Samenreiskorting verandert op 1 januari 2016 | NS Community

Samenreiskorting verandert op 1 januari 2016



Toon eerste bericht

292 reacties

Het is toch raar dat voorwaarden worden veranderd gedurende en bij mijn midden in een abonements periode , begrijp best dat jullie moeilijkheden hebben ! door dat jullie vergeten zijn treinen te bestellen waardoor er te weinig capiciteit in de spits uren is onstaan . maar jullie zouden dat niet op klant moeten afwenden , dat kan je wel doen bij een nieuwe abonements periode tenminste als de klant dan goed en tijdig wordt ingelicht ,dan is er keuze ( ook niet leuk) , maar nu is het gewooon slikken of ... dat kan echt ,dat is iemand een taart verkopen en dan slagroomnkersen er afhalen .:( en ik er maak maar een paar keer per jaar gebruik van deze optie omdat ik dan iemand die zorg behoefd een leuke dag bezorg en dan is het mooi meegenomen dat je 40% goedkoper kan reizen . dit is mede de reden dat ik voor dit abonement heb gekozen!! en nu zal ik het volle pond moeten betalen . of wachten tot na de spits. dat is eigenlijk non optie om dat het dan veelste laat zou worden . wat alles veel moeilijker en duurder maakt .
Mijn Voordeeluren (VDU) abonnement is per 1-11-2015 automatisch verlengd. Ik heb toe betaald voor dit abonnement waar bij meereis-korting hetzelfde was als voor mij als VDU houder. Nu verandert de NS lopende het contract de condities. Ik vind dit niet juist en niet netjes van de NS. Ik begrijp de problemen van drukte op het spoor maar dat kan nooit een rede zijn een contract eenzijdig te veranderen. .Ik vind dat de NS dit niet mag doen en als er dan sprake is van overmacht de VDU houder een blijvende korting moet aan bieden op de prijs van het product.Je krijgt immers minder! Ik had nog overwogen de aanbieding van daluren (29 eur 1 jr) te nemen maar heb dit niet gedaan om mij meereis-korting vanaf 9.00u tot einde dag te behouden. Ik vraag de NS actie te ondernemen want ik kan het niet anders zien als contractbreuk!!! Het VDU product wordt al jaren niet meer verkocht aan nieuwe klanten. Dit en nu de aanpassing van de meereis korting geeft sterk de indruk dat de NS van de VDU klanten af wil. Het is echt niet netjes van de NS.
@DOEKEDA. De voorwaarden worden niet veranderd. Samenreiskorting is simpelweg niet opgenomen in de voorwaarden van je abonnement.

@Anton uit Houten. Waar in het volgens jou eenzijdig veranderde contract is volgens jou de Samenreiskorting opgenomen?
Ik heb een voordeelurenkaart waarmee ik vanaf 9.00 uur de hele dag mag reizen. Als iemand met mij wil reizen met samenreiskorting, worden de uren waarop ik mijn kaart kan gebruiken dan plotseling beperkt? Want je kunt alleen maar samen reizen als je op dezelfde tijd in dezelfde trein stapt.

Nee, maar als u incheckt vóór 6:30 betaalt u als Voordeelurenabonnee Vol tarief, terwijl de Samenreiziger wel korting krijgt. Onder meer tijdens de middagspits is dat andersom.
Het zal vást al gevraagd zijn door iemand anders in dit forum...(maar ik ga écht niet alle 201 reacties doorspitten): NS wijzigt dus (eenzijdig) de voorwaarden voor mijn Voordeelurenkaart, waar ik dit jaar geen bal meer aan ga hebben (omdat ik sinds kort een autootje mág leren besturen voor langer dan mijn autorijlesperiode+ behaald examen), maar wat ik niet op wil geven..juist omdát ik misschien nog wel es (met mijn mindervalide medereiziger) het OV zal moeten nemen...(zeker als blijkt, dat ik de kosten van een autootje hebben niet bolwerken kan).

