Samenreiskorting pagina onduidelijk | NS Community
beantwoord

Samenreiskorting pagina onduidelijk

  • 16 November 2018
  • 44 reacties
  • 3260 Bekeken


Toon eerste bericht

44 reacties

Ik zie hem en meld hem gelijk aan! Thanks Robert B!

Badge +3

Klein (nou ja best wel groot) detail nog… op ns.nl/samenreiskorting staat:

Heb je zelf een NS-abonnement? Dan mag je ook maximaal 3 bekenden met je mee laten reizen.

Het woordje ‘ook’ mag daar weg, of laat die hele zin achterwege want die is overbodig! De pagina is immers bedoeld voor (de ‘bekenden’ dus) medereizigers.

Daar boven staat bovendien:

Zet Samenreiskorting aan in de NS-app of in Mijn NS

Nee, dat is alléén voor medereizigers die toevallig NS Flex Basis of Weekend Voordeel of Weekend Vrij zonder dalkorting hebben!

Iemand zonder enig NS ‘abonnement’ (anonieme kaart om maar wat te noemen) moet gewoon Samenreiskorting laden bij een automaat, of een e-ticket met korting kopen.

Klein (nou ja best wel groot) detail nog… op ns.nl/samenreiskorting staat:

Heb je zelf een NS-abonnement? Dan mag je ook maximaal 3 bekenden met je mee laten reizen.

Het woordje ‘ook’ mag daar weg, of laat die hele zin achterwege want die is overbodig! De pagina is immers bedoeld voor (de ‘bekenden’ dus) medereizigers.

Ik snap je! Echter hebben we gemerkt dat het waardevol is toch dit te vermelden. Zo heb je op 1 pagina meer informatie over je medereizigers en ook voor jezelf. Het is niet vanzelfsprekend dat alléén de medereizigers dit onderzoeken. De abonnementhouder wil dit voor zijn medereizigers soms ook graag weten. Het spreekt niets tegen en voegt alleen maar toe. 

 

Daar boven staat bovendien:

Zet Samenreiskorting aan in de NS-app of in Mijn NS

Nee, dat is alléén voor medereizigers die toevallig NS Flex Basis of Weekend Voordeel of Weekend Vrij zonder dalkorting hebben!

Iemand zonder enig NS ‘abonnement’ (anonieme kaart om maar wat te noemen) moet gewoon Samenreiskorting laden bij een automaat, of een e-ticket met korting kopen.

Dat staat onder het kopje onder "ik heb geen OV-chipkaart”. Als je die openklapt zie je wat dan de opties zijn met verwijzingen daarnaartoe. Het is key om eerst het makkelijkste te vermelden en daarna uit te wijken naar andere opties. Kiezen door eliminatie, soort van.

Badge +3

Duidelijk, dank je @Laura NS 

Op de Engelse pagina nog wel een fout:

Samenreiskorting: When someone accompanies you on your journey

If you have an NS season ticket (with the exception of NS Flex and Kids Vrij), then you can travel with up to 3 companions during off-peak hours.

Dat moet NS Flex Basis (Basic) zijn… 

On it!

Badge +3

Sprak iemand die een ov-kaart en dochter met een SRP heeft en er niet uit kwam, want als je begint met lezen gaat het al mis.

Ze heeft geen NS Flex abonnement en ziet dus ook heel die optie voor Samenreiskorting niet in de NS App of Mijn NS!

Dat moet dus bij een kaartautomaat, maar die info staat er pas later (bij uitklappen van)

  • Ik heb geen NS Flex, maar wel een OV-chipkaart

Badge +3

Vandaag weer iemand op de Samenreiskorting pagina (ontvang 40% korting).

Als eerste staat er:

Zet Samenreiskorting aan in de NS-app of in Mijn NS

Maar dat gaat je dus niet lukken zonder NS Flex (of kan iedereen dat doen?)

Denk aan (mede)reizigers zonder NS abonnement of anonieme kaart.

Dan moet het toch echt bij een kaartautomaat op je kaart geladen worden (of een e-ticket met spitsbeperkingen).. :disappointed_relieved:

Dit zal een bewuste keuze zijn gebaseerd op de hoeveelheid reizigers die tegewoordig NS Flex hebben. Als je iets naar beneden scrollt staat er verdere uitleg naar gelang de context van het product waar iemand mee reist.

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat is dus verwarrend voor mensen die geen Flex hebben. Bovenaan zou al moeten staan dat je afhankelijk van of je NS Flex hebt of niet de Samenreiskorting moet aanzetten in de NS-app of in MijnNS.

