Samenreiskorting verandert op 1 januari 2016 | NS Community

Samenreiskorting verandert op 1 januari 2016



Toon eerste bericht

292 reacties

Welkom op het NS Serviceforum Truus.

Nog even ter herhaling enkele belangrijke punten die in dit topic eerder naar voren kwamen:
- het Voordeelurenabonnement is een doorlopend contract. De meesten van jullie zullen dit abonnement al langer dan 4 jaar hebben, aangezien het sinds 2011 niet meer wordt verkocht. Dit abonnement geeft de abonnementhouder recht op de hele dag korting na 9 uur 's ochtends. Ik kan me echter voorstellen dat er klanten zijn die dit abonnement alleen gebruiken met hun partner/vriend of vriendin. Dit betekent dat je nog steeds met hem of haar gebruik kunt maken van de Samenreiskorting, maar niet meer in de Voordeeluren. Jij kunt nog steeds na 9 uur de hele dag met korting reizen, maar als je samen met korting wil reizen, dienen jullie in de te reizen tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 uur en 6.30 uur. In het weekend en op feestdagen gelden geen tijdsbeperkingen. Wellicht is het voor sommigen van jullie mogelijk om de reistijden hierop af te stemmen. Mocht dit echt niet wenselijk of mogelijk zijn, dan kun je jouw abonnement maandelijks opzeggen: je zit er dus nog niet een jaar aan vast.
- de Samenreiskorting is niet opgenomen in de voorwaarden van NS
- de Samenreiskorting is aangepast omdat we te maken hebben met overvolle treinen in de spits. NS probeert deze drukte te verlichten door maatregelen te nemen die drukke treinen tot het minimum beperken. In de nieuwe abonnementenstructuur wordt dit al meegenomen (middagspits bij Dal Voordeel), vandaar dat nu de Samenreiskortingstijden daaraan gelijk worden getrokken. Deze maatregel is onderdeel van het toekomst-proof maken van de spitsbezetting.
Badge +3
NS, mag ik u erop wijzen dat u tussentijds geen productvoorwaarden eenzijdig kan wijzigen.
Er is geen sprake van dat de productvoorwaarden wijzigen. Samenreiskorting is namelijk niet opgenomen in de productvoorwaarden Voordeelurenabonnement. NS ziet Samenreiskorting als een extra voordeel dat verbonden is aan een Voordeelurenabonnement, zoals uit dit bericht van Klaas-Jan, medewerker van NS, blijkt. Volgens artikel 12.1 van de genoemde productvoorwaarden heeft NS het recht die op elk moment aan te passen of in te trekken.

U geeft verder aan dat de hogere prijs van het Voordeelurenabonnement te maken heeft met de huidige uren waarin Samenreiskorting geldig is. Daar kan geen sprake van zijn, want Samenreiskorting kent altijd dezelfde kortingsuren, ongeacht het abonnement waar de abonnementhouder mee reist. Dat leidt nu tot de situatie dat iemand met Dal Voordeel zelf in de middagspits vol tarief betaalt, terwijl de mensen die hij met Samenreiskorting meeneemt, met korting reizen. Het prijsverschil zit hem dus in andere zaken, mijns inziens met name in de kortingsmogelijkheden in de middagspits.

