Samenreiskorting pagina onduidelijk | NS Community
beantwoord

Samenreiskorting pagina onduidelijk

  • 16 November 2018
  • 44 reacties
  • 3260 Bekeken

Badge +3

Ik zie (o.a. op Twitter) veel vragen voorbij komen over het reizen met Samenreiskorting, en verwijs dan meestal naar deze pagina.

Afgezien van de voorwaarden (zoals puntje 5, dat soms over het hoofd gezien wordt (boze mensen die vragen "Waar staat dat dan, dat ik géén korting krijg in de spits?" dat mag dus nóg duidelijker vermeld worden) staat er bijvoorbeeld:
 

Hoe laadt u Samenreiskorting op uw OV-chipkaart?


Dat moet eigenlijk zijn "Hoe laadt uw medereiziger (of u, als medereiziger) Samenreiskorting..." Want nu vragen veel mensen die iemand willen laten meereizen met korting zich af wat ze daar zelf voor zouden moeten doen (helemaal niets dus!).

De eerste alinea suggereert namelijk dat de pagina bedoeld is voor de abonnementshouder. "Reist u met een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij)? Dan mag u in de daluren maximaal 3 personen met 40% korting met u mee laten reizen."

Verder staat er "Samenreiskorting laadt u op de dag dat u gaat reizen op uw kaart, want de korting is maar 1 dag geldig".

Dat is dus ook verwarrend (want dat moet 1 reis op die dag zijn), maar later wordt uitgelegd dat de korting 35 minuten na het uitchecken vervalt en zo, en is dus niet geldig voor 1 dag (zoals een klassewissel 'Vandaag 1e klas' e.d.).

Dus iemand die denkt dat hij/zij de hele dag met korting kan Samenreizen komt dus bedrogen uit (nog meer boze mensen) 😛

icon

Beste antwoord door Jouke NS 28 November 2018, 10:12

Bekijk origineel

44 reacties

Reputatie 3
Het zou ook goed zijn expliciet te benoemen dat Samenreiskorting niet op een chipkaart met Flex kan worden geladen.
Reputatie 7
Badge +3
Afgezien van de voorwaarden (zoals puntje 5, dat soms over het hoofd gezien wordt (boze mensen die vragen "Waar staat dat dan, dat ik géén korting krijg in de spits?" dat mag dus nóg duidelijker vermeld worden)
Dat staat gelijk bovenaan de pagina:

Reist u met een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij)? Dan mag u in de daluren maximaal 3 personen met 40% korting met u mee laten reizen.
Badge +3

Ja @Momo maar de eerste alinea is duidelijk bedoeld voor de abonnementhouder.

{als je dat leest denk je "Dat is mooi, 3 mensen mee laten reizen met korting, hoe ga ik dat regelen?"}

En direct daarna komt een deel over Samenreiskorting op uw ov-chipkaart laden, maar dat hoef je dus niet te regelen, en is puur bedoeld als instructie voor de medereiziger(s) vooropgesteld dat die een (anonieme) ov-chipkaart hebben.

Puntje 5 lijkt me verder duidelijk (zei ik al) maar daar komen toch nog veel vragen over (spits incheck maar geen Samenreiskorting berekend terwijl ik die toch echt geladen heb -staat op de kaart dus- en ik reis met iemand mee die wél korting of vrij reizen heeft?).

Voor Flex, zie onderaan de pagina (e-ticket met 40% korting kopen dan, en wel van tevoren weten waar je samen naar toe wilt en vooraf betalen natuurlijk, plus niet in de trein mogen zitten in de spits, ongeacht tijdstip van aanvang van je reis).

Bedankt voor je melding, Robert B. Ik ben bang dat je continue de discussie gaat krijgen waar de verantwoordelijkheid van NS stopt en waar van een reiziger gevraagd mag worden om goed te lezen. Vooralsnog zie ik echter geen aanleiding om hier melding van te maken.
Badge +3

Ik vind het allemaal best verder [user=53144]Jouke NS[/user] maar ik zie de vragen steeds weer terug komen. Ik probeer ze te beantwoorden en ben niet eens NS medewerker!

Snap je dan dat de info beter kan of moet? Lees eens gewoon die pagna [link verwijderd, pagina is aangepast!] als een leek die niets weet over Samenreiskorting. En dan, stel jezelf de vraag... Wat moet [b]ik[/b] (of mijn medereizigers) dan doen? Beter zou zijn: [ook aangepast/verwijderd], we zijn het eens!