Van alle keren dát ik met de trein ben geweest..ben ik áltijd (als een derderangs reiziger) in de gangen gaan zitten (moest wel met een medereiziger met rolstoel). Dit afgelopen jaar werd ik er hórendol van, dat (zowel in als buiten de spits!!) het soms niet eens mógelijk was om mee te mogen reizen:gewoonweg geen plek, zelfs niet in de gangetjes!

Ik twijfelde dit jaar écht óf ik mijn (veel te dure) voordeelurenabo wel moest aanhouden. Afgelopen maand tóch maar weer betaald... Voor het geval ik tóch weer op het OV moet kunnen terugvallen. En nu worden de voorwaarden zódanig eenzijdig veranderd...dat ik eigenlijk nét zo goed dat VDU-abo hád kunnen opzeggen (had mij dit jaar dan €60,++ gescheeld *gggrrrrrr*. Amper een maand geleden betaald..nog geen één keer mee "gereisd"...en nú wordt ik voor mijn gevoel al "genaaid".(want kan me nu nóg "aanpassen" aan jullie gestelde "daltijden". Voor die 12-15x per jaar dat IK es met de trein reisde! (En dit jaar zero tot een enkele keer..als ik afgelopen weekend mijn concertje in de ZiggoDome niet had moeten laten schieten..).

Beste NS...hadden jullie me dit niet éérder kunnen laten weten?? Had ik mijn voordeelurenabo vorige maand NIET verlengd...(en had ik tegen die tijd wel een dalvoordeelkaart genomen, zodra ik weer van jullie ov afhankelijk zou worden).

Wil ik gráág" weten.. In hoeverre ik (met terugwerkende kracht) dan nog "recht" heb om mijn voordeelurenabo dan alsnóg te mogen laten ontbinden.. (Als jullie voorwaarden eenzijdig durven te veranderen zónder mij daarvan op de hoogte te stellen..dan mag ik toch zéker wel de KANS krijgen, om mijn abo óf om te laten zetten tot een andere abovorm..óf te beëindigen. Punt. Lijkt mij niet meer als redelijk en billijk. Of niet soms, mensen??

Graag een reactie hierop...anders zijn jullie volgend jaar zéker een (jarenlang trouw betalende!!) klant KWIJT. (Scheelt wel weer extra drukte in jullie veel te korte treintjes... Vooral geld blijven uitgeven aan dure stokpaardjes...en niks terug laten vloeien naar de reiziger... Daar maken jullie vrienden mee..)

Ik voel me nu echt een ordinaire melkkoe. (Alsof de regering dat al niet doet..*bah*)

Graag een coulante reactie op mijn vrzoek.
@Bibi. Je abonnement is gewoon maandelijks opzegbaar. Als je amper een maand geleden betaald hebt en vandaag nog opzegt, krijg je 10/12e deel van de 60 euro terug.

De voorwaarden van je abonnement worden niet gewijzigd. Samenreiskorting heeft nooit in de voorwaarden gestaan.

De mindervalide persoon, waar je over spreekt, kan (indien hij/zij niet zelfstandig met het openbaar vervoer kan reizen) gewoon een OV-begeleiderskaart aanvragen, waarmee een begeleider gratis mee kan reizen met de mindervalide.
@Bibi-ishierniethappymee

Kort samengevat: Samenreiskorting staat stiekem niet in de abonnementsvoorwaarden. NS ziet het als een losstaand product, een cadeautje dat niet bij uw abonnement hoort. U kunt wel uw abonnement per hele maand opzeggen (het resterende aantal maanden wordt dan terugbetaald), maar dat staat los van de Samenreiskorting.
Bedankt voor jullie reacties.

Pe_pe: ik zal de tekst aanpassen, en toevoegen dat er voor de abonnementhouder zelf niets zal veranderen.