Het Voordeelurenabonnement is maandelijks opzegbaar. U kunt dus zonder problemen uw abonnement beëindigen of overstappen op Dal Voordeel, als u vindt dat het prijsverschil met het Voordeelurenabonnement u te weinig meerwaarde biedt. Maar let op, het Voordeelurenabonnement kunt u daarna niet meer aanschaffen.
Goedendag
Dit is weer een mooi voorbeeld over de ns
De ns is overal mee bezig om klanten te binden en naar hun zin te krijgen
Hebben zelf ns extra in dienst genomen en allerlei enquête en onderzoeken te doen om hun klanten naar hun zin te maken
EN wat doen ze sturen ze per mail
En delen dan mee dat de klanten die een voordeel uren abonnement hebben Dat die maar beperkt maar kunnen samenreizen met korting dit zijn vaak mensen die al lang een abonnement hebben bij de ns en toen de tijd daarvoor zo abonnement hebben afgesloten
En dan zegen ze in deze topic je kunt en mag hem gewoon opzeggen als je er niet mee eens ben dat is lekker klantvriendelijk maar ja zo komt de ns wel af van die ouwe abonnementen volgens mij is dit gewoon hun bedoeling
NS jullie zijn weer goed bezig om zo je klanten te houden
Ns-medewerkers, wilt u svp stoppen met ons op een dwaalspoor te brengen met het voortdurend verwijzen naar voorwaarden? NS heeft de VDU abonnementen verkocht MET samenreiskorting, deze werd daarbij expliciet genoemd als voordeel van dit abonnement en als reden te meer om een dergelijk abonnement aan te schaffen. Om nu te zeggen dat het een extra is dat naar believen mag worden ingetrokken, dat gaat er bij niemand in. Overigens net zo min als de onschuld van NS aan de voortdurende problemen op het spoor.
NS heeft de zaken laten sloffen en de reizigers worden de dupe.
Welnu NS, je kunt me wat! Ik zal meenemen wie ik wil, met korting, op de tijden die gelden voor mijn abonnement, zoals ik dat abonnement heb afgesloten. Ik heb al meer dan genoeg ellende met treinen die niet komen, te laat komen, overvol zijn, halverwege blijven staan waardoor ik mijn aansluiting mis en zo kan ik nog heel lang doorgaan.
Laat het maar op een proefproces aankomen, dat is gemakkelijk te winnen.
Badge +3
Ik zal meenemen wie ik wil, met korting, op de tijden die gelden voor mijn abonnement, zoals ik dat abonnement heb afgesloten.
Hoe wilt u dat doen? Het product Samenreiskorting dat bij de kaartautomaat geladen moet worden om van Samenreiskorting te profiteren, zal simpelweg niet meer werken bij inchecken in de spitsuren. Bij uitchecken wordt dan gewoon vol tarief afgeschreven.
En trouwens om hoeveel voordeel abonnementen gaat het eigenlijk volgens mij zijn dit er niet zo veel ( 8000)
Want dit is al een oud abonnement
Want daar gaat het gewoon om want bij de dal uren abonnementen blijf het gewoon het zelfde
Nou poe poe dat zou wel een groot verschil zijn dat we niet meer hoeven te staan in de treinen
Al die voordeel abonnementen die er dan niet meer zijn in de spits
Dit is gewoon pesterij om onder die voordeel abonnementen uit te komen
Want daar gaat het gewoon om want bij de dal uren abonnementen blijf het gewoon het zelfde

Dat is onjuist, alle abonnementen krijgen met deze wijziging te maken.
En trouwens om hoeveel voordeel abonnementen gaat het eigenlijk volgens mij zijn dit er niet zo veel ( 8000)
Want dit is al een oud abonnement
Want daar gaat het gewoon om want bij de dal uren abonnementen blijf het gewoon het zelfde
Nou poe poe dat zou wel een groot verschil zijn dat we niet meer hoeven te staan in de treinen
Al die voordeel abonnementen die er dan niet meer zijn in de spits
Dit is gewoon pesterij om onder die voordeel abonnementen uit te komen


Volgens mij gaat het om een aanzienlijke hoeveelheid oude abonnementen nog maar cijfers daarover zijn onbekend. Veel meer dan 8000.

In 2011 waren het er nog 1,46 miljoen.
Uit deze brief blijkt dat in augustus 2015 nog maar 40% van van abonnementhouders van NS een 'nieuw' abonnement had. Van de overige 60% zal het overgrote deel uit Voordeelurenabonnementen bestaan. Je komt dan eerder op 800.000 dan op 8.000 uit.
@Daantje. Fijn dat je denkt dat een proefproces gemakkelijk te winnen is. Dat is echter absoluut niet zo. Tochjo geeft hierboven al aan dat het onmogelijk is om in te checken buiten de Daluren, waardoor je plannetje om op die wijze een boete op te lopen zal mislukken.

