beantwoord

Samenreiskorting

  • 15 March 2024
  • 37 reacties
  • 761 Bekeken

Erg onhandig deze verandering dat je van te voren een kaartje moet kopen. Stel je plan veranderd of je bent te laat om voor vieren in te checken. Waarom niet gewoon op de ov kaart van de meereizende?

icon

Beste antwoord door Thom 15 March 2024, 17:19

Bekijk origineel

37 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Op een persoonlijke chipkaart kan maar één persoon reizen, twee mensen kan zelfs niet met een kind boven de vier jaar. Inchecken kan/mag ook niet zonder kaart. U krijgt als samenreiziger een forse korting als u met iemand meereist en daar moet u inderdaad een beetje moeite voor doen. Domweg omdat u fraude moet ,en naar ik hoop en aanneem ook wilt voorkomen. Zonder het koppelen aan de hoofdreiziger in enige vorm, kan dat niet.

De procedure voor het samenreizen is inderdaad aangescherpt omdat er misbruik van werd gemaakt. Met name een kaartje met korting kopen zonder met iemand echt mee te reizen kwam veel voor. Nu moet er een koppeling zijn met de hoofdreiziger zodat deze vorm van benadeling van NS, en dan zeg ik het vriendelijk, niet meer mogelijk is.

 

Gezien de opstelling van dit publiek in de trein een grote verbetering van de behandeling van het NS-personeel dat gewoon zijn werk doet en zeker ook van de medereizigers die deze eeuwige domme excuses en soms zelfs agressie niet meer mee hoeven te maken.                                                                                                                                                      

Zoveel van te voren hoeft het niet, dus als uw plannen onzeker zijn, koopt u het kaartje zo laat mogelijk. Als u te laat bent om voor vieren in te checken, heeft u  sowieso geen korting door de week.

Heb zelf een abonnement en mijn partner reist mee. Ik snap dat dit niet op mijn ov chip kaart kan. Ik weet niet of u zelf weleens iemand laat meereizen. De koppelcode begrijp ik ter voorkoming van fraude maar het moet toch mogelijk zijn de samenreiskorting op mijn partners ov kaart te zetten? Net zoals je het nu nog bij de automaat op het station doet. Het wordt wel heel erg lastig gemaakt. Het moet toch niet zo zijn dat de goede moeten lijden onder de kwade.

Badge +3

Heb zelf een abonnement en mijn partner reist mee. Ik snap dat dit niet op mijn ov chip kaart kan. Ik weet niet of u zelf weleens iemand laat meereizen. De koppelcode begrijp ik ter voorkoming van fraude maar het moet toch mogelijk zijn de samenreiskorting op mijn partners ov kaart te zetten? Net zoals je het nu nog bij de automaat op het station doet. Het wordt wel heel erg lastig gemaakt. Het moet toch niet zo zijn dat de goede moeten lijden onder de kwade.

De Samenreiskorting aanzetten bij een automaat kan alleen met een anonieme ov-chipkaart of persoonlijke kaart zonder abonnement (die van uw partner dus).

Die optie verdwijnt per 22 april, en dan kan het alleen nog als u zich samen meldt bij een van de 18 servicebalies op de grotere stations.

Het zou inderdaad beter zijn als uw partner de benodigde samenreiscode kon intoetsen bij een kaartautomaat, want bij reizen op een ov-chipkaart heb je veel minder spitsbeperkingen.

Aan die spitsbeperkingen ligt het niet, want reizigers met NS Flex (Basis, Weekend Voordeel of Weekend Vrij zonder doordeweekse korting) kunnen het ook gewoon op hun kaart activeren (vanaf 22 april met code) en de spits in reizen.

Een nog veel handiger optie zou zijn dat u eerst uw eigen kaart aanbiedt (met een abonnement dat recht geeft op medereizigers, kan zelfs een studentenreisproduct zijn), waarna uw medereiziger(s) Samenreiskorting op hun kaart kunnen activeren.

