beantwoord

samenreiskorting problerm

Mijn dochter reisde samen met haar broer van rotterdam cs naar gouda goverwelle met samenreiskorting. Omdat haar broer met wie ze meereisde in gouda uitstapte en zij nog iets verder moest nl gouda goverwelle, besloot ze in gouda uit te stappen en opnieuw in te checken zonder de samenreiskorting. Dit lukte helaas niet waarop ze besloot bij een automaat de samenreiskorting geheel van haar kaart te verwijderen. Het probleem was dat het stukje van gouda naar gouda goverwelle nu als een losstaande reis werd afgerekend waarvoor weer opnieuw instapktarief werd gerekend. Nu was ze eigenlihk niet of nauwelijks goedkoper uit al met al. Hoe kan ze dit de volgende keer het beste aanpakken? Als ze het samenreisprodukt erop had laten staan dan had ze voor dat laatste stukje een boete geriskeerd. Maar het is wel vreemd dat er binnen een paar minuten weer opnieuw instaptarief wordt gerekend omdat de samenreiskorting voor het laatste stukje vervalt. Normaal kost dat laatste stukje tussen gouda en goverwelle maar 0,60 extra (zonder korting). Nu moest ze daar 2,20 extra voor betalen.
icon

Beste antwoord door Thom 9 april 2015, 13:19

Het is wel sneu maar u heeft correct gehandeld. U mag niet met samenreiskorting reizen als u niet samenreist. Veel mensen "lossen dit op" door een vreemde te vragen of ze er een stukje mee mogen samenreizen maar dat stelt niet iedereen op prijs, het is ook een vorm van bedelen natuurlijk. Samenreiskorting is daarvoor ook niet bedoeld.
Zelf word ik er in ieder geval liever niet ongevraagd mee lastig gevallen en ik ben niet de enige, zeker omdat het weigeren ervan vaak met een reactie met verbale agressie gepaard gaat.
Maar het is veel geld voor dit kippeneindje. Het is duur omdat het een nieuwe reis is met een starttarief en de eerste kilometers zijn daardoor erg duur.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Ja, dat is hetzelfde als met een dalurenabo rond de wisseling spits/daluren een deel van de reis met korting reizen. Er is niets aan te doen, je kan het beste per geval van tevoren nakijken wat het voordeligst is, samenreiskorting of niet.
Dan reis je wel met korting als je de incheck maar voor de spits hebt gedaan, kun je tijdens de spits met korting gewoon doorreizen en uitchecken. Het gaat erom dat ze nu weer opnieuw het instaptarief moet betalen. Nirmaal kost dat kleine stukje maar 0,50 extra zonder korting! (zei eerst 0,60).
Reputatie 6
Badge +2
Ik bedoel de wisseling spits/daluren in die volgorde, dus eerst vol tarief, te vergelijken met eerst alleen en dan samen reizen.
Reputatie 7
Badge +4
Het is wel sneu maar u heeft correct gehandeld. U mag niet met samenreiskorting reizen als u niet samenreist. Veel mensen "lossen dit op" door een vreemde te vragen of ze er een stukje mee mogen samenreizen maar dat stelt niet iedereen op prijs, het is ook een vorm van bedelen natuurlijk. Samenreiskorting is daarvoor ook niet bedoeld.
Zelf word ik er in ieder geval liever niet ongevraagd mee lastig gevallen en ik ben niet de enige, zeker omdat het weigeren ervan vaak met een reactie met verbale agressie gepaard gaat.
Maar het is veel geld voor dit kippeneindje. Het is duur omdat het een nieuwe reis is met een starttarief en de eerste kilometers zijn daardoor erg duur.
Ja klopt het gaat mij dus niet om het wisselen tussen korting en normaal tarief maar dat je het instaptarief met een overstap binnen een paar minuten weer volledig moet betalen. Dit is iets waar een oplossing voor gevonden zou moeten worden.
Reputatie 7
Badge +4
Dat lijkt me lastig, al kan ik me je gevoel goed indenken. Punt is dat je niet samen reist en dus geen recht op korting hebt. In jouw geval is het daarmee een nieuwe reis van Gouda naar Goverwelle. Ik zie in ieder geval geen oplossing, helaas.
Reputatie 6
Badge +2
Technisch zou het niet moeilijk hoeven zijn, het kan volgens de systematiek van het reizen met meerdere vervoerders (https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/tariefopbouw-enkele-reis-meerdere-vervoerders-11483): een deelreis met korting is te vergelijken met een deelreis met een goedkope vervoerder.
Er is me toegezegd dat ze het verschil teruggestort krijgt maar om daar nu iedere keer voor te moeten bellen met de klantenservice 😞 zou toch idd makkelijker moeten kunnen die verrekening
Reputatie 4
Badge
Ik mag toch aannemen dat dit terugstorten uit coulance eenmalig gedaan wordt. Want het is al sinds jaar en dag zo (ook in het papieren tijdperk) dat een reis in twee losse deelreizen opgeknipt wordt wanneer je een deel mét en een deel zonder korting reist en bijvoorbeeld ook wanneer een deel van de reis is afgekocht met een trajectabonnement en een deel niet.

Vervelende van een chipkaart met abonnement is dat je er niet voor kan kiezen om geen korting te nemen wanneer een lange reis zonder korting goedkoper is dan de twee deelreizen waardoor je daar een aparte chipkaart voor moet bezitten.
Is wel eenmalig omdat het anders allemaal wel erg veel moeite gaat kosten. Beter kunnen ze hier een oplossing voor proberen te vinden want het klopt niet.

Reageer