Een proefproces is een middel om de hardheid van een wet te toetsen aan eventueel geschonden (universele) rechten. Niet om een door een onderneming doorgevoerde wijziging te toetsen.

Als het je al zou lukken om iemand met korting mee te nemen buiten de Daluren, dan nog komt er geen proces. De conducteur zal een UvB uitschrijven, NS zal je tot betaling manen, een incassobureau zal hetzelfde doen. Vervolgens komt het bij de deurwaarder, die het hele rataplan af zal werken, en die door de rechter zal laten toetsen of de juiste procedures zijn gevolgd. Dat is het enige moment waarop degene die zwart heeft gereden schriftelijk wat inspraak heeft, maar tot een zitting zal het niet komen. Inhoudelijk wordt er niet gekeken naar de reden van zwartrijden... NS bezit daarnaast de mogelijkheid het CJIB de boete te laten innen. Die hebben de mogelijkheid om personen te gijzelen wanneer een boete niet betaald wordt. Lijkt me niet de weg die je op moet willen.

Jij als abonnementhouder bent bovendien geen partij in een zaak zoals jij die hierboven voorstelt. Degene die ten onrechte gebruik maakt van de Samenreiskorting (de zwartrijder) en NS wel. De zwartrijder gaat per 1 januari een andere overeenkomst met NS aan dan daarvoor mogelijk was en heeft dus geen poot om op te staan.

Feitelijk worden de abonnementhouders niet gedupeerd door de wijziging in de Samenreiskorting. Het zijn de meereizenden die gedupeerd worden door, of profiteren van, de wijziging. Vervoersbewijzen zijn bovendien persoonlijk en niet overdraagbaar. Wie de vervoersbewijzen betaalt, doet daarbij niet ter zake. De meereizenden hebben geen doorlopende overeenkomst met NS. Een overeenkomst gaan ze steeds opnieuw aan op de momenten waarop ze Samenreiskorting bij de automaat activeren, per 1 januari dus volgens de nieuwe voorwaarden voor Samenreiskorting.

Eerder werd in dit topic gezegd dat 'organisaties' rechtszaken voorbereiden tegen NS. Dat is pure onzin, omdat ze dat anders al hadden gedaan middels een kort geding, voordat de wijziging ingaat. Op dit moment heeft NS een wijziging die eventueel te billijken valt. Vanaf 4 januari kan NS de billijkheid van de wijziging bovendien onderbouwen met cijfers. Lijkt me niet slim van die 'organisaties' om daar op te wachten. De bedoelde 'organisaties' zullen getoetst hebben of NS deze wijziging mag doorvoeren en geconcludeerd hebben dat dat mag. Reizigers die bij zo'n organisatie zijn aangesloten, willen dat niet horen. Daarom wachten die 'organisaties' tot de boel een beetje bezonken is en komen ze dan wellicht met een reactie.
Feitelijk worden de abonnementhouders niet gedupeerd door de wijziging in de Samenreiskorting.