Reputatie 7
Badge +4

De makkelijkste optie is dat iedereen een eigen Dalvoordeelabonnement heeft, dat is momenteel helemaal goedkoop. Desnoods neem je het voor een maand. Samenreiskorting werkt in de praktijk niet, hoe je het ook organiseert. Ik vind het nieuwe systeem een grote verbetering omdat het duidelijk is en minder onrust geeft in de trein. Natuurlijk zijn mensen daarmee een onterecht voordeel kwijt.

 

Het kan wat mij betreft beter helemaal worden afgeschaft. Het is alleen maar ellende, zowel bij het activeren als controleren in de trein. Het was een draak van een systeem en nu maar hopen dat het beter gaat in de trein. Dat wordt hoog tijd.

De goeden lijden onder de kwaden en dat is per definitie onrechtvaardig, maar er waren helaas veel en veel te veel kwaden. Dan moet je daar je systeem op aanpassen. Iedere regelmatige reiziger kon dit zien als er een keer controle was en daar waren de alleengaande reizigers met een samenreiskaartje met korting niet blij mee. 

En de goeden, die gewoon betalen, leden inderdaad onder de kwaden, met hun domme en voorspelbare geklets, - die dat niet deden. Meer dan de helft van de agressie in de trein komt door de zwartrijders. Waarom mogen de goeden niet gewoon rustig reizen zonder overlast en agressie van de kwaden?

Heb zelf een abonnement en mijn partner reist mee. Ik snap dat dit niet op mijn ov chip kaart kan. Ik weet niet of u zelf weleens iemand laat meereizen. De koppelcode begrijp ik ter voorkoming van fraude maar het moet toch mogelijk zijn de samenreiskorting op mijn partners ov kaart te zetten? Net zoals je het nu nog bij de automaat op het station doet. Het wordt wel heel erg lastig gemaakt. Het moet toch niet zo zijn dat de goede moeten lijden onder de kwade.

Afschaffen zou beter zijn. Een dalabbonement is zo goedkoop dat het de moeite niet loont om het uiterst fraudegevoelige meereizen nog in stand te houden.

Reputatie 4

Wat een flauwekul. Samenreiskorting werkte hartstikke goed. De paar fraudeurs. Wellicht standaard 40% korting geven in de dalperioden...

Reputatie 7
Badge +3

Heb zelf een abonnement en mijn partner reist mee. Ik snap dat dit niet op mijn ov chip kaart kan. Ik weet niet of u zelf weleens iemand laat meereizen. De koppelcode begrijp ik ter voorkoming van fraude maar het moet toch mogelijk zijn de samenreiskorting op mijn partners ov kaart te zetten? Net zoals je het nu nog bij de automaat op het station doet. Het wordt wel heel erg lastig gemaakt. Het moet toch niet zo zijn dat de goede moeten lijden onder de kwade.

Ik heb nog nooit sinds bestaan van samenreiskorting iemand laten meereizen. Mijn partner en ik hebben ieder ons eigen abonnement. Wel zo makkelijk, hoeven we niet altijd samen weg.

Omdat er blijkbaar nogal veel mensen misbruik maakten van de samenreiskorting is het gebruiken van samenreiskorting moeilijker gemaakt en kan dit niet meer met ov chipkaart zonder flex. Tot morgen kun je flex Dal voordeel voor €2,50 bestellen inclusief nieuwe kaart. Na een maand wijzigen in flex basis en er kan wel met ov chipkaart samenreiskorting gebruikt worden door dit via app of website te activeren met code.

De paar fraudeurs.

Wel erg naïef.

 

Wellicht standaard 40% korting geven in de dalperioden...

Dat valt wellicht te overwegen want dan kan dat ook zonder chipkaart met je bankpas. Scheelt gigantisch veel administratie.

