beantwoord

Samenreiskorting niet meer mogelijk via Arriva oplaadpunt?

• 30 december 2016
  • 20 reacties
  • 7107 Bekeken

Gisteren wilde ik met mijn vrouw een reisje maken van Venray naar Maastricht. Toen ik de samenreiskorting op de kaart wilde zetten van mijn vrouw bleek dat niet mogelijk. Navraag bij Arriva leverde op dat de NS dat niet wilde. Toen ik de NS Klantenservice belde, bleek dat te kloppen. Dat kan alleen nog maar bij een NS oplaadpunt en die hebben we niet meer in Venray.
Dat slaat helemaal nergens op. Ik heb recht op samenreiskorting en daar heeft de NS maar voor te zorgen.
We worden in het oosten en zuiden van ons land steeds meer benadeeld omdat we met verschillende vervoerders reizen.
Volgens mij was de afspraak bij het invoeren van de OV kaart en verschillende vervoerders dat het kostenneutraal zou zijn.
Het lijkt er niet meer op.
icon

Beste antwoord door Sivan NS 23 februari 2017, 14:38

Ik heb zojuist vernomen dat Samenreiskorting inmiddels ook te koop is via de Arriva-automaten. Je kunt dus op zowel de automaat van NS als van Arriva Samenreiskorting op de kaart laden.
Bekijk origineel

20 reacties

Hey kruud, ik kan me voorstellen dat je baalt dat het niet mogelijk was om Samenreiskorting op de kaart te zitten op station Venray. Het klopt dat het op dit moment nog niet mogelijk is om via een Arriva-automaat Samenreiskorting te activeren. NS is daar niet verantwoordelijk voor, maar ik weet wel dat ze bij Arriva bezig zijn om dit mogelijk te maken. Voor nu kun je het beste de gemiste korting via de klantenservice van Arriva terugvragen. Hier vind je de contactgegevens. Hopelijk zal Arriva hier z.s.m. voor zorgen!
Wel vreemd dat de klantenservice van Arriva aangaf dat de NS het niet wilde en de klantenservice van de NS gisteren aangaf dat ik het via hun zou terugkrijgen.
Ik snap dat dat verwarrend is. NS gaat niet over de kaartautomaten van Arriva dus dit probleem zal Arriva aan moeten pakken. Als je korting hebt gemist op het traject van NS, dan kun je dat ook bij NS terugvragen. Je hebt bij de overstap in Roermond echter wel de optie om bij een kaartautomaat van NS Samenreiskorting te activeren. Heb je daar nog vragen over?
Reputatie 6
Badge +1
Maar aan in Roermond samenreiskorting activeren heb je niet veel Minke. 1) je mist je overstap en bent daardoor een half uur latet, en 2) je bent niet goedkoper uit omdat de langeafstandskorting verbroken wordt.
In dit geval is samenreiskorting alleen nog nuttig voor de terugweg.

Wat er aan de hand is met die automaten is het volgende: stations zijn van Prorail, maar alles waar geld mee te verdienen is, is van NS. Daaronder vallen kaartjes- en snoepautomaten. NS vraagt van de regionale vervoerders een bizarre huurprijs voor de kaartjesautomaten. Arriva weigert dat te betalen. Vervolgens plaatst Arriva haar eigen automaat, die minder opties heeft. Ik vraag me eerlijk gezegd af of Arriva die samenreiskorting kán fixen. Tot nu is die bij geen enkele Arriva-automaat verkrijgbaar.
Het klopt dat Samenreiskorting activeren in dat geval niet voordelig is. Arriva heeft zelf inderdaad zelf automaten, de optie van Samenreiskortingoptie moeten ze nog in de automaat plaatsen.
Het is momenteel nog niet mogelijk om via Arriva-automaten in Limburg Samenreiskorting te activeren. Arriva en NS zijn samen een traject gestart om dit alsnog mogelijk te maken. Tot die tijd kan de gemiste korting via de klantenservice van de vervoerder waarmee gereisd is, in dit geval Arriva, worden teruggevraagd. Reist men bij NS dan kan men normaliter bij de NS automaat op het station waar men start of overstapt op NS de samenreiskorting laden. Mocht het nou voorkomen dat iemand dit niet heeft begrepen (bij een overstap vanaf een Arriva lijn), kan Klantenservice vanuit coulance hier ook voor het NS deel van de reis korting te verlenen.
Graag reageer ik nog even op dit topic.

