beantwoord

Samenreiskorting pagina onduidelijk

  • 16 November 2018
  • 45 reacties
  • 3307 Bekeken

Badge +3

Ik zie (o.a. op Twitter) veel vragen voorbij komen over het reizen met Samenreiskorting, en verwijs dan meestal naar deze pagina.

Afgezien van de voorwaarden (zoals puntje 5, dat soms over het hoofd gezien wordt (boze mensen die vragen "Waar staat dat dan, dat ik géén korting krijg in de spits?" dat mag dus nóg duidelijker vermeld worden) staat er bijvoorbeeld:
 

Hoe laadt u Samenreiskorting op uw OV-chipkaart?


Dat moet eigenlijk zijn "Hoe laadt uw medereiziger (of u, als medereiziger) Samenreiskorting..." Want nu vragen veel mensen die iemand willen laten meereizen met korting zich af wat ze daar zelf voor zouden moeten doen (helemaal niets dus!).

De eerste alinea suggereert namelijk dat de pagina bedoeld is voor de abonnementshouder. "Reist u met een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij)? Dan mag u in de daluren maximaal 3 personen met 40% korting met u mee laten reizen."

Verder staat er "Samenreiskorting laadt u op de dag dat u gaat reizen op uw kaart, want de korting is maar 1 dag geldig".

Dat is dus ook verwarrend (want dat moet 1 reis op die dag zijn), maar later wordt uitgelegd dat de korting 35 minuten na het uitchecken vervalt en zo, en is dus niet geldig voor 1 dag (zoals een klassewissel 'Vandaag 1e klas' e.d.).

Dus iemand die denkt dat hij/zij de hele dag met korting kan Samenreizen komt dus bedrogen uit (nog meer boze mensen) 😛

icon

Beste antwoord door Jouke NS 28 November 2018, 10:12

Bekijk origineel

45 reacties

Badge +3

Als de reis van uw partner geheel in de daluren plaatsvond, dan hebt u inderdaad te veel betaald. U had een e-ticket Samenreiskorting Enkele reis Dal voor haar kunnen kopen.

Zie www.ns.nl/samenreiskorting voor alle informatie over Samenreiskorting.

Badge +3

Duidelijk, dank je @Laura NS 

Op de Engelse pagina nog wel een fout:

Samenreiskorting: When someone accompanies you on your journey

If you have an NS season ticket (with the exception of NS Flex and Kids Vrij), then you can travel with up to 3 companions during off-peak hours.

Dat moet NS Flex Basis (Basic) zijn… 

@Robert B ik krijg bericht dat er morgen een verbetering zichtbaar zal zijn! :)

Reputatie 7
Badge +3

Dat is dus verwarrend voor mensen die geen Flex hebben. Bovenaan zou al moeten staan dat je afhankelijk van of je NS Flex hebt of niet de Samenreiskorting moet aanzetten in de NS-app of in MijnNS.

 

Nog wel even een vraagje over dit:

Let op: je korting is geldig bij NS en andere treinvervoerders. Als je in de spits overstapt naar een andere treinvervoerder, dan geldt je korting niet meer.

Geldt dit ook als je NS Flex hebt? Dat zou dan anders zijn dan wanneer je zelf een Flex abonnement hebt, dan blijft de korting gelden bij overstappen naar een andere treinvervoerder. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat is geen antwoord op mijn vraag. Mijn vraag betreft het overstappen tijdens de spits waarbij de reis is begonnen tijdens de daluren. Bij “van Rit naar Reis” geldt dan nog steeds de eerste check-in bij NS Flex waarbij geen onderscheid wordt gemaakt tussen zelf reizen met een Flex abonnement of Samenreiskorting, maar volgens de tekst bij de Samenreiskorting zou dat niet gelden als je met Flex Samenreiskorting hebt geactiveerd.