Reputatie 7
Badge +3

 

 

 

Wellicht standaard 40% korting geven in de dalperioden...

Dat valt wellicht te overwegen want dan kan dat ook zonder chipkaart met je bankpas. Scheelt gigantisch veel administratie.

Welke administratie?

Badge +3

Welke administratie?

Nou ja, je geeft gewoon iedereen met een (persoonlijke of zelfs anonieme) ov-chipkaart gratis Dal Voordeel want dan hoef je niet meer bij te houden wie het heeft, en ook geen maandelijkse incasso’s (en incassoprocedures) te doen als er niet gereisd is 🤣

Personen die naar het buitenland vertrekken of van wie de kaart verloopt hoeven dan ook geen moeite meer te doen om het abonnement te stoppen, want het is toch allemaal gratis.

Maar dan natuurlijk ook de kaartjes met korting terug bij de kaartautomaat! Oh wacht, dat hoeft niet want voor een kaartje uit een automaat is (op wat uitzonderingen na)… een bankpas nodig. En die geeft dan al 40% korting, net als een anonieme ov-chipkaart. 🙄

Reputatie 7
Badge +3

Welke administratie?

Nou ja, je geeft gewoon iedereen met een (persoonlijke of zelfs anonieme) ov-chipkaart gratis Dal Voordeel want dan hoef je niet meer bij te houden wie het heeft, en ook geen maandelijkse incasso’s (en incassoprocedures) te doen als er niet gereisd is 🤣

Personen die naar het buitenland vertrekken of van wie de kaart verloopt hoeven dan ook geen moeite meer te doen om het abonnement te stoppen, want het is toch allemaal gratis.

Maar dan natuurlijk ook de kaartjes met korting terug bij de kaartautomaat! Oh wacht, dat hoeft niet want voor een kaartje uit een automaat is (op wat uitzonderingen na)… een bankpas nodig. 🙄

En wie betaalt dat? Als iedereen gratis Dal voordeel op saldo krijgt dan zullen de prijzen extra omhoog gaan vanwege gemiste abonnemensgelden. Gratis flex geeft weer extra administratie. Gewoon die samenreiskorting afschaffen. Met flex kun je zelf bepalen wanneer en welke korting je wenst.

Badge +3

Het was ironisch bedoeld, want @huibf wil eigenlijk af van de noodzaak van een abonnement (of samenreiskorting via een abonnementhouder) om 40% korting te krijgen buiten de spits.

Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren, zou wat zijn voor reizigers met Keuzedagen. Lekker goedkoop zonder abonnement van € 67,20 zeven dagen per jaar op pad! 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Het was ironisch bedoeld, want @huibf wil eigenlijk af van de noodzaak van een abonnement (of samenreiskorting via een abonnementhouder) om 40% korting te krijgen buiten de spits.

Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren, zou wat zijn voor reizigers met Keuzedagen. Lekker goedkoop zonder abonnement van € 67,20 zeven dagen per jaar op pad! 🤣

Ik denk dat bij het gratis geven van een dal abonnement de keuzedagen in prijs zullen verdubbelen.

Badge +3

Ik denk dat bij het gratis geven van een dal abonnement de keuzedagen in prijs zullen verdubbelen.

Off-topic, maarreh… een Keuzedag kost nu pakweg 4 euro, met het abonnement erbij € 13,53 per stuk (voor mensen die alleen maar met keuzedagen reizen).

Dat komt aardig overeen met het plan van Flex Keuzedagen (3 stuks voor 39 euro, of 45 euro als je nog geen 60 bent).

Maar goed, Dal Voordeel afschaffen en iedereen 40% korting geven (dus geen Samenreiskorting meer nodig) gaat natuurlijk nooit gebeuren.

 

Ik denk dat bij het gratis geven van een dal abonnement de keuzedagen in prijs zullen verdubbelen.

In dat geval kun je het hele dalabonnement inclusief keuzedagen afschaffen.