Prima, daar hoef jij zelf niets voor te doen!
Robert,

De abonnee moet wel iets doen: op zijn/haar abonnement reizen!

Als die persoon zelf op een actiekaartje reist, hebben de medereizigers geen recht op samenreiskorting.
Bedankt voor je reactie, Robert B. Ik begrijp goed dat de vragen regelmatig terugkomen, ook via andere kanalen. Ik ben echter niet overtuigd van de noodzaak om de pagina zelf aan te passen. Ik ga desondanks wel de collega's vragen om hier naar te kijken.

Edit: Zoals je weet zijn we je enorm dankbaar voor alle hulp die je ons geeft. Dat wil ik hierbij graag nogmaals onderstrepen! 😃
Badge +3
De abonnee moet wel iets doen: op zijn/haar abonnement reizen!

Als die persoon zelf op een actiekaartje reist, hebben de medereizigers geen recht op samenreiskorting.

Goede opmerking, heb mijn puntje 1. in mijn vorige reactie aangepast. Ook mijn reactie op @Jouke NS wat getemperd. Wil verder geen discussie en natuurlijk is het voor doorgewinterde reizigers (die met een abonnement) wel duidelijk allemaal.

Die e-tickets zijn natuurlijk een enorme uitkomst voor mensen (denk aan buitenlandse gasten die ik ophaal op Schiphol) die geen minimaal € 17,50 willen uitgeven aan een ov-chipkaart plus saldo om een keertje met iemand mee te reizen met korting.
Ik nam geen aanstoot aan je reactie, Robert B. Ik zie zelf ook dat er vaak dezelfde vraag wordt gesteld, helaas. Zoals ik aangaf, ik geef je opmerkingen door.
Reputatie 7
Badge +3
Ja @Momo maar de eerste alinea is duidelijk bedoeld voor de abonnementshouder.

{als je dat leest denk je "Dat is mooi, 3 mensen mee laten reizen met korting, hoe ga ik dat regelen?"}

En direct daarna komt een deel over Samenreiskorting op uw ov-chipkaart laden, maar dat hoef je dus niet te regelen, en is puur bedoeld als instructie voor uw medereiziger(s)

Puntje 5 lijkt me verder duidelijk (zei ik al) maar daar komen toch nog veel vragen over (spits incheck maar geen Samenreiskorting berekend terwijl ik die toch echt geladen heb, en ik reis met iemand mee die wél korting of vrij reizen heeft?).

Voor Flex, zie onderaan de pagina (e-ticket met 40% korting kopen dan, wel van tevoren weten waar je samen naar toe wilt en vooraf betalen natuurlijk).

Die eerste alinea is inderdaad bedoeld voor de abonnementshouder, die mag in de daluren 3 mensen meenemen met korting. Dan volgt daar direct uit dat die medereizigers geen korting krijgen in de spits, maar moet inchecken tijdens de daluren. Dat staat ook nog vermeld in punt 5
In diezelfde alinea staat ook nog:
Uw medereiziger moet hiervoor Samenreiskorting op zijn of haar OV-chipkaart zetten, of een e-ticket aanschaffen.


Wat dan inderdaad wel duidelijker kan is "Hoe laadt u Samenreiskorting op uw OV-Chipkaart" vervangen door bv "Hoe laadt u als medereiziger Samenreiskorting op uw OV-Chipkaart" of iets anders waardoor het duidelijk wordt dat die punten door de medereiziger gedaan moeten worden.


Zoals toegezegd heb ik inmiddels je feedback over de pagina doorgegeven naar de verantwoordelijke afdeling, Robert B. Ik verwacht binnen een paar dagen een reactie, ik zal de inhoud hiervan dan ook hier plaatsen.
Badge +3
Maakt mij verder niet zo veel uit zoals ik al zei.
Inmiddels heb ik een positieve reactie gekregen van de collega's die de pagina beheren. Ze hebben de pagina herschreven vanuit het perspectief van iemand die gebruik maakt van Samenreiskorting.
Badge +3

Helemaal geweldig en bedankt dus!

Toch nog één kleinigheidje...
 

De reiziger met het NS-abonnement of Studentenreisproduct hoeft hiervoor niks te doen.


Volgens Van Dale is het woord niks 'informeel' taalgebruik (spreektaal).

Maak er 'niets' van en dan staat het er netjes.

Badge +3

Oei, nog een (belangrijk) dingetje..
 

Samenreiskorting vervalt automatisch 35 minuten na het uitchecken. Checkt uw medereiziger binnen 35 minuten weer in bij NS of een andere treinvervoerder, dan kan hij nog steeds met Samenreiskorting met iemand meereizen.