Dat is onzin. Abonnementhouders betalen een vast bedrag aan NS in ruil voor een aantal voordelen.
1 van de voordelen die door NS heel prominent wordt beschreven op de productpagina's van de abonnementen is de samenreiskorting.
Als gevolg van de inperking van de samenreiskorting krijgen de abonnementhouders dus minder geleverd, terwijl ze hier in de meeste gevallen meer voor moeten gaan betalen. Ze worden dus wel degelijk gedupeerd.
Niet de abonnementhouder maar de meereizende krijgt meer/minder geleverd. De meereizende gaat een aparte overeenkomst aan met NS tegen, per 1 januari, andere voorwaarden.
De abonnementhouder is degene die betaalt voor de voordelen behorende bij zijn abonnement. Die voordelen worden beperkt door de NS, dus krijgt de abonnementhouder minder geleverd. Dat NS de samenreiskorting buiten de abonnementsvoorwaarden heeft gehouden doet hier niets aan af.
Ik kan de redenering van NS en De Luchmacht 2 wel volgen, maar dan gaat dezelfde redenering op als een TV-aanbieder de kinderzenders schrapt, omdat degene op wiens naam het abonnement staat daar niet zelf naar kijkt. In praktijk heeft de abonnementhouder wellicht welbewust een abonnement afgesloten met kinderzenders in het zenderpakket om daar de rest van het gezin gebruik van te laten maken. Zonder die kinderzenders wordt het abonnement minder waard.
Als het klopt wat hier gezegd word dat er nog ongeveer 800.000 voordeel abonnement zijn dan is het echt belagelijk voor woorden hoeveel mensen hier de dupe van worden en dan zeggen dat het altijd een goed gebaar is van de ns is geweest (of wel een gift hoe ze dat zo mooi zegen) dat de meedereizigers 40 % korting krijgen wan ze zegen gewoon dat hoefde we eigenlijk niet te doen maar het zit wel bij je abonnement die je afsluit en volgens mij waren er dan ook minder abonnementen afgesloten als dit er niet bij zat
Maar ja we kunnen hier dagen over klagen maar ns heeft het allang besloten dat ze het zo gaan doen en heeft niemand meer iets in te brengen
Jaren lang hebben ze Campagne gedaan om de mensen uit de auto te krijgen actie op touw gezet
En als er een groot evenement is hebben ze het liefs dat iedereen met de trein komt
En nu dat er werkelijk meer mensen met de trein gaan
Ooooo dan wordt het eigenlijk wel druk in de trein mensen beginnen te klagen en de ns weet het niet meer
En dan is het weer de makkelijkste weg om het maar weer bij de reizigers neer te leggen beknibbelen op de abonnementen prijzen maar gewoon weer om hoog gooien en maar zorgen dat er maar minder mensen met de trein gaan
@ ns
Jullie kunnen ook gewoon kiezen om te investeren in meer treinen of zorgen dat er meer treinen rijden en zorgen dat de reizigers tevreden blijven
Als jullie dit gaan doen dan hebben jullie in iedere geval een goed voornemen voor 2016
En niet alles bij reizigers neer te leggen omdat jullie het probleem niet op een goede manier op kunnen lossen voor de overvolle treinen
De abonnementhouder is degene die betaalt voor de voordelen behorende bij zijn abonnement. Die voordelen worden beperkt door de NS, dus krijgt de abonnementhouder minder geleverd. Dat NS de samenreiskorting buiten de abonnementsvoorwaarden heeft gehouden doet hier niets aan af.
Nee, het gebruik door de abonnementhouder van het abonnement, geeft een ander het (niet in de voorwaarden opgenomen) recht een bepaald product (Samenreiskorting) af te nemen. De voorwaarden daarvan staan los van het abonnement. Niet de abonnementhouder krijgt minder geleverd, maar de meereizende. Dat de wijziging gevolgen kan hebben voor de abonnementhouder is evident, maar die gevolgen zijn niet van toepassing op de kosten die de abonnementhouder zelf maakt.
Als je niet wilt erkennen dat veel abonnementhouders een abonnement hebben genomen mede omdat ze medereizigers kunnen meenemen met korting in de spits is discussie zinloos.

Het is wel raar dat NS dit product wel adverteert met iets wat dus volgens jou geen voordeel is.....

De NS vindt het wel een voordeel, dus kan je de conclusie trekken dat de voordelen worden beperkt voor de betalende abonnementhouder.

Het abonnement wordt minder waard (voor veel mensen) dus je maakt naar verhouding meer kosten. Zie de vergelijking van Pe_pe.
Om welke redenen mensen een abonnement aangaan, kan ik niet bepalen. Ik geloof best dat er mensen zijn die in hun afweging een voordeel-abonnement aan te schaffen de mogelijkheid tot het meenemen van meereizenden hebben meegewogen.

NS noemt het in artikel 12.1 van de relevante voorwaarden ook een voordeel, maar dan wel een bijkomend voordeel waarvoor aparte voorwaarden gelden.

Primair heeft de wijziging betrekking op het vervoerbewijs van degene die meereist en niet op het vervoerbewijs van de abonnementhouder. Niet het vervoersbewijs van de abonnementhouder stijgt door de wijziging in kosten, maar het vervoersbewijs van de meereizende.

