beantwoord

Samenreiskorting met NS flex

• 1 June 2021
  • 11 reacties
  • 1441 Bekeken

Hallo, kan iemand duidelijk uitleggen hoe het werkt en wie wat waar moet aanzetten?

Ik heb een NS Flex van 40% korting in daluren en weekend, € 5,- per maand.

Moet ik als ik iemand mee wil nemen, dat ergens aanzetten? Zo ja, waar? Ik heb een eigen OV kaart, waar het abonnement aan gekoppeld is.

En waar moet degene die meereist, die heeft ook een eigen OV kaart maar geen NS abonnement, dat aanmelden?

Kan dat gelijk voor een retourtje?

Pff, ik vind de website niet duidelijk, krijg bij 1 pagina ook foutmelding 404 pagina niet gevonden, die gaat over samenreiskorting met ns flex.

Alvast bedankt voor de hulp!

Groeten, Anneke

icon

Beste antwoord door Momo 1 June 2021, 21:10

Zelf hoef jij met een Dal Voordeel abonnement niets te doen met jouw kaart voor die Samenreiskorting. Degene die met jou mee reist moet op de kaart zonder abonnement (ik neem ook even aan dat je bedoelt dat die persoon ook geen Flex zonder abonnement heeft) op de kaart Samenreiskorting laden.

• Ik heb geen NS Flex, maar wel een OV-chipkaart

Je kunt in de daluren met bekenden met een NS-abonnement (uitgezonderd NS Flex Basis en Kids Vrij) of Studentenreisproduct meereizen. Voor je instapt, laad je Samenreiskorting op je OV-chipkaart bij de NS-kaartautomaat, de servicebalie of een OV-servicepunt.

Zo laad je Samenreiskorting op je OV-chipkaart bij de NS-kaartautomaat:

1. Houd je OV-chipkaart voor de kaartlezer
    2. Kies voor ‘Samenreiskorting’ en daarna voor de 1e of 2e klas
    3. Klik op 'Akkoord'
    4. Houd je OV-chipkaart opnieuw voor de kaartlezer

Je reist meteen met 40% korting in de daluren. Je korting is de hele dag geldig tot 4.00 uur de volgende dag. 35 minuten na het uitchecken gaat Samenreiskorting automatisch uit.

Let op: voor Samenreiskorting heb je minimaal € 10 saldo nodig. Laad eerst wat saldo bij als je niet genoeg hebt om te reizen.

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html

Samenreiskorting geldt per reis en gaat na uitchecken na 35 minuten vanzelf uit, je moet dan voor een volgende reis (bv de reis terug) weer opnieuw Samenreiskorting laden. Wel kun je bij het laden kiezen voor 1x of 2x Samenreiskorting, zo kun je dus voor 2 reizen laden. Kijk bij inchecken voor de 2e reis wel even op het incheckschermpje of er met korting gereisd wordt, gewoon even voor de zekerheid.

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Zelf hoef jij met een Dal Voordeel abonnement niets te doen met jouw kaart voor die Samenreiskorting. Degene die met jou mee reist moet op de kaart zonder abonnement (ik neem ook even aan dat je bedoelt dat die persoon ook geen Flex zonder abonnement heeft) op de kaart Samenreiskorting laden.

• Ik heb geen NS Flex, maar wel een OV-chipkaart

Je kunt in de daluren met bekenden met een NS-abonnement (uitgezonderd NS Flex Basis en Kids Vrij) of Studentenreisproduct meereizen. Voor je instapt, laad je Samenreiskorting op je OV-chipkaart bij de NS-kaartautomaat, de servicebalie of een OV-servicepunt.

Zo laad je Samenreiskorting op je OV-chipkaart bij de NS-kaartautomaat:

1. Houd je OV-chipkaart voor de kaartlezer
    2. Kies voor ‘Samenreiskorting’ en daarna voor de 1e of 2e klas
    3. Klik op 'Akkoord'
    4. Houd je OV-chipkaart opnieuw voor de kaartlezer

Je reist meteen met 40% korting in de daluren. Je korting is de hele dag geldig tot 4.00 uur de volgende dag. 35 minuten na het uitchecken gaat Samenreiskorting automatisch uit.

Let op: voor Samenreiskorting heb je minimaal € 10 saldo nodig. Laad eerst wat saldo bij als je niet genoeg hebt om te reizen.