Bij 'overchecken' naar een andere vervoerder in de spits (maar netjes binnen 35 minuten) gaat dat niet lukken, denk ik zomaar... Je krijgt een uitcheck NS en incheck (tegen de op dat tijdstip geldende voorwaarden) bij de andere vervoerder.

De woorden 'andere vervoerder' mag je dus gewoon weg laten. Daarna is het helemaal sluitend.. Nou ja, tenzij de reis bij die 'andere vervoerder' begonnen was natuurlijk maar zolang er NS staat is het goed).

Reputatie 7
Badge +4
en bij Flexabonnementen is het weer wel waar. 😉
Badge +3

Ja, want met Flex is die spits-dal op zich helemaal goed geregeld (overstap naar andere vervoerder)!

Maar dit ging over (standaard) Samenreiskorting laden op een (anonieme) kaart, en reizen op saldo dus. Met NS Flex heeft dat niets te maken.

Hoe het met NS Flex werkt zou nog toegevoegd kunnen worden {is inmiddels ook gedaan}

Reputatie 7
Badge +4
NS heeft gezocht naar een manier om met de invoering van de chipkaart samenreiskorting in stand te houden. Respectabel, maar al met al moet je je afvragen of het niet veel te complex is. Meereiskaartje is niet hetzelfde als met Samenreiskorting reizen en dat is vaak niet al meer te overzien. Voor de consument is er ook geen verschil tussen meereizen en samenreizen.

Dat blijkt hier op het forum ook uit de vraagstelling. Het afschaffen van de gratis meereiskaartjes is zeker wel een wijze zet geweest. Het liep ook uit de hand. En een e-ticket kan met wat beperkingen ook voor samenreizen, het gaat wel vooruit.

  • Ik blijf voor het koppelen via een soort code van hoofdreiziger en reiziger met samenreiskorting via het automaat. Samenreiskorting kan dan alleen als de hoofdreiziger zijn kaart tijdens het er op zetten ook voor de lezer houdt. Technisch moet het mogelijk zijn en het is zeer klantvriendelijk. Afschaffen kan ook.
Robert B en Thom, bedankt voor de aanvullende informatie. Ik heb dit wederom doorgegeven aan de collega's en verwacht op korte termijn een positief antwoord.
Ik begrijp dat de collega's inmiddels de pagina weer hebben aangepast, Robert B. Mocht je nog meer verbeteringen zien dan hoor ik het graag van je!
Badge +3
My job here is done!
Badge +3

Echt hè? 

Zet dat ) haakje eens goed in de mail!

Heb je een SRP dan mogen er gewoon drie met je mee (inchecken buiten de spits uiteraard)

Zoals op ns.nl/samenreiskorting (daar staat het wél goed)

Wil je met iemand meereizen met een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct? Dan krijg je in de daluren 40% korting.

Samenreiskorting via de app of website geeft je nog steeds (met Flex Basis voor mij) de melding “Staat UIT" maar je krijgt netjes een e-mail dat het aan staat.. dus dat is je bewijs.

Samenreiskorting via de app of website geeft je nog steeds (met Flex Basis voor mij) de melding “Staat UIT" maar je krijgt netjes een e-mail dat het aan staat.. dus dat is je bewijs.

Dit probleem in de app is bekend, er wordt momenteel gewerkt aan een oplossing! Via je Mijn NS account zou dit echter niet moeten gebeuren, heb dit laatst zelf gecontroleerd en via Mijn NS werkt het gewoon correct.

Echt hè? 

 

Dit vind ik wel heel apart, want bij mijn weten kunnen reizigers met een studentenreisproduct nog steeds gewoon 3 man mee nemen met korting. Ik zal dit ook eens onder de aandacht brengen.

Badge +3

Het valt wel mee, maar die ene ‘)‘ moet wel op de juiste plaats staan.

De website klopt helemaal, de e-mail dus nog niet maar doet er niet toe, je mag gewoon mee met iemand met een SRP (wel inchecken in daluren).

Ook als die student niet vrij reist maar tot 16 aug met 40% heel de dag (het SRP kent eigenlijk geen spits behalve op maandagochtend, maar tot 16 aug is dat weer anders). En dat heeft dus weer niets met Samenreizen te maken dus.

Badge +3

Zie het nu pas, maar de titel van de pagina (tekst in tabblad browser) is wat vreemd:

Samenreiskorting - ontvangt 40% korting in de daluren | NS

Reageer