beantwoord

Samenreiskorting niet te laden met Traject Vrij abonnement?

• 21 maart 2018
  • 9 reacties
  • 202 Bekeken

Ik wilde vanavond gebruik maken van de samenreiskorting van mijn man (oud daluren abonnement met korting na 09:00 's ochtends). Ik kon bij de NS automaat echter geen optie vinden om de samenreiskorting op mijn kaart te laden. Nu heb ik een traject vrij abonnement, is dit waarom ik dit product niet kan laden?
icon

Beste antwoord door Maarten86 21 maart 2018, 23:30

Sinds 1 januari 2016 (dus alweer een dikke twee jaren) gelden voor de Samenreiskorting de daluren en niet, zoals voor die datum, de voordeeluren. Vóór 1 januari 2016 kon u inderdaad met Samenreiskorting in de middagspits met 40% korting reizen, maar sinds die datum kan dat niet meer (ook al reist uw man met een oud Voordeelurenabonnement).

Het klopt inderdaad dat tot het begin van dit jaar de Samenreiskorting ook op OV-chipkaarten met abonnementen was te laden. Waarschijnlijk was dit een overblijfsel van de situatie die tot 1 januari 2016 nog gold. Sinds kort kan de Samenreiskorting niet meer op OV-chipkaarten met abonnementen worden geladen. Maar u heeft er al een tijdje niets meer aan. In de middagspits reist u tegen vol tarief.
Bekijk origineel

9 reacties

Hoi AnneTrajectvrij,

Welkom op het NS Serviceforum 🙂 Met je Traject Vrij abonnement heb je dezelfde korting als met Samenreiskorting.
Reputatie 7
Badge +3
Waarom zou je met een Traject-Vrij nog samenreiskorting willen laden? Binnen je traject reis je zonder extra kosten en buiten je traject reis je in de daluren al met 40% korting. Alleen buiten je traject reis je in de spits op vol tarief maar dan zou je ook niet met samenreiskorting kunnen reizen. Daarnaast reis je met Traject-Vrij niet op saldo maar op rekening.

Dat zal ook de reden zijn dat je met Traject-Vrij geen samenreiskorting kan laden.
Reputatie 4
Sinds 1 januari 2016 (dus alweer een dikke twee jaren) gelden voor de Samenreiskorting de daluren en niet, zoals voor die datum, de voordeeluren. Vóór 1 januari 2016 kon u inderdaad met Samenreiskorting in de middagspits met 40% korting reizen, maar sinds die datum kan dat niet meer (ook al reist uw man met een oud Voordeelurenabonnement).

Het klopt inderdaad dat tot het begin van dit jaar de Samenreiskorting ook op OV-chipkaarten met abonnementen was te laden. Waarschijnlijk was dit een overblijfsel van de situatie die tot 1 januari 2016 nog gold. Sinds kort kan de Samenreiskorting niet meer op OV-chipkaarten met abonnementen worden geladen. Maar u heeft er al een tijdje niets meer aan. In de middagspits reist u tegen vol tarief.
Dat het niet kan bij Traject Vrij is een technisch verhaal. Het Traject Vrij-product op de OV-chipkaart wordt in alle gevallen aangesproken bij het in-checken voor een treinreis, ook wanneer het om een reis buiten het afgekochte traject gaat. Technisch is het niet mogelijk om dat ter plekke te bepalen, dat wordt naderhand gedaan. Om diezelfde reden krijg je reizen buiten het traject op factuur in plaats van op saldo. De berekening of er binnen het traject gereisd is, kan pas naderhand in een zogenaamde backoffice worden verwerkt.

Bij reguliere reisproducten (niet op rekening) is het een businesskeuze om het wel of niet mogelijk te maken.
Dank voor de reacties. Lekker zakkenvullen dus voor de NS als de samenreiskorting niet kan met een trajectvrij abonnement. Met dat oude daluren abonnement zou er samenreiskorting moeten zijn maar uiteraard is dat stiekem wegbezuinigd. Word ik als reiziger blij van....
Reputatie 7
Dank voor de reacties. Lekker zakkenvullen dus voor de NS als de samenreiskorting niet kan met een trajectvrij abonnement. Met dat oude daluren abonnement zou er samenreiskorting moeten zijn maar uiteraard is dat stiekem wegbezuinigd. Word ik als reiziger blij van.... Volgens mij lees je de reacties niet goed, je krijgt al standaard 40% korting in de daluren, die hoef je niet extra op te laden als samenreiskorting.

Traject Vrij
Onbeperkt reizen op een vast traject
Met Traject Vrij reist u onbeperkt op 1 traject, elke dag, de hele dag. Op alle andere trajecten krijgt u 40% korting buiten de spits, in het weekend en op feestdagen.

De voordelen op een rij
* Onbeperkt reizen op een vast traject
* 40% korting buiten de spits, in het weekend en op feestdagen op alle overige trajecten
* Reizen op rekening buiten uw vaste traject. Geen saldo nodig.
* Samenreiskorting: 40% korting voor 3 medereizigers
Ja ik weet hoe mijn eigen abonnement werkt. De vraag was waarom ik de samenreiskorting niet kan laden aangezien ik met mijn man met korting mee zou moeten kunnen reizen. Dit kan blijkbaar dus niet meer. Moet ik het nog verder samenvatten? WInst voor NS.
U reist dus zelf ook al met korting in de daluren. Samenreiskorting is daarbij overbodig.
Reputatie 7
Badge +3
Volgens mij lees je de reacties niet goed, je krijgt al standaard 40% korting in de daluren, die hoef je niet extra op te laden als samenreiskorting.

U reist dus zelf ook al met korting in de daluren. Samenreiskorting is daarbij overbodig.

Het gaat om de middagspits. Haar man heeft een voordeelurenkaart (geen middagspits), waarmee je tot 1-1-2016 ook mensen met samenreiskorting kon meenemen in de middagspits. Nu dus niet meer.

Reageer