beantwoord

Samenreiskorting op weekdagen tussen 16.00 uur en 18.30 uur (oud)

• 19 augustus 2014
  • 10 reacties
  • 510 Bekeken

op het onderdeel Dal Voordeel abonnement van de NS site wordt de indruk gewekt dat samenreizigers op weekdagen na 16.00 uur en voor 18.30 uur met 40 % korting kunnen reizen en de abonnementhouder niet. Is deze conclusie juist ?
icon

Beste antwoord door Thom 19 augustus 2014, 12:01

Ja, die conclusie is juist. U mag met iemand meereizen met 40 procent korting. Dat mag inderdaad in de middagspits. Dat heet samenreiskorting en degene die samen reist moet dat op de eigen ov-chipkaart laden. Degene met wie u meereist hoeft niets te doen. Let u op de bepalingen bij in- en uitchecken. De samenreiskorting vervalt 35 minuten na het uitchecken automatisch. Als u uitcheckt bij de ene vervoerder en incheckt bij een andere binnen 35 minuten blijft hij staan. Reist u alleen verder dan kunt u bij een kaartautomaat de korting verwijderen. Er moet minimaal 10 euro op uw kaart staan en als uw reis duurder is voldoende om die reis te kunnen betalen.

Klik hier voor extra informatie.
Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ja, die conclusie is juist. U mag met iemand meereizen met 40 procent korting. Dat mag inderdaad in de middagspits. Dat heet samenreiskorting en degene die samen reist moet dat op de eigen ov-chipkaart laden. Degene met wie u meereist hoeft niets te doen. Let u op de bepalingen bij in- en uitchecken. De samenreiskorting vervalt 35 minuten na het uitchecken automatisch. Als u uitcheckt bij de ene vervoerder en incheckt bij een andere binnen 35 minuten blijft hij staan. Reist u alleen verder dan kunt u bij een kaartautomaat de korting verwijderen. Er moet minimaal 10 euro op uw kaart staan en als uw reis duurder is voldoende om die reis te kunnen betalen.

Klik hier voor extra informatie.
Hallo Joopbreda,

Wat Thom zegt is juist. De Samenreiskorting is geldig van maandag t/m vrijdag na 9.00 uur, in de weekenden en op feestdagen de hele dag. In de vakantiemaanden juli en augustus en de week tussen kerst en oud en nieuw reist u ook de hele dag met 40% korting.

Groet,
Marjan
Reputatie 3
Badge
En wellicht ten overvloede: ja, dat leidt tot de wat merkwaardige situatie dat u ZELF niet met korting reist, en de samenreizers wel, als u allen incheckt op werkdagen tussen 16.00 en 18.30 .
Onlogische regeling, waarom geen eenduidig beleid?
Het versoberen en duurder maken van de reisrechten gaat stapje voor stapje. Dit jaar waren de trajectabonnementen aan de beurt. Misschien gaan volgend jaar de Voordeeluren er wel aan. Jaartrajectabonnementen zijn er dan al niet meer, dus dat treft dan nog alleen het Voordeelurenabonnement en Samenreiskorting.
De Samenreiskorting is nog gebonden aan de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement, vandaar dat je ook in de middagspits korting hiermee ontvangt. Het splitsen van de Samenreiskorting voor nieuwe en oude abonnementen hebben we bewust niet gedaan om verwarring te voorkomen.
Dat brengt mij weer bij de volgende topic, die nog steeds niet eenduidig beantwoord is: https://forum.ns.nl/abonnementen-2/voordeelurenabonnement-4140

Geldt voor het OV-jaarabonnement voordeeluren (wanneer 1e klas gereisd wordt), omdat het een oud abonnement is? De ene NSer zegt ja, de ander zegt nee.
De Samenreiskorting is nog gebonden aan de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement, vandaar dat je ook in de middagspits korting hiermee ontvangt. Het splitsen van de Samenreiskorting voor nieuwe en oude abonnementen hebben we bewust niet gedaan om verwarring te voorkomen. Mijn echtgenote en ik hebben beiden een dal voordeelabonnement, wij hebben voor een reis op vrijdag 18.10 Rotterdam Blaak - Zwijndrecht beiden onze ov-chip gebruikt en dus werd ons het volle tarief berekend. Als een van ons twee samenreiskorting laadt dan krijgt deze 40 % korting. Ook wel verwarrend.
Reputatie 4
Badge
---
Reputatie 4
Badge
Mijn echtgenote en ik hebben beiden een dal voordeelabonnement, wij hebben voor een reis op vrijdag 18.10 Rotterdam Blaak - Zwijndrecht beiden onze ov-chip gebruikt en dus werd ons het volle tarief berekend. Als een van ons twee samenreiskorting laadt dan krijgt deze 40 % korting. Ook wel verwarrend.

Dat klopt helemaal. U moet te allen tijde opletten welke kortingsregelingen er beschikbaar zijn en welke in uw geval het voordeligst zijn.

Ik vind het eigenlijk helemaal geen probleem omdat het voorkomen van gedoe met 2 verschillende soorten samenreiskorting in de automaat opgelost is in het voordeel van de klant.