beantwoord

Samenreiskorting

  • 26 April 2024
  • 2 reacties
  • 125 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Op de NS website  staat het volgende: Reis je met een treinkaartje met Samenreiskorting? Dan mag je tijdens de spits niet in de trein zitten; je kaartje is niet geldig. Verlaat de trein of koop een geldig kaartje in de NS-app of op ns.nl.

Check je in de daluren in met een NS Flex Basis-, NS Flex Weekend Voordeel- of NS Flex Weekend Vrij-abonnement? Dan mag je in de trein blijven zitten als de spits begint. Het moment van inchecken is wat telt.

Betekent dit dat wanneer ik met een treinkaartje met Samenreiskorting mee reis met een NS Flex Basis abonnement houder en ingestapt ben tijdens de Daluren dat mijn treinkaartje met Samenreiskorting dus dan niet meer geldig is wanneer de spitstijd begint tijdens mijn reis?

icon

Beste antwoord door Tamzin 26 April 2024, 13:25

Bekijk origineel

2 reacties

Met iemand die Flex Basis (dus zonder abonnement) heeft mag u sowieso niet meereizen. Degene met wie u meereist moet een betalend NS-abonnement hebben.

Als u meereist met iemand met een betalend NS-abonnement en u hebt zelf een eticket met samenreiskorting dan mag u in de spits niet in de trein zitten. U moet dus voor aanvang van de spits de trein verlaten.

Als u uw samenreiskorting op een OV-chipkaart hebt geactiveerd en u checkt buiten de spitsuren in dan mag u de reis wel in de spits afmaken.

 

Badge +3

Het woord treinkaartje zou vervangen moeten worden door e-ticket, als het gaat om tijdens de spits niet in de trein te mogen zitten.

Met een ov-chipkaart is een incheck buiten de spits voldoende om in de spits door te mogen reizen.

Om op een persoonlijke ov-chipkaart Samenreiskorting te kunnen activeren heb je NS Flex Basis, Weekend Voordeel of Weekend Vrij zonder doordeweekse dalkorting nodig.

Dit doe je in Mijn NS met een code die je krijgt van iemand die reizigers met Samenreiskorting mag meenemen. Iemand met Flex Basis kan geen code genereren.

Voor alle andere NS (Flex of saldo) abonnementen is Samenreiskorting overbodig, want je krijgt al 40% korting als je incheckt buiten de spits. Samenreiskorting laden op een anonieme ov-chipkaart (of persoonlijke kaart zonder NS Flex abonnement) is per 22 april niet meer mogelijk.

Reageer