 

Reputatie 3
Het zou ook goed zijn expliciet te benoemen dat Samenreiskorting niet op een chipkaart met Flex kan worden geladen.
Prima, daar hoef jij zelf niets voor te doen!
Robert,

De abonnee moet wel iets doen: op zijn/haar abonnement reizen!

Als die persoon zelf op een actiekaartje reist, hebben de medereizigers geen recht op samenreiskorting.
Bedankt voor je reactie, Robert B. Ik begrijp goed dat de vragen regelmatig terugkomen, ook via andere kanalen. Ik ben echter niet overtuigd van de noodzaak om de pagina zelf aan te passen. Ik ga desondanks wel de collega's vragen om hier naar te kijken.

Edit: Zoals je weet zijn we je enorm dankbaar voor alle hulp die je ons geeft. Dat wil ik hierbij graag nogmaals onderstrepen! 😃
Ik nam geen aanstoot aan je reactie, Robert B. Ik zie zelf ook dat er vaak dezelfde vraag wordt gesteld, helaas. Zoals ik aangaf, ik geef je opmerkingen door.
Reputatie 7
Badge +3
Ja @Momo maar de eerste alinea is duidelijk bedoeld voor de abonnementshouder.

{als je dat leest denk je "Dat is mooi, 3 mensen mee laten reizen met korting, hoe ga ik dat regelen?"}

En direct daarna komt een deel over Samenreiskorting op uw ov-chipkaart laden, maar dat hoef je dus niet te regelen, en is puur bedoeld als instructie voor uw medereiziger(s)

Puntje 5 lijkt me verder duidelijk (zei ik al) maar daar komen toch nog veel vragen over (spits incheck maar geen Samenreiskorting berekend terwijl ik die toch echt geladen heb, en ik reis met iemand mee die wél korting of vrij reizen heeft?).

Voor Flex, zie onderaan de pagina (e-ticket met 40% korting kopen dan, wel van tevoren weten waar je samen naar toe wilt en vooraf betalen natuurlijk).

Die eerste alinea is inderdaad bedoeld voor de abonnementshouder, die mag in de daluren 3 mensen meenemen met korting. Dan volgt daar direct uit dat die medereizigers geen korting krijgen in de spits, maar moet inchecken tijdens de daluren. Dat staat ook nog vermeld in punt 5
In diezelfde alinea staat ook nog:
Uw medereiziger moet hiervoor Samenreiskorting op zijn of haar OV-chipkaart zetten, of een e-ticket aanschaffen.


Wat dan inderdaad wel duidelijker kan is "Hoe laadt u Samenreiskorting op uw OV-Chipkaart" vervangen door bv "Hoe laadt u als medereiziger Samenreiskorting op uw OV-Chipkaart" of iets anders waardoor het duidelijk wordt dat die punten door de medereiziger gedaan moeten worden.


Badge +3

Echt hè? 

Zet dat ) haakje eens goed in de mail!

Heb je een SRP dan mogen er gewoon drie met je mee (inchecken buiten de spits uiteraard)

Zoals op ns.nl/samenreiskorting (daar staat het wél goed)

Wil je met iemand meereizen met een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct? Dan krijg je in de daluren 40% korting.

Samenreiskorting via de app of website geeft je nog steeds (met Flex Basis voor mij) de melding “Staat UIT" maar je krijgt netjes een e-mail dat het aan staat.. dus dat is je bewijs.

Zoals toegezegd heb ik inmiddels je feedback over de pagina doorgegeven naar de verantwoordelijke afdeling, Robert B. Ik verwacht binnen een paar dagen een reactie, ik zal de inhoud hiervan dan ook hier plaatsen.
Inmiddels heb ik een positieve reactie gekregen van de collega's die de pagina beheren. Ze hebben de pagina herschreven vanuit het perspectief van iemand die gebruik maakt van Samenreiskorting.
Reputatie 7
Badge +4
en bij Flexabonnementen is het weer wel waar. 😉
Reputatie 7
Badge +4
NS heeft gezocht naar een manier om met de invoering van de chipkaart samenreiskorting in stand te houden. Respectabel, maar al met al moet je je afvragen of het niet veel te complex is. Meereiskaartje is niet hetzelfde als met Samenreiskorting reizen en dat is vaak niet al meer te overzien. Voor de consument is er ook geen verschil tussen meereizen en samenreizen.

