relevant. Overigens is het na te gaan wie boetes voor zwartrijden heeft gekregen. Dat hoeft u niet aan te tonen want dat is op te zoeken. Maar nogmaals, dat is dus niet van belang.

Het feit dat u het eerste deel niet betrapt bent, ontslaat u er niet van op het tweede deel een geldig kaartje te moeten hebben voor uw hele reis. Opnieuw samen inchecken op hetzelfde station maakt het samenreizen aannemelijker en daarom had u het beter wel kunnen doen.

Overigens heeft u het recht (beargumenteerd) bezwaar te maken tegen een boete, het is aan NS hoe ze dat beoordelen. Het is echter helaas mogelijk dat u het eerste deel met een ongeldig kaartje reisde en u heeft geen sluitend verweer.
Bekijk origineel

64 reacties

Reputatie 7
Badge +4
De conducteur heeft gelijk. U had het eerste stuk niet mogen reizen met de meereiskaart, omdat u alleen reisde en dus geen recht op gebruik van de meereiskaart. Het is niet leuk voor u, maar de boete is terecht.

U had voor het stukje na het instappen tot de plaats waarvandaan u samen ging reizen moeten in- en uitchecken. Daarna had u samen met hem van uw meereiskaart gebruik kunnen maken
Je hebt mijn bericht niet goed gelezen. Ik was in het eerste stuk in het gezelschap van iemand met een kortingskaart.
Reputatie 7
Badge +4
Voorwaarden:

De Meereiskaart is alleen geldig als degene met wie wordt meegereisd een geldig vervoerbewijs (exact hetzelfde traject) kan tonen en 12 jaar of ouder is

U reisde niet op exact hezelfde traject. Het is voor u ook lastig aan te tonen dat u daadwerkelijk met iemand bent meegereisd het eerste stuk. Er is veel overlast van mensen die bedelen om mee te reizen met korting en niet iedereen is daarvan gediend. Vandaar dat conducteurs er op letten. Had u wel uit- en ingecheckt dat had u een incheck op dezelfde plaats gehad als de hoofdreiziger, dan was er niks aan de hand geweest. Het oneigenlijk gebruik van de meereiskaarten wordt hiermee ook tegengegaan.
Jij noemt nu de voorwaarden van de meereiskaart, deze zijn echter niet van toepassing op samenreiskorting (waarvoor dus andere voorwaarden gelden). Misschien dat hier dus ook de verwarring van de conducteur lag?

(onderstaande is van toepassing op de regeling die ik gebruikte)
http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/samenreiskorting.html

Sorry, had in mijn OP moeten specificeren dat het hier dus gaat om een samenreiskorting, waarbij je met een OV studentenkaart of een Daluren Voordeelkaart 3 mensen kan meenemen.
Reputatie 7
Badge +4
U sprak van meereiskorting maar ok. Ook met samenreiskorting moet u het hele gedeelte dat u aflegt, samenreizen met een hoofdreiziger. U heeft het eerste deel of met een ander, of alleen gereisd. Het eerste is niet aan te tonen en het tweede mag gewoon niet. Daarmee laadt u niet alleen een verdenking op zich, u kunt het ook niet hard maken dat u recht had op de korting. U kunt dus niet aantonen dat de samenreiskorting voor het eerste deel van uw reis geldig was. U stapte eerder in dan uw hoofdreiziger dus u zit gewoon fout. Het was echt handiger geweest op dezelfde plaats (opnieuw) in te checken zodat de incheck gelijk is en het dus op zijn minst aannemelijk is dat u samen reist. Dat heeft u echter niet gedaan.
U zult er inderdaad aan moeten wennen dat het uitgangspunt van de OV-chipkaart is dat u als reiziger schuldig bent tot u het tegendeel hebt bewezen.
U sprak van meereiskorting maar ok.

Excuses voor de verwarring.

Ook met samenreiskorting moet u het hele gedeelte samenreizen met de hoofdreiziger.

Hierover staat dit in de voorwaarden: ´Reist uw medereiziger alleen verder? Dan moet hij Samenreiskorting van zijn kaart verwijderen. ´
Er staat niet dat dit een en dezelfde persoon hoeft te zijn, en ik snap ook niet hoe je dit hier uit op kunt maken. Zolang je in het gezelschap bent van een medereiziger die korting kan verschaffen mag je dus met samenreiskorting reizen.

