beantwoord

samenreiskorting op de eoa manier niet gelukt

  • 20 April 2023
  • 8 reacties
  • 161 Bekeken

Partner heeft ov chipkaart gekoppeld aan Daluren abonnement, en samenreiskorting geactiveerd in NS app.

Ik heb geen abonnement maar wel OV chipkaart en gekoppeld aan MijnNS, in NS app ook samenreiskorting geactiveerd.

Afgelopen paasweekend samen gereisd van Haarlem naar Hengelo.

We zijn met onze OV chipkaart door de poortjes gegaan, mijn partner eerst en toen ik.

Bij mij is de korting er echter niet af gegaan, had nog ik iets anders van te voren moeten doen?Ā 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 20 April 2023, 19:06

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

HoiĀ HuibertsVolkstuin,

Uw partner hoeft Samenreiskorting niet te activeren. Hij/zij hoeft alleen maar in- en uit te checken met de OV-chipkaart waar het abonnement op staat.

Als u zelf op saldo reist, moet u Samenreiskorting activeren bij een kaartautomaat. Daarbij kunt u aangeven of dit voor Ć©Ć©n of voor twee reizen geactiveerd moet worden. Als u daarna in de daluren incheckt, zou de korting wel berekend moeten worden.

Activeren in de NS-app is alleen bedoeld voor Flex-abonnementen. Als u Flex Basis heeft (reizen op rekening zonder kortingsabonnement), dan zou het wel moeten werken. U moet het wel op de dag van reizen activeren. 's Nachts wordt het automatisch gedeactiveerd.

Badge +3

Als u zelf op saldo reist, moet Samenreiskorting geactiveerd worden bij een kaartautomaat. Activeren in de NS-app is alleen bedoeld voor Flex-abonnementen.

Bij reizen op saldo wordt de optie voor Samenreiskorting toch helemaal niet getoond in Mijn NS (website en app)? Als dat wel zo is lijkt me dat een fikse bug.

Reputatie 7
Badge +3

Dat dacht ik ook, maar weet ik niet 100% zeker. Kan het ook niet checken, want ik reis niet op saldoĀ šŸ™‚

Vorige reactie nog iets aangevuld.

Badge +3

Dat dacht ik ook, maar weet ik niet 100% zeker. Kan het ook niet checken, want ik reis niet op saldoĀ šŸ™‚

Heb een kaart op saldo (met los OV-fiets abonement) en die toont de opties Klassewissel en Samenreiskorting niet.

Dat het bij (Flex) Dal Voordeel getoond wordt (bij de partner) is op zich ook overbodig, maar dat is een ander issue.

Denk dat je wel eens gelijk kunt hebben met je aanvulling (vorige dag geactiveerd).

Bedankt voor het meedenken.

Dus voortaan dit blijkbaar toch eerst activeren voordat ik incheck.

Samenreiskorting staat bij instellingen, onder product.

Ā 

Badge +3

U kunt daar Samenreiskorting niet activeren. Die optie zorgt er alleen voor dat in de reisplanner de ritprijzen met korting worden weergegeven, maar heeft geen enkele invloed op wat in de praktijk in rekening wordt gebracht.

Om Samenreiskorting te activeren bij reizen op saldo laadt u het product Samenreiskorting op uw kaart bij een kaartautomaat, of koopt u een e-ticket met Samenreiskorting. Zie www.ns.nl/samenreiskorting.

Dank!

Ik had serieus gedacht dat het vtv aanzetten in de app, dit alsnog moeten activeren bij een automaat, overbodigĀ zou maken. In de meegestuurde link is de info (voor mij) toch daaroverĀ  niet duidelijk genoeg.

" Reis je mee met een familielid, vriend of collega die een NS-abonnement heeft? Met Samenreiskorting krijg je 40% korting op je ritprijs in de daluren. Zet Samenreiskorting aan in de NS-app, in Mijn NS of laad het op je OV-chipkaart via de NS-kaartautomaat"Ā 

Zo lijkt voor mij dat het aanzetten inĀ Mijn NSĀ omgeving genoeg is.

Nu moet je toch extra reistijd incalculeren, want daarna moet je naar de automaat om te activeren, en dat staat er niet.Ā 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben met je eens dat het wel iets duidelijker zou kunnen. Bovenaan de pagina wordt een algemeen verhaal gehouden. Daaronder, onder het kopje ā€˜Samenreiskorting: als je met iemand meereistā€™, wordt uitgesplitst hoe je dit moet doen voor de verschillende mogelijke situaties.
Bij de optie ā€˜Ik heb geen NS Flex, maar wel een OV-chipkaartā€™ staat vervolgens:

Je kunt in de daluren met bekenden met eenĀ NS-abonnementĀ (uitgezonderd NS Flex Basis en Kids Vrij) of Studentenreisproduct meereizen. Voor je instapt, laad je Samenreiskorting op je OV-chipkaart bij de NS-kaartautomaat, de servicebalie of een OV-servicepunt.

Ā 

Overigens kost het laden van de Samenreiskorting bij de automaat nog geen minuut.

Reageer