beantwoord

Samenreiskorting niet verwerkt

• 20 december 2015
  • 14 reacties
  • 275 Bekeken

Reputatie 2
Vanochtend 1e klas gereisd vanaf Amsterdam CS via Utrecht naar Deventer. Ik heb een OV-jaarkaart, mijn partner een anonieme OV-kaart. Op Amsterdam CS samenreiskorting 1e klas geplaatst op de OV-kaart van mijn vrouw. Echter, in Deventer zagen we dat het volledige bedrag (28 euro) afgeschreven en niet de 17 euro als kortingsbedrag. Daarna thuis in Deventer, de NS-klantenservice gebeld. Men kon daar nog niet in het system zien wat er afgeschreven was. We moesten morgen maar terugbellen. Dit vind ik niet echt klantviendelijk.
Wat is de snelste weg om dit op te lossen?
Jellek
icon

Beste antwoord door Pe_pe 20 december 2015, 15:39

De transactiegegevens worden pas ergens in de komende 24 uur verwerkt. Eerder zal men er zeker niets aan doen. Uw vrouw had niet alleen bij het uitchecken, maar ook bij het inchecken op moeten letten: Bij het inchecken geeft het schermpje aan met welk reisproduct er wordt ingecheckt. Door meteen weer uit te checken had voorkomen kunnen worden dat ze te veel moest betalen en had uitgezocht kunnen worden wat er mis ging.
Bekijk origineel

14 reacties

De transactiegegevens worden pas ergens in de komende 24 uur verwerkt. Eerder zal men er zeker niets aan doen. Uw vrouw had niet alleen bij het uitchecken, maar ook bij het inchecken op moeten letten: Bij het inchecken geeft het schermpje aan met welk reisproduct er wordt ingecheckt. Door meteen weer uit te checken had voorkomen kunnen worden dat ze te veel moest betalen en had uitgezocht kunnen worden wat er mis ging.
Reputatie 2
Ik wens allereerst niet op deze botte manier aangesproken te worden. De fout ligt absoluut zeker niet bij ons, maar bij de (nieuwe) software op station Deventer. Op Amsterdam CS hebben we bij de automaat keurig de keuze 1e klas en Samenreiskorting ingesteld. De mevrouw van de NS-klantenservice bevestigde vanochtend via de telefoon dat die keuze ook in haar gegevens te herkennen was. Voor dat onderdeel is het dus niet nodig om 24-uur te wachten. Misschien kan dergelijke informatie op de NS-website geplaatst worden. Dan is dat tevens bij een ieder bekend.
Wie bent u eigenlijk, Pe_pe? Zo te zien geen NS-moderator. Daar heb ik betere ervaringen mee.:)
U wilde weten wat de snelste manier was om het op te lossen en dat is opletten bij het inchecken en niet pas bij het uitchecken. Maar goed, als u liever wilt horen dat iemand het vervelend vindt om te moeten lezen dat uw ervaringen met de Samenreiskorting niet positief zijn en meer van dat soort wollige dooddoeners, zult u inderdaad op een moderator moeten wachten.
Reputatie 2
Geachte man/vrouw, we hebben opgelegd bij het inchecken!!!!!!. Dat wordt bevestigd door de mevrouw van de NS-klantenservice. Lezen is ook een vak! Helaas is het zo dat je pas bij het uitchecken definitief te LEZEN is welk bedrag er afgeschreven wordt. Daar kan ik verder niets aan doen. We gebruiken al twee jaar Samenreiskorting, op hetzelfde traject en dat ging altijd goed. Het lijkt erop dat u de Samenreiskorting zelf bedacht hebt en niet tegen een kritische opmerking kunt. Ik wacht de echte deskundigen af.
Reputatie 7
Badge +3
De fout ligt absoluut zeker niet bij ons, maar bij de (nieuwe) software op station Deventer.
De software die gebruikt wordt is overal hetzelfde, er bestaat geen aparte software voor Deventer.