U kunt dus niet aantonen dat de samenreiskorting voor het eerste deel van uw reis geldig was. U stapte eerder in dan uw hoofdreiziger dus u zit gewoon fout. Het was echt handiger geweest op dezelfde plaats (opnieuw) in te checken zodat de incheck gelijk is en het dus op zijn minst aannemelijk is dat u samen reist. Dat heeft u echter niet gedaan.
Ik hoef toch niet te bewijzen dat ik het eerste gedeelte in het gezelschap was van iemand met een kortingskaart. Moet ik dan ook gelijk maar een boete krijgen omdat ik niet kan bewijzen dat ik nooit in het verleden heb zwartgereden?

Ik zie ook niet hoe in en uitchecken hier een verschil in maakt. Dan had ik even makkelijk onterecht met meereiskorting kunnen reizen. En als ik het eerste stuk inderdaad onterecht met meereiskorting reisde, dan liep ik het risico betrapt te worden bij een controle op het eerste stuk.
Reputatie 7
Badge +4
Als u met iemand meereist die die korting kan en wil verstrekken, dan kan dat. Die mag ook eerder dan u zijn ingecheckt. Het maatschappeljke bijeffect van de samenreiskorting is dat mensen samenreiskorting op een kaart zetten en dan vragen om mee te mogen reizen en dit bij weigering belonen met verbale agressie, waardoor mensen zich geintimideerd kunnen voelen en maar toegeven. Dat geeft een gevoel van onveiligheid en dat is ongewenst, omdat het nogal eens voorkomt. Daar is samenreiskorting ook niet voor bedoeld maar het is wel mogelijk. Conducteurs plegen dit wat tegen te gaan met controlevragen maar dat is niet goed werkbaar.

U zult het helaas moeten aantonen dat u het eerste deel recht had op die korting. Uw tweede vraag is feitelijk niet relevant. Overigens is het na te gaan wie boetes voor zwartrijden heeft gekregen. Dat hoeft u niet aan te tonen want dat is op te zoeken. Maar nogmaals, dat is dus niet van belang.

Het feit dat u het eerste deel niet betrapt bent, ontslaat u er niet van op het tweede deel een geldig kaartje te moeten hebben voor uw hele reis. Opnieuw samen inchecken op hetzelfde station maakt het samenreizen aannemelijker en daarom had u het beter wel kunnen doen.

Overigens heeft u het recht (beargumenteerd) bezwaar te maken tegen een boete, het is aan NS hoe ze dat beoordelen. Het is echter helaas mogelijk dat u het eerste deel met een ongeldig kaartje reisde en u heeft geen sluitend verweer.

U zult het helaas moeten aantonen dat u het eerste deel recht had op die korting.

Dit staat niet aangegeven in de voorwaarden.

Uw tweede vraag is feitelijk niet relevant. Overigens is het na te gaan wie boetes voor zwartrijden heeft gekregen. Dat hoeft u niet aan te tonen want dat is op te zoeken. Maar nogmaals, dat is niet van belang.

Je kunt juist helemaal niet nagaan of iemand in het verleden heeft zwartgereden. Je kunt het alleen zien als iemand is betrapt in een controle.

Het is echter helaas mogelijk dat u het eerste deel zwart reisde en u heeft geen sluitend verweer.

Op basis van de reacties tot dusverre, en de voorwaarden op de NS site lijkt mijn verweer wel degelijk sluitend. Ik was namelijk in het gezelschap van iemand met kortingskaart op het moment van controle, en er staat niet in de voorwaarden dat je tegelijkertijd met diegene moet zijn ingecheckt.
Reputatie 7
Badge +4
Uiteraard is zwartrijden waarbij je niet gepakt bent nooit aan te tonen, het gaat er om of je ooit een boete wegens zwartrijden hebt gehad.

Ik heb volgens mij heel duidelijk aangetoond dat je verweer niet sluitend is. De voorwaarden die je noemt in je slotzin zijn helemaal niet relevant. Het probleem is dat je eerder bent ingecheckt dan degene die met je samenreisde bij de controle en het recht op samenreizen voor het eerste deel niet kunt aantonen. Als je dat wel kunt, sta je sterker. Maar mogelijk weet je niet meer wie dat was, want dan had je die meteen opgetrommeld. De geest van de samenreiskorting is wel dat je bekenden mer korting mee mag nemen maar de letter kan anders worden gehanteerd.
Uiteraard is zwartrijden waarbij je niet gepakt bent nooit aan te tonen, het gaat er om of je ooit een boete wegens zwartrijden hebt gehad.