Badge +3

En die Flex Keuzedagen (zonder abonnement of verkrijgbaar met Flex Basis) zie ik er ook niet van komen.

Ik zou het geweldig vinden, 15 euro voor een ‘dagkaart’ zoals vroeger bij de AH/Kruidvat/Etos/HEMA 🤣 Een HTT is 3 keer zo duur.

Reputatie 7
Badge +3

 

Ik denk dat bij het gratis geven van een dal abonnement de keuzedagen in prijs zullen verdubbelen.

In dat geval kun je het hele dalabonnement inclusief keuzedagen afschaffen.

Jaja, ik weet dat je het liefst alle abonnementen afschaft. Wanneer vanwege leeftijdsdiscriminatie keuzedagenafgeschaft moeten worden, dan ook gratis reizen tot 4 jaar, kidsvrij, railrunner, jongerenkaartje en SRP.

Badge +3

Leeftijdsdiscriminatie? Wow… bestaat dat ⁉

Tja, zodra je 19 wordt geen https://www.ns.nl/uitgelicht/jongeren-dagkaart.html voor jou, maar hoezo is dat dat discriminatie? 🤔

Keuzedagen bij 60+ (of 72 euro korting op Dal Vrij bij 65+) is dan ook discriminatie.

Ik wil dat ook wel! Tja dan word eerst maar 60, en 65 voor die andere voordelen! 🤣

 

Ik denk dat bij het gratis geven van een dal abonnement de keuzedagen in prijs zullen verdubbelen.

In dat geval kun je het hele dalabonnement inclusief keuzedagen afschaffen.

Jaja, ik weet dat je het liefst alle abonnementen afschaft. Wanneer vanwege leeftijdsdiscriminatie keuzedagenafgeschaft moeten worden, dan ook gratis reizen tot 4 jaar, kidsvrij, railrunner, jongerenkaartje en SRP.

Het probleem van Keuzedagen is niet dat het leeftijdsdiscriminatie is, maar dat er geen reden is om ouderen goedkoop met de trein te laten reizen door het Nederlandse pensioenstelsel. Duitsland kent geen AOW, dus daar is het een ander verhaal, maar in Nederland komt armoede relatief het minst voor onder ouderen.

Reputatie 7
Badge

Leeftijdsdiscriminatie? Wow… bestaat dat ⁉

Uiteraard, het woord "discriminatie" wordt in Nederland over het algemeen gebruikt om te verwijzen naar "het discriminatieverbod" als verwijzing naar artikel 1 van de Grondwet. Dat luidt: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."

Er kan dus sprake zijn van leeftijdsdiscriminatie zolang mensen van verschillende leeftijden geen verschillende gevallen zijn. Daar zit de crux van wat we discriminatie noemen: het gaat om irrelevant onderscheid. Bij een sollicitatie naar iemands diploma's vragen is daarom bijvoorbeeld geen discriminatie.

Er is zelfs een specifieke Wet gelijke behandeling op grond van leeftijd bij de arbeid.

Badge +3

Het probleem van Keuzedagen is niet dat het leeftijdsdiscriminatie is, maar dat er geen reden is om ouderen goedkoop met de trein te laten reizen.

Jij zegt het! 😅

En ja, wat moeten al die senioren eigenlijk met goedkope abonnementen (en/of Keuzedagen)?

Als je (aantoonbaar) alleen een AOW’tje en niets anders hebt dan mag het best van mij.(altijd 40% korting of zelfs Dal Vrij!)

Op bus/tram/metro werkt dat automatisch al zo (34% korting bij inchecken met iets waar je leeftijd bekend is)

Reputatie 7
Badge +3

 

Ik denk dat bij het gratis geven van een dal abonnement de keuzedagen in prijs zullen verdubbelen.

In dat geval kun je het hele dalabonnement inclusief keuzedagen afschaffen.