Dat blijkt hier op het forum ook uit de vraagstelling. Het afschaffen van de gratis meereiskaartjes is zeker wel een wijze zet geweest. Het liep ook uit de hand. En een e-ticket kan met wat beperkingen ook voor samenreizen, het gaat wel vooruit.

  • Ik blijf voor het koppelen via een soort code van hoofdreiziger en reiziger met samenreiskorting via het automaat. Samenreiskorting kan dan alleen als de hoofdreiziger zijn kaart tijdens het er op zetten ook voor de lezer houdt. Technisch moet het mogelijk zijn en het is zeer klantvriendelijk. Afschaffen kan ook.
Ik begrijp dat de collega's inmiddels de pagina weer hebben aangepast, Robert B. Mocht je nog meer verbeteringen zien dan hoor ik het graag van je!
Badge +3

.

Oei, oei. Ik ga het gelijk doorgeven. Thanks Robert B!

Hier gaat het in ieder geval wel goed:

 

Badge +3

Het valt wel mee, maar die ene ‘)‘ moet wel op de juiste plaats staan.

De website klopt helemaal, de e-mail dus nog niet maar doet er niet toe, je mag gewoon mee met iemand met een SRP (wel inchecken in daluren).

Ook als die student niet vrij reist maar tot 16 aug met 40% heel de dag (het SRP kent eigenlijk geen spits behalve op maandagochtend, maar tot 16 aug is dat weer anders). En dat heeft dus weer niets met Samenreizen te maken dus.

Badge +3

Sprak iemand die een ov-kaart en dochter met een SRP heeft en er niet uit kwam, want als je begint met lezen gaat het al mis.

Ze heeft geen NS Flex abonnement en ziet dus ook heel die optie voor Samenreiskorting niet in de NS App of Mijn NS!

Dat moet dus bij een kaartautomaat, maar die info staat er pas later (bij uitklappen van)

  • Ik heb geen NS Flex, maar wel een OV-chipkaart

Jeetje, voor ons niet meer te volgen al deze woorden...complex..jazeker!.. en dat allemaal voor een beetje korting...

Regelziekte is dit.. Dat is dan wel weer... lachwekkend. 

Badge +3

Vandaag weer iemand op de Samenreiskorting pagina (ontvang 40% korting).

Als eerste staat er:

Zet Samenreiskorting aan in de NS-app of in Mijn NS

Maar dat gaat je dus niet lukken zonder NS Flex (of kan iedereen dat doen?)

Denk aan (mede)reizigers zonder NS abonnement of anonieme kaart.

Dan moet het toch echt bij een kaartautomaat op je kaart geladen worden (of een e-ticket met spitsbeperkingen).. :disappointed_relieved:

On it!

Dit zal een bewuste keuze zijn gebaseerd op de hoeveelheid reizigers die tegewoordig NS Flex hebben. Als je iets naar beneden scrollt staat er verdere uitleg naar gelang de context van het product waar iemand mee reist.

 

Samenreiskorting bij NS Flex staat standaard voor de hele dag aan, dus tot 4.00 uur de volgende dag óf tot het moment waarop de klant het weer uit zet. Reizen op Saldo Samenreiskorting is standaard voor één reis geldig (en “verbrand” daarna). Als de klant heen- en terug samen reist moet hij bij ROS dus 2x Samenreiskorting laden. Bij Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je de terugreis toch alleen aflegt, moet de klant het voor de terugreis weer uitzetten.

Reageer