Inderdaad. Zwartrijden waar je niet gepakt ben is niet aan te tonen.

Zo is het ook niet aan te tonen dat ik niet in het gezelschap was van iemand met een kortingskaart op het eerste gedeelte van het traject. Je kunt niet aan iemand een boete geven omdat er een kansje was dat iemand ooit in het verleden heeft zwartgereden. Zo kun je ook geen boete geven omdat er een kansje was dat ik in een gedeelte van het traject onterecht met korting reisde.
Als ik het zo lees had ik ook een uvb uitgeschreven. Het is voor mij als HC ondoenlijk om alles na te gaan en zoals Thom ook aangeeft kijken wij waar de hoofdreiziger is ingestapt en de samenreiziger is ingestapt. Is de hoofdreiziger eerder ingestapt dan de samenreizer en men stapt tegelijk uit of de samenreizer stapt eerder uit dan de hoofdreiziger. Dan is er niets aan de hand. Samenreizen met meerdere hoofdreizigers is alleen te bewijzen door middel van de checkin zoals al eerder beschreven.
U mag altijd in bezwaar gaan tegen een wettelijke verhoging via de klantenservice, want die kunnen meer uitzoeken dan ons op de trein. In het vervolg zou ik zo niet meer samenreizen, voor een HC is dit absoluut niet na te gaan, ook niet met toestemmingsbriefjes, telefoontjes etc. Het gaat echt om de checkin.
Ik kan er helaas ook niets meer van maken en wens u succes met uw bezwaar.
Loes, ik vind het toch een nogal krom systeem. Als de conducteur tussen alle stations zou controleren had deze immers zelf kunnen constateren of de reiziger inderdaad op elk deeltraject met een abonnementhouder meereisde. Nu wordt de reiziger gestraft voor het feit dat de conducteur slechts steekproefsgewijs controleert.
Zowel het dwingen van de reiziger om dan maar tussentijds om te checken (en dus de inmiddels weer wegrijdende trein uit te zwaaien en 15 tot 30 minuten zinloos te wachten op de volgende trein) als de werkwijze om een reiziger die niet kan aantonen niet in overtreding te zijn dan maar te bekeuren getuigen allebei niet bepaald van klantvriendelijkheid.
Als ik het zo lees had ik ook een uvb uitgeschreven. Het is voor mij als HC ondoenlijk om alles na te gaan en zoals Thom ook aangeeft kijken wij waar de hoofdreiziger is ingestapt en de samenreiziger is ingestapt. Is de hoofdreiziger eerder ingestapt dan de samenreizer en men stapt tegelijk uit of de samenreizer stapt eerder uit dan de hoofdreiziger. Dan is er niets aan de hand. Samenreizen met meerdere hoofdreizigers is alleen te bewijzen door middel van de checkin zoals al eerder beschreven.
U mag altijd in bezwaar gaan tegen een wettelijke verhoging via de klantenservice, want die kunnen meer uitzoeken dan ons op de trein. In het vervolg zou ik zo niet meer samenreizen, voor een HC is dit absoluut niet na te gaan, ook niet met toestemmingsbriefjes, telefoontjes etc. Het gaat echt om de checkin.
Ik kan er helaas ook niets meer van maken en wens u succes met uw bezwaar.

Ik snap inderdaad dat er in deze situatie een risico is dat de medereiziger een gedeelte van het traject ten onrechte met korting heb gereisd. Dit zou dus ook grond kunnen zijn om reizigers te gaan verbieden gebruik te maken van meereiskorting wanneer de hoofdreiziger later was ingecheckt als de medereiziger.