Mechtild: dat is niet onze bedoeling, gelukkig. Ik kan me goed voorstellen dat je het graag anders ziet. In dit geval gaan we de voorwaarden van de Samenreiskorting gelijktrekken met de andere abonnementen, die al onder de daluren vallen. Uiteindelijk zal dit ook zorgen voor meer duidelijkheid bij de reiziger.

Ik denk inderdaad dat vooral de houders van het 'oude' Voordeelurenabonnement zich benadeeld zullen voelen. Dat kan ik me goed voorstellen. Overigens heb je als houder van dit abonnement al meer voordeel dan de houders van de andere abonnementen. Ik kan me voorstellen dat wanneer je gebruik maakt van Samenreiskorting in combinatie met dit abonnement, het niet eerlijk voelt dat de tijden waarop je het kunt gebruiken, worden aangepast. Jullie feedback geef ik dan ook door aan mijn collega's.


Erg vriendelijk dat u de feed back door geeft aan uw collega's. Die verdwijnt vervolgens onder in de la (of digitaal in de prullenbak) Het is toch te belachelijk voor woorden dat als je vanaf 1 januari samen reist je op de heen weg als mede reiziger wel korting kunt krijgen en op de terug weg niet? We wonen niet allemaal in het westen van het land, NS!!! Voor mensen uit het Noorden, Oosten en Zuiden is het vaak een flinke reis. Jaag mensen maar weer de auto in, met 4 man in de auto ben je dan goedkoper uit dan met de trein.. Omdat de NS niet tijdig heeft geanticipeerd op het reizigers aanbod, moet de VASTE klant weer inleveren? Chapeau NS! Prima geregeld! De weg van de minste weerstand kiezen, erg zwak!
Ik heb een voordeelurenkaart waarmee ik vanaf 9.00 uur de hele dag mag reizen. Als iemand met mij wil reizen met samenreiskorting, worden de uren waarop ik mijn kaart kan gebruiken dan plotseling beperkt? Want je kunt alleen maar samen reizen als je op dezelfde tijd in dezelfde trein stapt. Of geldt de samenreiskorting niet voor een duur voordeelabonnement, maar alleen voor de goedkope abonnementen?
Ja diezelfde vraag heb ik ook. Ik kan vrij reizen na 9 uur, dus nu zou ik niemand meer mee kunnen nemen tussen 16 en 19.30uur met korting, omdat de NS teveel treinen in onderhoud heeft, t moet niet gekker worden
@Marjolanda. Het gaat niet om treinen die in onderhoud zijn. De beperking geldt slechts bij een incheck tussen 16:05 en 18:25.
Bedankt voor jullie reacties.

Pe_pe: ik zal de tekst aanpassen, en toevoegen dat er voor de abonnementhouder zelf niets zal veranderen.

Mechtild: dat is niet onze bedoeling, gelukkig. Ik kan me goed voorstellen dat je het graag anders ziet. In dit geval gaan we de voorwaarden van de Samenreiskorting gelijktrekken met de andere abonnementen, die al onder de daluren vallen. Uiteindelijk zal dit ook zorgen voor meer duidelijkheid bij de reiziger.

Ik denk inderdaad dat vooral de houders van het 'oude' Voordeelurenabonnement zich benadeeld zullen voelen. Dat kan ik me goed voorstellen. Overigens heb je als houder van dit abonnement al meer voordeel dan de houders van de andere abonnementen. Ik kan me voorstellen dat wanneer je gebruik maakt van Samenreiskorting in combinatie met dit abonnement, het niet eerlijk voelt dat de tijden waarop je het kunt gebruiken, worden aangepast. Jullie feedback geef ik dan ook door aan mijn collega's.