Feit blijft dat het gezeur om proefprocessen en rechtszaken totaal geen hout snijdt. Ik begrijp best dat mensen boos zijn. Veel meer dan accepteren of het abonnement opzeggen kunnen zij echter niet doen. NS staat gewoon in haar recht met de aanpassing.

Ook de vergelijking van Pe_pe snijdt geen hout. Een huishouden betaalt immers aan een kabelexploitant voor een aansluiting met een bepaald zenderpakket. Als daar zomaar wijzigingen in komen, dan is dat niet redelijk en valt dat niet te billijken. Te vergelijken kan wel zijn als tezamen met jouw huishouden (1) een ander huishouden (2) het recht krijgt een zenderpakket met 40% korting aan te schaffen, waarbij vooraf wordt afgesproken dat de kabelexploitant het pakket mag aanpassen. Ook in dat geval is huishouden 1 niet primair slachtoffer van een eventuele wijziging.

-- Ik heb overigens tot in het nieuwe jaar geen mogelijkheid om op dit forum actief te zijn. Tot zover dus mijn bijdrage aan dit topic --

Feit blijft dat het gezeur om proefprocessen en rechtszaken totaal geen hout snijdt. Ik begrijp best dat mensen boos zijn. Veel meer dan accepteren of het abonnement opzeggen kunnen zij echter niet doen. NS staat gewoon in haar recht met de aanpassing.

Juridisch gezien heeft de NS gelijk, maar je hebt ook nog zoiets als fatsoenlijk ondernemerschap. Beetje flauw om te reageren dat je dan je abonnement maar moet opzeggen als je het niet eens bent met de algemene voorwaarden, helaas ga je dan wel voorbij aan het feit dat de NS een monopoly heeft en dus voor veel mensen er geen keuze is.
Mijn ouders hebben ook 1 VDU, ze hadden er ooit 2. Door de samenreiskorting en omdat ze altijd samen met te trein reizen besloten om 1 van de 2 VDU's op te zeggen. Beetje zuur nu met deze aanpassing.

De NS heeft gelijk op basis van haar eigen Algemene voorwaarden dat ze dit mogen doen, een net bedrijf had gezorgd dat de rechten van een abonnement zoals samenreiskorting gewoon wel in de voorwaarden stonden.
Bovendien zou een fatsoenlijk bedrijf daar tijdig en eerlijk over communiceren.
Juridisch is dit natuurlijk helemaal dicht getimmerd dat hebben ze natuurlijk al lang onderzocht
Het feit is er gewoon dat ze van die voordeelabonnemet houders af willen
Want deze kosten o nee ze leveren te weinig geld op
Ns weet natuurlijk ook dat er altijd mensen gebruik van deze kaart maken en dat de reis gezelschap gewoon de vole mep betaald op de terug reis dat hebben ze dus weer mooi verdient
En als er dadelijk weer 10 of 20 % afvallen is dit weer mooie meegenomen
De rest komt volgend jaar of daarna maar weer aan de beurt weer een paar% bij het abonnement of dadelijk mogen de pas houders ook maar alleen in de dal uren reizen let maar op dit gaat gebeuren
Want die overvollen treinen worden echt niet leger zolang de ns zelf niks doen om ander of nieuw materiaal in te zetten ze proberen het maar eerst bij de reizigers uit de treinen te halen dit is voor hun natuurlijk de makkelijkste manier en de goedkoopste
want bezuinige op die mensen die achter hun bureau zitten kan natuurlijk niet want die zitten niet in de trein maar in hun dure auto's misschien zelf nog wel met privé chauffeur
Het is zelf zo dat eigenlijk iedereen 40% korting moet krijgen want de helf van de tijd als je de trein neemt sta je toch
nog eventjes worden dadelijk nog vee wagons in gezet want dan is het probleem opgelost kunnen meer mensen in betalen de vole mep de grote mannen halen hun premies ( meer omzet)
En voor de reiziger maakt het eigenlijk niet uit deze staan toch de helf van de tijd al in de trein
En worden nu ook al als vee behandeld oeps dadelijk breng ik ze op idee
Ook de vergelijking van Pe_pe snijdt geen hout. Een huishouden betaalt immers aan een kabelexploitant voor een aansluiting met een bepaald zenderpakket.
Niet een huishouden, maar een persoon in dat huishouden betaalt voor een aansluiting met een bepaald zenderpakket, doorgaans met de bedoeling om daar de rest van het huishouden mede gebruik van te laten maken.