Echter is dit verbod er niet!!! Mijn bezwaar ligt dus ook bij het feit dat er regels worden nageleefd die niet in de voorwaarden zijn opgenomen.
@theofiel

Dit is voor de reiziger een negatieve bijkomstigheid van de OV chipkaart. Voorheen liep men te leuren met het kortingskaartje en konden wij het niet controleren en vonden het wel goed. De samenreiskorting is overigens ook niet in het leven geroepen om met jan en alleman te reizen. Het geeft een abonnementhouder de mogelijkheid om met vrienden met korting te reizen en niet met totaal onbekenden. Dat dit wel gebeurd kan ik weinig aan doen.
Klantvriendelijk of service gooit iedereen het op, terwijl men zelf ook een abonnement kan kopen voor €50,- per jaar voor Dal Voordeel.
Laatst heb ik ook een reiziger geschreven wiens vriend met abonnement eerder was uitgestapt. Dit argument staat in onze top 10 overigens, want er wordt erg vaak misbruik van gemaakt. Ik wil ts niet wegzetten als misbruiker ervan, maar creatief heeft zo zijn grenzen.
@ooveetje

Ik heb even snel gekeken en er wordt telkens over een abonnementhouder gesproken en zijn samenreizer. Uw situatie vind ik niet snel terug, maar dat betekend niet dat dit mag. Lijkt me een mooie zaak voor de klantenservice het goed uit te zoeken of de voorwaarden stroken met de handhaving. Ik weet niet beter dan dat het niet mag.
@theofiel

Dit is voor de reiziger een negatieve bijkomstigheid van de OV chipkaart.

Ja en het vervelende is dat dit slechts 1 puntje is op een steeds langer wordende waslijst aan voor de reiziger negatieve bijkomstigheden van (de wijze waarop de NS) de OV chipkaart (heeft ingevoerd) en dat de NS veel van die productverslechteringen dermate goed weet te verhullen (door ze bijvoorbeeld volledig buiten de productvoorwaarden te houden) dat de reiziger er pas van op de hoogte wordt gesteld op het moment dat hij de rekening mag bepalen.
Oeps. Ik heb per ongeluk op ´beste antwoord´ geklikt. Kan een moderator dit verwijderen?

Ook al denk ik inderdaad op basis van de postings tot nu toe dat ik hier in mijn gelijk sta, dan nog ben ik erg benieuwd of iemand nog een duit in het zakje weet te doen.
Als ik het zo lees moet de Samenreiziger ook vooral niet vergeten om samen met de abonnementhouder te gaan herchecken als de abonnementhouder na de avondspits ook tegen daltarief verder wil reizen. Als de abonnementhouder hercheckt en de Samenreiziger niet, wordt laatstgenoemde op de bon geslingerd.
Reputatie 7
Badge +4

Inderdaad. Zwartrijden waar je niet gepakt ben is niet aan te tonen.

Zo is het ook niet aan te tonen dat ik niet in het gezelschap was van iemand met een kortingskaart op het eerste gedeelte van het traject. Je kunt niet aan iemand een boete geven omdat er een kansje was dat iemand ooit in het verleden heeft zwartgereden. Zo kun je ook geen boete geven omdat er een kansje was dat ik in een gedeelte van het traject onterecht met korting reisde.

Het klinkt grappig maar dat klopt natuurlijk niet. Dat u zwart reed het eerste deel is niet aangetoond maar goed mogelijk. U kunt het tegendeel ook niet aannemelijk maken omdat u kennelijk de hoofdreiziger van het eerste deel niet kan vinden. Kennelijk was het geen bekende van u.

Het oneigenlijk gebruik van samenreiskorting zie je veel. Bij iedere controle is het zo dat u over een geldig kaartje moet beschikken. En u beschikte niet over een geldig kaartje voor de hele reis. U wist het kennelijk ook niet aannemelijk te maken dat u het eerste deel met iemand had samengereisd. Ik kan me goed begrijpen dat u me niet gelooft maar er zijn echt treinreizigers die met een samenreiskaartje in de trein gaan zitten in de hoop dat die het wel goed zal vinden dat u met hem als hoofdreiziger meereist, ook al heeft hij er niet om gevraagd maar u. De NS is gekke Henkie ook niet. Feitelijk wordt hiermee een vriendelijke geste van de NS een hoofdreiziger mensen met samenreiskorting mee te laten reizen, oneigenlijk gebruikt.. En dat dat gedrag zich voordoet, weten we allemaal. Mensen zijn niet allemaal duivels maar zeker ook niet allemaal engelen als het om de eigen portemonnee gaat. U hoopte goedkoop te reizen en werd gepakt, dat is natuurlijk vervelend maar uw verweer is helaas niet erg sterk, zeker op het punt waar u spreekt over het aantonen van zwartrijden.