Erg vriendelijk dat u de feed back door geeft aan uw collega's. Die verdwijnt vervolgens onder in de la (of digitaal in de prullenbak) Het is toch te belachelijk voor woorden dat als je vanaf 1 januari samen reist je op de heen weg als mede reiziger wel korting kunt krijgen en op de terug weg niet? We wonen niet allemaal in het westen van het land, NS!!! Voor mensen uit het Noorden, Oosten en Zuiden is het vaak een flinke reis. Jaag mensen maar weer de auto in, met 4 man in de auto ben je dan goedkoper uit dan met de trein.. Omdat de NS niet tijdig heeft geanticipeerd op het reizigers aanbod, moet de VASTE klant weer inleveren? Chapeau NS! Prima geregeld! De weg van de minste weerstand kiezen, erg zwak!

........................................
Ik denk overigens dat dit helemaal niet mag, NS kan niet zomaar zijn regels aanpassen lijkt mij, ik denk dat ik me maar eens richt naar tros radar en klachtenkompas.
@Marjolanda
De Samenreiskorting komt in de voorwaarden van NS niet voor, dus de regels die NS aanpast bestaan feitelijk niet.
@Marjolanda. Zoals al tig keer in dit topic vermeld, staat de Samenreiskorting nergens opgenomen in de voorwaarden die behoren bij je abonnement. Wel staat in de voorwaarden opgenomen dat NS bijkomende voordelen (waar de Samenreiskorting toe behoort) mag wijzigen.

Ik wens je veel succes bij het leggen van contact met Radar en Klachtenkompas. Het zal zinloos zijn. NS zal de wijziging in het afzonderlijke product Samenreiskorting niet ongedaan maken. Hoogstens gaat er een woordvoerder van NS op televisie in gesprek met Antoinette Hertsenberg. Een bepaald slag mensen zal daarin erkenning van hun problemen vinden. Ongeacht het verloop van het gesprek, zal NS over gaan tot de orde van de dag.
@Marjolanda. Het gaat niet om treinen die in onderhoud zijn. De beperking geldt slechts bij een incheck tussen 16:05 en 18:25.
UHH het verhaal op tv was in actualiteitenprogramma, dat NS heel veel treinen ik geloof 750 die achterstallig onderhoud hebben en daardoor van t spoor gehaald zijn. Dat afzettend tegen de 5500 treinen die dagelijks op t spoor zijn, is dat een megapercentage. Ik heb een oude kortingkaart, dus die van 60 euro per jaar(zal ook wel weer duurder worden in 2016, maar goed) dus mijn man of mijn dochter en ik die regelmatig dagje amsterdam doen moeten dan rond 3 uur weer terug om op tijd in almere oostvaarders te zijn. Willen we van de volle samenreiskorting blijven genieten. Ik heb er geen goed woord voor over.
Je hoeft niet rond 15:00 weer terug om op tijd in Almere Oostvaarders te zijn. Als er uiterlijk wordt incheckt om 16:04.59, wordt er binnen de spits met Samenreiskorting gereisd. Dat heb ik je hierboven ook al gemeld. Het verschil tussen reizen met korting en vol tarief op het door jou genoemde traject bedraagt slechts 2,90. Of dat opweegt tussen een etentje in Amsterdam, mag je zelf bepalen.

Het verhaal over treinen die volgens jou in onderhoud zijn, staat grotendeels los van deze wijziging, die al te verwachten zijn. Er zijn in Nederland niet eens 750 treinen.

Je "oude kortingkaart" kost geen 60 euro, maar 61,30 in 2015 en 62,60 in 2016.
Het gaat niet om 750 treinen met achterstallig onderhoud, maar om 41 treinen die het einde van hun levensduur bereiken. Die treinen zijn overigens een halve eeuw prima onderhouden, anders hadden ze het zo lang niet uitgehouden.
Het Voordeelurenabonnement wordt inderdaad weer duurder: €62,60
Het gaat niet om 750 treinen met achterstallig onderhoud, maar om 41 treinen die het einde van hun levensduur bereiken.
Het Voordeelurenabonnement wordt inderdaad weer duurder: €62,60

Tuurlijk, hoe zou t toch komen dat ik de NS niet meer geloof.We worden weer ge..... waar we bijstaan. Ik heb een prima auto, ik weet niet hoor, misschien toch de file in?

Reageer