beantwoord

Samenreiskorting klantonvriendelijk

• 5 januari 2016
  • 17 reacties
  • 542 Bekeken

Goedemiddag,

Mijn moeder, zus en ik gingen 2/1 naar het theater. Super leuk, want dat had ik ze cadeau gedaan voor hun verjaardag. We hadden berekend dat met de trein reizen voordeliger is, dan met de auto, dus gingen we met de trein. Op het station aangekomen moesten we eerst nog kaartjes kopen voor m'n moeder en zus. Ik heb een abonnement dus zouden zij met 40% korting kunnen reizen, maar we konden nergens in de automaat die reductie vinden.. Toen dacht ik: misschien moeten hun kaartjes wel op mijn ov ivm de korting en eventueel fraude. Dus hield ik m'n ov kaart voor de kaartlezer. Ik vond de samenreiskorting, maar daarbij stond dat ik minimaal €10 moest betalen. Wij snapte er helemaal niks van. Niks lukte en de kiosk was dicht, omdat het later in de avond was. Uiteindelijk hebben we maar besloten om kaartjes met vol tarief te kopen en dan zou ik het verschil wel terug vragen. Tevens konden we ook nergens informatie vinden over hoe het moest. Tot mijn grote verbazing lees ik zojuist op dit forum dat je ten aller tijden in het bezit moet zijn van een persoonlijke ov kaart om met korting te kunnen reizen. Maar dat is toch helemaal noet reëel? Mijn zus woont in Denemarken en mijn moeder reist nooit met de trein. Enkel reis ik dagelijks met de trein, maar zelfs ik begreep niet hoe het moest. Mijn vraag is om dit uit te leggen en of ik m'n korting alsnog kan ontvangen. Graag hoor ik van u.

Groeten, Ciska
icon

Beste antwoord door Gert-Jan G 5 januari 2016, 18:17

Al ruim anderhalf jaar is een OV-Chipkaart nodig voor het reizen met Samenreiskorting. Dit hoeft geen persoonlijke te zijn maar mag ook gewoon een anonieme zijn.

Let op dat de tijden waarop Samenreiskorting geldig is sinds 1 januari zijn veranderd van Voordeeluren naar Daluren. Instructie Samenreiskorting http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 4
Badge
Al ruim anderhalf jaar is een OV-Chipkaart nodig voor het reizen met Samenreiskorting. Dit hoeft geen persoonlijke te zijn maar mag ook gewoon een anonieme zijn.

Let op dat de tijden waarop Samenreiskorting geldig is sinds 1 januari zijn veranderd van Voordeeluren naar Daluren. Instructie Samenreiskorting http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html
Tot mijn grote verbazing lees ik zojuist op dit forum dat je ten aller tijden in het bezit moet zijn van een persoonlijke ov kaart om met korting te kunnen reizen.

Correctie: een anonieme OV-chipkaart mag ook. NS heeft dat bij de afschaffing van de papieren kaartjes met korting rechtgepraat door te stellen dat de abonnementhouder dan maar anonieme OV-chipkaarten moet aanschaffen om uit te lenen aan Samenreizigers. Die zijn met dat doel destijds voor een minder hoge prijs aangeboden.
Ik begrijp het niet. Kan ik die uit de automaat halen?
Reputatie 7
Badge +4
Er is alle begrip voor dat u dat niet weet. De voorwaarden zijn ingrijpend veranderd in de zin dat iemand die wil samenreizen met een ander, een eigen chipkaart moet hebben.
Het was natuurlijk beter geweest als u even de NS-site had nagepluisd maar uw handelwijze is ook menselijk. Aan de andere kant kan het toch niemand zijn ontgaan dat er in het openbaar vervoer overwegend met de chipkaart wordt gereisd.

