beantwoord

Samenreiskorting niet op kaartautomaat

  • 27 December 2022
  • 12 reacties
  • 382 Bekeken

Ik heb een OV Chipkaart en wil met iemand meereisen met een Dal voordeel abonnement. Volgens de gebruiksaanwijzing moet ik op de kaartjesautomaat kiezen voor de optie “samenreiskorting” echter ik deze optie kan op verschillende automaten in verschillende stations niet vinden.

icon

Beste antwoord door Daniel 27 December 2022, 15:12

Bekijk origineel

12 reacties

U moet zelf gewoon op uw abonnement reizen, degene die meereist moet samenreiskorting op zijn kaart zetten. 

Reputatie 7
Badge +4

Heeft u misschien een Flexabonnement? :Dan moet u het op de app instellen. Het kaartautomaat is in dit geval voor mensen die reizen op saldo.

Wellicht ten overvloede: Samenreiskorting wordt niet gestapeld. Als u al veertig procent korting vanwege uw abonnement zou hebben, dan komt daar niet nog eens 40 procent bij als u samenreist. Als u al veertig procent korting heeft vanwege bijvoorbeeld Dalvoordeel, dan is samenreiskorting niet nodig.

Reputatie 7
Badge +2

Dat werkt alleen zo als je een chipkaart op saldo hebt. Als er NS Flex op je chipkaart staat kan je de samenreiskorting niet bij de automaat laden, maar moet je dat in de app of op Mijn NS aanzetten.

Er staat géén NS Flex op mijn chipkaart.  Ik begrijp dat de 40% niet gestapeld kan worden. Ik heb geen korting maar wil profiteren van het Dal uren abonnement van mijn (mee reizende) partner.

Reputatie 7
Badge +3

Vreemd dat het niet op de automaat te vinden is. Laatst had iemand hetzelfde probleem.

Voor nu zou u een e-ticket met Samenreiskorting kunnen kopen: Enkele Reis of Retour.

hoe vink ik het aan op mijn eigen kaart, ik reis  op saldo

 

Reputatie 7
Badge +3

Als u een e-ticket koopt, reist u niet met uw OV-chipkaart. U moet het bedrag direct voldoen met bv. iDeal. Er wordt dan dus ook geen saldo van uw kaart afgeschreven.

Reizen met een e-ticket lost het achterliggende probleem niet op, maar biedt in elk geval de mogelijkheid om nu te reizen.

Reputatie 7
Badge +4

Dit lukt niet?

Zo laad je Samenreiskorting op je OV-chipkaart bij de NS-kaartautomaat:

  1. Houd je OV-chipkaart voor de kaartlezer.
  2. Kies voor 'Samenreiskorting' en daarna voor de 1e of 2e klas.
  3. Klik op 'Akkoord'
  4. Houd je OV-chipkaart opnieuw voor de kaartlezer.

Heeft u ooit Flex gehad en Flex niet verwijderd? Dan verschijnt deze optie niet.

 

Inderdaad nu al verschillende keren (met voldoende saldo) kaart voor de NS-kaartautomaat gehouden maar helaas geen optie SAMENREISKORTING enkele maanden geleden was dot wel het geval.

Het lijkt hetzelfde als de melding van https://community.ns.nl/members/mrfreeze-27710 hierboven.

Overigens  kan ik op de NS app onderstaande advies van de NS niet uitvoeren omdat de optie Samenreiskorting er n iet bij staat.

 

Zo zet je Samenreiskorting aan in de NS-app:

  1. Open de NS-app.
  2. Klik op ´Meer´ en daarna ´Mijn NS´
  3. Log in op Mijn NS.
  4. Kies de OV-chipkaart waarmee je gaat reizen.
  5. Scroll naar beneden en kies bij Samenreiskorting voor ´Aanzetten´
  6. Klik op ´Bevestigen´
Reputatie 7
Badge +4

Als u een kaart heeft met reizen op saldo zal dit ook niet werken, want hiervoor moet u nou net wel weer  Flex op uw kaart hebben staan.

Dat is helder. Dank voor alle antwoorden

Badge +3

Misschien handig om te vermelden op welk station dit was, en heb je een persoonlijke of anonieme kaart?

Het lijkt dus vaker voor te komen (bij reizen op saldo zonder abonnement).

Reageer