Als daar zomaar wijzigingen in komen, dan is dat niet redelijk en valt dat niet te billijken.
Tenzij de TV-aanbieder ook zo sluw is geweest om de inhoud van het zenderpakket wel te vermelden bij de verkoop van het abonnement, maar die niet op te nemen in de voorwaarden.
Zonder samenreiskorting moet ik mijn uitstapjes alleen maken, daar is niet veel aan. Ik betaal al enkele jaren voor het duurste abonnement omdat ik samen met een reisgenoot wil kunnen kiezen voor de tijden waarop ik van de trein gebruik maak. NS zou veel minder negatieve reacties krijgen als de lopende abonnementen gewoon blijven krijgen wat bij afsluiten daarvan beloofd is. Deze kunnen dan op de vervaldatum worden aangepast, dan weet je waar je voor kiest. Nu kun je elke dag nieuwe NS maatregelen verwachten, die direct ingaan en de voordelen van het abonnement (waar je bij aanvang voor een heel jaar betaald hebt), sterk verminderen.

Maar NS kan als monopolist lak hebben aan klanten en dat laten ze dagelijks merken.
Goedemorgen iedereen.

Wat betreft Samenreiskorting en internationale reizen: Samenreiskorting is een binnenlands aanbod. Dit betekent dat je geen gebruik kunt maken van Samenreiskorting op een internationale reis, tenzij je de reis echt opknipt.

Voorbeeld: Je koopt een Superdagretour of 40% met je abonnement op Nederlands traject van jouw internationale reis Utrecht-Antwerpen. In de avondspits mag je inderdaad reizen met korting, ook met een van de nieuwe abonnementen (Dal Voordeel bijvoorbeeld). Je reist dan op een eenmalige chipkaart of een e-ticket en niet op je OV-chipkaart. Dit is gelijk aan de huidige situatie. Stel dat je iemand meeneemt met Samenreiskorting tot Roosendaal, dan krijgt jouw medereiziger korting buiten de beide spitsen. Deze medereiziger moet dan wel uitchecken op Roosendaal en verder reizen met een ander vervoerbewijs. Dit is ook hetzelfde als in de huidige situatie.


Bedankt voor het navragen, maar op de site van NS-international lees ik (in ieder geval over de huidige situatie) toch iets anders over Samenreiskorting:

Kan ik met Samenreiskorting ook naar het buitenland reizen?


Ja, dat kan. Bij aankoop van uw internationale vervoerbewijs via nsinternational.nl of bij de NS-kaartautomaat kiest u voor de optie 'Samenreiskorting'. De korting wordt dan voor het binnenlandse deel van uw reis verrekend. Samenreiskorting geldt voor maximaal 3 extra reizigers. (bron)


Samenreiskorting


U kiest voor samenreiskorting als één van de overige reizigers een NS-abonnement heeft waarbij Samenreiskorting is toegestaan. Samenreiskorting geldt voor maximaal 3 extra reizigers.


Daaruit blijkt op geen enkele manier dat een reis opgeknipt moet worden om Samenreiskorting te kunnen gebruiken tijdens een internationale reis. Bovendien zou in de reisplanner/ticketshop de optie Samenreiskorting zinloos zijn, omdat je met die module alleen grensoverschrijdende vervoerbewijzen kunt aanschaffen.


Pe_pe, ik heb dit meteen teruggekoppeld. Even kijken wat er niet goed gaat en bij wie (de website of mijn bron). Ik laat het je weten.

Is daar inmiddels een antwoord op? - In principe zou elke conducteur het antwoord paraat moeten hebben voor de kaartcontrole...
Bedankt voor de reminder, Pe_pe. Ik heb het nogmaals uitgezet.

Reageer