De moderatoren hier zijn doorgaans wat meer door de wol geverfd dan de telefonische klantenservice en wellicht kunnen ze iets voor u betekenen. Ik hoop voor u dat een van hen contact opneemt en zij maken in dat geval wel duidelijk wat u moet doen. Ze zijn hier niet altijd maar overdag wel binnen twee uur. Alle vil være godt, zou u tegen uw zus kunnen zeggen.

Wat uw laatste vraag betreft:
Degene die met u meereist, kan op het bolle automaat een anonieme chipkaart kopen. die hou je voor de lezer en dan kies je voor samenreiskorting. Reist u ook terug, dan kunt u twee keer samenreiskorting op die kaart zetten. Vervolgens moet er nog saldo op, minimaal 10 euro en dat kan met een bankpasje. De instructies volgen en dan kan de samenreiziger met die kaart inchecken, bij het uitchecken wordt dan het kortingstarief gerekend. Binnen het systeem moet u het inchecken zien als het bezit van een geldig kaartje en het uitchecken als het betalen van de reis.

Bedenk dat er altijd genoeg saldo op moet staan om in te kunnen checken en om bij het uitchecken de reis te kunnen betalen. Het principe is dat u normaal gesproken met een chipkaart reist als u korting wilt. Losse kaartjes zijn er wel maar tegen vol tarief.
Ja, voor €7,50. Het is net als een persoonlijke OV-chipkaart, maar dan zonder naam erop. Voor het gebruik van Samenreiskorting moet er voldoende saldo op staan voor een instaptarief van €10.
Reputatie 4
Badge

Een anonieme OV-chipkaart kun je voor €7,50 kopen bij de NS automaat met bolle voorkant. Vervolgens laad je minimaal 10 euro saldo op de kaart en daarna het product Samenreiskorting met de gewenste klasse. Wanneer je vervolgens incheckt wordt het kortingstarief in rekening gebracht.
Ik acht de stelling dat iets klantonvriendelijk is, terwijl je zelf vooraf geen enkel moment hebt geïnvesteerd om uit te zoeken hoe iets werkt, niet houdbaar. Als je dat wel hebt gedaan, het dan nog onduidelijk is en niemand je wil/kan helpen, dan kun je pas spreken over een klantonvriendelijk product.
Bedankt voor de reacties! Dit maakt het wel duidelijker. Al moet ik zeggen dat ik bij mijn standpunt klantonvriendelijk blijf. Je kan toch niet van iemand verwachten eerst een anonieme ov kaart aan te schaffen á €7,50 x2 (voor moeder en zus) en dan nog alles erop zetten. Ik had de NS site geraadpleegd, maar daarop staat enkel het perspectief vanuit de persoonlijke ov chipkaart verteld. Het klantonvriendelijke zit hem in de moeite die je moet doen om met korting te reizen. Waarom moet dat tegenwoordig zo ingewikkeld? Zoals het vroeger was, is begrijpelijk, makkelijk en klantvriendelijk. Die €15 die ik al kwijt ben aan de anonieme kaart is gelijk aan de korting... Dat heeft dan toch geen zin/effect?! Kan haast niet de bedoeling zijn, lijkt me. Toch?
Het had klantvriendelijker en minder ingewikkeld geweest als je gewoon een kaartje met korting uit de automaat had kunnen halen ja.
Reputatie 7
Badge +4
De chipkaart is niet voor één reis bedoeld. Als een chipkaart niet rendabel is - en dat is hij al snel wel, koopt u gewoon een kaartje op het automaat. Treinreizen is rekenen. Reist u vaker met samenreiskorting dan wint u als de korting en de aanschaf elkaar nu al wegstrepen. bij de volgende rit is er dan een winst van 40 procent en dat is best veel als je die bedragen optelt. Het Nederlandse systeem werkt met de chipkaart, dat is een gegeven.
TS heeft al een OV chipkaart Thom, het gaat hier over medereizgers die zelden met OV gaan en dan is een OV chipkaart aanschaffen redelijk zinloos.