Jaja, ik weet dat je het liefst alle abonnementen afschaft. Wanneer vanwege leeftijdsdiscriminatie keuzedagenafgeschaft moeten worden, dan ook gratis reizen tot 4 jaar, kidsvrij, railrunner, jongerenkaartje en SRP.

Het probleem van Keuzedagen is niet dat het leeftijdsdiscriminatie is, maar dat er geen reden is om ouderen goedkoop met de trein te laten reizen door het Nederlandse pensioenstelsel. Duitsland kent geen AOW, dus daar is het een ander verhaal, maar in Nederland komt armoede relatief het minst voor onder ouderen.

Er is ook geen reden om kinderen tot 12 jaar gratis te laten reizen of goedkoop (railrunner tot 12 jaar en jongerenkaartje van 12 tot met 18 jaar). Ouders ontvangen al voor hun kinderen kinderbijslag.

Veel 67+ vrouwen hebben geen of weinig pensioen kunnen opbouwen, omdat zij veelal partime werkten of in een sector waar geen pensioenregeling was. Als er zo weinig armoede onder ouderen is, waarom zie ik dan overwegend ouderen in afvalbakken statiegeldflessen/blikken zoeken?

Badge +3

Er is ook geen reden om kinderen tot 12 jaar gratis te laten reizen of goedkoop (railrunner tot 12 jaar en jongerenkaartje van 12 tot met 18 jaar). Ouders ontvangen al voor hun kinderen kinderbijslag.

Veel 67+ vrouwen hebben geen of weinig pensioen kunnen opbouwen, omdat zij veelal partime werkten of in een sector waar geen pensioenregeling was.

Auw, wat jammer voor al die vrouwen dan!

Dat heeft de NS niet bedacht en voor BTM op een persooonlijke kaart krijg je vanzelf 34% korting. Wil je ook korting op de trein? Dan neem een abonnement.

 

Ik denk dat bij het gratis geven van een dal abonnement de keuzedagen in prijs zullen verdubbelen.

In dat geval kun je het hele dalabonnement inclusief keuzedagen afschaffen.

Jaja, ik weet dat je het liefst alle abonnementen afschaft. Wanneer vanwege leeftijdsdiscriminatie keuzedagenafgeschaft moeten worden, dan ook gratis reizen tot 4 jaar, kidsvrij, railrunner, jongerenkaartje en SRP.

Het probleem van Keuzedagen is niet dat het leeftijdsdiscriminatie is, maar dat er geen reden is om ouderen goedkoop met de trein te laten reizen door het Nederlandse pensioenstelsel. Duitsland kent geen AOW, dus daar is het een ander verhaal, maar in Nederland komt armoede relatief het minst voor onder ouderen.

Er is ook geen reden om kinderen tot 12 jaar gratis te laten reizen of goedkoop (railrunner tot 12 jaar en jongerenkaartje van 12 tot met 18 jaar). Ouders ontvangen al voor hun kinderen kinderbijslag.

Veel 67+ vrouwen hebben geen of weinig pensioen kunnen opbouwen, omdat zij veelal partime werkten of in een sector waar geen pensioenregeling was.

Die reden is er wel. Kinderbijslag dekt bij lange na niet de kosten van een kind, terwijl vanuit arbeidsmarktperspectief kinderen juist nodig zijn. Reizen met kinderen wordt anders onbetaalbaar.

Parttime/niet werken komt onder ouderen vrijwel uitsluitend voor bij vrouwen die op kosten van hun man hebben geleefd. Zij zijn niet arm, want ze hebben recht op de helft van het bezit en het inkomen van hun man.

De feiten zijn helder. Armoede komt relatief weinig voor onder mobiele ouderen https://digitaal.scp.nl/armoedeinkaart2019/armoede-bij-kinderen-en-volwassenen/#:~:text=Vanaf%20het%20achttiende%20jaar%20schommelt,liggen%20(op%20ongeveer%205%25).

Reageer