Verder klopt de opmerking van pe_pe dat bij het inchecken op het schermpje te zien is of er wel/niet met samenreiskorting wordt gereisd.
Reputatie 2
De opmerking van de mevrouw van de NS-helpdesk zegt vanochtend dat wij gelijk hebben. Raar. hè? Waarom bestaat er dan een restitutie-regeling voor fouten in het systeem? Ik zie hiervan meerdere voorbeelden op het Forum. Dat is ook wat de mevrouw van de helpdesk ons verteld heeft: kom morgen maar terug, dan kunnen we bepalen welk bedrag we terug gaan storten.
Het lijkt wel of mensen van de It afdeling die verantwoordelijk is voor dit system, het NS forum gekaapt hebben om elke vorm van kritiek te weerleggen.
Ik wens allereerst niet op deze botte manier aangesproken te worden.
Sorry, maar ik vind je eigen reacties toch ook niet bepaald vriendelijk en met een hoop GESCHREEUW!!!1!!!.

In principe is op het display inderdaad af te lezen of het kortingstarief wordt toegepast of niet. Deze kan "vol tarief", "40% korting", "20% korting" en "gratis" aangeven, afhankelijk van het aanwezige product.

Er zit tijd tussen het plaatsvinden van een handeling bij een kaartautomaat cq. poortje en het zichtbaar zijn van die handeling in de backend van TransLink en de vervoerders. Het kan daarom tot maximaal 24 uur duren voordat de klantenservice alle informatie kan zien. Je kunt dus contact zoeken met de klantenservice per telefoon morgen, of wachten tot hier een moderator voorbij komt die gaat vragen naar een OV-chipkaartnummer per privebericht (zet deze niet in een openbare reply).

Of dat klantvriendelijk of niet is, is een volgende. En "simpele" klantenservicemedewerker heeft niet veel meer mogelijkheden dan wachten tot de informatie in de backend zichtbaar is, of ze nou op de kop gaan staan of niet.

Ik zal niet de persoon zijn die roept dat het je eigen schuld is, maar ik vind het ook niet gepast om direct "de software" de schuld te geven. Laat de klantenservice het even uitzoeken, en zodra er duidelijk is wat er precies is gebeurd kunnen we eventueel iemand de schuld gaan geven. Voor zover dat enig nut heeft.
Jelle, Pe_Pe is een forumlid met erg veel kennis over het reizen met NS. De informatie die hij heeft gegeven is correct, en naar mijn idee niet bot (bedoeld). Aangezien veel vragen op dit forum door andere forumleden wordt beantwoord, is de kans groot dat ook jouw vraag door een van je medeforumleden wordt opgepakt. Mocht je dit niet prettig vinden, dan kun je ook altijd even wachten op een moderator, of bellen met onze Klantenservice (na 24 uur). Net als Henk NL zou ik het waarderen als je wil letten op je manier van reageren. Niemand in dit topic heeft kwaad in de zin.

Je mag voor nu mij in via een privébericht de kaartgegevens van jullie beiden doorgeven: dan kijk ik even mee. Dit kun je doen door op mijn naam en 'Stuur bericht' te klikken.
Reputatie 2
Tja, vanmiddag opnieuw contact gehad met de NS-klantenservice. Het te veel afgeschreven geld (ruim 10 euro) zal binnen 4 weken overmaakt worden. En dat allemaal terwijl ik volgens een aantal forumleden die - vanuit hun eigen belang ? - uitgaan van een feilloos softwaresysteem, onzin verkondig.Wie is hier nu gestoord? Prettige kerstdagen allemaal, trouwens!
Ik zal niet de persoon zijn die roept dat het je eigen schuld is, maar ik vind het ook niet gepast om direct "de software" de schuld te geven. Laat de klantenservice het even uitzoeken, en zodra er duidelijk is wat er precies is gebeurd kunnen we eventueel iemand de schuld gaan geven. Voor zover dat enig nut heeft.

Het probleem lijkt opgelost, wat is het praktisch nut verder van iets of iemand de schuld moeten geven?
Reputatie 2
Het problem lag toch bij mij/ons?
Dat heb ik niet geschreven in ieder geval. Ik snap de hele behoefte om jou dan wel het systeem de schuld te geven niet zo goed. Het moet opgelost worden, is opgelost, en daarmee wat mij betreft afgedaan? En als het inderdaad een technisch probleem is kan daarover een melding worden gemaakt.
Maar is de oorzaak ook bekend of wordt er alleen restitutie gegeven zonder het eventuele probleem op te lossen zodat dit vaker kan gebeuren ?
Het problem lag toch bij mij/ons?

Dat heeft niemand beweerd. We hebben alleen aangegeven dat uw vrouw het probleem al op had kunnen merken bij het inchecken.

Verder zijn Henk_NL en ondergetekende onder de laatste forumleden die zouden beweren dat de software bij NS feilloos werkt.

Reageer