In mijn familie ben ik ook nog de enige die een chipkaart heeft, de rest kiest voor de auto (en wil zich niet verdiepen in allerlei berekeningen ) en dan heeft een chipkaart geen zin voor die ene reis.

Dat laatste argument is ook niet valide, want dan had je losse kaartjes zonder korting ook niet mogelijk moeten maken, immers het Nederlandse systeem werkt met de chipkaart....
Reputatie 7
Badge +4
Als een chipkaart rendabel is, koop je die en zo niet dan koop je een los kaartje. Daar is niks mis mee. Uit het feit dat mensen zonder chipkaart nog steeds een los kaartje kunnen kopen, kun je niet afleiden dat het openbaar vervoer niet met de chipkaar werkt. Hooguit niet volledig en het is juist goed dat mensen zonder chipkaart toch van het openbaar vervoer gebruik kunnen maken. Die uitzondering is sociaal en hoort er te zijn. Veel mensen reizen juist echter goedkoper met de chipkaart en hebben er dus belang bij. Cissie speelt nog quitte maar er zullen altijd incidentele reizigers blijven voor wie het niet uit kan. Persoonlijk zou ik liever zien dat de anonieme chipkaarten voor een goed berekende kostprijs - en dat is meer dan de prijs voor het plastic en de chip - beschikbaar zouden zijn, dus goedkoper dan nu.
Dat is juist de discussie, je kunt geen los kaartje kopen met korting......

Dat is de keuze van de NS maar daar mag je best vraagtekens bij zetten.
Reputatie 7
Badge +4
Niemand beweert dat dat kan. Je kiest uit een kaartje tegen vol tarief of een eventuele korting met de chipkaart, waarbij je de kosten van de chipkaart meeneemt.
Papieren kaartjes met 40 procent korting zijn er niet en die komen ook niet terug. Zie dat maar als een fact of life. Je mag overal vraagtekens bij zetten, zolang je maar niet in de illusie leeft dat je de mogelijkheden daarmee verandert. Papieren kaartjes met korting zijn een gepasseerd station, of je er naar terugverlangt of niet.
Als deze kaartjes nog hadden bestaan had het Cissie ergernis bepaard. Natuurlijk is dat zo, ze had zich ook kunnen laten informeren hoe het zat na de invoering van het huidige stelsel. Verandering gaat altijd met weerstand gepaard, dat is een wetmatigheid in de sociale wetenschappen.
Bedankt voor de reacties! Dit maakt het wel duidelijker. Al moet ik zeggen dat ik bij mijn standpunt klantonvriendelijk blijf. Je kan toch niet van iemand verwachten eerst een anonieme ov kaart aan te schaffen á €7,50 x2 (voor moeder en zus) en dan nog alles erop zetten. Ik had de NS site geraadpleegd, maar daarop staat enkel het perspectief vanuit de persoonlijke ov chipkaart verteld. Het klantonvriendelijke zit hem in de moeite die je moet doen om met korting te reizen. Waarom moet dat tegenwoordig zo ingewikkeld? Zoals het vroeger was, is begrijpelijk, makkelijk en klantvriendelijk. Die €15 die ik al kwijt ben aan de anonieme kaart is gelijk aan de korting... Dat heeft dan toch geen zin/effect?! Kan haast niet de bedoeling zijn, lijkt me. Toch?

En vergeet de belachelijke administratiekosten niet die betaald moeten worden als de reiziger weer over zijn eigen geld wil kunnen beschikken.
Veel mensen reizen juist echter goedkoper met de chipkaart en hebben er dus belang bij.

Nonsens. Mensen die een gratis ov-chipkaart hebben gekregen reizen nog minimaal zo duur als voor juli 2014, zij die dat onding zelf hebben moeten aanschaffen zijn alleen al door die aanschafkosten duurder uit dan voorheen.
Je reist natuurlijk wel goedkoper op saldo omdat een los kaartje een extra toeslag van 1 euro kost.:D

Reageer