 

Nog wel even een vraagje over dit:

Let op: je korting is geldig bij NS en andere treinvervoerders. Als je in de spits overstapt naar een andere treinvervoerder, dan geldt je korting niet meer.

Geldt dit ook als je NS Flex hebt? Dat zou dan anders zijn dan wanneer je zelf een Flex abonnement hebt, dan blijft de korting gelden bij overstappen naar een andere treinvervoerder. 

Samenreiskorting bij NS Flex staat standaard voor de hele dag aan, dus tot 4.00 uur de volgende dag óf tot het moment waarop de klant het weer uit zet. Reizen op Saldo Samenreiskorting is standaard voor één reis geldig (en “verbrand” daarna). Als de klant heen- en terug samen reist moet hij bij ROS dus 2x Samenreiskorting laden. Bij Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je de terugreis toch alleen aflegt, moet de klant het voor de terugreis weer uitzetten.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is geen antwoord op mijn vraag. Mijn vraag betreft het overstappen tijdens de spits waarbij de reis is begonnen tijdens de daluren. Bij “van Rit naar Reis” geldt dan nog steeds de eerste check-in bij NS Flex waarbij geen onderscheid wordt gemaakt tussen zelf reizen met een Flex abonnement of Samenreiskorting, maar volgens de tekst bij de Samenreiskorting zou dat niet gelden als je met Flex Samenreiskorting hebt geactiveerd.

 

Helaas is dat het enige antwoord wat ik er op kan vinden. Ook intern wordt er niet gespecificeerd of die Samenreiskorting komt te vervallen bij een overstap naar een andere vervoerder in de spits. Vanuit de logica zou ik zeggen dat dit bij NS Flex niet het geval is, gezien het van Rit naar Reis principe wat je inderdaad zelf aanhaalt.

Ik zal eens verzoeken om verduidelijking op de website.

Badge +3

Dit zal een bewuste keuze zijn gebaseerd op de hoeveelheid reizigers die tegewoordig NS Flex hebben. Als je iets naar beneden scrollt staat er verdere uitleg naar gelang de context van het product waar iemand mee reist.

Geen idee hoe groot de groep is die NS Flex Basis, Weekend Voordeel of Weekend Vrij zonder dalkorting heeft maar dat zijn de enigen die Samenreiskorting via Mijn NS of de NS app aan kunnen/hoeven zetten.

Bij alle overige abonnementen (Flex of op saldo) is de optie voor Samenreiskorting overbodig, want die reizigers krijgen al minstens 40% korting buiten de spits.

Het gaat er om dat reizigers zonder abonnement* door de aanhef van die pagina op het verkeerde been gezet worden, want die moeten dus naar een automaat.

Samenreiskorting die geladen is bij een automaat vervalt natuurlijk bij een spits-overstap naar een andere vervoerder, en tevens 35 minuten na een uitcheck. Bij een overstap naar een andere vervoerder in de daluren wil het ook nog wel eens mis gaan, dus 2x laden is altijd verstandig.

* En reizigers met een Trajectabonnement voor 1 of 3 maanden, want die krijgen geen korting buiten hun traject.

Badge +3

.

Badge +3

Bijna 3 maanden later…

Met NS Flex Basis mag je ook geen ‘samenreizigers’ mee laten reizen. Apparatuur van conducteurs geeft dat ook aan (je medereizigers riskeren een boete).

Zet dat er alsjeblieft bij, want Flex Basis is wel degelijk een ‘abonnement’ (want doorlopend en je krijgt er maandelijks een factuur voor).

Oei, oei. Ik ga het gelijk doorgeven. Thanks Robert B!

Hier gaat het in ieder geval wel goed:

 

@Robert B ik krijg bericht dat er morgen een verbetering zichtbaar zal zijn! :)

Ik ben sinds kort in het bezit van een NS Flex daluren abonnement en mag in de daluren een medereiziger met 40 % korting meenemen. Moet de medereiziger zelf een OV Chipkaart of NS abonnement bezitten?

Op het Schiphol NS station kreeg ik bij de informatiebalie, dat de medereiziger zelf een OV chipkaart of NS abonnement moet bezitten.

Zo nee, dan heb ik 27 juli van Schiphol naar Oss voor mijn partner te veel betaald door verkeerde informatie! 

Badge +3

Als de reis van uw partner geheel in de daluren plaatsvond, dan hebt u inderdaad te veel betaald. U had een e-ticket Samenreiskorting Enkele reis Dal voor haar kunnen kopen.

Zie www.ns.nl/samenreiskorting voor alle informatie over Samenreiskorting.

Reageer