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html

Samenreiskorting geldt per reis en gaat na uitchecken na 35 minuten vanzelf uit, je moet dan voor een volgende reis (bv de reis terug) weer opnieuw Samenreiskorting laden. Wel kun je bij het laden kiezen voor 1x of 2x Samenreiskorting, zo kun je dus voor 2 reizen laden. Kijk bij inchecken voor de 2e reis wel even op het incheckschermpje of er met korting gereisd wordt, gewoon even voor de zekerheid.

Super bedankt, het is me nu duidelijk!

Goed dat ik dit lees. Kreeg toch echt de indruk op de dag van reizen samenreiskorting aan te moeten zetten in mijn ns of de app. Heb zelf ook een persoonlijke ov chipkaart. Degene die dus met me mee reist moet dan op zijn anonieme kaart samenreiskorting en voldoende saldo erop zetten en dan kunen we dus samen reizen?

Reputatie 7
Badge +4

Voldoende saldo om de reis aan het eind te kunnen betalen en ook genoeg om in te kunnen checken. Samen reiskorting er op en klaar.

Voldoende saldo om de reis aan het eind te kunnen betalen en ook genoeg om in te kunnen checken. Samen reiskorting er op en klaar.

Oh ja dat inchecken. Is dan 10 euro he voor op de anonieme kaart. Heb zelf dan dal voordeel flex.

Reputatie 7
Badge +3

Je moet dan minimaal €10 op de kaart hebben staan, want dat is het inchecktarief wat van de kaart wordt gehaald bij inchecken met Samenreiskorting, waarna vervolgens de ritprijs wordt verrekend. Als je een lange reis maakt waarbij de prijs van de reis met 40% korting meer is dan €10 moet je genoeg op de kaart hebben staan om die reis te kunnen betalen. Ga je bv van Groningen naar Leiden dan is de prijs met 40% korting €16,44 dus moet je genoeg saldo op de kaart hebben om dit te kunnen betalen. Heb je hiervoor niet genoeg saldo dan kun je niet uitchecken, krijg je de melding dat het saldo te laag is. Maar als het goed is staan er bij stations met poortjes binnen het poortjesgebied kleinere automaten waarbij je eventueel nog saldo kan opladen mocht je te weinig saldo hebben om uit te checken.

Maak je een kortere reis waarbij de ritprijs met de korting minder dan €10 is, dan is die €10 saldo genoeg.

Badge +3

Het inchecktarief met Samenreiskorting is €10 inderdaad, maar een kaart mag €4 in de min komen dus voor een korte reis (ritprijs minder dan €10) zou €6 saldo genoeg zijn.

Met de kans dat je daarna niet kunt overstappen of uitchecken, want bij een overstap is opnieuw het inchecktarief nodig omdat bij de uitcheck het gereisde deel wordt afgerekend en een poortje/paaltje natuurlijk niet weet dat je daarna nog verder wilt reizen.

Om dat soort situaties te voorkomen is automatisch opladen (met €10 per keer) een goede optie, al zou ik dat niet doen bij een anonieme kaart want dan ben je de klos als je de kaart verliest of iemand anders ermee aan de haal gaat.

Reputatie 3

dus voor een korte reis (ritprijs minder dan €10) zou €6 saldo genoeg zijn.

Dat dacht ik ook, maar dat is lastiger dan het lijkt. NS-automaten laten je bij een saldo van minder dan 10 euro namelijk geen samenreiskorting op de kaart laden, zonder dat je tot minstens 10 euro opwaardeert.

Bij een saldo van 10 euro en samenreiskorting zou je wel een rit van maximaal 14 euro kunnen maken en nog steeds uit kunnen checken. 

Reputatie 7
Badge +3

Met een persoonlijke kaart kun je inderdaad €4 in de min staan, maar dat kan meen ik bij een anonieme kaart niet. Lea65 heeft het er over dat de persoon die meereist een anonieme kaart heeft, dus dan moet er echt minstens €10 op staan.

Reputatie 3

Met een persoonlijke kaart kun je inderdaad €4 in de min staan, maar dat kan meen ik bij een anonieme kaart niet. 

Met een anonieme ov-chipkaart kun je ook gewoon 4 euro in de min staan en (zonder samenreiskorting) kun je met 16 euro inchecken bij NS. Bij bijvoorbeeld Arriva lukt dit al vanaf 6 euro. 

Badge +3

Met een anonieme kaart lukt het ook (eigen ervaring), althans voor bus/tram/metro.

Met €0 saldo kan je dus gewoon één (niet al te lange) BTM rit maken. Had op de mijne ooit uiteindelijk -€ 3,20 of zo toen hij verliep.

Haha, dank @FFFF en blijkbaar is voor automatisch opladen tegenwoordig ook een persoonlijke kaart nodig, wel zo safe!

Reageer