beantwoord

Samenreiskorting op heenreis wel, maar op terugreis niet ?

• 24 August 2015
  • 9 reacties
  • 381 Bekeken

Ik ben 22-8-15 van Nijmegen naar Den Haag gegaan (2de kl), met anonieme OV kaart, de meereiskorting voor 22-08 aangezet. Op de heenweg zag ik dat 12,10 werd afgeboekt (dit is correct). Maar op de terugreis werd er 20,20 afgeboekt (vol tarief). Na checken van de OV kaart via oplaadpunt staat er een leesfout bij inchecken op terugweg (zoiets als: dit is een regionaal reisproduct dat niet is herkend).
Dit is vreemd en kost me 8,10 euro. Hoe kan ik dit claimen?
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 24 August 2015, 16:07

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Sowieso goed om te weten: samenreiskorting vervalt automatisch 35 minuten na het uitchecken. Dat staat ook duidelijk op http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/samenreiskorting.html. U had dus voor de terugweg opnieuw samenreiskorting moeten laden.
Maar wellicht komt er zo een NS-medewerker langs die iets voor u kan betekenen.
OK, ik heb het gelezen. Jammer dat bij het opladen van de samenreiskorting alleen de datum wordt weergegeven en geen enkele melding dat dit voor slechts 1 enkele reis geldig is. Voor iemand die niet vaak reist met de NS is dit eigenlijk iemand op het verkeerde been zetten. Of ga ik nu te ver?
Reputatie 6
Badge +1
Geen idee, maar het zou inderdaad service zijn als je kaartjesautomaat ook wat meer informatie of een melding gaf.
Later vandaag zal er vast nog wel een NS-medewerker dit bericht lezen en misschien iets voor u kunnen betekenen. Maar ik weet niet precies wanneer er weer een komt kijken.
Reputatie 4
Badge
De kaartautomaat geeft tegenwoordig weldegelijk aan dat samenreiskorting voor 1 reis is. Je krijgt bij het laden namelijk de vraag of je het voor 1 of 2 reizen wilt activeren. Daarnaast wordt je als klant natuurlijk geacht de voorwaarden van een abonnement gelezen te hebben voordat je het aanschaft/gebruikt. ;)

Maar de vermelding van de leesfout/onbekend product is wel vreemd. Wanneer je 1x samenreiskorting hebt geladen zou je voor de terugreis gewoon een reguliere check-in zonder korting moeten krijgen.
Ik heb samen met mijn dochter de samenreiskorting op de anonieme OV chipkaart geladen en het enige wat we zagen was de geldigheidsdatum. We twijfelden nog of dit er weer afgehaald (uitgezet) moest worden, maar vanwege de datum concludeerden we samen (nu blijkt onterecht) dat dit voor 1 dag geldig moest zijn. Vandaar de verwarring.
Sorry dit nog even ter aanvulling: De samenreiskorting is op een oplaadpunt aangezet, niet bij een NS kaartautomaat (Het was in Cuijk, dat is Veolia, geen NS).
Welkom op het forum fpps! Bij de NS Kaartautomaat kan je er inderdaad voor kiezen om de Samenreiskorting voor een enkele reis of een retour aan te zetten. Ben je de korting nu bij een NS of Veolia treinreis misgelopen?
Reputatie 1
Badge
Tipje voor vervolg: op vrijwel alle stations, ook die waar NS zelf niet stopt, zijn er automaten van NS EN van de andere. Dus in het vervolg die va NS benutten-al kan het zijn, dat die juist net niet bij de inagng staat die jullie gebruikt hebben.
Veolia gaat toch weg daar en het lijkt er alles op, dat ze elke cent die zij nutteloos vinden (zoals updaten automatisering) gewoon niet meer willen uitgeven.
Aan Inge: de korting is misgelopen op terugweg van reis met NS traject Nijmegen - Den Haag vv. Het viel me op bij uitchecken in Nijmegen zoals boven beschreven. Ik begrijp nu hoe het werkt, en geef alleen maar mijn ervaring om het te verbeteren. Het mislopen van de 8,10 euro is niet zo erg. We hebben al dankbaar gebruik gemaakt van het gratis meereiskaartje!

Reageer