U mag best vinden dat u in uw gelijk staat, maar u heeft het helaas niet weten te beargumenteren.

@Pepe: de conducteur kan het mogelijk wel aan de reisgeschiedenis van hoofd- en samenreiziger zien dat het klopt, de laatste tien reizen kunnen worden getoond en dan is het bij vergelijking aannemelijk. Vond het wel leuk opgemerkt 😃
Bij iedere controle is het zo dat u over een geldig kaartje moet beschikken. En u beschikte niet over een geldig kaartje voor de hele reis.

Je herhaalt dit zoals ik mag begrijpen onjuiste feit meerdere malen. Kun je mij aanwijzen op welk punt ik niet voldeed aan de voorwaarden om van samenreiskorting gebruik te maken? Gezien de teksten op de site mag ik begrijpen dat ik wel degelijk over een geldig kaartje beschikte ;-p
@theofiel
Laatst heb ik ook een reiziger geschreven wiens vriend met abonnement eerder was uitgestapt.

Maar als ik het goed begrijp ging het in dat geval dus om iemand die met korting reisde maar op dat moment niet langer met een abonnementhouder meereisde, met andere woorden een heterdaadje.
Nogal een verschil met de situatie waarover het hier gaat waar de conducteur enkel lijkt te handelen op basis van aannames (of op basis van een regel die zo goed verstopt is dat nog niemand hem heeft kunnen vinden wat de geldigheid ervan uiterst twijfelachtig maakt).
Feitelijk wordt hiermee een vriendelijke geste van de NS een hoofdreiziger mensen met samenreiskorting mee te laten reizen, oneigenlijk gebruikt

Het woord feitelijk is tamelijk opmerkelijk gekozen in een post die van de aannames aan elkaar hangt, verder is het nogal discutabel om de samenreiskorting af te doen als een vriendelijke geste terwijl het in feite gewoon een onderdeel van het abonnement is waar je als abonnementhouder dus voor betaalt.
Reputatie 7
Badge +4
Dat beschikte je dus niet want je kunt het niet aantonen. Ik ga er van uit dat je argumentatie begrijpt. Ik heb het helder uitgelegd en Loes heeft dat nog eens gedaan. Maar je kunt het makkelijk aantonen dat je het goed doet: degene met kortingskaart voor het eerste deel trommel je gewoon op en klaar is kees. Dan blijft het hooguit gebruik van samenreiskorting zo het niet bedoeld is, maar dat is niet verboden. Toon maar aan met wie je reisde, dan is het probleem opgelost. Maar kennelijk kun je dat niet.

Dat je over een geldig kaartje moet beschikken is helder en dat u het niet had voor de hele reis ook. U moet aantonen door uw check in dat u kaartje voor de hele reis geldig is. Dat kon u niet en kunt u kennelijk ook niet achteraf.

Ik herhaal geen foutief feit want daar is geen sprake van. Wat ik stel, klopt. Als u aangeeft dat ik een foutief feit herhaal, hanteert u een foutief argument en dat had u al lang helder kunnen zijn.
Dat beschikte je dus niet want je kunt het niet aantonen.

Ik kon het wel degelijk aantonen. Toen ik werd gecontroleerd beschikte ik over een geldig vervoersbewijs. Ik was namelijk in het gezelschap van iemand met een kortingskaart, en voldeed aan alle voorwaarden die worden gesteld (nogmaals lees: http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/samenreiskorting.html)

Dat ik moet bewijzen dat ik in het gezelschap was van iemand met kortingskaart buiten een controlemoment is onjuist, en ik snap niet waar je dit vandaan haalt. Nogmaals, als je me kan verwijzen naar deze regel, graag.

Toon maar aan met wie je reisde, dan is het probleem opgelost. Maar kennelijk kun je dat niet.

Je wilt dus zeggen dat de boete wel degelijk onterecht is als ik een naam van een medereiziger van het eerste deel van het traject kan noemen? Daar heeft de conducteur mij niet op gewezen, dus dan zit hij volgens jouw posting inderdaad in de fout. Mag ik verder vragen waar in de regels deze clausule te vinden is?

Reageer