Kruud geeft aan dat NS klantenservice heeft aangegeven dat restitutie via NS zou lopen. Restitutie moet worden verleend door de vervoerder. In dit geval Arriva.

Het is momenteel inderdaad nog niet mogelijk om via een Arriva-automaat in Limburg Samenreiskorting te activeren. Arriva en NS zijn samen een traject gestart om dit alsnog mogelijk te maken. Tot die tijd kan de gemiste korting via de klantenservice van de vervoerder waarmee gereisd is, in dit geval Arriva, worden teruggevraagd. Reis je bij NS dan kun je normaliter bij de NS automaat op het station waar je jouw reis start of overstapt op NS de Samenreiskorting laden.
Als je de Samenreiskorting alsnog laad bij een overstap naar de NS, verlies je dan niet je lange afstandskorting waardoor je uiteindelijk mogelijk meer betaald dan als je de reis afgemaakt zou hebben op vol-tarief?

En vergoedt, in dat geval, de NS klantenservice ook in dit geval de samenreiskorting (als je deze niet laadt vanwege bovenstaande) of moet je de samenreiskorting wel laden en kan je het vervallen van de lange afstandskorting ook terugvragen bij de NS klantenservice?
ter info:
Op samenreiskorting

Staat:
Samenreiskorting is alleen verkrijgbaar bij de NS-kaartautomaat, NS-servicebalie en bij verkoopautomaten van andere treinvervoerders.

en

Samenreiskorting is geldig bij NS en bij de andere treinvervoerders.

Misschien is het handig om op deze pagina ook te vermelden dat als de samenreiskorting niet beschikbaar is op de kaartautomaat van een andere vervoerder dat de extra kosten dan achteraf via de klantenservice van die vervoerder teruggevraagd kunnen worden.
Ga ik meteen voor je navragen, Marv.
Dal Voordeel abonnement voordelen:

• 40% korting op werkdagen van 09.00 tot 16.00 uur en van 18.30 tot 6.30 uur, in het weekend en op feestdagen
• 40% korting voor maximaal 3 medereizigers in de daluren
• Na het eerste jaar maandelijks opzegbaar
• Het abonnement is geldig bij alle treinvervoerders

Misschien is het wel handig dit mailbericht aan te passen omdat de laatste regel niet waar is.
Reputatie 6
Badge +1
De regel is wel waar, u kunt met korting reizen. er zou alleen toegevoegd moeten worden dat op sommige stations samenreiskorting laden niet mogelijk is.
Dus is het niet mogelijk bij alle vervoerders.
Reputatie 6
Badge +1
Het abonnement is geldig bij alle vervoerders. Dat is precies wat er staat. Verder is samenreiskorting ook geldig bij alle vervoerders.
Er is een technische beperking dat niet alle automaten dat product kunnen laden. Dat is iets anders dan dat het abonnement niet geldig zou zijn.
De vraag staat nog steeds uit, Marv. Ik heb gisteren een reminder verstuurd.
Ik heb zojuist vernomen dat Samenreiskorting inmiddels ook te koop is via de Arriva-automaten. Je kunt dus op zowel de automaat van NS als van Arriva Samenreiskorting op de kaart laden.
Beste Sivan NS,
Gisteren heb ik de samenreiskorting niet kunnen vinden in de Arriva-kaartautomaat van Schin op Geul! Is de aanpassing niet op alle automaten doorgevoerd?
Deze moet je bij alle Arriva automaten kunnen laden. Ik wil je vragen om contact op te nemen met Arriva om dit probleem door te geven zodat dit kan worden opgelost.
En het kan nog steeds niet. Cuijk biedt de optie niet. Ook niet met kopen van een kaartje.
Heb je al contact gehad met Arriva hierover Nath?

Reageer